Veganisme

20-03-2016 22:04 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of er veganisten zijn op deze site. Het zou fijn zijn om nieuwe recepten te leren en achter (onbekende) veganistische producten te komen die in Nederlandse supermarkten aanwezig zijn. Have fun and stay healthy
quote:swifty schreef op 16 april 2016 @ 09:19:

Even lezen, ik schreef eerder al, dat is dus 480 euro meer per jaar dan yoghurt, en soja voor jongens en mannen lijkt me niet goed ivm hormonen. Geen goed alternatief dus voor ons."Spermacellen

Volgens enkele statistische studies in 2006 en 2008 zou soja bij mannen een remmende werking hebben op de productie van spermacellen. Maar latere klinische onderzoeken hebben geen verband aangetoond tussen mannelijke vruchtbaarheid en geregelde consumptie van soja.

De Amerikaanse Food and Drug Administration (FD) concludeert op basis van een reeks van recente onderzoeken dat sojaproducten veilige voedingsmiddelen zijn met in elk geval bewezen kleine gunstige effecten op het bloedcholesterolgehalte en prostaatkanker.

"

Geen reden om soja niet te eten. Als ik me niet vergis zitten er in dierlijke producten hetzelfde en meer hormonen.

Mocht je toch minder soja willen dan zijn er ook andere noten en vruchten (kokos is een bekende) waar zuivel van wordt gemaakt.

Bepaalde plantaardige producten , m.u.v sojamelk, zijn nu eenmaal duurder omdat ze o.a minder subsidie krijgen.

Je kan tijdens aanbiedingen inslaan of het zelf maken.

Aan recepten geen tekort.
Vanmorgen bedacht ik me ineens dat het eigenlijk best wel bizar is, dat veganisten (of zelfs vegetariërs of mensen die af en toe bewust kiezen voor vega) zo vaak als extreme weirdo's worden gezien.

Terwijl alles wat je doet is kiezen om geen dieren te eten.

Niet mee te willen doen/afnemer te willen zijn van de vlees-industrie.

De vleesindustrie die de grootste milieuvervuiler op aarde is, waar de vreselijkste dingen gebeuren, voor dieren de absolute hel op aarde.

Dat je geen afnemer/supporter van die industrie wilt zijn, hoezo is dat weird of extreem?

Voordat je me beoordeelt, kijk aub eerst deze documentaire. Zodat je weet waar het over gaat.

http://www.cowspiracy.com

Cowspiracy, the Sustainable Secret. Hij staat ook op netflix.

Over de impact van de vleesindustrie op ons milieu, en waarom niemand hierover praat..

Geen slachthuizen of dierenmishandeling. Gewoon de feiten op een rij.
"When it rains, look for rainbows. When it's dark, look for stars.."
Je hebt gelijk Zandvogel. Het gebak vond vriend trouwens lekker, hij heeft niet gemerkt dat ik met sojamelk heb gewerkt
quote:wild-r0se schreef op 14 april 2016 @ 12:19:

Wat ik mij afvraag, hoe komen jullie aan B12? Supplementeren? Want dat komt nooit in planten voor en is essentieel voor een mens! Om meteen een andere stelling te ontkrachten: dat wat in zeewier (of iets dergelijks) gevonden wordt, lijkt op B12 maar daar kunnen wij als mensen niks mee.

Dit is voor mij een reden om niet veganistisch te eten, want je hebt het simpelweg nodig. Als je MOET supplementeren is het een teken dat iets niet goed gaat.

B12 komt voort uit micro-organismen die door dieren zelf ook niet aangemaakt worden. Herkauwers dragen deze micro-organismen wel, en krijgen dus B12 binnen door hun eigen uitwerpselen te eten of door andere dieren te eten.

Tja, ik kan me er niet druk over maken om een pil te slikken. Sowieso ben ik er wel van overtuigd dat mensen met een veganistische leefstijl vaak een veel gezondere darmflora hebben dan de gemiddelde persoon, en dan zul je ook minder snel tekorten krijgen.
quote:Schoenmaat40 schreef op 14 april 2016 @ 13:35:

Vandaag weer een poging wagen om veganistisch te koken;

bloemkool in amandelroom (biologisch) met rozijnen en amandelschaafsel.Dit klinkt erg lekker! Maak je amandelroom van sojaroom met amandelschaafsel of?
Oh ik had beter eerst even kunnen googlen, zie dat Zonnatura een amandelroom heeft
quote:Zandvogel schreef op 30 maart 2016 @ 14:28:

[...]

Ik vind het altijd prettig om iedereen in z'n waarde te laten. Of je nu wel of niet dieren eet, of wat dan ook eet. Het is ieders vrije keuze. Het is jammer om te zien hoe veganisten vaak uitgelachen worden. Laat ze lekker.

Dat is inderdaad jammer. De media heeft daar ook wel een beetje aan meegewerkt. Als er veganisten in een TV-programma komen zijn het vaak de ongezond uitziende fundi's (die alle vooroordelen bevestigen). Terwijl dat helemaal nergens voor nodig is.

Ik ben zelf alleseter, maar eet regelmatig veganistisch (omdat bij mij om de hoek een erg goed veganistisch restaurant zit). Helemaal niks mis mee. Voor een lekkere en gezonde maaltijd zijn helemaal geen dierlijke producten nodig. Ei, kaas (en zuivel in het algemeen) of vlees is lekker maar niet noodzakelijk.
quote:Saracenen schreef op 16 april 2016 @ 19:31:

Je hebt gelijk Zandvogel. Het gebak vond vriend trouwens lekker, hij heeft niet gemerkt dat ik met sojamelk heb gewerkt En wat gebruik je dan voor je deeg? Ik heb weleens met puur plantaardige margarine gebakken, maar dat vond ik afschuwelijk.......
Oh dear, how sad, never mind.
quote:yolo8 schreef op 18 april 2016 @ 10:12:

Oh ik had beter eerst even kunnen googlen, zie dat Zonnatura een amandelroom heeft ik koop het op de weteringsschans bij de biologische winkel ...heeft een grooet assortiment, ik probeer zo weinig mogelijk soya te gebruiken en al helemaal geen alpro of provamel -producten (lukt natuurlijk niet altijd)
escape to the country met jonnie irwin, allistair, jules , nikki, denise 16 hr bbc1
quote:Sapsorrow schreef op 14 april 2016 @ 14:30:

Het is wel zo, als je niet zo goed kunt koken, of niet zoveel weet over voeding, is het echt wel mogelijk om een kind ondervoed te laten raken. Eiwitten zijn lastig te vervangen en elke dag opnieuw moet je de frisse moed hebben om dat dieet voor elkaar te krijgen. Dat is ook best lastig, als je een laag budget hebt want groentes en fruit zijn niet duur maar voor de eiwitten heb je noten en avocado nodig ed en die zijn niet goedkoop. Noten zijn net zo duur, zo niet duurder, dan vlees en daar heb je echt veel van nodig, elke dag. Bonen en linzen bevatten veel eiwitten (genoeg, in ieder geval) en zijn zo'n beetje de goedkoopste producten die je kunt kopen.
Ik denk dat men over het algemeen veganisten nogal vervelend vinden, omdat een groot deel (niet iedereen uiteraard) in overtuigende modus staan, en dat is stront irritant. Veganisten laten altijd in overdreven vorm merken dat ze veganist zijn en waarom en waarom iedereen dat zou moeten zijn.

Een goed voorbeeld hiervan is freelee the banana girl op youtube Wat zij doet, werkt voor mij juist totaal averechts. Terwijl een docu als Earthlings me dan wel weer enorm raakt.

In de meeste mensen hun optiek dan. Ik zou het namelijk puur en alleen voor mezelf doen, en val anderen er niet mee lastig. Dat werkt toch niet.
quote:Hayek schreef op 18 april 2016 @ 11:35:

[...]

En wat gebruik je dan voor je deeg? Ik heb weleens met puur plantaardige margarine gebakken, maar dat vond ik afschuwelijk.......Zonnebloemolie. Heel vettig deeg, maar zodra het deeg is afgekoeld merk je daar nauwelijks nog iets van. Maar ben nog nieuw, dus ik heb nog niet veel ervaring.
quote:Saracenen schreef op 18 april 2016 @ 19:32:

[...]

Zonnebloemolie. Heel vettig deeg, maar zodra het deeg is afgekoeld merk je daar nauwelijks nog iets van. Maar ben nog nieuw, dus ik heb nog niet veel ervaring.Hm ja, ik heb weleens muffins gemaakt met olie, dat beviel best aardig. Beter dan margarine.
Oh dear, how sad, never mind.
Fijn, dit draadje. Mijn zoon van 6 wil sinds kort alleen nog plantaardig eten (ouwe wereldverbeteraar). Voor mij als chef de maison dus een leuke uitdaging om ervoor te zorgen dat hij elke dag voldoende binnenkrijgt.

Hebben jullie nog tips of adviezen, waar je extra bij op moet letten bij kinderen?

Hij krijg sowieso elke dag een handje noten, en een halve avocado (soms geprakt op brood met wat zout). Daarnaast probeer ik in het avondeten altijd in ieder geval paddenstoelen, tofu, of peulvruchten te verwerken. Ook krijgt hij elke dag een kindermultivitamine (of die vegan is weet ik niet, het potje moet nog op ;))

Waar ik tegenaan loop is die B12. Moet ik hem dat als supplement geven? En daarnaast vind ik broodbeleg lastig. Ook omdat hij geen pindakaas mee mag op brood vanwege een ander kindje dat een heftige pinda-allergie heeft. Nu is het meestal of kokosbrood, of vegetarische worst (waar kippe-eiwit inzit, maar hij vind het superlekker, dus ik kan het voorlopig nog niet over mijn hart verkrijgen om hem dat te melden). De andere notenpasta's zouden wel naar school mogen, maar die zijn nogal aan de prijs (en in dit huis schranzen ze nogal).
Today is a good day
B12 is onontbeerlijk, dus dat moet je hem zeker geven. Een B12-tekort kan ernstige gevolgen hebben, dus spring daar alsjeblieft niet lichtzinnig mee om!

In natuurwinkels verkopen ze Tartex, dat is een soort veganistische paté in verschillende smaken. Kokosbrood is niet veganistisch (en zelfs niet vegetarisch), want daar zit gelatine in.
quote:prik schreef op 21 mei 2016 @ 22:19:

B12 is onontbeerlijk, dus dat moet je hem zeker geven. Een B12-tekort kan ernstige gevolgen hebben, dus spring daar alsjeblieft niet lichtzinnig mee om!

In natuurwinkels verkopen ze Tartex, dat is een soort veganistische paté in verschillende smaken. Kokosbrood is niet veganistisch (en zelfs niet vegetarisch), want daar zit gelatine in.Thanks voor de tips. Ik zal zoon morgen maar even een inconvenient truth moeten vertellen.
Today is a good day
Ik heb een goed boekje, het heet veganistisch koken. Het is klein, ongeveer het formaat van een ansichtkaart. Ik heb het indertijd bij een uitverkoopboekwinkel gekocht voor 3 euro. Het schijnt ook bij de Praxis te koop te zijn. Er staan lekkere, inspirerende gerechten in, die eenvoudig zijn te maken. Zelf vind ik het beter dan puur plantaardig, want de ingrediënten zijn makkelijker te krijgen. Voor een beginnende veganist lijkt mij het een goed boekje.

Voor mijn B12 eet ik trouwens marmite.
Wat een leuk topic!

Glitterbom: als broodbeleg eet ik vaak hummus. Tartex vind ik ook lekker, en bij de AH hebben ze nu ook veganistische paté (in de buurt van het glutenvrije- en biologische schap), maar die heb ik nog niet gehad. Ook appelstroop eet ik veel. Verder zijn ook best wat producten 'per ongeluk' veganistisch, sommige soorten chocoladepasta en speculoospasta bijvoorbeeld.
Tvp voor de tips.
quote:anglofieltje schreef op 22 mei 2016 @ 14:31:Voor mijn B12 eet ik trouwens marmite.Dan zou ik maar snel een supplement gaan slikken. Om voldoende B12 binnen te krijgen zou je dagelijks zo'n 200 gram Marmite moeten eten. Ik ga er vanuit dat je dat niet doet. En dus bouw je langzaam een tekort op.
Honing is bijenkots..het is maar wat je lekker vind! En dan heb ik het nog niet over het leed wat erachter zit. Als bijen uitsterven gaan wij er ook aan.

En dieren eten is geen persoonlijke keuze...je vergeet iemand!

Wat een domme reacties hier!

Iedereen zou eens deze 3 docu's moeten kijken; Earthlings, Cowspiracy en Forks over knives.

Zou al verplicht moeten worden op iedere school. Er is zoveel onwetendheid.

Misschien dat dan de oogkleppen afvallen...!
quote:anglofieltje schreef op 22 mei 2016 @ 14:31:

Ik heb een goed boekje, het heet veganistisch koken. Het is klein, ongeveer het formaat van een ansichtkaart. Ik heb het indertijd bij een uitverkoopboekwinkel gekocht voor 3 euro. Het schijnt ook bij de Praxis te koop te zijn.Thnx! Ik ga binnenkort even bij Praxis kijken.
Today is a good day
quote:dingie schreef op 22 mei 2016 @ 16:11:

Wat een leuk topic!

Glitterbom: als broodbeleg eet ik vaak hummus. Tartex vind ik ook lekker, en bij de AH hebben ze nu ook veganistische paté (in de buurt van het glutenvrije- en biologische schap), maar die heb ik nog niet gehad. Ook appelstroop eet ik veel. Verder zijn ook best wat producten 'per ongeluk' veganistisch, sommige soorten chocoladepasta en speculoospasta bijvoorbeeld.Thnx! Qua zoet beleg komen we er inderdaad wel uit. Maar het gaat om het hartige inderdaad. En zoon is een pietlut dus we gaan van alles uit proberen Heb vandaag veganistische kaas bij Jumbo gekocht, ben benieuwd.
Today is a good day
quote:Glitterbom schreef op 21 mei 2016 @ 22:15:

Waar ik tegenaan loop is die B12. Moet ik hem dat als supplement geven? En daarnaast vind ik broodbeleg lastig..

Ja, je doet er verstandig aan b12 te supplementeren. Er zijn voor kinderen kauwbare pillen van het merk Solgar en er is ook een b12-spray.

Er is een facebook groep Vega Ouders & Kids - Viva Las Vega's, en daar kan je veel info vinden
Ik denk niet dat ik B12 tekort krijg, ik drink ook sojamelk en amandelmelk, daar zit ook B12 in. Ik dacht trouwens, dat je er maar heel weinig van nodig had.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven