Sodabrood: lactosevrij?

24-05-2010 12:12 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Haai iedereen,

Ik wil zelf graag een keer Iers sodabrood bakken, aangezien me dat erg lekker lijkt. Alleen heb ik een lactose-intolerantie en in het recept wordt er 6 dl karnemelk gebruikt. Kan ik dit vervangen door sojamelk of een ander ingrediënt?
Alle reacties Link kopieren
lijkt me wel
Alle reacties Link kopieren
Gewoon proberen, weet je het vanzelf.
Lijkt mij niet
De melkzuurbacterien in de karnemelk hebben nl. een functie, en als je die weglaat...tja....
Alle reacties Link kopieren
Als er geen ervaringen komen, zal ik het zeker zelf uitproberen. Maar misschien is er al iemand die me voor is gegaan...
Alle reacties Link kopieren
Nee, dat denk ik niet. Er wordt niet voor niets karnemelk in gebruikt, ik denk dat je met sojamelk een heel ander resultaat krijgt. Misschien best lekker, maar Iers sodabrood wordt het niet.
Baksoda is een base en heeft een zuur (karnemelk) nodig zodat er een reactie plaatsvindt, hierdoor rijst het brood.

Met alleen sojamelk zal het brood niet rijzen. Wat je wel kan doen is wijnsteenzuur toevoegen, ik heb alleen geen idee van hoeveelheden en tot in hoeverre dit smaakt als Iers sodabrood. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat kan wel. Maar er moet wel iets zuurs in. Bijv. citroensap.
Alle reacties Link kopieren
Aha, er moet dus iets zuurs doorheen. Dan ga ik ongeveer 6 dl sojamelk gebruiken en dat aanvullen met citroensap of wijnsteenzuur en kijken of er een brood ontstaat
Alle reacties Link kopieren
In de weblog van Arden ("Uit de keuken van Arden") staat een recept voor sodabrood. Daar zou ik vanuit gaan. Zij heeft namelijk altijd heel goede recepten.

Wel aanpassen dus aan die sojamelk.



Ben zelf geen fan van sodabrood. Heb het één keer gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:yasuko schreef op 24 mei 2010 @ 14:02:

In de weblog van Arden ("Uit de keuken van Arden") staat een recept voor sodabrood. Daar zou ik vanuit gaan. Zij heeft namelijk altijd heel goede recepten.

Wel aanpassen dus aan die sojamelk.Wat een gave site zeg. Ik zag al veel meer lekkere broodrecepten, dus mocht het sodabrood een afknapper zijn, dan ga ik nog een andere recept proberen. Thanx Yasuko!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven