snijbonen??

02-01-2009 16:14 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
In een opwelling heb ik snijbonen gekocht,.....maar nu!

Mijn moeder had vroeger een of ander ouderwetsch apparaat waarmee je ze sneed. Ik niet. Dus nu vraag ik me af, wat ga ik er mee doen??

Iemand een idee? recept?
Alle reacties Link kopieren
Mmm, snijbonen zijn lekker!



Ik snijd ze meestal in grote stukken van ongeveer 2 centimeter. 12-15 minuutjes koken in water met een bouillonblokje ipv zout.



En dan... lekker als groente bij bijvoorbeeld:

- gebakken aardappeltjes

- pasta met zalm



Smakelijk!
Even langs de kringloopwinkel, daar liggen ze vast wel.

Ik heb zelf zo'n mooie groene, die is nog van mijn oma geweest.

Teilen en teilen vol bonen heb ik "gesnibbeld".



Ik weet het niet helemaal zeker, maar is het niet net als met sperciebonen: de puntjes eraf halen en de draad langs de zijkant(en)?



Heel laten en wokken met wat kechap is erg lekker.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt goed die recepten!



Ik wil er nu eigenlijk een stampot van maken, kringloopwinkel goede tip, maar red ik vandaag niet.

Met de staafmixer een beetje hakselen zou dat gaan?
Alle reacties Link kopieren
ik heb ze laatst gewoon met een mes is smalle stukjes gesneden, ging prima
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Die staafmixer zou ik niet doen! Denk dat het dan te fijn wordt om nog goed te kunnen koken. Alhoewel, misschien kun je het eerst koken en daarna pas hakselen?
Alle reacties Link kopieren
Oooh ja! Dat mocht ik vroeger ook, snijbonen erin steken en dan draaien.

Maar kijk uit met je vingers, niet te diep erin (jaja, kindervingertjes gaan er zo achteraan...)

hihi, nostalgie!
Alle reacties Link kopieren
En met een rasp of kaasschaaf? Daar maak ik ze klein mee als snijden me niet lukt. Ff mieren en dan heb je niet te kleine stukjes. Gewoon snijden kan natuurlijk ook, ongeveer halve cm of kleiner

anoniem_72305 wijzigde dit bericht op 02-01-2009 18:48
Reden: om nu te zeggen dat ik je er klein mee maak is ook zo onaardig
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Oeps Caylinn
Alle reacties Link kopieren
Ik neem gewoon een aardappelschilmesje, jas de beide eindjes met de steeltjes eraf. Snij vervolgens de snijbonen in ruitjes van zo'n anderhalve centimeter. Kookt prima.
Alle reacties Link kopieren
quote:roodmetwittestippen schreef op 02 januari 2009 @ 19:32:

Oeps Caylinn en ik had nog gehoopt dat niemand had gezien dat ik zo onaardig was
Alle reacties Link kopieren
Dit soort discussie's vallen me wel op hoor. Wat hebben sommige mensen hier toch ontzettend weinig verstand van eten.
Alle reacties Link kopieren
Wijnands; ik snap je commmentaar niet zo goed, als ik naar mezelf kijk dan kan ik echt lekker koken maar bijvoorbeeld 'ouderwetse groenten' als snijbonen aten wij vroeger nooit, ik zou daardoor ook niet precies weten hoe je ze klaar moet maken. Ik vind het niet raar om op bepaalde gebieden minder kennis te hebben.



Of werd jij wel met een complete koksopleiding varieerend van Oudhollandsch tot Aziatisch en van eenpansgerechten tot 5 gangendiners afgeleverd door je moeder? Ik niet hoor.
Alle reacties Link kopieren
Is, vind ik, ook een beetje logisch redeneren. Neem snijbonen, je weet dat ze eetbaar zijn. Eindjes zitten vrij scherp uitziende steeltjes aan, die er maar af dan. Hmm... in hun geheel passen ze lastig in de pan. Snijden dan maar. Heb je wel 's snijbonen gegeten dan weet je dat heel klein in ieder geval werkt.Heb je ook wel 's sperziebonen gegeten dan weet je dat die niet heel klein genseden worden. Ze lijken wat op elkaar. Zou het dan kunnen dat je snijbonen ook iets minder klein kan snijden?



Opzetten. Beetje water erbij anders gaat het stinken. Af en toe even prikken of ze al zacht genoeg zijn. Misschien wat zout in het kookwater ook wel lekker?



Ik vind wel een beetje verschil tussen beredeneren hoe je een groente zou kunnen aanpakken en een 5 gangen diner.
quote:Mevrouwdekees schreef op 03 januari 2009 @ 10:18:



Of werd jij wel met een complete koksopleiding varieerend van Oudhollandsch tot Aziatisch en van eenpansgerechten tot 5 gangendiners afgeleverd door je moeder? Ik niet hoor.



Heel eerlijk? Ja. De enige keuken die ik niet echt heb meegekregen is de surinaamse, maar zowel mijn broer als ik zijn het huis uit gegaan met een behoorlijke basiskennis van koken.



Ik snap dit soort topics ook niet echt. Okee, je hebt een snijboon. Maar je hebt geen molentje. Dan pak je toch een keukenmesje en snij je die dingen in dezelfde vorm als wat het molentje produceert?
quote:wijnands schreef op 03 januari 2009 @ 10:23:

Is, vind ik, ook een beetje logisch redeneren. Neem snijbonen, je weet dat ze eetbaar zijn. Eindjes zitten vrij scherp uitziende steeltjes aan, die er maar af dan. Hmm... in hun geheel passen ze lastig in de pan. Snijden dan maar. Heb je wel 's snijbonen gegeten dan weet je dat heel klein in ieder geval werkt.Heb je ook wel 's sperziebonen gegeten dan weet je dat die niet heel klein genseden worden. Ze lijken wat op elkaar. Zou het dan kunnen dat je snijbonen ook iets minder klein kan snijden?



Opzetten. Beetje water erbij anders gaat het stinken. Af en toe even prikken of ze al zacht genoeg zijn. Misschien wat zout in het kookwater ook wel lekker?



Ik vind wel een beetje verschil tussen beredeneren hoe je een groente zou kunnen aanpakken en een 5 gangen diner.Hehehe, nou ja, datte dus
Alle reacties Link kopieren
Mwagh als ik een winterpeen koop weet ik ook dat ik die op kan eten, ik heb wel eens wortels gehad in mijn leven, die konden in hun geheel, maar hutspot is toch altijd van die stukjes, zou ik nou een winterwortel ook in zijn geheel kunnen koken? (antwoord: ik denk van wel maar het lijkt me niet zo lekker, maar ik weet het niet)



Joh dat water en dat zout zal TO heus wel hebben bedacht maar ik heb tot voor kort nog nooit snijbonen gegeten, in de AH licht het helemaal aan fijne stukkies gesnipperd, ik zou ook zomaaar kunnen concluderen dat het in grote stukken ws niet te kanen is.



/ en ik draai mijn hand niet om voor 5 gangen.
Alle reacties Link kopieren
Tila, ik niet hoor, had wel vaak bij mijn vader in de keuken gekeken maar nauwelijks zelf gekookt. Maar goed ik heb goed leren proeven en dat, plus wat gezond verstand leer je het snel genoeg. Ik geloof dat ik wist hoe je een goede pindasaus maakte en pannenkoeken bakt en marinade voor kip, that's it.
Alle reacties Link kopieren
Beste Wijnands,

De laatste keer dat ik snijbonen heb gegeten was toen ik heel erg klein was. Dus ik dacht leuk, ga ik eens maken. En bedacht met toen niet zo n molentje te hebben, en vroeg me af of anderen dat dus altijd wel met zo'n ding doen of dat ze ook anders gegeten worden. Het is geen levensvraag en ik loop niet met een groot vraagteken boven mijn hoofd rond te wandelen de hele dag. Was gewoon ff nieuwsgierig.



Doen alsof ik een of andere idioot ben, die nog moet leren dat je water bij groenten moet doen, vind ik een beetje sneu. Maar hey, als je er vrolijk van wordt...
Alle reacties Link kopieren
Hm, reactie is niet zo bitchy bedoeld als hij er staat, haha.



In ieder geval, ik heb ze nog nooit zelf gemaakt, wilde ik wel eens doen. Beter het vragen, dan het nooit proberen toch? Idem laatst met pompoen, eerst een gekocht, toen ben ik gaan googlen voor een goed recept.
quote:Mevrouwdekees schreef op 03 januari 2009 @ 10:33:

Tila, ik niet hoor, had wel vaak bij mijn vader in de keuken gekeken maar nauwelijks zelf gekookt. Maar goed ik heb goed leren proeven en dat, plus wat gezond verstand leer je het snel genoeg. Ik geloof dat ik wist hoe je een goede pindasaus maakte en pannenkoeken bakt en marinade voor kip, that's it.



Ik vond koken altijd al leuk, en vanaf mijn 13e kookte ik 1 dag in de week voor het gezin. (mijn broer trouwens ook) Was wel leuk: kregen we 15 gulden, en daarvan moesten we een volwaardige hap op tafel zetten (dus groente, vlees, iets koolhydraterigs) en een toetje. En wat we overhielden,mochten we houden



Toen mijn moeder een andere baan kreeg en pas later thuiskwam, heb ik het koken overgenomen. Toen ik het huis uit ging,moest ze haar hele keuken opnieuw leren kennen want ik had alles naar mijn manier ingericht
Alle reacties Link kopieren
Ik zou later ook eerder mijn kind betrekken bij koken hoor, en door gewoon te kijken heb ik ook zat geleerd, van Pa hoe het wel moet, en van Ma hoe het niet moet Maar zélf in de pannen roeren ging ik (op de enkele keer pannenkoeken na) pas doen toen ik op mezelf woonde. En ach, dan heb je nog nooit courgette gegeten, of stoofvlees gemaakt, of écht goeie gehaktballen, of mango gegeten. Er zit geen magische age-stamp op al die dingen en inmiddels kan ik dat allemaal prima.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk Tila hoe je ouders dat deden. Ik heb koken van mijn moeder geleerd, hielp haar altijd graag. Nu neemt ze juist weer recepten ed van mij over. Leuk is dat. Hoop dat mijn zoontje het later ook leuk gaat vinden.

Maar vanaf dat ik op mezelf ging, heb ik eigenlijk altijd haar nog gebeld voor de traditionelere recepten, zoals draadjesvlees, ovenschotels, stoofdingen ed. (en snijbonen dus, maar ze was er niet hahaha).

Ik heb van mijn oma trouwens haar blueband kookboek volgeschreven met aantekeningen en recepten uit die tijd geerfd, dat zijn nog eens leuke recepten!
Alle reacties Link kopieren
Molie, je bent trouwens een dagje te laat



In veel streken in Nederland (vooral het noorden) is het gebruikelijk om op nieuwjaarsdag Blote Billetjes In Het Gras te eten
Peas on earth!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven