Single, besparen op eten challenge

07-08-2017 17:38 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames (en heren),

Sinds een tijdje ben ik weer single en woon ik op mezelf. Ook in de ziektewet beland dus flink moeten besparen op dingen (en ik kan lichamelijk niet veel dus ook op zoek naar een 'hobby').
Heb al het goedkoopste tv en internetpakket, loterij abonnement opgezegd, gestopt met roken al 28 dagen (door stress helaas dit weekend gerookt maar morgen weer frisse start).
Alleen nu denk ik mijn 'grootste probleem'. Ik eet nog altijd even luxe als toen ex en ik mijn salaris gebruikte voor boodschappen en leuke dingen.

Wat ik nu zoal eet kant en klaar bakje vlees wat je zo de over in kunt schuiven, pizza, maaltijdsalades, luxe broodjes, kant en klaar gesneden fruit. Eigenlijk gewoon gemakseten dus, wat dus ook weer duurder is en als ik erover nadenk dus belachelijk is om voor mezelf 10euro per dag aan eten uit te geven (ok.. dit is lichtelijk overdreven maar toch..). Ook eet ik nooit een volledige portie en gooi ik veel weg. Zonde natuurlijk en ik heb wel een kleine vriezer maar die ligt vol met pizza en ijs en een maaltijdsalade kun je moeilijk invriezen.

Koken voor singles is gewoon een stuk duurder en je moet wat creatiever zijn. Door gezondheidsredenen kan ik ook niet uren in de keuken staan maar ik zou wel in de ochtend/middag al dingen kunnen voorbereiden. Wat ik wel al heb geschrapt zijn de liters frisdrank die ik altijd dronk en alle sapjes. Nu gewoon water met suikervrije ranja. Belachelijk hoe duur dat is zeg! Ok... ik dronk wel 2liter frisdrank per dag..

Wat mijn plan dus is, is om voor mezelf dus er een soort challenge van te maken om goedkoper en gezonder te eten. En nee, ik kijk niet naar de E nummers en voorgesneden groenten is voor mij al beter dan helemaal geen groente. En dus ook uit te rekenen wat alles per gerecht kost per dag (zonder snufjes zout geteld he), ook om zo een beter beeld te krijgen van wat ik nu echt uitgeef op een dag.

Lijkt het iemand leuk om mee te doen? Ook om leuke, makkelijke recepten uit te wisselen etc. ?

Groetjes
vivagirl schreef:
07-08-2017 17:41
Plan je maaltijd een week op voorhand.
En doe boodschappen voor die week.
En gebruik bij je planning de aanbiedingen (folder of website supermarkt) van de winkel waar je je boodschappen doet. AH heeft heel veel aanbiedingen voor groente en fruit elke week.
Alle reacties Link kopieren
MiniMe3 schreef:
07-08-2017 18:11
Als boodschappen doen zwaar is voor je, dan zou ik het thuis laten bezorgen. Dat kan niet van Lidl en Aldi volgens mij. Maar als je één keer in de week bestelt, heb je verder ook geen impulsaankopen. En er zijn volgens mij ook van die actieproducten bij dat de bezorging dan gratis is. En bovendien vind ik het lastig shoppen bij de Lidl of Aldi als je de AH gewend bent. Ze hebben gewoon vaak hele andere dingen.
Daar ben ik al creatief in, verse producten gelijk naar binnen en de rest wat niet bederft in de auto laten liggen en zo per keer een beetje. Bij bestellen moet je vaak minimaal 70 euro gelijk bestellen volgens mij. En ik ging altijd al vlees halen bij Lidl/Aldi. Is gewoon net waar ze een leuke aanbieding hebben. En sommige spullen wil ik weer wel echt merk hebben omdat ik ze merkloos niet lekker vind.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet echt alles uit de vriezer, proef dan echt geen verschil met vers.
Eet je vaak friet? Anders zou ik dat zelf halen, kan je die ruimte gebruiken voor restjes.
Wat ik ook doe, als ik bijv paprika's koop of champignons is dat vaak teveel. Dan snijd ik wel gewoon alles en wat ik dan niet gebruik vries ik in. Is bijv lekker op een uitgeholde courgette met wat gehakt en kaas erover en in de oven.
In begin is beetje zoeken wat je met kliekjes kan doen vond ik. Kook je vaak uit pakjes? Deed dat Zelf ook altijd maar vers kan je prima ook maken en lekkerder.
Alle reacties Link kopieren
fwueuududuxyddgxsydxgxrd
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer ook te besparen op eten, heb wel een gezin van 6.
Ook ik loop tegen de grenzen van mijn energie/pijnlevel aan. Ik werk 27u maar als ik thuis kom om 16u is het vaak gewoon helemaal op.

Mijn tips:

- Harde groenten zoals wortels, aardappel koop ik vaak voorgesneden. Dat is duurder maar het is wel energie-efficiënter.

- Groente snijden kan ook met een plank op je schoot voor de tv of aan tafel met een filmpje op de laptop. Dat bespaart weeral op staan.

- Ik heb een hoop aluminium wegwerpbakjes gekocht om maaltijden in te vriezen. Ovenschotels kunnen op die manier in de oven opgewarmd worden ipv de microgolf (bij plastic bakjes).

- Mac and cheese maken en daar dan gestoofde paprikareepjes/wortelschijfjes of erwtjes (alles uit de diepvries) bij doen, dan heb je een relatief gemakkelijke maaltijd die toch ook groente bevat en die je gemakkelijk kunt invriezen in de voornoemde aluminium bakjes.

- De lasagne van de Aldi is echt wel goed te eten en kost niks.
Idem met de diepvries kalkoenrollade+een pot zoetzure saus+rijst = eten voor ik denk minder dan 2€ per persoon.

- Ik heb altijd een lading diepvriespizza's op voorraad. Op dagen dat ik echt niet meer kan koken en man er niet is is diepvriespizza een goedkoper alternatief dan kebab/pizza/Chinees bestellen.
Aldi pizza's zijn heel goed te eten maar de meeste huismerken vind ik ook wel oké.
Diepvriesloempia's met rijst zijn ook acceptabel en goedkoop eten.

- Qua energie: zoveel mogelijk eten in de oven bereiden. AVG kan vaak samen in 1 schaal in de oven, scheelt weer een half uur rechtstaan aan je fornuis.
Makkelijke goedkope gerechten, check:

- pasta koken in bouillon, spekjes uitbakken met prei erbij. Dan tomatenblokjes uitgelekt erbij en tenslotte Boursin (of goedkope variant) erdoor. Zalig.

- 1 pak gnocchi, een aubergine, een courgette, twee mozzarellabollen, italiaanse kruiden, cherrytomaatjes:
Aubergine en courgette in stukjes bakken, dan gnocchi erbij en 12 minuten bakken en dan de kruiden erover. Helft in ovenschaal, helft van mozzarella en aantal cherrytomaatjes in plakjes, dan andere helft van gnocchi en bovenop andere helft van mozzarella. Ik verdeel de ingrediënten altijd door 2 en maak het dan twee keer vers.

- Luie chili con carne: rundergehakt, mexicaanse groenten uit zak (mag best, italiaanse kan ook die zijn vaker in de bonus), en een pot chilibonen. Gehakt bakken, groenten meebakken en dan bonen met saus (zit in het blik al erbij) toevoegen. Voor de lekker kan je nog crème fraîche en kaas toevoegen.

- Rijst met ragout en geroerbakte groenten erdoor

- Van die verse gevulde pasta van appie (vaak 2 voor prijs van 1 en dan 1 euro per bak dus), koken. En dan je lievelingsgroenten (mijne: paprika, courgette, aubergine, champignons) erbij. Lekker met alleen olie en parmezaanse kaas of pesto/crème fraîche. Van een bak kan je twee keer eten.

- diepvriespizza met extra toevoegen verse tomaatjes en parmezaanse kaas

- aardappelen in plakjes in de oven met wat olie, (goedkoop) vleesje/visje en pot groenten of verse groenten erbij

Dat is zo'n beetje mijn staple-food. Verder haal ik vaak op de buffetdag van de Thai af en eet daar dan twee keer van voor 11 euro.
Alle reacties Link kopieren
Stamppot laat zich ook goed lenen voor een grote portie om te maken. Alleen invriezen ervan vind ik zelf niet zo lekker, dus dan zou ik dat 2 dagen achter elkaar eten.
Soep kun je ook een grote pan maken en dan invriezen, doe ik vaak met pompoensoep.

Verder inderdaad diepvriesgroente, of anders zelf verse groente snijden, is altijd goedkoper dan een zak voorgesneden groente.

Gehakt in grootverpakking kopen, zelf portieverpakkingen maken (gehaktballen draaien bijv.) en invriezen.

Kipfilet, niet gesneden kopen, maar zelf snijden. In de verpakking die ik koop, zitten meestal 3 filets. Die snijd ik dan alledrie tegelijk in blokjes. 1 filet gebruik ik, en de andere 2 vries ik in (per filet in blokjes).
Alle reacties Link kopieren
Bonen zijn een goede vervanger voor vlees, en ze geven een meer gevuld gevoel dan veel klassieke (en dure) vleesvervangers.

Ik maak om de zoveel tijd een grote pan linzensoep en vries die in 1persoonsporties in. Zo'n portie met een boterham vult mij ruim voldoende als lunch en kost niks.

Vlees hoeft niet altijd 'echt' vlees te zijn: vaak is een bakje hamblokjes of spekblokjes door de maaltijd al genoeg. Het idee van vlees zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Oh wat een tips :cheer2:
Aan een boel gerechten ook niet eens gedachts zoals agv in de oven. En chilli kan je ook zoveel mee, met rijst/brood,nacho's. Ik heb gelukkig ook een airfryer en contactgrill dus is ook mega handig in gebruik.

Bakjes heb ik gelijk gehaald bij mijn verhuizing. Toch eens uitpakken haha.
Ik ga morgen een planning maken voor een aantal dagen met de folders erbij. Toevallig vandaag wel gekookt (2e keer in 2 maanden haha) en nog wat over. Als ik daar iets van over heb morgen stop ik het gewoon in de vriezer om te proberen of het met noodles nog een beetje smaakt.

Ben wel super gemotiveerd nu om dingen uit te zoeken en te maken. Iedere dag makkelijk eten komt je echt de neus uit na een paar maanden. En is ook niet echt gezond en aangezien ik al aan het sukkelen ben
Alle reacties Link kopieren
Ik maak regelmatig iets uit het kookboek "koken met karin". Die tip ooit eens hier gelezen. Ik was voorheen ook van de wereldgerechten, maar zij laat zien hoe je het namaakt en is eigenlijk heel simpel en dan vers.
Frisdrank als in Cola, sinas enz heb ik nooit thuis, ik drink altijd deze:
https://www.ah.nl/producten/product/wi3 ... er-citroen
Ze hebben daar ook meerdere smaakjes van, die met citroen smaakt als 7up zonder suiker. Bij de Lidl hebben ze die trouwens ook.
Bij de Lidl en AH hebben ze ook van die kaartjes met recepten, maak daar ook vaak wat van :)
Alle reacties Link kopieren
@keukenkast. Ik raad je een trippelstoel aan. Zelf heb ik ms en gebruik buitenhuis een rolstoel In huis een trippelstoel. Vooral bij koken kon ik niet meer lang staan en dan is zo'n stoel een uitkomst. Vraag via de huisarts aan en laat eens een ergo therapeut meekijken.

Ik heb trouwens een redelijke grote vriezer. Mijn kinderen zijn week bij ex (dan eet ik restantjes) en een week bij mij en dan kook ik gewoon .
Alle reacties Link kopieren
- Eet mee met de seizoenen (dus geen aardbeien in februari o.i.d.)
- Zorg voor weekgeld, pin elke maand een x bedrag contant wat je wil uitgeven aan boodschappen en verdeel dat over 4 weken en op is op.
- Leg een goede basisvoorraad aan (blikken linzen, bonen etc..die je dan koop als ze in de aanbieding zijn), blikjes tonijn, flessen water, rijst, pasta, uien, knoflook en gedroogde kruiden

En koop en kook zoveel mogelijk vers, serieus je hebt een grote pan heerlijke groentesoep of pompoensoep voor nog geen 7 euro en daar kun je een aantal keren van eten (of lunchen)

En als je echt tijd hebt en creatief wil zijn, ga dan je eigen brood bakken, gewoon in een bakblik uit de oven, lekkerder en voedzamer en je zit na twee boterhammen vol. Op internet staan zat recepten en bij AH kun je abdijbroodmix kopen voor ongeveer 1,89, daar kun je twee middelgrote broden van bakken die normaliter onder luxe brood vallen als je ze koopt en dan rond de 2 en half of 3 euro kosten.
- Bezoek de markt en indien in de buurt de Turkse winkel of toko, vaak veel goedkoper met feta, olijven en de wat luxere produkten waar je bij de AH de hoofdprijs voor betaalt.
- Zelfs broodbeleg kun je zelf maken (hummus, wortelspread, eiersalade etc..) en allemaal veel goedkoper dan dure worst etc..en in goede bewaarbakjes best een paar dagen goed. Ik had van de week wortelspread gemaakt voor de kosten van een winterwortel (dus 69 cent) de ui, knoflook en olijfolie en peper en zout had ik al en ik heb er 3 dagen van gegeten vanwege mijn andere challenge (vegan)
- Fruitsalade kun je zelf snijden en in goede luchtdichte doosjes een paar dagen in de koelkast bewaren, paar drupjes citroensap erover voor de versheid en voila.
- En leer ook te koken met left overs....gewoon van wat er nog is aan groente, beetje opspicen met kruiden, een uitje, teentje knoflook en wat kruiden met nog dat laatste beetje gehakt wat over is, maak zelf wat aardappelpuree, beetje boter en paneermeel (uit de voorraadkast) in een ovenschotel doen en smullen maar.

Succes met je challenge.

En idd vindt je het lekker om af en toe iets lekkers te snoepen of een wijntje te drinken, ontzeg jezelf dat dan ook niet.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Proberen wat minder aan friet en pizza's in de vriezer te hebben en in plaats daarvan maaltijden gaan invriezen.

-aardappelpuree kun je op een ander moment maken, lekker met tijm en knoflook erdoor, en dan in ovenschaaltjes invriezen.
-soep maken en invriezen.
-moussaka gaat ook prima in de diepvries
-lasagne ook invriezen, 1 keer maken, 3 keer eten.
-kruiden/gember/citroen over, alles invriezen.
- kaas kan zo de diepvries in, bv blauwe kaas als je een heel bakje teveel vind.
-restjes kaas van het blok; raspen (liever nog met de keukenmachine/blender fijnmaken) en hup zo de diepvries in.

Ik ben zelf chronisch ziek/gehandicapt. Het hebben van een weekmenu geeft rust, als je heel moe bent kun je ook soms gewoon niet meer bedenken wat je wilt eten. Het staat hier in de agenda, als ik geen inspiratie heb blader ik gewoon een paar weken terug en herhaal ik een en ander.
Ovenschotels zijn fijn om over de dag heen of de dag ervoor klaar te maken, net hoe je conditie/dagprogramma eruit ziet.
Ik heb net als Marjolijn zitmogelijkheid in de keuken.
Hoe is je pijnbestrijding geregeld dat je in de avond zoveel pijn hebt? Klopt daar iets niet of kun je iets aanpassen? Schuiven met rusttijden?
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic.

Ik had vorige week, eigenlijk bij toeval, ook twee dagen eten voor een schijntje:

- twee rundervinkjes in de bonus (AH, geloof ongeveer 1,70 euro)
- zakje aardappelschijfjes van 500 gram (lidl, 0,55 euro)
- waspeen, 500 gram (lidl, 0,79 euro) - geraspt, met mayonaise, peper, zout, peterselie (als salade/koude groente)

Smaakte prima. Heb toen ook verbaasd staan uitrekenen hoe goedkoop je soms kunt eten: ruim 3 euro voor 2 dagen eten.
Voor 1,55/1,60 euro per dag koop je nog geen zakje friet. Zelfs niet zónder mayo!

Aardappelschijfjes gaar ik altijd (voorafgaand aan het bakken) 4 minuten in de magnetron en bij het bakken voeg ik wat kruiden toe.
Een paar van mijn makkelijke maaltijden:
- gado gado. 2 eieren (momenteel even de codes checken ;-) ) koken. Wortel, taugé, paprika, komkommer (of andere groenten die je rauw lekker vindt) op een bord schikken. Hardgekookte eieren in partjes snijden. Pindasaus (beetje!) opwarmen in het pannetje van de eieren (scheelt afwas en tijd). Pindasaus en eieren ook op dat bord doen. Bestrooien met wat gezouten pinda's (optioneel).
- linzensoep met brood. Ui snipperen en fruiten in olie. Blikje tomatenpuree erbij. Liter water en 1-2 bouillonblokjes erbij. Longdrinkglas rode linzen erbij. Laten pruttelen en daarna (als de linzen zacht zijn) serveren met zo'n donkerbruin broodje.
- pasta pesto met salade. Kook pasta, doe in een kom. Eetlepel pesto en evt wat pijnboompitten/gehakte walnoten erdoor roeren. In een andere kom een zakje voorgesneden salade/rauwkost van de appie (zakje van 150 gram) gooien met wat dressing en een extra wortel/paprika en/of wat extra radijs/komkommer. Dressing op de Jamie Olivier-manier maken: olie, azijn/citroensap, zout, peper en evt kruiden in een potje doen en schudden. Wel met deksel op potje :P Dressing kun je bewaren, dus maak gerust wat meer.
Noodles (€0,30)
Kipfilet (€1,00)
Paprika (€0,80)

Kipfilet blokjes bakken, paprika in stukjes erbij.
Op het laatst de noodles met een beetje water, wachten tot de noodles zacht zijn en je hebt binnen no time een simpel, goedkoop gerecht.
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand goed tips voor wat betreft de "kleine hoeveelheden" (m.n. van extra ingrediënten) als je alleen voor jezelf kookt?

Het gekke is dat ik het wel leuk vind om extra liflafjes te kopen/koken/doen als er bezoek komt, maar dat ik dat niet zo snel doe als ik alleen voor mijzelf kook. Dan vind ik het eigenlijk net "te veel gedoe" om een hele fles sherry te kopen voor dat ene scheutje sherry in een recept, of mozarella bolletjes door de salade, of een paar pitjes dit-of-dat.

Zeker wanneer iets niet lang houdbaar is, denk ik al snel "laat maar zitten, want anders moet ik het meest straks in de prullenbak gooien". Of ik maak het in de loop van de volgende dagen zoveel mogelijk op.

Maar ik zoek eigenlijk nog meer trucs en tips zoals:
-Citroensap uit een flesje i.p.v. hele citroen kopen als je maar een paar druppeltjes nodig hebt
-Gedroogde kruiden gebruiken (saladekruiden, bieslook, peterselie e.d.)
-Paprika's (gewoon 3 kleuren kopen): alles snijden en dan invriezen om later bij een ander gerecht te kunnen toevoegen
-etc.
Zodat je, ook die keren dat je alleen voor jezelf kookt, tóch sneller (want makkelijk/snel) toch eerder iets extra's doet/gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Dingen als sherry zijn niet levensnoodzakelijk in een gerecht, maar ik heb weleens bij een bevriend horeca-uitbater een glaasje sherry gekocht en dat in een plastic bekertje laten gieten zodat ik het kon meenemen naar huis.
Ik zou dit echter niet aanraden bij een wildvreemd restaurant/café ;)

Pitjes zijn vaak lang houdbaar en anders ook gewoon lekker als snack voor de tv.

Mozzarella en andere natte kazen: de volgende dag door kaassaus doen of op op de boterham, door een salade...

En verder kun je verrassend veel dingen invriezen, in warme gerechten zijn die nadien nog wel heel goed eetbaar.
Tips voor kleinere porties koken:

- Koop groenten zoals courgette, paprika, champignons. Deze zijn lekker in zowel Italiaans achtige recepten, door een salade en in Aziatische gerechten. Zo kun je maandag de ene helft gebruiken, dinsdag de andere helft, en toch iets heel anders eten.
- Zelfde verhaal: koop kip als vlees. Dat is heel veelzijdig en ook niet duur
- Eet eens per week een gevulde soep waar je alle restjes in verwerkt
- Nasi is ook zo'n gerecht waar je alle restjes groenten in kan verwerken
- Kijk veel op de site van Allerhande: daar kun je makkelijk zoeken op ingredient
- Leer alles zelf te maken zoals sauzen. Dit scheelt heel veel geld, en daardoor hoef je ook geen potten saus meer aan te schaffen.
- Ga naar de grotere supermarkten. In kleinere zit alles in portie verpakkingen verpakt. Dit lijkt handiger, maar is echt veeel duurder. Bij grotere supermarkten kun je vaak ook makkelijker 1 tomaat, 1 aardappel etc. kopen
Alle reacties Link kopieren
Mijn dank is groot dames! Echt heel veel tips weer :cheer:
Wil nu op zondag als de folders er zijn al voor 3/4 dagen inkopen doen en dan ook echt rekening mee houden om de restjes de andere dagen te gebruiken. En ook weer eens een zal aardappels kopen... pas 2 keer gekocht in 30 jaar en daar kun je zoveel mee.. en kost geen drol.
En ook qua fruit wil ik weer wat meerdere dingen kopen en dan zelf stukjes snijden, beetje yoghurt en mijn lunch is klaar. En dan wel fruit van het seizoen.
Gebruna schreef:
10-08-2017 01:35
Heeft iemand goed tips voor wat betreft de "kleine hoeveelheden" (m.n. van extra ingrediënten) als je alleen voor jezelf kookt?
[...]
Ik plan de rest van mijn maaltijden daar gewoon omheen. De mozzarella op de pizza op dag 1, kan in de salade op dag 2; de bolognesesaus gaat dag 1 over de pasta en dag 2 verandert het met tabasco, sour cream, tortillachips en een blik zwarte bonen op magische wijze in een chili con carne; Griekse yoghurt gaat dag 1 in een Afghaanse curry en is dag 2 mijn ontbijt; pompoenpitten in de wortelsoep zijn ook heel lekker in de ontbijtyoghurt; etc., etc.

Haha, sorry, waarschijnlijk niet de shortcuts waar je op gehoopt had, maar ik gooi nagenoeg nooit eten weg en heb ook zelden dat ik een ingredient niet koop omdat ik het niet op zal krijgen. Ik snack ook vaak op groente als tussendoortje, dus dat helpt ook tegen overgebleven stronken bleekselderij die drie weken in je koelkast liggen te rotten.

Wb je challenge, TO, je bent in ieder geval al goed op weg! Vervelend dat je gezondheid niet meezit.
Ik woon alleen en geef meestal tussen de 30/40 euro uit aan eten (volgens het Nibud is het gemiddelde voor een alleenstaande vrouw van mijn leeftijd minimaal 45 euro, dus ruim onder gemiddeld) en daarin zitten 2 warme maaltijden per dag, veel fruit, noten en groenten en vrij prijzige melkvervangers. En dat allemaal bij de appie, dus het kan wel gewoon bij 1 supermarkt, TO. Mijn belangrijkste tip zou inderdaad zijn: plan je weekmenu rond seizoensproducten en aanbiedingen, zorg voor zo min mogelijk restjes en doe maar 1x per week boodschappen, dat maakte bij mij echt het verschil qua uitgaven. Dat lijkt nu misschien allemaal heel veel moeite en ellende, maar op een gegeven moment krijg je er echt plezier in! :D

En qua makkelijk koken: de oven is je beste vriend! Voorgeschilde en -gesneden aardappels kosten geen drol, met wat olijfolie, vlees/vis en groente naar keuze en wat kruiden in de oven en het enige wat je hebt moeten doen is het snijden van de groente.
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
10-08-2017 01:35
Heeft iemand goed tips voor wat betreft de "kleine hoeveelheden" (m.n. van extra ingrediënten) als je alleen voor jezelf kookt?

Het gekke is dat ik het wel leuk vind om extra liflafjes te kopen/koken/doen als er bezoek komt, maar dat ik dat niet zo snel doe als ik alleen voor mijzelf kook. Dan vind ik het eigenlijk net "te veel gedoe" om een hele fles sherry te kopen voor dat ene scheutje sherry in een recept, of mozarella bolletjes door de salade, of een paar pitjes dit-of-dat.

Zeker wanneer iets niet lang houdbaar is, denk ik al snel "laat maar zitten, want anders moet ik het meest straks in de prullenbak gooien". Of ik maak het in de loop van de volgende dagen zoveel mogelijk op.

Maar ik zoek eigenlijk nog meer trucs en tips zoals:
-Citroensap uit een flesje i.p.v. hele citroen kopen als je maar een paar druppeltjes nodig hebt
-Gedroogde kruiden gebruiken (saladekruiden, bieslook, peterselie e.d.)
-Paprika's (gewoon 3 kleuren kopen): alles snijden en dan invriezen om later bij een ander gerecht te kunnen toevoegen
-etc.
Zodat je, ook die keren dat je alleen voor jezelf kookt, tóch sneller (want makkelijk/snel) toch eerder iets extra's doet/gebruikt.
vers citroensap kun je invriezen in ijsblokjes bakje, dan heb je direct kleine porties. Geldt ook voor bv. verse gemberwortel of laos. Eiwitten kun je ook invriezen. Ook veel verse kruiden laten zich gehakt goed invriezen, niet laten ontdooien maar direct bevroren aan een gerecht toevoegen (alleen met koriander werkt dat niet). Flessen drank blijven eindeloos goed... en likeuren etc. in toetjes laten zich heel goed vervangen door een andere hoor als je die toevallig wel in huis hebt. Restjes kaas kun je raspen en ook invriezen. Restjes groente etc. gaat in de soep, die ik ook weer invries.
verder ben ik ook creatief met recepten. Pijnboompitten in een recept maar niet in huis? pompoenpitten of gehakte noten die je toevallig wel in huis hebt gaat ook goed. Geen quinoa in huis maar wel couscous? prima te vervangen. Citroensap in plaats van limoensap, of een scheutje azijn desnoods.
Alle reacties Link kopieren
Prrrtalieloe schreef:
08-08-2017 01:03
Noodles (€0,30)
Kipfilet (€1,00)
Paprika (€0,80)

Kipfilet blokjes bakken, paprika in stukjes erbij.
Op het laatst de noodles met een beetje water, wachten tot de noodles zacht zijn en je hebt binnen no time een simpel, goedkoop gerecht.
doe je daar dan niks van kruiden of woksaus bij? het klinkt wel erg saai...
Alle reacties Link kopieren
@ Monica, houdoe, keukenkast en the-dowager:

Dank, hier zitten goede en leuke tips tussen!
Ik ben 'van nature' niet zo creatief in de keuken, dus zoiets als zelf sauzen maken, heb ik nog nooit geprobeerd. Dat zijn dus die flesjes die na één of twee keer 'n scheutje gebruikt te hebben (??) lang in de koelkast staan en die ik dan dus maar weg gooi "want weet niet of het nog goed is".
Ga mij eens verdiepen in het zelf susjes maken nu. Leuk.
Alle reacties Link kopieren
i.p.v. die ovenbakken met vlees in de oven te schuiven, haal van dat papyrus kruiden papier en simpele kipfilet, wikkel zo'n filet in zo'n papyrus en leg die op het rooster in het midden van een voorverwarmde oven. Na een kwartier loop je de keuken weer in en haal je de gaar-gekruide kip eruit.

4 Aviko Gratins: 3,25
4 Kipfilets: 5,00
4 1pers blikgroente: 3,00
4 vellen Maggi kruiden papyrus: 1.45

Totaal ongeveer: 12.70 / 4 = EUR 3.20 per maaltijd voor 4 maaltijden.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven