Tom ka kai soep

21-01-2012 15:58 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Die wil ik dus maken vanavond, alleen is hier geen kokosmelk te verkrijgen. Nu kan ik wel een kokosnoot kopen en het sap daarvan gebruiken.. of niet?

iemand die het weet?
i'm on a seafood diet, i see food and i eat it
Nee, da's kokoswater. Andere smaak en consistentie. Maar geen kokosmelk? Ook geen blik, of blok santen, geen AH??
quote:bergamot schreef op 21 januari 2012 @ 16:01:

Nee, da's kokoswater. Andere smaak en consistentie. Maar geen kokosmelk? Ook geen blik, of blok santen, geen AH??Woon in het buitenland.
i'm on a seafood diet, i see food and i eat it
Ja of snel naar een toko rijden. AH hier heeft ook kokosmelk en is hier tot tien uur savonds open.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Tom yam maken dan, geen kokosmelk nodig.
Ik had eens hetzelfde probleem. Ik had écht écht kokosmelk nodig, maar die ik in de kast had bleek verrot te zijn. Toen heb ik een bounty gekocht, heb daar het kokosschraapsel afgeschraapt en laten oplossen in gewone melk :P Maar of dat echt dé oplossing is weet ik niet ;)
Ik heb een potje bij de toko gehaald waar de kokos en kruiden al inzitten, voor inderdaad het geval ik geen kokosmelk in huis heb.

Maar eetlepels van die pasta erbij en klaar.

Maar goed, daar heb je nu niet zoveel aan...
Kokospoeder met room.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Kokosnoten worden op Bali voor veel zaken gebruikt: voor de bereiding van suiker en alcohol, huizenbouw, tempeloffers, als gereedschap en als houtskool. Het geraspte vruchtvlees wordt dikwijls aan eten toegevoegd; voor het verkrijgen van kokosmelk wordt het geperst met water. Voor verse kokosmelk giet u 2 kopjes versgeraspte kokos in een kom, voeg 2 kopjes lauwwarm water toe. Pers en kneed de kokos gedurende één minuut en zeef het vervolgens door een kaasdoek (of door een fijnmazige zeef) om dikke kokosmelk te krijgen. Vang het op in een kom. Herhaal dit met nog een kopje water om dunne kokosmelk te krijgen. Combineer deze twee melksoorten om de kokosmelk te krijgen die voor alle vermelde recepten wordt gebruikt. Kokosmelk kan worden ingevroren. Een specifieke Balische smaak wordt verkregen door blokjes verse kokosnoot in houtskoolvuur te branden totdat het aan alle zijdes zwart is geroosterd. De verkoolde buitenkant wordt eraf geborsteld, het vlees geraspt terwijl de kokosmelk op de eerder beschreven wijze wordt gemaakt om geroosterde kokosmelk te krijgen. De beste vervanger van verse kokosmelk bij groenten, vis, vlees en sauzen, is instant kokospoeder. Volg de aanwijzingen op het pak. Gebruik ingeblikte kokoscrème voor een rijker en crèmiger aroma bij de bereiding van desserts en gebak

Bron
“Don’t look back – you’re not going that way.”
overigens, kookroom vervangt prima, als je de juiste kruiden gebruikt. Veel makkelijker verkrijgbaar, en hier (bij mijn thaise kok thuis...) staan altijd een paar flesjes in de koelkast...
Wat Tickel zegt, verse kokosmelk maak je door cocos te raspen en te vermengen met water, even laten staan tot het water wit is en het dan gebruiken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven