Tips voorbereiding etentje

29-01-2015 22:13 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Nu zaterdag geef ik een uitgebreid etentje voor 6 personen. Ik wil graag zoveel mogelijk op voorhand klaarmaken/voorbereiden zodat ik op de avond zelf er ook echt van kan genieten en aanwezig kan zijn bij mijn gasten. Ik kan wel koken maar veel ervaring met op voorhand koken heb ik niet.

Over 2 onderdelen van mijn hoofdgerecht twijfel ik hoe ik het het beste kan aanpakken.

Mijn hoofdgerecht bestaat onder andere uit:

* boontjes omwikkeld met spek: kan ik dit op voorhand al volledig klaarmaken en dan op het momenten zelf in de microgolf opwarmen of verknoeit dat de structuur/smaak

* Pomme Duchesses: ik zou ze ook graag op voorhand willen maken, zou ik dan tijdens de voorbereiding de Pomme Duchesses voor een korte tijd in de oven plaatsen en dan 's avonds ze nogmaals een paar minuten in de oven plaatsen om ze op te warmen?

Hopelijk heeft iemand van jullie tips en advies zodat het geen mislukking wordt.
De boontjes gaan in de oven! Niet in de magnetron/microgolf

Ik maak zelf altijd lijstjes en planningen.

17.45 de oven aan

18.00 rijst opzetten

etc
Dankjewel voor de reactie. Het is veel praktischer dat de boontjes in de oven opgewarmd kunnen worden. Raar dat ik er niet zelf aan heb gedacht!
De pommes duchesses zou ik niet op voorhand bakken, gewoon s middags al opspuiten (of ontdooien ) en s avonds in de oven schuiven. Of het nu 4 of 12 minuten in de oven moet maakt eigenlijk niet uit toch? Tussendoor kun je weer terug naar je gasten.

Haricoverts zou ik blancheren, omwikkelen met spek en dan ook pas in de oven doen als je ze voor de maaltijd gaat opwarmen. Van meerdere keren in de oven drogen dit soort dingen erg uit.
Oké! Ik had schrik dat mijn torentjes gaan inzakken als ik te lang wacht tussen opspuiten en in de oven plaatsen. Maar als dat niet het geval is, is dat natuurlijk gemakkelijker.
Wat wij doen met boontjes-in-spek: boontjes kort koken (net beetgaar), daarna omwikkelen met spek en vlak voor het eten nog even bakken in de pan (zodat spek knapperig wordt). Kun je de pomme duchesses gewoon in de oven bakken.
Is dat het enige dat je serveert? Of is dit het enige waar je mee zat.
Of je vergeet de boontjes omwikkeld met spek....... (vind het ook een beetje jaren 90).

Kook boontjes net gaar, uit laten lekken. Bak super klein gesneden spekjes zachtjes uit in wat olie in een wokje/steelpan. Vuur uit, boontjes erbij. Tegen de tijd dat je gaat eten zachtjes opwarmen, paar keer omroeren, op tafel zetten!

Je bijgerechten klinken alsof je plate-service wil doen. Ik hou van koken en etentjes, en ik heb veel minder stress sinds ik dat niet meer doe. Schalen op tafel is echt veel minder stress dan het gepriegel met borden, omdat we nu eenmaal niet zoals in een restaurant een "warme pass" hebben.
Maak een stoofpotje, dat kun je de dag ervoor al doen en hoef je alleen maar op te warmen!
Inderdaad, of een ovenschotel / quiche. Met een salade erbij of zo.
Dank voor alle reacties!

Nina1966: er is natuurlijk nog meer zoals aperitiefhapjes/voorgerecht/vlees bij hoofdgerecht en andere groentjes maar dat waren de 2 dingen waar ik de praktische feeling over mis.

Andere: mijn vriend wil dolgraag zijn "ik-maak-vlees-zo-fantastisch-goed-klaar" talenten showen. Daar horen dan gewone groentjes bij en dan dacht ik daar aan. Ik heb gelukkig nog alternatieven achter de hand maar ik verwacht nu dat op basis van jullie tips het allemaal vlot zal verlopen.
TO is van België begrijp ik

Microgolf = magnetron

Groentjes = groente(s)

Enne, boontjes omwikkeld met spek > jaren 90 ?? Gewoon doen toch, wanneer jullie dat lekker vinden??

Pommes duchesses zijn ook ingevroren te koop, dan kan je die frituren in de schuur of buiten, tenzij je echt torentjes met smaak wilt, dan moet je ze natuurlijk zelf maken . . . .

Fijn stressloos etentje gewenst
Nee hoor Mango, als je de puree niet te dun maakt en warm opspuit, worden de torentjes alleen maar steviger bij het afkoelen, omdat de boter weer stolt. Kan geen kwaad.

En jaren 90, so what. Ik moest laatst op de koksopleiding andijvierolletjes maken, die zijn jaren 50, denk ik Maar het is een superpraktisch en heel lekker groentengerecht.
Zo! Alles is gepoetst en opgeruimd. Nu even relax'en en dan al het eten klaarmaken/voorbereiden zodat ik helemaal klaar ben tegen 18.30u.

Ik voel dat het allemaal goed gaat komen!
Klinkt goed Mango, veel plezier met het etentje !
Liever niet mijn berichten quoten, het is slechts mijn mening/ervaring.
Veel plezier! Laat je weten hoe het was?
Dit is nog nooit gebeurd! Ik heb werkelijk alles op voorhand kunnen doen dat ik wou doen. Tot nu toe is alles al goed gelukt.

Het wordt echt een relaxe avond!

Nu wachten op de gasten...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven