Veganisme

20-03-2016 22:04 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of er veganisten zijn op deze site. Het zou fijn zijn om nieuwe recepten te leren en achter (onbekende) veganistische producten te komen die in Nederlandse supermarkten aanwezig zijn. Have fun and stay healthy
De bijen worden gefokt en daarna vaak gedood omdat dat voor de imker makkelijker of goedkoper is.

Het fokken van deze bijen is gelinkt aan de bijensterfte.

Honing is niks meer dan herkauwde bijenkots.
Sorry. Ik vind het nog steeds vergezocht, van die honing. Als je die lijn doortrekt, ze gebruiken voor rode lipstick een soort luis, voor de kleur. Dat mag dan ook niet. Ik ga dan nadenken over de ideeen achter zo'n stroming, waarom is het erg als de mens gebruik maakt van wat er groeit en bloeit op aarde? Mogen we dan helemaal geen schade maken? En dat is gewoon kul, de mens heeft invloed op de wereld om zich heen en maakt altijd schade. Dieren maken ook schade. Dus waarom is dat dan verkeerd?

Ik zal even uit de doeken doen, ik eet zelf vegetarisch. En ken wel veganisten. Maar vind hun argumenten niet overtuigend genoeg om zo ontzettend lastig aan alle benodigde voedingsstoffen te komen, zeker voor kinderen. Het is ook nog ontzettend duur dus eigenlijk alleen bereikbaar voor mensen met een iets hoger dan gemiddeld inkomen. Vind ik ook niet erg charmant. Maar goed, vandaar mijn grapje, wat ik best een grappig grapje vond. Maar het is me al vaker opgevallen dat mensen die een streng dieet aanhouden, niet echt een gevoel voor humor hebben over voedsel. Ik dus wel, ik kan overal om lachen, dus trek je vooral niks van mij aan hoor. Sorry.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
quote:Sapsorrow schreef op 31 maart 2016 @ 00:40:

Sorry. Ik vind het nog steeds vergezocht, van die honing. Als je die lijn doortrekt, ze gebruiken voor rode lipstick een soort luis, voor de kleur. Dat mag dan ook niet. Veganisten gebruiken die inderdaad ook niet. Niet omdat dat niet 'mag', maar omdat ze dat niet willen.quote:Ik ga dan nadenken over de ideeen achter zo'n stroming, waarom is het erg als de mens gebruik maakt van wat er groeit en bloeit op aarde? Mogen we dan helemaal geen schade maken? En dat is gewoon kul, de mens heeft invloed op de wereld om zich heen en maakt altijd schade. Dieren maken ook schade. Dus waarom is dat dan verkeerd?

Veganisten willen gewoon niet dat er dieren voor hen gebruikt worden of sterven. Waarom laat jij hen niet in hun waarde? Ze doen er niemand kwaad mee. Sterker nog; er zouden heel wat levens gespaard worden als iedereen veganist zou zijn. Ik kan er gewoon niet over uit dat iemand die zelf vegetariër is zó veroordelend is tegenover mensen die proberen zo min mogelijk schade te veroorzaken en zo min mogelijk levende wezens te doden. Als je zo denkt ('waarom is het verkeerd als mensen schade maken') dan vraag ik me eerlijk gezegd af waarom je dan zelf vegetariër bent. Met zo'n instelling kun je toch zelf ook wel vlees eten?

quote:Ik zal even uit de doeken doen, ik eet zelf vegetarisch. En ken wel veganisten. Maar vind hun argumenten niet overtuigend genoeg om zo ontzettend lastig aan alle benodigde voedingsstoffen te komen, zeker voor kinderen. Het is ook nog ontzettend duur dus eigenlijk alleen bereikbaar voor mensen met een iets hoger dan gemiddeld inkomen. Vind ik ook niet erg charmant.

Onzin. Met een gevarieerd eetpatroon, aangevuld met B12 kun je zonder moeite aan je voedingsstoffen komen. En het is ook niet duurder, integendeel! Een kilo gedroogde peulvruchten of een kilo verse groenten kost een fractie van een portie vlees, en is ook nog veel gezonder (zie de nieuwe richtlijnen van het Voedingscentrum).

En de argumenten van veganisten zijn juist heel plausibel. Waarom zou je geen vlees eten, maar wel zuivel en eieren gebruiken, waarvoor ook vele vele dieren omgebracht worden? Alleen is dat een afweging die ieder voor zich moet maken. Ik vind niet dat je veganisten moet veroordelen omdat ze andere ideeën hebben dan jij. Net zomin als dat veganisten vegetariërs moeten veroordelen omdat ze andere keuzes maken.

quote:Maar goed, vandaar mijn grapje, wat ik best een grappig grapje vond. Maar het is me al vaker opgevallen dat mensen die een streng dieet aanhouden, niet echt een gevoel voor humor hebben over voedsel. Ik dus wel, ik kan overal om lachen, dus trek je vooral niks van mij aan hoor. Sorry.Een grapje is niet grappig als het op foutieve vooroordelen berust. Dat heeft niets met gevoel voor humor te maken hoor. En voor je gaat denken dat ik zelf veganist ben: dat ben ik niet. Ik kan er alleen niet tegen dat mensen zelf slecht geïnformeerd zijn over een bepaald onderwerp (en ook totaal geen moeite doen om zich goed te (laten) informeren) daar dan wel allerlei oordelen over hebben of anderen die daar anders over denken belachelijk maken.
Ik ben zelf geen veganist en zelfs niet vegetariër maar ik heb veel waardering voor mensen die volgens het principe leven dat je niets gebruikt wat jouw niet toebehoord. Het niet maken van enige concessie daarin en het feit dat er niemand mee wordt benadeelt getuigt van daadkracht die ik bij de uitlachers vaak op geen enkel gebied zie.
quote:Geronimo2 schreef op 31 maart 2016 @ 07:56:

Ik ben zelf geen veganist en zelfs niet vegetariër maar ik heb veel waardering voor mensen die volgens het principe leven dat je niets gebruikt wat jouw niet toebehoord. Het niet maken van enige concessie daarin en het feit dat er niemand mee wordt benadeelt getuigt van daadkracht die ik bij de uitlachers vaak op geen enkel gebied zie.Daar ben ik het als overtuigd carnivoor helemaal mee eens! Zo lang het geen activistische trekken vertoont, heb ik er ook echt wel respect voor.
Oh dear, how sad, never mind.
@sapsarrow

Ik wil nog toevoegen dat het eten en gebruiken van dierlijke producten onderhand zo uit de hand is gelopen dat mensen er ziek van worden en wij de aarde voor onzelf in een rap tempo onleefbaar aan het maken zijn en de gevolgen voor iedereen al merkbaar zijn.

Dacht ook dat iedereen onderhand op de hoogte was dat de consumptie van dierlijke producten drastisch omlaag moet.

Ik raad je aan om je hierover in te lezen.
quote:misschanandlerbong schreef op 21 maart 2016 @ 08:05:

Ik lees graag mee. Wil graag een vegan kookboek aanschaffen en weet niet zo goed welke. Er is zo veel keus en veel recepten spreken mij niet echt aan. Groene meisjes blog volg ik en daar staan hele mooie recepten op. Favoriet hier is het pita broodje met kidney bonen en tzatziki van soja yoghurt, mjammie....De boeken Afro Vegan en Thug Kitchen vind ik erg lekkere recepten hebben!
Thanks Ayoka voor de hulp:-), Thug kitchen ligt in mijn winkelmandje ben heel erg benieuwd...
http://www.koffietijd.nl/uitzendingen/v ... sch-koken/

Die kok die vind ik leuk. En de Dutch Weedburger is super lekker!

"When it rains, look for rainbows. When it's dark, look for stars.."
Ik Ben ook veganist sinds 2 jaar en mijn dochtertje van 8 ook. Sinds ik 2 jaar geleden mee heb gedaan met de VeganChallenge is mijn leven in positieve zin veranderd!

Ik kijk vaak op gewoonvegan.nl voor nieuwe producten. En op FB zit ik ook bij verschillende pagina's.

Sommige mensen snappen niet dat wij vegan zijn..Ik raad ze dan aan de volgende docu's te kijken; Earthlings, Cowspiracy en Forks over knives. Dan vallen de oogkleppen wel af!
Wat ik mij afvraag, hoe komen jullie aan B12? Supplementeren? Want dat komt nooit in planten voor en is essentieel voor een mens! Om meteen een andere stelling te ontkrachten: dat wat in zeewier (of iets dergelijks) gevonden wordt, lijkt op B12 maar daar kunnen wij als mensen niks mee.

Dit is voor mij een reden om niet veganistisch te eten, want je hebt het simpelweg nodig. Als je MOET supplementeren is het een teken dat iets niet goed gaat. Dit betekent niet dat ik er niet over denk en nooit veganistisch eet, ik kan het puur niet 100% doen. Deels ook door veel allergieën voor (rauw) fruit, noten, soja. Vind het wel belangrijk om zuivel, vlees en eieren biologisch te halen.

Hoe kijken jullie tegen deze kijk aan? Dat het niet eten van dierlijke producten ook ongezond kan zijn.
In een gezond veganistisch eetpatroon hoort inderdaad ook B12. En of je dat nu uit pillen haalt of uit een dagelijkse dosis plantaardige melk/vleesvervanger waaraan B12 is toegevoegd maakt niet uit. Dat maakt een veganistisch eetpatroon niet ongezonder dan het gemiddelde Westerse eetpatroon (integendeel!).
het lukt me niet om totaal veganistisch te leven ; helaas gebruik ik nog te vaak

dierlijke producten...

het lukt me echter prima om van honing af te blijven, laatst

een documentaire gezien over de bijen productie voor oa de niet biologische fruitteelt

in de VS . En ik hoef echt geen honing meer voorlopig....

Vandaag weer een poging wagen om veganistisch te koken;

bloemkool in amandelroom (biologisch) met rozijnen en amandelschaafsel.
escape to the country met jonnie irwin, allistair, jules , nikki, denise 16 hr bbc1
Ik ben ook veganistisch, voor zover als het gaat. Ik heb namelijk ook sondevoeding en medicijnen en die zijn helaas niet veganistisch. Daarnaast zijn mijn spalken en schoenen van leer omdat daar ook geen alternatief voor was.

Maar goed, ik doe mijn best.
@prik: tja, ik snap wat je zegt maar ik ken de keerzijde van de medaille en stop daar mijn hoofd niet voor in het zand. Ik ken 'het wereldje' goed en de meeste zijn erg lieve mensen. Maar. Geloof me als ik zeg: alle fanatiekelingen moet je een beetje wantrouwen. Ik ken dus wel mensen die hun kind opvoeden met een vegetarisch/veganistisch dieet die ze rare ideeen over de wereld leren. Echt rare ideeen, imo, omdat ze zo ver gaan in het meeleven met andere levende wezens dat je zelf bijna niet meer mag bestaan. In feite zijn wij ook gewoon dieren en dieren nemen wat ze nodig hebben. Want je moet eten om te leven. Daar hoef je je niet schuldig over te voelen.

Het is wel zo, als je niet zo goed kunt koken, of niet zoveel weet over voeding, is het echt wel mogelijk om een kind ondervoed te laten raken. Eiwitten zijn lastig te vervangen en elke dag opnieuw moet je de frisse moed hebben om dat dieet voor elkaar te krijgen. Dat is ook best lastig, als je een laag budget hebt want groentes en fruit zijn niet duur maar voor de eiwitten heb je noten en avocado nodig ed en die zijn niet goedkoop. Noten zijn net zo duur, zo niet duurder, dan vlees en daar heb je echt veel van nodig, elke dag. Je huiswerk doen, en echt goed voorbereid zijn, is aan te raden. Het is heel wat leer en leeswerk iig. Ook niet aan iedereen besteed. Hopelijk doen mensen allemaal hun huiswerk voor ze eraan beginnen, want dat is gewoon noodzakelijk.

Veroordelen doen we allemaal, ik heb zelf goeie redenen om wantrouwig te zijn naar mensen die vegetarisch/ veganistisch of macro-biotisch of raw eten. Let me explain. Ik ben inderdaad geen principieel vegetarier maar ben wel zo opgevoed. En na mijn jeugd, ging ik de fouten zien en de punten waarop het misloopt.

Om maar iets te noemen, ik mocht absoluut geen vlees eten als kind, ook niet in mijn pubertijd toen ik zelf in staat was om te kiezen. Ik heb geen kinderen maar dat was echt een dillemma geweest: geef ik ze vlees of niet? Want ik weet hoe sommige ouders zijn als ze eenmaal 'bekeerd' zijn. Het gaat niet alleen om een manier van eten namelijk, er is een hele ideologie aan verbonden. En in mijn geval, was dat net een soort kerk, een soort sekte waarin alleen iedereen die 'incrowd' is, okee is, en de rest van de wereld slechte mensen.

Want dat is wel waar je voor kiest als je een fanatiekeling bent of wilt worden, het ongelijk van de ander moet steeds worden benadrukt. Zo zijn ze nu eenmaal. Hun gelijk is gelijker dan die van anderen. En daar pas ik voor. Dat vind ik dus respectloos. Ja, ik veroordeel veganisten maar moet je zien wat jullie doen. De hele wereld spoort niet omdat ze dieren willen eten?? Daar ben ik gelukkig jaren geleden vanaf gekomen, beseffen jullie wel dat als je je kinderen zo opvoedt, dat je de gevoelige, opzadelt met een schuldgevoel, terwijl ze nog niet eens begonnen zijn met hun leven?

Ik vind, eet wat je wilt, heb daar je ideologieen bij, maar kom niet zo over dat je denkt dat de rest van de wereld niet spoort, omdat ze vlees eten. De veroordelende toon, komt meestal van de fanatieke eters, niet van de vleeseters. Die zijn meestal juist erg lovend naar vegetariers en veganisten. Bijna slijmballerig zelfs, ik denk uit een soort misplaatst schuldgevoel. Ik vind het onsympathiek om veroordelend te zijn of over te komen maar ik doe er zelf ook aan mee. Dat is waar. Maar dat komt dus omdat de vegetarisch leefwijze, want het is veel meer dan een dieet, mij beschadigd heeft als kind.

De reden dat ik geen principieel vegetarier ben en desondanks toch vegetarier, is omdat ik een selectieve eetstoornis heb: ik kan letterlijk geen vlees eten. Voor mij is het poep, ofzo, iets slechts iig. En heel lang heb ik echt gedacht dat ik vleeseters beter kon vermijden. Slechte Mensen zijn dat. Die willen lieve dieren doodmaken omdat ze slecht zijn. Lekker wereldbeeld krijg je daarvan. Sociale beperkingen wel ja, ach, als de dieren maar okee zijn, toch?

Ja, mensen kunnen ook ellende uithalen terwijl ze hele goeie dingen aan het doen zijn. Tipje van de sluier van mijn jeugd: ik werd gedwongen video-opnames te kijken van verschillende dieren die geslacht werden, toen ik 8-9 jaar oud was, net als mijn broer en zus. Zodat ik nooit vlees zou gaan eten. In feite werd ik getraumatiseerd. Ik zie nog steeds voor me hoe een varken werd geelectrocuteerd, een koe een pen door zijn kop kreeg geschoten, kippen werden onthoofd.

Niet zo handig, als je weet dat ik toen al aan PTSS leed. Ik kan geen dierenleed aanzien, zelfs geen national geographic waar dieren elkaar afmaken. Ik wend mijn hoofd af, doe mijn oren/ogen/allebei dicht, als ik dierenleed tegenkom, waar dan ook. Nee, ik red geen dieren in het wild, zeg maar, stervende herten en konijnen laat ik liggen. Kan het niet aanzien, dan ga ik letterlijk projectielbraken.

Ik ben wel heel erg dol op dieren, ik heb er 9. Die verzorg ik heel erg goed, het kost me al mijn geld wat ik vrij uit kan geven. En als er 1 ziek is of doodgaat, komt dat schuldgevoel weer boven borrelen. Het is mijn schuld dat dieren dood worden gemaakt, moeten lijden, worden gemarteld. Ik heb daar last van, ook al hou ik ontzettend veel van dieren. Snap je mijn standpunt nu beter. Sorry dat ik wat kort door de bocht ging, of misschien nog ga ik ben depressief en dan heb ik dat soms. Dan lach ik ook om andere grappen dan normaal, zwarter. Niet alle veganisten zijn slecht. En ook niet allemaal heel erg rechtlijnig. Dat wist ik wel al hoor maar fijn dat je het me even in het gezicht smeert.

O ja, over die honing, en honing van lokale imkers dan? Onze natuurvoedingwinkel verkoopt honing die hobby-imkers verkopen aan ze. Dat is niet van een soort mega-bedoening waar bijen het slecht hebben. Ik denk dat de hobby-imker wel goed omgaat met de bijen? Ik ben trouwens erg voor de bijen, ik zaai al langer dan dat het in is planten voor de bijen in de tuin. En gebruik geen pesticide, en heb bijenhotels, meerdere. Ik doe soms aan 'guerilla-gardening' door in mijn eigen dorp zaad te strooien voor de bijenplanten. Ik lust trouwens geen honing. Maar ik ben erg voor de bijtjes, ik snap niet dat bijen worden vermoord terwijl we er te weinig van hebben. Denk je niet dat de EU maatregelen neemt en dat het dan verboden wordt, uiteindelijk? Wat er in de Vs gebeurt, reken ik niet tot mijn verantwoordelijkheid, hoe zit dat hier dan? Nou ja, beetje off-topic misschien.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Ik ben 70% veganistisch (denk ik), in ieder geval let ik er erg op.

Voor mij is het met name ook vanwege mijn gezondheid. Ik heb PDS en sinds ik geen vlees meer eet en weinig zuivel zijn mijn klachten zo goed als verdwenen.

Ik neem inderdaad B12 supplementen. Voor mij is dat niet een teken dat er iets mist ofzo, aangezien een hoop dieren ook supplementen krijgen om het in het vlees te laten komen. Dan neem ik het liever zelfs. Daarnaast voel ik me dus een stuk beter door dit "dieet" (in de vorm van een eetwijze, geen afval dieet) en mis ik dus niks.

Ik zou graag nog wat meer veganistisch willen leven eigenlijk, maar vind het soms lastig om die overstap te maken. Mijn vriend is bijvoorbeeld niet vegetarier en verdiept zich er ook niet zo in. Ik heb ook geen andere vrienden die ermee bezig zijn. Dat ik geen vlees meer eet levert soms als wat "ongemakkelijke" situaties op sociaal gezien en ik vind het lastig om daar mee om te gaan soms.
Ik eet sinds enkele maanden vrijwel volledig plantaardig, at al 12 jaar geen vlees. Uitzondering zijn de voorraadkast/koelkast/vriezer met veggie-spul dat vriend niet lust (inmiddels leeg), schoonfamilie die het nog niet wist, een goedbedoelde verjaardagstaart (zelfde categorie) en héél af en toe veggie-kaas in een eenpansgerecht. Eieren en melk gebruik ik niet meer en ik haal voor vriend zoveel mogelijk vrije uitloop/bio/..., want hij eet wel gewoon alles. Mijn leren laarzen wil ik dragen tot ze zijn versleten en ook make-up, douchecreme enz. maak ik op en vervang ik voor een diervriendlijk alternatief. Perfect ben ik absolu niet, maar ik doe m'n best!

Wat me trouwens nog het meest opviel is dat er in zo ontzettend veel producten (onnodig) een dierlijk product wordt gestopt. Waarom zit er bijv. in sommige paprikachips melkpoeder (en vanille, cafeïne)?
@sapsorrow:
quote:Saracenen schreef op 14 april 2016 @ 14:37:

Mijn leren laarzen wil ik dragen tot ze zijn versleten en ook make-up, douchecreme enz. maak ik op en vervang ik voor een diervriendlijk alternatief. Perfect ben ik absolu niet, maar ik doe m'n best!

Dit vind ik nog het moeilijkste, schoenen. Ik heb nog geen betaalbare schoenen gezien die ik leuk vind. Ja, in de US/UK. IK ben best moeilijk met schoenen, vooral omdat ik een schoen wil hebben die 100% aan mijn wensen voldoet. Dus als ik mezelf dan ook nog beperk naar vegan schoenen maak ik het mezelf nog veel moeilijker.

Maar misschien heeft het ook wel een beetje te maken met de reden dat ik veganist ben geworden, bij mij vooral vanwege mijn gezondheid en de overtuiging dat ik prima kan leven op natuurlijke producten en dat het dus van de zotte is dat er voedsel zoals soja als dierenvoeding gebruikt wordt, maar dat je daarmee meer mensen kan voeden.

Maar ik blijf stug doorzoeken, bestellen/kopen en net zo hard weer terugsturen/brengen....
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
quote:Sapsorrow schreef op 14 april 2016 @ 14:30:

Eiwitten zijn lastig te vervangen en elke dag opnieuw moet je de frisse moed hebben om dat dieet voor elkaar te krijgen. Dat is ook best lastig, als je een laag budget hebt want groentes en fruit zijn niet duur maar voor de eiwitten heb je noten en avocado nodig ed en die zijn niet goedkoop. Noten zijn net zo duur, zo niet duurder, dan vlees en daar heb je echt veel van nodig, elke dag.Peulvruchten en granen zijn goedkoper dan vlees en bevatten ook eiwitten. Geldgebrek hoeft dus geen belemmering te zijn om vegetarisch of veganistisch te eten.
quote:Sapsorrow schreef op 14 april 2016 @ 14:30:

Ik ken dus wel mensen die hun kind opvoeden met een vegetarisch/veganistisch dieet die ze rare ideeen over de wereld leren. Dat zegt hooguit iets over die mensen, niet over 'de' vegetariër of veganist in het algemeen.
Ik vind je trouwens heel veroordelend, er zit een heel naar toontje in je bericht(en). En dat is niet voor het eerst dat je zo minachtend doet over/tegen (andere) vega(n)s. Alsof je het 'ons' allemaal kwalijk neemt wat jou ouders je allemaal hebben aangedaan. Ik ken heel veel veganisten en nog meer vegetariërs, maar het overgrote deel van die mensen voldoet totaal niet aan jouw stereotiepe beschrijving.
Wat een heftig verhaal sapsorrow. Dat is gewoon kindermishandeling.

Ik heb best veel vegetariërs en veganisten in mijn vriendenkring, en eet zelf ook steeds meer volledig plantaardig. Overigens ken ik er best een paar die het niet voor elkaar kregen om hun dieet goed gebalanceerd te krijgen en toch weer wat dierlijke producten zijn gaan toevoegen. En zich daar lichamelijk ook echt flink beter bij voelen.

Zelf voel ik me geen hardcore veganist omdat ik het in principe niet erg vind dat er een dier sterft voor mijn gebruik. In de natuur is het ook een kwestie van eten en gegeten worden. Wel vind ik het belangrijk dat we een beetje duurzaam doen en daar past veel vlees en dierlijke producten gewoon niet bij.

Ik heb een tijdje beleidsmatig in de agrarische sector gewerkt en in die tijd ook veel praktijkmensen gesproken en bedrijfsbezoeken gedaan. Het is niet zo'n kommer en kwel als het soms wordt afgeschilderd hoor. De gemiddelde boer heeft echt een heel groot hart voor z'n beesten. En onze groenten- en fruitteelt is waanzinnig innovatief als het aankomt op terugdringen van bestrijdingsmiddelen en duurzame productie.

De ergste misstanden qua dierenleed heb ik in Zeeland gezien bij de echte " zwarte kousen" boeren. Die zijn opgevoed vanuit de gedachte dat een dier geen ziel heeft en zien ze dan ook echt als een bedrijfsmiddel. Ik ben thuis ook gelovig opgevoed en heb dat later helemaal afgezworen, maar zelfs in de slechtste variant van het aan mij opgedrongen geloof kan ik me niet voorstellen dat je zo omgaat met iets dat God op de aarde heeft gezet.
quote:prik schreef op 14 april 2016 @ 19:45:

Ik vind je trouwens heel veroordelend, er zit een heel naar toontje in je bericht(en). En dat is niet voor het eerst dat je zo minachtend doet over/tegen (andere) vega(n)s. Alsof je het 'ons' allemaal kwalijk neemt wat jou ouders je allemaal hebben aangedaan. Ik ken heel veel veganisten en nog meer vegetariërs, maar het overgrote deel van die mensen voldoet totaal niet aan jouw stereotiepe beschrijving.

Nou dan is het de tweede keer. Ofzo. Ik vertel heel af en toe mijn verhaal wbt eten en vegetarisme, omdat ik vind dat er bepaalde risico's kleven aan eetwijzen zoals deze. Ik laat soms een kritisch geluid horen, ja. En ja, dat komt door mijn eigen ervaringen. Om maar iets te noemen, het is voor kinderen helemaal niet leuk om vegetarier te zijn. Het enige wat kinderen namelijk willen, is 'normaal' zijn en erbij horen. Weet je hoe vaak ik in mijn leven uit heb moeten leggen waarom ik geen vlees eet? Nou als kind als talloze keren. Elke keer dat ik samen met klasgenoten of andere scholieren samen moest eten, was er altijd wel eentje die dat vroeg. En dan de rest, ook al honderden keren gehoord: 'O ja maar waarom draag je dan leren schoenen? Je bent wel bleek he, komt omdat je nooit vlees eet zeker. Ben je gelovig ofzo? Wat raar zeg. Ieuw, wat vies! (als ik iets vegetarisch liet proeven)'

Ook moest er altijd op schoolreisjes, kerstvieringen, feestjes ed speciaal aan mij gedacht worden, ik heb vaak genoeg de hele klas, of meer dan dat zelfs, moeten laten wachten omdat er dan niks vegetarisch te eten was. Gelukkig was de hoofdmeester zelf ook vegetarier. Maar steeds middenin de aandacht staan, eigenlijk om een negatieve reden, voor de groep tenminste, vond ik helemaal niks. Ik schaamde me dood. Ook al stond ik zelf vierkant achter dat we geen dieren aten, want dieren vond ik geweldig. Maar dat hele circus eromheen, ik werd er verlegen van en wilde me verstoppen in de groep.

Het geeft wel degelijk sociale dillemma's en het is bedenkbaar dat dat niet alleen voor mij geldt. En dat vinden kinderen gewoon niks. Als je je kinderen vegetarisch laat eten, of veganistisch, vinden jullie dat ze dan ook mogen kiezen om wel vlees te eten? Want andersom, meestal vinden vleeseters het prima als hun kinderen vegetarisch willen gaan eten. Waarom kan dat nou niet? Ik weet dat de meeste vegetariers, die zelf altijd vegetarisch eten, dat helemaal niks zouden vinden. Waarom dan die ruimte niet geven, want moreel gezien, de hele wereld vindt het helemaal niet immorreel om dieren te eten. Als je dat niet wilt hebben, een vleesetend kind, dan vind ik dat je daar eens over na moet denken. Want sommige kinderen, de gevoelige, gaan een deel van hun wereldbeeld baseren op wat je ze leert over vlees eten of geen vlees eten. Wil je ze leren dat er maar 1 goeie manier van eten is? Want dat zullen sommige er evengoed uithalen he. Bij mij werd de leer door mijn strot gedouwd maar sommige kinderen doen dat zelf, dat zwart-witte. Ik vind dus zelf, leer ze ajb ook dat je dieet niet alles zegt over je normen en waarden en over of je een goed mens bent of niet.

Kan belangrijk zijn voor hun ontwikkeling. In sommige landen in Afrika, kun je echt aan niemand uitleggen waarom je geen vlees eet bijvoorbeeld, daar snappen ze helemaal niks van. Gaat jouw kind dan als hij/zij volwassen is, een drama staan schoppen omdat men dat niet snapt of kan die bedenken dat het ze niet meteen een slecht mens maakt, als ze 1 keer vlees eten, omdat bv dat als beleefd wordt beschouwd door de mensen die het aanbieden? Want ik kan dat soort dingen dus echt niet he. Ik sterf waarschijnlijk de hongerdood in plaats van te denken dat ik het best een keer mag eten zonder dat er een bliksemschicht uit de hemel komt schieten en ik een vreselijk dood sterf. Of men stopt mij gewoon in de pot omdat ik hun eten weiger. Ergens zit er nog steeds een stemmetje in me die zegt: je bent een slecht mens als je vlees eet!

Dat veroordelende toontje, hoor ik juist meer bij de mensen die geen dierlijke producten eten, ik hoor dat veel vaker dan dat ik me uitspreek over mij rare verleden en vertel over de moeite die ik heb met fanatieke (geen vlees) eters (sorry voor de term, ik weet geen andere om al die stromingen in samen te vatten). Maar goed, wie weet vertel ik het wel vaker dan ik me besef hoor. My bad. Ik doe het niet om iemand te pesten en ook niet om respectloos te zijn. Ja het is een extreem verhaal. Maar je kunt er wel wat van leren. Daarom vertel ik het ook. Haal eruit wat je wil, ik vind mijn verhaal belangrijk om te vertellen. Zodat niemand het in zijn bolle kop haalt, om het op dezelfde manier te doen als de volwassenen in mijn jeugd. Dan vind jij me maar veroordelend hoor, ik denk dat je op dit punt eigenlijk ook wel gelijk hebt. Ik ben me ervan bewust dat ik kort door de bocht kan gaan bij deze mensen. Maar bedankt dat je het nog een keer in mijn gezicht smeert.

Bedankt voor de hugs, mensen, lief!
Een van mijn vriendinnen (klasgenoten) is ook vegetarisch opgevoed (en sommige dingen die ze aten vond ik echt niet lekker ) maar ik herken absoluut niet die sfeer in de klas omdat één leerling anders eet. Misschien andere generatie (vroege '90s) of gewoon erg veel pech (ongelukkig woord in deze context) gehad?

Moest ik kinderen hebben, zou ik niks veranderen en kind zelf laten kiezen. Ik eet zelf dus nauwelijks dierlijke producten, maar sta met liefde voor vriend balletjes te draaien of een lap vlees te paneren (wel bio). En ik neem ook zonder moeite zelf iets vegan mee naar een barbecue met 100% vleeseters, zonder ongevraagd te beginnen over dierenleed

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven