Supermarktvlees ongezond?!

15-01-2009 10:48 99 berichten
Gisteren had ik een discussie met een goede vriendin. Zij eet nauwelijks vlees, en áls ze vlees eet, haalt ze dat bij de slager, en ab-so-luut niet bij de supermarkt, want dat is volgens haar niet gezond... het zou volgespoten zijn met hormonen?!?!?



Ik vraag me af hoe jullie hier over denken. Zelf eet ik ongeveer 4x per week vlees, en ik koop dit gewoon in de supermarkt. Ik eet geen varkensvlees maar eet wel vaak rundergehakt (bij de pasta, tortilla's, etc.) of kipfilet. Ik heb er nog nooit bij stil gestaan dat dit ongezond zou zijn... jullie wel??
Alle reacties Link kopieren
ach, alles met mate. Je kunt tegenwoordig niks meer eten als je alles moet geloven. We eten denk ik 2 x pw vlees, soms supermarkt, soms slagerij of de turk natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
ja ik wel.

los van of het ongezond is, gaat er ontzettend veel leed schuil achter supermarktvlees/slagervlees. Want ook de keurslager heeft hormonenlapjes in de vitrine.

Dus ik koop alleen biologisch scharrelvlees. voor mij, voor de wereld en voor het dier een stuk gezonder.
Alle reacties Link kopieren
Ik haal al mijn vlees, kip, varken en rund bij Albert Heijn, geen problemen mee. En voor een stukje paardevlees loop ik de plus binnen. Ik zou geen dag zonder mijn vlees kunnen..
Al het vlees wat niet biologisch is is volgespoten met zooi
EN het is vaak niet vers. Vers gehakt? Ammehoela, vers ontdooid zullen ze bedoelen. Komt vaak uit Afrika, jaren bevroren in Zuid Amerika en dan hier ontdooid.
En die kip die jij haalt, was zes weken geleden nog een kuikentje. Rara hoe snel die zo groot is geworden? Juistem, water en hormonen.
Alle reacties Link kopieren
Wij eten ongeveer vier keer per week vlees, zowel van de slager, als van de bioslager en ook van de AH.



Het ongezonde, dat geloof ik allemaal wel, want inderdaad... als je alles moet geloven kan je beter niks meer eten.
Hoe weet je dat dan Star?



Edit: dat dat vlees uit Afrika komt en tijden in Zuid Amerika heeft gelegen
Alle reacties Link kopieren
nou er ligt ook biologisch vlees anders in de superm.
quote:Marriss schreef op 15 januari 2009 @ 10:56:

Hoe weet je dat dan Star?Wat?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het wel meevalt. Ook vlees uit de supermarkt moet aan bepaalde eisen voldoen en als het echt zo ongezond zou zijn wordt het niet verkocht. Eerlijk gezegd denk ik niet dat er nu zoveel verschil zit tussen vlees uit de supermarkt en vlees bij de slager.
Alle reacties Link kopieren
helemaal eens met star.



en ja, als je je kop in het zand wil steken voor hoe die beesten in de bio-industrie leven, dat is je goed recht. ik wou dat het verplicht werd voor iedere nederlander om met enige regelmaat een boerderij, veetransport of slachthuis te bezoeken.
De laatste keer dat ik vlees van de echte bioslager haalde was voor 'n bbq en dat vlees was helemaal niet zo lekker mals als wat ik bij de Spar slager haal. Dus 't zal allemaal wel.

'k Moet zeggen dat ik in Cuba de kip wel veel beter vond smaken dan in Nederland. Natuurlijk 'n eiland, zonder vervuiling, zonder hormoonopfokking e.d. Dat zal vast 'n berg schelen. Maar ik heb mijn twijfels over biologische producten in Nederland. Volgens mij kosten ze vooral veel meer terwijl de kwaliteit dubieus is.
quote:Star schreef op 15 januari 2009 @ 10:57:

[...]





Wat?Ja sorry, er waren weer wat berichten tussen gekomen. Vandaar mijn edit, zie bericht.
Niet tussen vlees bij de slager en vlees bij de supermarkt (al scheelt de hygiene bij een slager een hoop), maar wel tussen supermarktvlees en biologisch vlees.
Alle reacties Link kopieren
quote:MIDA schreef op 15 januari 2009 @ 10:57:

Ik denk dat het wel meevalt. en als het echt zo ongezond zou zijn wordt het niet verkocht. .
Zie hier Marriss



De Keuringsdienst van Waren heeft een onderzoek gedaan naar de herkomst van het gehakt van AH. Een van het meest verkochte soorten vlees!

De Keuringsdienst van Waren vraagt zich af wat gehakt precies is en belandt pardoes in Botswana en in een vrieshuis in Londen waar de diepgevroren Afrikaanse koeien maximaal 2 jaar worden bewaard voor Albert Heijn. AH maakt er ook filet Americain van.

Het gehakt en de filet Americain komt dan in de schappen bij AH onder de noemer vers!

Vers betekent dus gewoon niet bevroren voor AH, maar kan best 2 jaar oud zijn!!
Hai Eow
Alle reacties Link kopieren
Overigens eet ik ook 'gewoon' supermarktvlees, want biologisch is gewoon met de beste wil van de wereld niet te betalen voor ons, en we eten niet dagelijks vlees. Maar ik geloof direct dat het enorm vol troep zit en water enzo. En dat zal bij de slager niet gek veel anders zijn waarschijnlijk.



Biologisch zou echt mijn voorkeur hebben, maar helaas niet te doen. Waar ik nu 3,- betaal voor een pak kipfilet heb ik domweg niet de ruimte om er 7,- voor te betalen.
Alle reacties Link kopieren
tja, ik kan niet in jouw portemonnee kijken maar dan zou ik dus op andere zaken bezuinigen.

wat je eet is zo belangrijk.



en de overheid moet biologisch vlees meer stimuleren, om boeren over te laten stappen.
Maar vraag blijft dan: is de kwaliteit van rundvlees afkomstig uit 'n land zonder noemenswaardige vervuiling slechter dan dat van 'n rund die onder de rook van de Randstad opgroeit?
Heb je het nu over scharrelvlees Elninjoo? Want de kistkalveren zien geen daglicht en hebben geen last van vervuiling...
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 15 januari 2009 @ 11:01:

Zie hier Marriss



De Keuringsdienst van Waren heeft een onderzoek gedaan naar de herkomst van het gehakt van AH. Een van het meest verkochte soorten vlees!

De Keuringsdienst van Waren vraagt zich af wat gehakt precies is en belandt pardoes in Botswana en in een vrieshuis in Londen waar de diepgevroren Afrikaanse koeien maximaal 2 jaar worden bewaard voor Albert Heijn. AH maakt er ook filet Americain van.

Het gehakt en de filet Americain komt dan in de schappen bij AH onder de noemer vers!

Vers betekent dus gewoon niet bevroren voor AH, maar kan best 2 jaar oud zijn!!





Je bedoelt waarschijnlijk het tv-programma De Keuringsdienst van Waarde van de RVU? Superprogramma. Door hen weet ik nu ook over het plakken van vlees en het ontvellen van partjes mandarijne uit blik



En ja. Marris, ik sta er dus wel bij stil wat ik eet. Wat niet wil zeggen dat ik nooit bij de Mac of de snackbar op de hoek eet.



Groente en fruit probeer ik zo veel mogelijk biologsich te eten (lukt meestal voor iets meer dan de helft).



Zelf eet ik thuis ongeveer 3 keer per week vlees. Ook altijd biologisch.

Enige wat ik wel eens niet biologisch eet is filet americain.

Vleeswaren op brood koop ik ook altijd de biologische variant.
Ja, ik heb 't over de in Nederland gefokte biologische dieren. Die krijgen hier toch 'n partij vervuiling over zich heen dat 't nog niet echt gezond vlees wordt?

Ik ben iemand die nauwelijks vlees lust zonder sausjes, maar in Cuba heb ik met smaak mijn kip zonder saus gegeten. Daardoor ging ik denken over de kwaliteit daar en hier, omdat daar natuurlijk geen vervuiling is zal 't er wellicht beter smaken. Ik vraag me daarom af of het hier wel zin heeft om biologische producten te eten omdat ze toch de nodige vervuiling zullen meekrijgen. Wat ik hier dus 'n keer als biologisch vlees at, vond ik zelfs slechter dan het vlees van de supermarkt: niet mals.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven