Soepie?!
zondag 24 januari 2010 om 08:56
zondag 24 januari 2010 om 09:12
Een pakje van honig met wat extra groente vind ik nog niet echt "zelfgemaakte soep" hoor! Recepten zijn er zat te vinden op internet, maar begin eens met n goeie kippensoep: grote pan, 3 liter water, 1 ui, 1 prei, 1 winterwortel, 2 stengels bleekselderij en 2 bio-kippepoten. Zachtjes aan de kook brengen , 1,5 uur laten trekken (met kruidenbuiltje, als je wil). Daarna zeven, kip uitpluizen en met bouillonblokken terug in pan, evt vermicelli erin.
zondag 24 januari 2010 om 09:18
Ik maak het eigenlijk ook nooit met een pakje. Boillioun blokjes, ja die gebruik ik wel, maar ik weet eigenlijk nooit wat zo'n pakje nou lekker aan de soep maakt. Bliksoep vind ik echt niet lekker.
Meestal maak ik dikke soepen, pompoensoep met gegrilde paprika, of linzensoep. En aardappel prei soep. Of mosterd prei soep. Als ik veel wortels over heb, wortelsoep. Qua heldere soep maak ik nog wel eens uiensoep en gepofte knoflook soep.
De recepten verscjillen nogal omdat het er een beetje aan ligt wat ik in huis heb. Door de pompoen soep die ik meestal ui, knoflook, wortel, een zoete aardappel en een butternut squash (weet niet hoe dat heet in het NL). Daarnaast ligt het er een beetje aan wat ik wel of niet vergeten ben te halen, dus soms gaat er koriander in of peterselie, maar soms ook wat creme frais of een salsa van geroosterde tomaat met paprika. Of een beetje geraspte parazaan, maar dan weer zonder koriander of peterselie.
Omdat ik vroeger vegetarier was doe ik ook eigenlijk nooit vlees in de soep, behalve soms spekjes of chorizo in de linzen soep en rookworst in de erwtensoep.
Meestal maak ik dikke soepen, pompoensoep met gegrilde paprika, of linzensoep. En aardappel prei soep. Of mosterd prei soep. Als ik veel wortels over heb, wortelsoep. Qua heldere soep maak ik nog wel eens uiensoep en gepofte knoflook soep.
De recepten verscjillen nogal omdat het er een beetje aan ligt wat ik in huis heb. Door de pompoen soep die ik meestal ui, knoflook, wortel, een zoete aardappel en een butternut squash (weet niet hoe dat heet in het NL). Daarnaast ligt het er een beetje aan wat ik wel of niet vergeten ben te halen, dus soms gaat er koriander in of peterselie, maar soms ook wat creme frais of een salsa van geroosterde tomaat met paprika. Of een beetje geraspte parazaan, maar dan weer zonder koriander of peterselie.
Omdat ik vroeger vegetarier was doe ik ook eigenlijk nooit vlees in de soep, behalve soms spekjes of chorizo in de linzen soep en rookworst in de erwtensoep.
zondag 24 januari 2010 om 09:29
Uiensoep! Gister nog gemaakt..
7 grote uien
3 teentjes knoflook
4 bouillon blokjes rundvlees
2 liter water
3 eetl. rode wijn
2 eetl. bloem
3 laurierblaadjes
Peper & Zout
1. Maak de bouillon in een grote pan met water en doe daar de laurierblaadjes bij.
2. Schil de uien en snij ze in dunne ringen, bak samen met de knoflookteentjes in boter.
3. Als de uien gaar zijn doe dan de bloem erbij en laat even meekleuren. Daarna de rode wijn erbij.
4. Doe het bij de bouillon ( haal eerst de laurierblaadjes eruit!) en laat en halfuurtje lekker pruttelen. Breng op smaak met peper en zout!
Ik heb er schijfjes stokbrood met geraspte kaas uit de oven bij gedaan maar dat ligt er natuurlijk aan of je dit lekker vind!
Overigens is hier de hele pan al op
Succes!
7 grote uien
3 teentjes knoflook
4 bouillon blokjes rundvlees
2 liter water
3 eetl. rode wijn
2 eetl. bloem
3 laurierblaadjes
Peper & Zout
1. Maak de bouillon in een grote pan met water en doe daar de laurierblaadjes bij.
2. Schil de uien en snij ze in dunne ringen, bak samen met de knoflookteentjes in boter.
3. Als de uien gaar zijn doe dan de bloem erbij en laat even meekleuren. Daarna de rode wijn erbij.
4. Doe het bij de bouillon ( haal eerst de laurierblaadjes eruit!) en laat en halfuurtje lekker pruttelen. Breng op smaak met peper en zout!
Ik heb er schijfjes stokbrood met geraspte kaas uit de oven bij gedaan maar dat ligt er natuurlijk aan of je dit lekker vind!
Overigens is hier de hele pan al op
Succes!
zondag 24 januari 2010 om 09:53
Oosters kippensoepje
Ingrediënten
- 1,5 liter water
- 100 gram rijst
- 3 kippenbouillonblokjes
- 200 gram kipfilet in reepjes
- 1 ui
- Sojasaus (donker)
- Fijngehakte peterselie
- Zout en zwarte peper uit de molen
Bereidingswijze
Breng het water met de bouillonblokjes aan de kook en voeg de rijst toe. Leg het deksel op de pan en laat het koken tot de rijst gaar is (ong. 15 minuten) Bak ondertussen de reepjes kipfilet snel bruin en doe dat in de soep. Snij de ui in halve ringen en voeg dat toe. Breng de soep daarna op smaak met wat sojasaus, en wat zout en (veel) peper. Voeg als laatste de peterselie toe.
Ingrediënten
- 1,5 liter water
- 100 gram rijst
- 3 kippenbouillonblokjes
- 200 gram kipfilet in reepjes
- 1 ui
- Sojasaus (donker)
- Fijngehakte peterselie
- Zout en zwarte peper uit de molen
Bereidingswijze
Breng het water met de bouillonblokjes aan de kook en voeg de rijst toe. Leg het deksel op de pan en laat het koken tot de rijst gaar is (ong. 15 minuten) Bak ondertussen de reepjes kipfilet snel bruin en doe dat in de soep. Snij de ui in halve ringen en voeg dat toe. Breng de soep daarna op smaak met wat sojasaus, en wat zout en (veel) peper. Voeg als laatste de peterselie toe.
zondag 24 januari 2010 om 09:57
Mosterdsoep
Ingrediënten
- 100 gram boter
- 1 ui
- 125 gram spekjes
- 4 el bloem
- 1,5 liter kippenbouillon
- 5 el grove mosterd
Bereidingswijze
100 gram boter smelten in een pan.
Bak hierin een ui en 125 gram spekjes. Voeg de bloem toe (4 volle eetlepels) en roer het goed door elkaar.
Voeg de kippenbouillon en de mosterd toe.
Laat dit 5 minuten koken.
Als het te waterig is voeg dan wat bloem toe.
Eventueel naar smaak nog wat kruiden of extra mosterd toevoegen.
Ingrediënten
- 100 gram boter
- 1 ui
- 125 gram spekjes
- 4 el bloem
- 5 el grove mosterd
Bereidingswijze
Bak hierin een ui en 125 gram spekjes. Voeg de bloem toe (4 volle eetlepels) en roer het goed door elkaar.
Eventueel naar smaak nog wat kruiden of extra mosterd toevoegen.
zondag 24 januari 2010 om 09:59
.. en dan bij alle soepen alle ingredienten delen door 2 als je geen vriezer hebt. Jeeemig, 3 liter water?!
Ik maak tegenwoordig elke dag soep. Vinden we lekker bij de broodmaaltijd. Maar ik hou het heel makkelijk. Beetje bouillon, wat groente erin, en eten maar.
De uiensoep van hierboven ga ik ook maken. Alleen dan van 1 liter, en niet van 2. Ik heb geen weeshuis te voeden hier
Ik maak tegenwoordig elke dag soep. Vinden we lekker bij de broodmaaltijd. Maar ik hou het heel makkelijk. Beetje bouillon, wat groente erin, en eten maar.
De uiensoep van hierboven ga ik ook maken. Alleen dan van 1 liter, en niet van 2. Ik heb geen weeshuis te voeden hier
zondag 24 januari 2010 om 10:17
Ik maak zelf regelmatig een heel simpel uiensoepje als ik trek heb in iets warms maar geen zin heb om uitgebreid te koken. Per persoon: ca 3 medium grote uien in halve ringen snijden. De uien aanfruiten in een beetje olijolie. Naar keuze kan daar knoflook en een beetje gember aan toegevoegd worden. Als de uien lichtbruin zijn een half liter water pp toevoegen en een bouillonblokje (groente of rundvlees bouillon naar keuze). Ca 20 minuutjes door laten koken. Tenslotte vlak voor het serveren peper en kaas naar smaak toevoegen. Ik vind zelf verkruimelde stukjes blauwe kaas het lekkerst, maar het kan ook prima met - liefst geraspte of verkruimelde - andere kaassoorten. Ik heb het zelfs een keer met friese nagelkaas gemaakt, omdat dat toevallig de enige kaas was die ik in huis had, en ook dat was heerlijk.
zondag 24 januari 2010 om 10:22
zondag 24 januari 2010 om 10:35
Heb nog een heerlijke champignonsoep, is ook verre van zelfgemaakt (was diep teleurgesteld toen ik daar achter kwam), maar wel echt héérlijk! En heel snel klaar
- pakje honig champignonsoep
- chapmignons
- kruidenboter
- uitje
- knoflook
Bak de champignons in flink wat kruidenboter, uitje en knoflook ook meebakken. Soep maken volgens verpakking en champignonmengsel door de soep.
Hmmm...het is ECHT verre van zelfgemaakt zie ik nu..dacht dat er iets meer "eigen" bij zat. Nou ja...laat hem toch maar staan, misschien voor als je een keer weinig tijd hebt. En zoals ik al schreef...hij is wel écht lekker!
- pakje honig champignonsoep
- chapmignons
- kruidenboter
- uitje
- knoflook
Bak de champignons in flink wat kruidenboter, uitje en knoflook ook meebakken. Soep maken volgens verpakking en champignonmengsel door de soep.
Hmmm...het is ECHT verre van zelfgemaakt zie ik nu..dacht dat er iets meer "eigen" bij zat. Nou ja...laat hem toch maar staan, misschien voor als je een keer weinig tijd hebt. En zoals ik al schreef...hij is wel écht lekker!
zondag 24 januari 2010 om 11:13
quote:jann schreef op 24 januari 2010 @ 10:22:
eerst kocht is altijd soep in blik of zak, gister dus een pakje met alleen kruiden dus vond t al iets meer zelf gemaakte dan anders Leuk die recepten, daar ga ik zeker meer mee doen. Ik heb geen blender, vlgns mij is die wel handig als ik zelf soepjes ga maken toch? Om bijv groentes fijn te maken.
Mijn staafmixer is sinds kort stuk, maar nu gebruikt ik gewoon een ouderwets pureerding. heb even opgezocht hoe het heet: een passe vite:
eerst kocht is altijd soep in blik of zak, gister dus een pakje met alleen kruiden dus vond t al iets meer zelf gemaakte dan anders Leuk die recepten, daar ga ik zeker meer mee doen. Ik heb geen blender, vlgns mij is die wel handig als ik zelf soepjes ga maken toch? Om bijv groentes fijn te maken.
Mijn staafmixer is sinds kort stuk, maar nu gebruikt ik gewoon een ouderwets pureerding. heb even opgezocht hoe het heet: een passe vite:
zondag 24 januari 2010 om 11:30
Ik maak weinig soep. En het gekke is, als ik het maak vind ik het wel lekker hoor. Maar ben niet zo'n soepmens.
Broccoliesoep met zalmsnippers en mierikswortelroom;
Italiaanse tomatensoep met verse basilicum;
Maissoep;
Zaanse mosterdsoep;
Bospaddenstoelensoep;
Paprikasoep;
Koude komkommersoep;
Aspergesoep;
Broccoliesoep met zalmsnippers en mierikswortelroom;
Italiaanse tomatensoep met verse basilicum;
Maissoep;
Zaanse mosterdsoep;
Bospaddenstoelensoep;
Paprikasoep;
Koude komkommersoep;
Aspergesoep;
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
zondag 24 januari 2010 om 12:33
quote:nummerzoveel schreef op 24 januari 2010 @ 10:17:
Ik maak zelf regelmatig een heel simpel uiensoepje als ik trek heb in iets warms maar geen zin heb om uitgebreid te koken. Per persoon: ca 3 medium grote uien in halve ringen snijden. De uien aanfruiten in een beetje olijolie. Naar keuze kan daar knoflook en een beetje gember aan toegevoegd worden. Als de uien lichtbruin zijn een half liter water pp toevoegen en een bouillonblokje (groente of rundvlees bouillon naar keuze). Ca 20 minuutjes door laten koken. Tenslotte vlak voor het serveren peper en kaas naar smaak toevoegen. Ik vind zelf verkruimelde stukjes blauwe kaas het lekkerst, maar het kan ook prima met - liefst geraspte of verkruimelde - andere kaassoorten. Ik heb het zelfs een keer met friese nagelkaas gemaakt, omdat dat toevallig de enige kaas was die ik in huis had, en ook dat was heerlijk.Begrijp ik het goed dat je de kaas er los in doet, dus niet op een broodje?
Ik maak zelf regelmatig een heel simpel uiensoepje als ik trek heb in iets warms maar geen zin heb om uitgebreid te koken. Per persoon: ca 3 medium grote uien in halve ringen snijden. De uien aanfruiten in een beetje olijolie. Naar keuze kan daar knoflook en een beetje gember aan toegevoegd worden. Als de uien lichtbruin zijn een half liter water pp toevoegen en een bouillonblokje (groente of rundvlees bouillon naar keuze). Ca 20 minuutjes door laten koken. Tenslotte vlak voor het serveren peper en kaas naar smaak toevoegen. Ik vind zelf verkruimelde stukjes blauwe kaas het lekkerst, maar het kan ook prima met - liefst geraspte of verkruimelde - andere kaassoorten. Ik heb het zelfs een keer met friese nagelkaas gemaakt, omdat dat toevallig de enige kaas was die ik in huis had, en ook dat was heerlijk.Begrijp ik het goed dat je de kaas er los in doet, dus niet op een broodje?
zondag 24 januari 2010 om 12:35
2 of 3 grote uien snipperen en aanfruiten in een beetje boter
1 theelepel sambal erbij
Een beetje bloem en een lepel bouillon om het te binden
Anderhalve liter bouillon (getrokken van bouillonblokjes) erbij
1 pakje gezeefde tomaten
1 zak Italiaanse wokgroenten of soepgroenten
Ik doe er altijd nog een beetje zoete chilisaus in en een beetje ketjap. Als het te pittig wordt kun je een beetje bruine basterdsuiker erbij doen.
1 theelepel sambal erbij
Een beetje bloem en een lepel bouillon om het te binden
Anderhalve liter bouillon (getrokken van bouillonblokjes) erbij
1 pakje gezeefde tomaten
1 zak Italiaanse wokgroenten of soepgroenten
Ik doe er altijd nog een beetje zoete chilisaus in en een beetje ketjap. Als het te pittig wordt kun je een beetje bruine basterdsuiker erbij doen.
zondag 24 januari 2010 om 12:51
quote:Zooboo schreef op 24 januari 2010 @ 09:57:
Mosterdsoep
Ingrediënten
- 100 gram boter
- 1 ui
- 125 gram spekjes
- 4 el bloem
- 5 el grove mosterd
Bereidingswijze
Eventueel naar smaak nog wat kruiden of extra mosterd toevoegen.Zo maak ik hem ook, maar om hem spannender te maken voeg ik nog suiker en een scheut witte wijnazijn toe. Wordt ie minder flauw.
Mosterdsoep
Ingrediënten
- 100 gram boter
- 1 ui
- 125 gram spekjes
- 4 el bloem
- 5 el grove mosterd
Bereidingswijze
Eventueel naar smaak nog wat kruiden of extra mosterd toevoegen.Zo maak ik hem ook, maar om hem spannender te maken voeg ik nog suiker en een scheut witte wijnazijn toe. Wordt ie minder flauw.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
zondag 24 januari 2010 om 13:11
@Yasuka
Dat klopt! De kaas gaat door de soep. Vlak voor het serveren, zodat je echt wat hapjes met stukjes gesmolten kaas krijgt. Als ik de soep invries, dan doe ik dat zonder kaas en voeg ik de kaas pas weer toe na het opwarmen.
Ik hou trouwens ook erg van een geroosterd broodje met gesmolten kaas bij de soep, maar zo'n broodje IN de soep vind ik dan weer niet zo lekker.
Dat klopt! De kaas gaat door de soep. Vlak voor het serveren, zodat je echt wat hapjes met stukjes gesmolten kaas krijgt. Als ik de soep invries, dan doe ik dat zonder kaas en voeg ik de kaas pas weer toe na het opwarmen.
Ik hou trouwens ook erg van een geroosterd broodje met gesmolten kaas bij de soep, maar zo'n broodje IN de soep vind ik dan weer niet zo lekker.
zondag 24 januari 2010 om 13:18
zondag 24 januari 2010 om 13:20
Geïnspireerd door dit topic, heb ik net een licht soepje in elkaar geflanst met wat winterpenen die ik nog over had.
De penen in blokjes snijden en met een versnipperd uitje in olijfolie aanfruiten. Pittige kerrie (curry) poeder naar smaak toevoegen en even mee laten fruiten. Groentebouillon erbij, even laten pruttelen totdat de wortelen niet kneiterhard meer zijn maar ook nog niet heel zacht. Met de staafmixer pureren en nog even door laten pruttelen. Naar smaak peper en zout toevoegen.
Ik heb een verhouding van 2 penen op een half liter bouillon gebruikt.
Ik ben geen held in de keuken en doe altijd maar wat. Maar ik moet zeggen, dit was echt heerlijk!
De penen in blokjes snijden en met een versnipperd uitje in olijfolie aanfruiten. Pittige kerrie (curry) poeder naar smaak toevoegen en even mee laten fruiten. Groentebouillon erbij, even laten pruttelen totdat de wortelen niet kneiterhard meer zijn maar ook nog niet heel zacht. Met de staafmixer pureren en nog even door laten pruttelen. Naar smaak peper en zout toevoegen.
Ik heb een verhouding van 2 penen op een half liter bouillon gebruikt.
Ik ben geen held in de keuken en doe altijd maar wat. Maar ik moet zeggen, dit was echt heerlijk!
zondag 24 januari 2010 om 16:13
quote:mylenevalerie schreef op 24 januari 2010 @ 09:16:
Voor heerlijke soep recepten moet je bij Yasmijn zijn. Die maakt dagelijks soep. Ze heeft ook een soeptopic dacht ik. Staat dan in de Index.
Mijn eigen soeptopic dateert uit 2002 en heeft dacht ik gelopen tot 2005.
Ik heb het hele topic nog ergens in mijn oude laptop staan.
Voor heerlijke soep recepten moet je bij Yasmijn zijn. Die maakt dagelijks soep. Ze heeft ook een soeptopic dacht ik. Staat dan in de Index.
Mijn eigen soeptopic dateert uit 2002 en heeft dacht ik gelopen tot 2005.
Ik heb het hele topic nog ergens in mijn oude laptop staan.