tajine
vrijdag 26 november 2010 om 10:30
Agelopen weekend heb ik een tajine gekregen en nu wil ik van het weekend een lekker tajina maken (natuurlijk). Ik heb er ook een vlamverdeler bij gekregen, maar zo'n ding gebruikte ik als soort vergiet
.
Mijn vraag is dus werkt zo'n vlamverdeler goed (ik kan er zo snel niet een plaatje bij vinden). Hoe zijn de ervaringen? Nog andere tips / suggesties?
Bedankt!
Mijn vraag is dus werkt zo'n vlamverdeler goed (ik kan er zo snel niet een plaatje bij vinden). Hoe zijn de ervaringen? Nog andere tips / suggesties?
Bedankt!
vrijdag 26 november 2010 om 11:05
Ik heb ook zo'n vlamverdeler gekocht (zo'n plat vergiet inderdaad). Maar ik heb niet het idee dat ie de vlammen echt goed verdeelt.
Als je een nieuwe tajine hebt gekocht, moet je die volgens mij eerst 24 uur in water laten weken en daarna 24 uur laten drogen alvorens je hem gebruikt. Voor ieder gebruik moet je hem dan weer een paar uur laten weken.
Verder moet je al vroeg op de dag beginnen met koken, want een tajine is eigenlijk een slowcooker. Je moet dus op laag vuur mét vlamverdeler het eten heel langzaam laten garen. Dat komt de structuur van vlees ten goede, maar is wel een hoop werk.
Als je het vuur hoger zet, barst je tajine geheid...
(En dat is ook de reden dat mijn tajine vooral mooi staat te wezen. Ik heb m nog nooit gebruikt. Heb wel eens een andere aardenwerkenpan gebruikt, maar werd ongeduldig, heb het vuur wat hoger gezet en spontaan barstte ie...)
Als je een nieuwe tajine hebt gekocht, moet je die volgens mij eerst 24 uur in water laten weken en daarna 24 uur laten drogen alvorens je hem gebruikt. Voor ieder gebruik moet je hem dan weer een paar uur laten weken.
Verder moet je al vroeg op de dag beginnen met koken, want een tajine is eigenlijk een slowcooker. Je moet dus op laag vuur mét vlamverdeler het eten heel langzaam laten garen. Dat komt de structuur van vlees ten goede, maar is wel een hoop werk.
Als je het vuur hoger zet, barst je tajine geheid...
(En dat is ook de reden dat mijn tajine vooral mooi staat te wezen. Ik heb m nog nooit gebruikt. Heb wel eens een andere aardenwerkenpan gebruikt, maar werd ongeduldig, heb het vuur wat hoger gezet en spontaan barstte ie...)
Occam's razor
vrijdag 26 november 2010 om 11:36
@Jody: Ik leg mijn vlamverdeler op het pitje, maar op de laagste stand raken de vlammen dan nauwelijks de vlamverdeler. Wel wordt de vlamverdeler zwart :p
Ik vraag me dus af of ie echt de vlammen verdeelt, of dat de warmte dan toch nog te hoog is, omdat de vlammen nauwelijks verdeeld worden door de verdeler
Ik vraag me dus af of ie echt de vlammen verdeelt, of dat de warmte dan toch nog te hoog is, omdat de vlammen nauwelijks verdeeld worden door de verdeler
Occam's razor
vrijdag 26 november 2010 om 11:54
Hmm, de ervaringen met de vlamverdeler zijn inderdaad niet echt top. Dat kies ik denk ik toch ook voor de overn, past ie namelijk net in. Welke temperatuur moet het dan? 24 uur.. dan ga ik het dit weekend al niet halen, ben pas om zes uur thuis en morgen wilde ik hem gebruiken. Dan maar het volgende weekend!
leuk om de verhalen en ervaringen hier te lezen in ieder geval!
Zodra ik een recept hebt wat geslaagd is, zal ik het hier posten
leuk om de verhalen en ervaringen hier te lezen in ieder geval!
Zodra ik een recept hebt wat geslaagd is, zal ik het hier posten