Stoverij

10-02-2012 12:47 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op verzoek hier het recept van stoverij

Stoverij

• 1 pond riblappen

• 5 uien

• 1 el mosterd

• 1 el sojasaus

• 1 laurierblas

• Scheut ketchup naar smaak

• Flesje donkerbruin bier

• Boter

• Maizena

Bereidingswijze:

Doe de boter in de pan, voeg het vlees toe en braadt tot het gaar is. Als het vlees gaar is schenk je wat water op en doe het laurierblad erbij. Laat het vervolgens 1,5 uur op een een laag vuur sudderen.

Snijd ondertussen de uien (stukjes of ringen maakt niet uit). Haal het vlees uit de pan en laat het even rusten.

Doe de uien in de pan samen met de mosterd, sojasaus en de ketchup. Snijd het vlees in blokjes en doe het terug in de pan. Laat dit 0,5 uur sudderen.

Zet het fornuis uit.

Doe nu het donker bier erin en laat het enige uren maar het liefst een hele nacht staan.

Voor het opdienen:

Maak in een kopje een papje van maizena. Verwarm de stoverij en doe het maizenapapje er in. Laat het heel even aan de kook komen. Breng op smaak met zout en peper.

Laat de stoverij niet doorkoken.

Als je het lekker vindt kun je er ook wat kruidnagelen in doen .

Erg lekker met dikke vlaamse frieten.

tbl1966 wijzigde dit bericht op 10-02-2012 16:04
Reden: Voor mij automatisme, maar voor anderen misschien niet ;-)
% gewijzigd
Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
quote:InyMiny schreef op 12 februari 2012 @ 00:02:

Gemini; bedankt voor je antwoord, maar helaas mag ik ook geen koolzuur meer. Dus bier en wijn vallen af ivm alcohol en licht koolzuurhoudend en cola en dergelijke vallen af ivm koolzuurhoudend.

Ik weet het; ik ben lastig

Jammer, maar dan toch maar gewoon hachee maken. Dit leek/lijkt me wel een lekker recept!Volgens mij kan dat recept van tbl ook prima door het bier weg te laten hoor. Ik maak het eigenlijk altijd zonder behalve tot voor kort een stoofpotje met 1 glas rode wijn gemaakt. Je kunt er zoveel mee doen en experimenteren.
quote:InyMiny schreef op 11 februari 2012 @ 23:38:

Kan dit ook gemaakt worden zonder bier? Maar dan ook geen wijn oid dergelijks als vervanger...

Ik mag geen alcohol namelijk en wil ook niet (meer) die smaak ervaren

Ik durf het niet te zeggen. Dit was trouwens ook mijn eerste keer sinds 14 maanden dat ik weer alcohol heb genuttigd, heb nl. een sleeve. Het is gelukkig niet verkeerd gevallen, dat is altijd een beetje afwachten.

Ik vind de biersmaak ook niet zo penetrant aanwezig. Nu had ik deze keer een herfstbok gebruikt, is wel donker maar niet zo zwaar. Er moesten nl. ook kinderen mee-eten. Als die vriend van ons het maakt neemt hij altijd heel donker en zwaar bier. Dan vind ik de smaak van het bier te aanwezig.
Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
Ik gebruik dit recept en bij mij wordt dit altijd erg lekker. Er wordt geen alcohol in gebruikt, dus misschien een alternatief.
Tbl; je had het meteen door.. Ik heb een Bypass... Half jaar nu, vrijdagavond alcoholvrije wijn gedronken, voorheen wel lekker, nu de smaak van alcohol heel vies.

Hoef het gewoon niet meer, vind het ook niet lekker meer ruiken.

Ik ga het gewoon eens maken en een toprecept ervan maken zonder bier

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven