Single, besparen op eten challenge

07-08-2017 17:38 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames (en heren),

Sinds een tijdje ben ik weer single en woon ik op mezelf. Ook in de ziektewet beland dus flink moeten besparen op dingen (en ik kan lichamelijk niet veel dus ook op zoek naar een 'hobby').
Heb al het goedkoopste tv en internetpakket, loterij abonnement opgezegd, gestopt met roken al 28 dagen (door stress helaas dit weekend gerookt maar morgen weer frisse start).
Alleen nu denk ik mijn 'grootste probleem'. Ik eet nog altijd even luxe als toen ex en ik mijn salaris gebruikte voor boodschappen en leuke dingen.

Wat ik nu zoal eet kant en klaar bakje vlees wat je zo de over in kunt schuiven, pizza, maaltijdsalades, luxe broodjes, kant en klaar gesneden fruit. Eigenlijk gewoon gemakseten dus, wat dus ook weer duurder is en als ik erover nadenk dus belachelijk is om voor mezelf 10euro per dag aan eten uit te geven (ok.. dit is lichtelijk overdreven maar toch..). Ook eet ik nooit een volledige portie en gooi ik veel weg. Zonde natuurlijk en ik heb wel een kleine vriezer maar die ligt vol met pizza en ijs en een maaltijdsalade kun je moeilijk invriezen.

Koken voor singles is gewoon een stuk duurder en je moet wat creatiever zijn. Door gezondheidsredenen kan ik ook niet uren in de keuken staan maar ik zou wel in de ochtend/middag al dingen kunnen voorbereiden. Wat ik wel al heb geschrapt zijn de liters frisdrank die ik altijd dronk en alle sapjes. Nu gewoon water met suikervrije ranja. Belachelijk hoe duur dat is zeg! Ok... ik dronk wel 2liter frisdrank per dag..

Wat mijn plan dus is, is om voor mezelf dus er een soort challenge van te maken om goedkoper en gezonder te eten. En nee, ik kijk niet naar de E nummers en voorgesneden groenten is voor mij al beter dan helemaal geen groente. En dus ook uit te rekenen wat alles per gerecht kost per dag (zonder snufjes zout geteld he), ook om zo een beter beeld te krijgen van wat ik nu echt uitgeef op een dag.

Lijkt het iemand leuk om mee te doen? Ook om leuke, makkelijke recepten uit te wisselen etc. ?

Groetjes
Alle reacties Link kopieren
En heb nu kleine pakjes yoghurt gekocht. Is duurder dan een groot pak maar daar gooide ik zoveel van weg. Ben nu wel iets meer kwijt maar als ik het dan ook daadwerkelijk opeet. 1 liter yoghurt is gelijk weer zoveel en wil een beetje afwisseling qua ontbijt/lunch.
Beterschap gewenst keukenkast!
Idd, beterschap!

Woksaus haal ik ook uit een potje hoor! Maar pastasaus enzo niet. Vind ik dan weer lekkerder. Smaken verschillen!

Hier heeft de buurtsuper vaak best goede aanbiedingen. Met name voor de wat luxere producten, en dingen als wasmiddel, afwasmiddel en wc-papier. Wel maar eens in de zoveel tijd, maar goed, 5 flessen wasmiddel halen en maar 2 betalen vind ik een prima deal.

Verder idd met de seizoenen meekoken. En zoek recepten met de groentes in de aanbieding, dat scheelt ook. Van de week waren de bloemkool en de broccoli in de aanbieding, dus dan maak ik bloemkool-broccolitaart. En ik hoop dat de blikjes bonen/peulvruchten weer in de aanbieding komen, dan kan ik die weer inslaan voor m'n chili con carne.
Alle reacties Link kopieren
Ja de broccoli was hier ook in de aanbieding dus ook ook gelijk iets van gemaakt haha.
En volgens mij zijn de bonenpotjes bij de ah in de aanbieding deze week, heb ze ergens zien staan :sherlock:

Hier heeft de buurtsuper amper goede aanbiedingen. Wel regelmatig vlees met 35% korting dus die gaan gelijk de vriezer in bij me.

Wc papier koop ik vaak bij het kruidvat, kost daar geen drol. En bol.com heeft soms ook leuke aanbiedingen met wasmiddel etc. Dat koop ik zowieso alleen als het in de aanbieding is. Daar heb ik nu een 3 maanden voorraad van volgens mij.

Ohja, van die afsluitbare zakjes voor in de vriezer moet ik ook nog inslaan. En stickers haha.
Vanaf volgende maand vind ik het nog 'leuker' om bij te houden als ik nieuw salaris heb gehad. Dan zie ik het verschil pas echt met wat ik eerst uitgaf.
Alle reacties Link kopieren
Keukenkast schreef:
20-08-2017 22:33
Ja de broccoli was hier ook in de aanbieding dus ook ook gelijk iets van gemaakt haha.
En volgens mij zijn de bonenpotjes bij de ah in de aanbieding deze week, heb ze ergens zien staan :sherlock:

Hier heeft de buurtsuper amper goede aanbiedingen. Wel regelmatig vlees met 35% korting dus die gaan gelijk de vriezer in bij me.

Wc papier koop ik vaak bij het kruidvat, kost daar geen drol. En bol.com heeft soms ook leuke aanbiedingen met wasmiddel etc. Dat koop ik zowieso alleen als het in de aanbieding is. Daar heb ik nu een 3 maanden voorraad van volgens mij.

Ohja, van die afsluitbare zakjes voor in de vriezer moet ik ook nog inslaan. En stickers haha.
Vanaf volgende maand vind ik het nog 'leuker' om bij te houden als ik nieuw salaris heb gehad. Dan zie ik het verschil pas echt met wat ik eerst uitgaf.
In plaats van stickers, die je vaak niet of nauwelijks weer van de deksels afkrijgt; plakband wat printbaar is (rare omschrijving, het is een beetje wittig, ondoorzichtig plakband) met een onuitwasbare viltstift beschrijven en op je deksel plakken. Gaat er heel gemakkelijk weer af na gebruik maar plakt goed in de diepvries. In het kader van; stickers pulken is vervelend, vermoeiend en niet fijn voor je handen.
Alle reacties Link kopieren
Leuk om te lezen dat je zo goed bezig bent Keukenkast en er nog plezier in hebt ook!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees ook mee! Handig topic. Wat ik al deed qua besparing is meer groente (bijvoorbeeld paprika en prei) inslaan als het in de aanbieding is en dan voor snijden en invriezen. Dat is even een werkje, maar dan heb je wel voorraad aan groentjes. Alleen vind ik ze wel minder lekker dan verse paprika of prei. En als je er plek voor hebt, potten en pakjes inslaan in de aanbieding.
Alle reacties Link kopieren
Minder vlees eten scheelt ook enorm in de kosten.
Sowieso alles wat voorverpakt/gesneden is kost meer dan als je dat zelf moet doen, dus probeer dat zelf te doen en eventueel in wat grotere aantallen zodat je het invries of de volgende dag kan gebruiken.
Leuk topic! Ik moet dat ook doen eigenlijk...ik ben de laatste maanden erg moe en dan trek ik gewoon wat uit het schap bij de dichtst bijzijnde super en die is veel te duur...

Je kunt op de Aldi site ook een boodschappen lijstje maken.
Alle reacties Link kopieren
ambra schreef:
21-08-2017 00:00
In plaats van stickers, die je vaak niet of nauwelijks weer van de deksels afkrijgt; plakband wat printbaar is (rare omschrijving, het is een beetje wittig, ondoorzichtig plakband) met een onuitwasbare viltstift beschrijven en op je deksel plakken. Gaat er heel gemakkelijk weer af na gebruik maar plakt goed in de diepvries. In het kader van; stickers pulken is vervelend, vermoeiend en niet fijn voor je handen.
En waar krijg je dat? Klinkt wel ideaal. Stickers pulken is inderdaad ruk
Leuk topic lees straks alles terug

Hier ook een single die met een weekbudget voor eten werkt wil rond de 35/40 blijven inclusief schoonmaakmiddelen, wasmiddel etc. Exclusief katten eten en grind want dat koop ik per 3 maanden.
Alle reacties Link kopieren
Roos_04 schreef:
21-08-2017 10:50
Ik lees ook mee! Handig topic. Wat ik al deed qua besparing is meer groente (bijvoorbeeld paprika en prei) inslaan als het in de aanbieding is en dan voor snijden en invriezen. Dat is even een werkje, maar dan heb je wel voorraad aan groentjes. Alleen vind ik ze wel minder lekker dan verse paprika of prei. En als je er plek voor hebt, potten en pakjes inslaan in de aanbieding.
Goede tip!! En ingevroren verse prei smaakt beter als voorgesneden van de supermarkt. En dat is wel even werk maar dan heb ik wel wat te doen als ik me goed voel en het scheelt weer tijd als ik ga koken.

Helaas dit weekend alweer gerookt. Zoveel aan mijn hoofd ook. Morgen gaat de knop weer om! Kan me er wel teveel boos om maken maar levert ook weer stress op en kan ik niet gebruiken nu.

Voor vandaag bakje chilli uit de vriezer gehaald. Is een mega portie dus maak ik morgen een soort nacho ovenschotel van.
Alle reacties Link kopieren
Ja, het is heel handig. Alleen worden je groentjes wel snel waterig. Maarja! Goed bezig.
Alle reacties Link kopieren
Keukenkast schreef:
21-08-2017 12:21
En waar krijg je dat? Klinkt wel ideaal. Stickers pulken is inderdaad ruk
kantoorboekhandel, hema mss ook wel.
Alle reacties Link kopieren
Etiketten = schilderstape. Dat is erop gemaakt dat het gemakkelijk weer loskomt dus geen lijmresten en met een watervaste stift is het prima te beschrijven.
Kost ook nog eens 2 keer niks en ik merk dat ik zo'n rol gemakkelijker terugvind dat een blaadje etiketten.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik ken het uit het verleden. Ik kon niet alle dagen even veel, ik had dagen dat ik niet het huis uit kon. Wat voor mij veel rust gaf is weten dat ik altijd voor 2a 3 dagen eten in huis had.

Ik kocht mijn groente en fruit op de Haagse markt en als ik dan energie had ging ik meteen koken. Ik kookte dan voor meerdere dafen tegelijk en groot het per portie in. Zodat als ik me niet lekker voelde alleen eten of in de pan nog opwarmen of zo in de magnetron.

Nu paar jaar later die ik het weer. Vriend is aan het werk 's avonds. Nu doe ik het wel meer gevarieerd. Ik heb ook een kleine vriezer.. maar toch liggen er 7 verschillende maaltijden kant en klaar in en van enkele zelfs 3 porties. Ik heb doordat ik nu geen friet en andere dingen in mijn vriezer meer bewaar veel plek gekregen en eet altijd gezond.

Zelf brood bakken scheelt ook enorm. Regelmatig eigen gemaakte maaltijdsoepen eten scheelt ook. Bv de wortelen waren vorige week in Duitsland voor 2 kg €1,30. Dan maak ik daar met uien en een aardappeltje een heel lekkere dikke soep van. Wat kip erbij in en dan heb je zo voor nog geen €5,- een 3,5 liter soep. 6 maaltijdporties.

Ik woon nu tegen de Duitse grens aan en doe daar veel boodschappen. Wel moet ik daarnaast ook nog in Nederland boodschappen doen omdat niet alles goedkoper is of ze bepaalde producten niet kennen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven