Tiramisu-vraag

08-04-2012 01:01 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zojuist maakte ik voor de zoveelste keer tiramisu, maar voor het eerst werd het 'beslag' niet stijf! Ik heb het maar gewoon gemaakt zoals het recept verder is, maar het blijft een soort drabje. De schaal staat nu in de koelkast.

Is er nog hoop dat het mengsel nog stijf wordt of is het een verloren zaak? Verkopen tankstations Mona-toetjes?

Recept wat ik altijd gebruik

Benodigdheden:

250 gram roomkaas of Monchou

250 ml slagroom

1 blik gecondenseerde melk (te koop bij toko)

1 groot pak lange vingers

1 kopje Amaretto (twee miniflesjes)

2 eetlepels instant koffiepoeder

1 kopje warm water

Cacaopoeder

Koffie maken met 2 eetlepels instant koffiepoeder, 1 kopje warm water en 1 kopje Amaretto.

Monchou mengen met de helft van de gecondenseerde melk. Goed blijven roeren/mixen tot je een fijne massa hebt. Daarna de slagroom toevoegen. Deze er goed doorheen mengen tot je een stevige massa hebt. Als er een lepel recht in overeind kan blijven staan is het goed.

Dan doe je een laagje beslag in een ovenschaal. De lange vingers haal je eventjes één voor één door het afgekoelde koffiemengsel en leg je dan op het beslag. Herhalen tot alles op is en de schaal vol zit en eindigen met een laag beslag. Dan bestrooien met cacaopoeder.

Ongeveer 2 uur in de koelkast laten afkoelen.

(Mag natuurlijk ook 1 à 2 dagen van te voren.)
Heb je nog raketjes in de vriezer liggen?

Heb dus geen idee maar vind het best balen voor je dus ik reageer maar.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik had vanavond precies hetzelfde, verloren zaak helaas!
Internagelaktisch
@Enn: Haha! Heb nog wat raketjes van vorig jaar...

@Maaique: Ik zit nog een beetje in mijn 'hóe dan?!'-fase? Hoe kan het al-tijd goed gaan, maar juist nu ik de hele familie op de hoogte heb gesteld van mijn heerlijke tiramisu en zij morgen van mij een enorme schaal vol heerlijk dessert van mij verwachten...gaat het mis...

Ben jij niet enorm gefrustreerd? Haha! Hoe ga jij het oplossen?
Niet.. Heb t een beetje gegeten en weg gedaan.

Geen idee wat er fout is gegaan, normaal lukt het wel :(
Internagelaktisch
Ik heb hem ook zojuist gemaakt, ook wel redelijk dun ja. Ik denk dat dit door de hoeveelheid slagroom komt, misschien toch iets te veel?? Of te dun geklopt (lobbig).

Ik ga d'r vanuit dat ie nog nastijfd in de koeling tenminste dat hoop ik dan maar. Ik schotel hem iedereen wel voor hoor de smaak was wel erg goed.

Ik maak de tiramisu alleen altijd met mascarpone, dacht dat dit zo moest. En ohja, ik heb er ook nog advocaat door gedaan, mooi voor de kleur.
Doe je hem ff in de vriezer. Dan heb je tiramisu-ijs
quote:linna schreef op zondag 08 april 2012 01:37 Doe je hem ff in de vriezer. Dan heb je tiramisu-ijs

Lol! Dat is nog een idee!

Mijn moeder belde vanavond nog om zeker te weten dat ik de tiramisu wel had gemaakt en flipte al toen ik zei dat ik hem nog moest maken. Hij moet volgens haar minimaal een dag in de koelkast en bla. En nu is hij ook nog mislukt ook. Haha...zo balen!

Misschien dat ik morgen de wekker zet en boodschappen doe en een nieuwe maak. Maar ik denk het niet.

Trouwens, we gaan gourmetten dus dan zit toch iedereen hutje-mutje-vol en is een dessert niet zo belangrijk. *relativeer-modus*
Ben trouwens benieuwd hoe jouw tiramisu-gedoe afloopt, Anne! :-)
Was de beslagkom wel goed vetvrij? Heb ik een paar keer vergeten echt goed vetvrij te maken en dan mislukken de gerechten wel eens. Omdat het dan te slap blijft of echt zo'n pudding idee.
Ik mis de eieren in je recept, deze zorgen voor de binding, zodat hij opstijft.
monchou?

Ik maak het altijd met mascarpone .

zie bv dit recept:

http://www.starfishandcoffee.nl/recept/Tiramisu
Wat valt er nou vetvrij te maken als je slagroom of roomkaas gaat mixen? Dat is toch ook vet?

Heb je de slagroom wel stijf geslagen voordat je het door het monchoumengsel deed?

En een kleine tip voor de volgende keer: gebruik gewoon mascarpone en laat die gecondenseerde melk weg. En gebruik een recept waar eidooier in voorkomt (evt gepasteuriseerd). Een goede originele Tiramisu is hemels en dar kan niets aan mislukken.

Ik hoop voor je dat het alsnog smakelijk is!
Ben je misschien ongesteld...? Niet om het een of ander maar bij mij mislukt alleen dan weleens een (bekend) recept. Geen idee waarom maar het is wel zo.
Idd mascarpone gebruiken, daarbij, mijn 1e laag is eerst de vingers onderop dan pas het eerst mascarpone mengsel.
quote:monalisalove schreef op 08 april 2012 @ 07:45:

Ik mis de eieren in je recept, deze zorgen voor de binding, zodat hij opstijft.Dus dat. Een tiramisu zonder eieren is niet compleet. En er moet Mascarpone in, geen roomkaas of Monchou.
Ik heb zojuist een kijkje in de koeling genomen en hij is mooi stijf geworden (sorry). Volgens mij is hij heel goed gelukt.

Ben benieuwd wat de gasten ervan vinden vanmiddag.

Een recept met gecondenseerde melk ken ik ook niet, dat het met monchou kan is, mogelijk als de mascarpone weer eens is uitverkocht door de feestdagen.

Hoe is het met die van jouw afgelopen jujubes?

PS. Fijne paasdagen allemaal!!
Mijne was van buiten ook hard.. Van binnen vloeibaar :'(
Internagelaktisch
Wat een raar recept voor tiramisu. Ik snap de gecondenseerde melk en de monchou niet.

Als je mascarpone met witte basterd en slagroom door elkaar spatelt heb je al een geweldige tiramisu. Daar heb je zelf geen eieren voor nodig.

Hopelijk heb je nog een alternatief
Teramisu kun je heel goed maken zonder ei!

Je moet er wel voor zorgen dat je de slagroom lobbig maakt ( yoghurt dikte) en dan met een spatel het luchtig door de mascarpone slaat.

(mascarpone ook eerst even goed roeren zodat deze glad is )

Ik zou het dan wel zonder de melk doen!
Bedankt voor al jullie receptideeën! Ik ben alleen errug blij met dit recept en wil en ga er zeker niets aan veranderen. Ik maakte het vroeger wel traditioneler (met mascarpone/ei), maar ik vind dit recept gewoon lekkerder. Ooit eens gekregen van een Hindoestaans vrouwtje. :-)

@Anne: Wat goed dat hij toch gelukt is!

Ik vrees dat het hier ijstaart wordt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven