Stoverij

10-02-2012 12:47 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op verzoek hier het recept van stoverij

Stoverij

• 1 pond riblappen

• 5 uien

• 1 el mosterd

• 1 el sojasaus

• 1 laurierblas

• Scheut ketchup naar smaak

• Flesje donkerbruin bier

• Boter

• Maizena

Bereidingswijze:

Doe de boter in de pan, voeg het vlees toe en braadt tot het gaar is. Als het vlees gaar is schenk je wat water op en doe het laurierblad erbij. Laat het vervolgens 1,5 uur op een een laag vuur sudderen.

Snijd ondertussen de uien (stukjes of ringen maakt niet uit). Haal het vlees uit de pan en laat het even rusten.

Doe de uien in de pan samen met de mosterd, sojasaus en de ketchup. Snijd het vlees in blokjes en doe het terug in de pan. Laat dit 0,5 uur sudderen.

Zet het fornuis uit.

Doe nu het donker bier erin en laat het enige uren maar het liefst een hele nacht staan.

Voor het opdienen:

Maak in een kopje een papje van maizena. Verwarm de stoverij en doe het maizenapapje er in. Laat het heel even aan de kook komen. Breng op smaak met zout en peper.

Laat de stoverij niet doorkoken.

Als je het lekker vindt kun je er ook wat kruidnagelen in doen .

Erg lekker met dikke vlaamse frieten.

tbl1966 wijzigde dit bericht op 10-02-2012 16:04
Reden: Voor mij automatisme, maar voor anderen misschien niet ;-)
% gewijzigd
Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
Mijn dank is groot!
You know how I know? Because I reeaally think so!
En snij je het vlees tevoren in stukken, of moet het in de pan uit elkaar vallen?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik bak het aan in plakken en dan laat ik het 1,5 uur stoven. Dan haal ik het eruit laat het even rusten en dan snij ik het in blokjes.
Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
sh*t, soms is alleen vegetarisch eten best jammer, bij dit soort recepten bijvoorbeeld. Ben niet dol op vlees, maar stoven, zoooo lekker!
Kin je dan niet zo'n vleesvervanger gebruiken?
Ik maak een soortgelijk recept, alleen ik voeg de uien en mosterd al aan het begin toe. En ik laat het vlees juist in het bier stoven. Waarom zet jij het vuur uit voordat het bier erbij gaat? Wordt het dan nog malser of krijg je een sterkere biersmaak? Ben nieuwsgierig
Als je de maizena voor binding gebruikt moet het toch juist nog even aan de kook komen? Anders heb je toch alsnog de binding niet?

Verder klinkt het lekker, misschien ook even kopieren naar het winterkosttopic, daar staan meer van dit soort 'stoverijen'.
quote:cassata schreef op 10 februari 2012 @ 13:35:

Ik maak een soortgelijk recept, alleen ik voeg de uien en mosterd al aan het begin toe. En ik laat het vlees juist in het bier stoven. Waarom zet jij het vuur uit voordat het bier erbij gaat? Wordt het dan nog malser of krijg je een sterkere biersmaak? Ben nieuwsgierig

Hoi, even pauze van het uien snijden

Ik weet het eerlijk gezegd niet. Ik heb het recept van een vriend die het weer van een kennis uit België heeft. Zij maken het op deze manier klaar en ik doe maar gewoon wat er in het recept staat.
quote:thee schreef op 10 februari 2012 @ 13:43:

Als je de maizena voor binding gebruikt moet het toch juist nog even aan de kook komen? Anders heb je toch alsnog de binding niet?

Verder klinkt het lekker, misschien ook even kopieren naar het winterkosttopic, daar staan meer van dit soort 'stoverijen'.

Ik laat het inderdaad altijd heel even koken, niet meer dan een seconde of 10. Je moet het in elk geval niet meer doorkoken. Wat ik begrijp van die vriend is dat het anders bitter wordt. Heb het nog nooit geprobeerd, dat vind ik zonde.

Ik zal het recept even in het andere topic kopiëren.
Oeh.... Dit klinkt lekker en ook nog te doen voor een kok met twee linkerhanden. Thanks!
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
tbl, dat bedoelde ik idd, gewoon nog heel even de kook erover zeg maar. Haha, doen we het toch op dezelfde manier.
Ja, inderdaad. Ik moest wel even nadenken hoor, sommige dingen doe je zo automatisch. Ik heb het in het andere topic even aangepast, zal het hier ook even doen.
Thanks, ga het maken dit weekend!
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Eet smakelijk Hij staat hier lekker op het fornuis, het bier zit erin en nu maar wachten tot etenstijd morgenavond. Het huis ruikt trouwens heerlijk naar uien en vlees.
Ah lekker, hier staat ook stoofvlees op het fornuis. Mijn recept lijkt een beetje op die van jou, alleen gebruik ik sukadelappen en trappist-bier, waar het vlees nu al bijna 2 uur in aan het stoven is, nog een uur te gaan. Bij mij zitten er uien in, knoflook, winterpeen (in dunne plakjes), stukjes witbrood zonder korst met mosterd en appelstroop, laurierblad, verse takjes tijm en kruidnagel. Het ruikt nu al héérlijk!
Die klinkt ook lekker Emmm, kun je het recept neerzetten. Ben bang dat ze hem hier wel zullen waarderen.
Sneetje peperkoek ipv soja en maizena is ook erg lekker.
Wilde even laten weten dat de stoverij erg lekker was. Ik heb alleen een beetje veel gemaakt dus morgen eten we het nog een keer. Man en kinderen vinden dit heel erg
Kan dit ook gemaakt worden zonder bier? Maar dan ook geen wijn oid dergelijks als vervanger...

Ik mag geen alcohol namelijk en wil ook niet (meer) die smaak ervaren
@IM aangezien er ook alcoholvrij witgoed is, denk ik dat alcoholvrij donker bier ook wel te koop is.

Anders zou ik zo geen drank weten die het kan vervangen en zou ik 'gewoon' stoofvlees of hachee maken
Ik ben even gaan googelen en Vitamalz en Kandi malz zijn donker en alcoholvrij.

Beide Duitse bieren, maar ook bij de betere slijterij te krijgen.
Gemini; bedankt voor je antwoord, maar helaas mag ik ook geen koolzuur meer. Dus bier en wijn vallen af ivm alcohol en licht koolzuurhoudend en cola en dergelijke vallen af ivm koolzuurhoudend.

Ik weet het; ik ben lastig

Jammer, maar dan toch maar gewoon hachee maken. Dit leek/lijkt me wel een lekker recept!
Maar als je een biersoort neemt met een laag alcoholpecentage en je laat het een nacht staan (koolzuur eruit) en kookt het dan nog wat langer door (alcohol is zo verdampt) dan is er toch geen probleem? Of denk ik nu veel te makkelijk?
quote:gemini2011 schreef op 12 februari 2012 @ 00:14:

Maar als je een biersoort neemt met een laag alcoholpecentage en je laat het een nacht staan (koolzuur eruit) en kookt het dan nog wat langer door (alcohol is zo verdampt) dan is er toch geen probleem? Of denk ik nu veel te makkelijk?

Ja, daar denk je te gemakkelijk. En die alcohol is ook niet zo verdampt hoor, dat duurt best even.

Heerlijk woord trouwens, 'stoverij'. Klinkt een beetje als 'toverij'!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven