spakenburgs plak

15-06-2011 12:15 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
elke dag als ik op school kom zie ik ze liggen in de automaten: spakenburgse plakken. Kopen op school is leuk, maar zelf maken is nog veel leuker! Dus ik samen met mn vriend zelf dat maken, maar het resultaat leek erg veel op zandkoekjes.....

Weet er iemand wat er in als 'geheim' ingredient in zit? Ik had gehoord iets van palingvet?
wat is het?

Een speciaal soort tandplak, is het enige wat in me op komt.
Dit klinkt heel erg vies
Dit?

Soort koek, doet me denken aan ander soort koek, maar kan er even niet op komen. Zaten in een ronde doos met paarse band of zo.
Da's toch gewoon een soort boterkoek?

Ingrediënten voor Spakenburg's Hart

600 gram bloem

1 theelepel zout

400 gram basterdsuiker

300 gram boter of margarine

3 eetlepels water

250 gram poedersuiker

3 druppels frambozenaroma

1 ei

Bereiding:

Begin met het voorverwarmen van de oven op 200 graden Celsius. Vet de bakplaat of bekleed deze met bakpapier.

Nu gaan we de bloem, het zout en de basterdsuiker zeven boven een kom en mengen. Voeg nu de boter toe en verdeel de boter in kleine blokjes door het meel. Voeg het water toe en kneed het geheel tot een egale bal.

De helft van deeg mag nu op de bakplaat uitgewalst worden tot plak van ± 0,5 cm dik. Hier kan een groot hart uitgesneden worden, maar je kunt het ook als vierkant bakken (afgesneden deeg bij restant deeg voegen). Deze plak gaan we nu afbakken in de oven voor ± 10 minuten. Na het bakken moeten we de plak losmaken van de bakplaat, gebruik eventueel een pannenkoekmes. (Laat de plak afkoelen op een taartrooster). Hierna de bakplaat schoonmaken en vervolgens hart twee maken van restant deeg en afbakken.

Voor de versiering:

Een ei splitsen boven kom en het eiwit opvangen. Voeg de gezeefde poedersuiker en de frambozenaroma toe. Alles mengen tot een glad wit/zilver kleurige pasta. Doe de massa in een spuitzak en breng leuke versiersels /woorden aan op het hart.
Jodekoek.
Jodenkoeken, Melpomene!
Met mosterd!
Nee, het is een soort hele dunne boterkoek, echt heel lekker.
Lijkt inderdaad op jodenkoek. Lekker. Lang niet gehad.
Maar jodenkoek is toch niet zo klef?
Om te zien, bedoel ik. Geen idee wat de substantie van Spakenburgse plak is.
Het is niet te vergelijken met een Joden koek.

Het is een dunne zoete kleffe koek (zeer verslavend!)

ha, ik ben wel eens op zoek geweest naar dit recept maar het was niet los te peuteren bij mijn Spakenburgse familie

Nu dan toch in handen *juich*

Het smaakt inderdaad naar een mix tussen boterkoek en jodenkoek en er zit iets "typisch" aan. wat dan vast die frambozensmaak is?
hahaha het is idd geen jodenkoek, hoewel die ook heel lekker is (A) maar die hebben ze niet in de automaten bij ons op school x)
Oh ja die zijn zo lekker. Mijn familie woont in spakenburg en weten dat ik dol op hart ben dus ik heb vaak wat in de vriezer liggen. Heb weleens geregld dat het stoepie (marktkraam) het meenam, maar dat is echt niet hetzelfde. Was gewoon oud.

Mijn nicht is met een bakker getrouwd dus ik zal eens vragen of zij de ingredienten kent en mag vertellen!
quote:kesa schreef op 15 juni 2011 @ 17:10:

Oh ja die zijn zo lekker. Mijn familie woont in spakenburg en weten dat ik dol op hart ben dus ik heb vaak wat in de vriezer liggen. Heb weleens geregld dat het stoepie (marktkraam) het meenam, maar dat is echt niet hetzelfde. Was gewoon oud.

Mijn nicht is met een bakker getrouwd dus ik zal eens vragen of zij de ingredienten kent en mag vertellen!ja graag! heel erg bedankt! laat het me maar even weten :D
Nou het heeft even geduurd....en ik weet nog niks. Het zogenaamde bakkersgeheim. Dus er zit niks anders op dan ze te kopen en er dan van te genieten!
quote:xnooki schreef op 15 juni 2011 @ 13:18:

Het is niet te vergelijken met een Joden koek.

Het is een dunne zoete kleffe koek (zeer verslavend!)

[afbeelding]

Ik vind het heerlijk, maar wel machtig.

Heb onlangs een pakje gekocht bij 't Stoepje, maar had ik gelijk 8 stuks of zo.
quote:kesa schreef op 15 juni 2011 @ 17:10:

Mijn nicht is met een bakker getrouwd dus ik zal eens vragen of zij de ingredienten kent en mag vertellen!Kesa, ik wist niet dat je het in kon vriezen. Ga ik volgende keer proberen. Die ik van 't Stoepje had was supervers en smaakte net zo lekker als die een oud-collega altijd van de bakker trakteerde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven