Snel stoofvlees

12-02-2017 15:57 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Opeens super veel zin in stoofvlees gekregen, vanavond lekker een bord warm stoofvlees, aardappelpuree en boontjes oid. Hmmmm! Maar zie het niet zitten om te wachten tot een uur of 9 vanavond met eten.

Is er een manier om sneller stoofvlees te maken dan 3 á 4 uur pruttelen? Laten we zeggen hooguit 1,5u of 2u.

Heb al wel gegoogled maar daar worden vooral tips gegeven hoe je het beste stoofvlees kunt maken, maar dat weet ik al, wil nu gewoon snel(ler)
Hoe langer stoofvlees pruttelt, hoe zachter het vlees.

Misschien kun je een hogedruk pan gebruiken.
quote:Filee schreef op 12 februari 2017 @ 15:58:

Hoe langer stoofvlees pruttelt, hoe zachter het vlees.Dat wist ik, heb al vaker stoofvlees gemaakt en weet dus hoe het moet (Zie OP) maar vraag mij af of 't sneller kan.
Heb je een hogedrukpan?
Nee, dat kan niet. Het vlees heeft echt die tijd nodig om zacht te worden.
Als je minder stug vlees gebruikt, dan is het ook sneller klaar. Dus bijv biefstuk of entrecote. Het lekkerst wordt het als je wel vlees gebruikt dat iets doorregen is met vet, zoals bijv een goed stuk Black Angus.
Google?
Een kipstoofpotje?
My mind wanders in the shadows, I can not hear a sound, a zombie screams and a werewolf howls, my world is going down..
Of gewoon kant en klaar kopen in de winkel.
Kip inderdaad. Ik maak het altijd met het sap van een halve citroen in de marinade. Het zuur helpt het vlees nog wat sneller te garen/zacht te worden.
Snelkookpan inderdaad .
Is kant-en-klaar bij de friettent of slager halen een idee?
Voor vandaag kopen in de winkel.

En dan binnenkort tijd maken om het zelf te maken.

Nu ga je dat niet meer redden.
quote:Oddish schreef op 12 februari 2017 @ 15:59:

[...]

Dat wist ik, heb al vaker stoofvlees gemaakt en weet dus hoe het moet (Zie OP) maar vraag mij af of 't sneller kan.Als je weet hoe het moet, weet je het antwoord ook. Alleen een hoge druk pan gaat helpen.
1 uur in de snelkookpan. Sowieso kan ik een snelkookpan aanbevelen. Alles in de helft van de tijd gaar.
Azijn of citroensap kan helpen om het vlees sneller zacht te laten worden.
quote:Yakatani schreef op 12 februari 2017 @ 16:21:

[...]

Als je weet hoe het moet, weet je het antwoord ook. Alleen een hoge druk pan gaat helpen.

Ja maar had gewoon stille hoop zeg maar... :p

Helaas ook geen hogedrukpan, dat wordt een paar dagen wachten.
Blik paardenbrokkem kopen!
Ik doe het wel eens in anderhalf uur: met vlees dat van zichzelf minder taai is (biefstuk, kip, varkenshaas) en dan in dunne plakjes, zodat het sneller uit elkaar valt. Zuur toevoegen helpt ook om het proces sneller te laten lopen, aangezien het vlees ontbindt.

Moet er wel bij 'waarschuwen' dat je zo niet het echte, boterzachte stoofvlees krijgt, eerder brokjes vlees in een sausje.
Dan zou het geen stoofvlees maar braadvlees heten.

Stoven is op laag pitje langere tijd sudderen.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Met varkensvlees gaat het je wel lukken.

Hamlappen zijn na anderhalf tot 2 uur wel zacht. Zeker als je ze in stukjes snijdt.
Heb zelf stoofvlees gemaakt van de week. Sucadelappen, uien bier laulier en peperkoek en foelie.. Duurde 5 uur voor t zacht was.
quote:hanke321 schreef op 12 februari 2017 @ 17:29:

Met varkensvlees gaat het je wel lukken.

Hamlappen zijn na anderhalf tot 2 uur wel zacht. Zeker als je ze in stukjes snijdt.Dat kan ik beamen. Hachee bijvoorbeeld kan je prima van hamlappen maken. Het is dan caloriearmer en mist wel de typische rundvleessmaak, maar nog steeds een lekkere stoofpot.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Met een runderbouillon blokje kom je een eind....
Het kan wel in 1,5 uur met welk vlees dan ook maar dan moet je het hoog opzetten en erbij blijven staan om steeds vocht bij te voegen en te roeren, zodat het niet aanbrandt. Verder inderdaad vloeistoffen gebruiken die het vlees malser maken, denk aan mosterd, wijn, azijn, citroensap. Verder snij het vlees in niet al te grote stukken voor het aanbraden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven