veel eters te gast

17-08-2008 23:27 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgende week krijg ik een grote groep te gast die komt eten (zo'n 20 personen). Nou heb ik geen oven en niet zo'n heel groot assortiment pannen, dus iemand tips voor lekkere en gemakkelijke gerechten?



(Ja, ik weet het, er was al ooit een topic hierover, maar dat kon ik niet vinden. Uppen vind ik dus ook goed!)
Alle reacties Link kopieren
Kijk bovenaan even bij het topic INDEX, daar is een topic over buffet.



Ik zal morgen even verder denken of ik nog iets meer voor je weet.

- koude pastasalade kan je een dag van te voren maken. Ik heb een recept waar je apart hamblokjes, salami, zalm of tonijn bij kan doen of niets voor de vegetariërs.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
buffettips gevraagd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Barbeque?

Buffet van dingen die je van tevoren kan maken.

(Veel salades, pasta, rijst salades)



Eerst volproppen met veel hapjes, chips/nootjes, stokbrood en

tapenades, dan hoef je niet zoveel te koken.



Gourmetten, fonduen (even spullen lenen van alle vrienden en familie)



Tja ik hou van makkelijk hoor, tenzij je ingewikkelde gerechten wil horen, die heb ik ook.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ingewikkelde recepten hoeft niet, maar ze komen alleen even eten (tja, de introductie voor de studenten is weer begonnen, dus het is eten (goedkoop!!!) en weer wegwezen naar de volgende activiteit). BBQ of ze van te voren al volstoppen wordt dus wat lastig.



Maar MV en BGB, ik zal morgen eens uitgebreid bij dat topic kijken! Zag idd ook al een topic over tapas staan, zal daar ook eens gaan neuzen. (Had pas laat door waar het topic Index op slaat :-$ )
Alle reacties Link kopieren
Leen een grote pan uit de keuken van het dichtsbij zijnde Leger des Heils...



Ik zou gewoon een eenpansgerecht doen en anders wat hierboven gezegd wordt: een buffetje van koude en een paar warme gerechtjes.
Alle reacties Link kopieren
broodjes shoarma met supergoede zelfgemaakte knoflooksaus
Alle reacties Link kopieren
Wat waarschijnlijk ook bij het buffettopic staat, dat weet ik niet maar een kopje tomatensoep valt bij veel mensen in de smaak. Lekker met stokbrood, wat kaasjes en een zalm of huzarensalade.



Leen bij iemand een grote pan, een warmhoud plaatje en doe daar nog wat kleine dingetjes bij. Pasta salade, sate, gehaktballetjes zijn koud ook lekker. Kippenpootjes. Dat soort dingetjes ofzo.



Ik ga naar bed dus ik denk er nu even niet verder over na.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Catering?
Alle reacties Link kopieren
Voor een groep studenten? :-p
Alle reacties Link kopieren
mylenevalerie schreef op 17 augustus 2008 @ 23:32:

Ik heb een recept waar je apart hamblokjes, salami, zalm of tonijn bij kan doen of niets voor de vegetariërs.
Da's nou ook niet aardig! :-P
Gewoon stokbroden met kaasjes/salades.

Of patat gaan halen of pizza's laten komen.
Alle reacties Link kopieren
Is het voor studenten?



Zit even te denken wat ikzelf maakte in die tijd voor grote groepen..



Een grote pan soep. Bijvoorbeeld een gevulde champignon-prei-soep, met al dan niet gehakt erbij in, een lepel sambal en veel kaas (toen gebruikte ik een kuipje smeerkaas, maar je zou natuurlijk ook allerlei andere kazen kunnen gebruiken). Supermachtig en met wat stokbrood erbij met salades vult het goed.



Of chili, ook goed in een grote pan te maken. Pasta ook trouwens.



Is het het begin van de introductie? Is het dan niet het belangrijkste dat er vooral bier en wijn in huis is? ;-]
Alle reacties Link kopieren
Grote pan pasta en daar salade bij, veel stokbrood, smeersels.

Grote borden met carpaccio op tafel erbij. Koop je gewoon bij de supermarkt en leuk je op door op rucola te leggen, lekkere dressing erop, kappertjes, verse pamezaan en geroosterde pijnboompitjes. Eventueel kun je ook borden met mozarella,tomaat en basilicum met dressing erbij doen.

Schaaltjes met olijven.

Lijkt heel wat, maar erg simpel..
Alle reacties Link kopieren
Capibara schreef op 18 augustus 2008 @ 07:27:

[...]



Da's nou ook niet aardig! :-P
:rofl: , het was al laat hihihi.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Bowl maken. Sandwiches maken, pide brood met iets lekkers vullen, koude wraps. Ja niet te moeilijk, iig wijn en bier.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ik zou voor chili gaan. Als je er rijst bij geeft, hoeft er geen vlees in omdat je dan al aan je hoogwaardige eiwitten komt, er zit veel groente in, het vult goed en het is goedkoop.

(een vriendin van mij heeft mijn chilirecept gebruikt op introductiekamp, en dat ging prima)



Voor 20 mensen:

5 grote blikken bruine bonen

1 kilo uien

10 a 20 teentjes knoflook

3 'sets' paprika's (dus zo'n zak van 3 paprika's)

2 courgettes en of 2 doosjes champignons

5 blikken gepelde tomaten

5 grote blikjes tomatenpuree

olie, zout, peper, paprikapoeder (5 eetlepels), kerrie (5 eetlepels), komijn (1/2 eetlepel) orgeano (2 eetlepels), chilipoeder (1/2 tot 1 eetlepel evt 4 bananen

1 kilo rijst



Totale kosten: tussen de 20/25 euro, als je duur inkoopt. Ga je naar de lidl of de aldi, dan ben je veel minder kwijt



Bak de gesnipperde uien en knof, doe er daarna de courgette en/of de champignons bij, bak dat, doe de gesnipperde parika's erbij, laat goed pruttelen. Tomaten en puree erbij, en net zoveel water als de puree erbij. Bananen in plakjes erbij. Kruiden erbij. minstens 15 min laten pruttelen. Bijvoorbeeld terwijl je de rijst kookt.



Als je te weinig grote pannen hebt, kun je de bonen - in hun vocht - apart opwarmen, en dan vlak voor het opdienen erbij of erdoor doen.



Watt erg lekker is erbij: creme fraiche, gerapste kaas, avocado, tomatensalade, evt stokbrood.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ultime favorite (moest laatst voor 20man koken, studenten (ben het zelf ook))



Spaghetti Bolognesse, lekker simpel!! Allemaal hapjes en stokbroden is heel gezellig hoor, maar gezien de doelgroep zou ik die moeite niet doen.



Je koopt gewoon gehakt (familie verpakkingen), een paar zakken gesneden groenten of je snijdt zelf van alles, een paar potten euroshopper saus, c'est tout!! Owja, en natuurlijk spaghetti koken.



Als toetje een paar pakken vla, kind kan de was doen!! En dat vult ook hoor ;-)



Als salade kun je een paar komkommers en tomaten mengen met een paar lepels mayo en wat kruiden.
Zelfs het eten van een olifant gaat hapje voor hapje...
chatcat86 schreef op 18 augustus 2008 @ 09:46:

Je koopt gewoon gehakt (familie verpakkingen), een paar zakken gesneden groenten of je snijdt zelf van alles, een paar potten euroshopper saus, c'est tout!! Owja, en natuurlijk spaghetti koken.
Je vergeet de kaas: heeeeeel veel geraspte kaas!
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je voor studenten minder moeite doen als bij andere gasten?

Omdat ze zelf soms minder geld hebben om echt lekker te koken, zou je zelf ook minder moeite doen om wat lekkers voor ze klaar te maken? Ik begrijp dat nooit zo.
pomodori schreef op 18 augustus 2008 @ 10:04:

Waarom zou je voor studenten minder moeite doen als bij andere gasten?

Omdat ze zelf soms minder geld hebben om echt lekker te koken, zou je zelf ook minder moeite doen om wat lekkers voor ze klaar te maken? Ik begrijp dat nooit zo.




Studenten tijdens hun introductieweek nemen meestal niet zo veel tijd voor hun eten. Ik weet nog van mijn eigen introweek dat ik doodmoe en flauw was van het spul dat ons voorgezet werd: alsof je de hele dag en avond (en zuipen) kan doorkomen op broodjes met soep-uit-een-zakje, of een paar bakken aardappelsalade.



Maar ik snapte ook dat onze begeleiders geen tijd hadden om uitgebreid te gaan koken voor de groep, want er was meer te doen. En je zit ook met een budget: liefst zoveel mogelijk eten voor zo weinig mogelijk geld, want je hebt maar een studiebeursje en je wilt ook nog wat gaan drinken.



Het liefst dus goedkoop, snel en voedzaam. Dingen als chili en spaghetti zijn daar prima voorbeelden van, en hebben zelfs genoeg verse groenten!
Alle reacties Link kopieren
Salades en wraps.... makkelijk en lekker!
Alle reacties Link kopieren
Als je weinig tijd hebt zou ik toch voor een maaltijdsoep gaan (zijn diverse soepentopics en 1 maaltijdsoepen, zie index),

2 soorten pasta's (een koud en een warm), stokbrood erbij en wat kant en klare kaasjes, gehaktballetjes, kippenpootjes enz. Bij ons heeft AH een afdeling waar ze elke dag verse gehaktballetje, spareribs, kippenpootjes en dat soort dingen maakt.

Of 1 pasta en 1 chili of nasi met sate en satesaus.



Maar zit je nog aan een budget vast?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Voor studenten hoeft het zeker geen troep te zijn, dat ben ik met je eens!! Maar er worden hier dingen genoemd als kaasjes, stokbroden, verse gehaktballetjes. Natuurlijk is dat heel gezellig (zelfs voor studenten ;-)) maar dat zie ik meer voor een gelegenheid als je gezellig gaat tafelen met zn allen.



Hoe ik het nu voor ogen zie *scenarioschets*, groep studenten komt binnen, beschonken of onbeschonken, heeft een uur om te eten, wat is er dan handiger dan een grote pan spaghetti o.i.d? Persoonlijk vind ik carpaccio dan een beetje overdreven, ware het niet om het budget.



Koken is leuk om als (uit de hand gelopen) hobbie te hebben, maar het gaat nu gewoon om het moment. Ook voor volwassen mensen had ik een pan spaghettie geserveerd. Als je dat zelf lekker maakt met kruiden, en je gooit een paar stokbroden met kruidenboter erin in de oven (Aldi, heel goedkoop!) als voorafje, je hoort niemand klagen!!

Dan kun je je bij de volgende gelegenheid, wanneer er meer tijd is en iedereen relaxt kan natafelen, meer uitsloven, zoals 6 soorten salades, warm, koud, wraps, etc.
anoniem_9045 wijzigde dit bericht op 18-08-2008 11:49
Reden: typfoutje
% gewijzigd
Zelfs het eten van een olifant gaat hapje voor hapje...
Maar wat 'n gedoe om voor 20 man eten te moeten maken als ze alleen maar binnenvallen om te eten. Waarom gaan ze dan niet gewoon ff naar de snackbar om patat ipv iemand te laten sloven voor iets wat ze binnen 'n half uur opschrokken en weer aftaaien?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven