Veganisten?

10-10-2011 20:19 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Al zo'n 12 jaar ben ik vegetarier, dat voelt goed en levert geen moeilijkheden op. Sinds een aantal weken ben ik helemaal over gegaan op veganistisch leven. Dus ook geen eieren, kaas, yoghurt etc meer eten en ook andere shampoo, tandpasta e.d.

Eigenlijk sta ik helemaal achter het veganistische leven en wil ik er dus ook echt op deze manier mee doorgaan.

Toch merk ik wel moeilijkheden.. Ik merk dat ik op deze manier minder afspreek met vriendinnen (want samen eten wordt bijvoorbeeld lastig) en ik moet steeds weer andere dingen mee nemen om te eten. Bijv. naar stage neem ik roggebrood mee ipv het brood wat ze daar eten, vanmiddag gingen we koekjes bakken, maar ik deed niet mee etc.

Het maakt het allemaal zo moeilijk. Als ik dan anderen gewoon vanalles zie eten, dan vind ik het ook wel weer jammer dat ik weer niet meedoe met de rest. ('weer' als in dat ik 'n eetstoornis had en toen ook steeds anders at dan de rest etc.) Maarja, eigenlijk sta ik er wel heel erg achter, omdat ik niet wil meedoen aan al dat dierenleed dat eraan te pas komt..

Ben benieuwd; zijn hier veganisten of mensen die veganist zijn geweest? Hoe ga/ging je daarmee om? Hoe vind je 't om steeds 'anders' te doen dan de rest?
BIj Appie kun je ronddeel eieren kopen. Zitten er 7 van in een doosje. Die kippen krijgen allemaal voer op een gouden schoteltje en hebben echt ruimte, ook buiten.

@Dozig; M'n ouders hebben kippen, 5 als hobby. Die kippen zijn niet zielig, die leven als een godenkip in Frankrijk.

Ik snap ook wel dat als je op 3hoog achter woont, dat geen optie is. Maar verder; als je wilt kun je op die fiets stappen en naar een boertje in een dorp fietsen. Met die kip/eieren is/zijn niets mis.

@Molly, ik eet vegie uit 'praktische bezwaren' haha, mijn partner is vegetarisch opgevoed, en je blijft niet voor jezelf een biefstuk bakken. Ik ben van mening dat vegetarisch eten goed is voor je bewuste omgang met voedsel. Ik werd creativer in de keuken en zeker gezonder. Ik eet totaal geen vlees meer, het staat me tegen en ik krijg er last van als ik het eet. Voor vis geld dat minder. Als ergens vlees inzit, dan koop of eet ik het niet. Datzelfde geldt voor vis, hoewel ik wel eens een oogje dichtknijp wanneer m'n moeder iets van conimex maakt waar trassi inzit. Dat weet ze niet en ze doet hartstikke d'r best.

Ik ben gek op drop, dat is wel lastig, maar er is ook ook drop zonder gelatine. Verder ga ik niet alle E nummers af om te kijken of er rode luizen inzitten of bijenwas.

I
quote:groentsoep2 schreef op 10 oktober 2011 @ 20:49:

[...]

Daarom stelde ik mijn vraag. Veganistisch eten is immers wel erg 'gezond', in die zin dat het onmogelijk is er dik van te worden. Neem daarbij de vrijbrief die je jezelf al dan niet bewust geeft om je aan bepaalde eetfestijnen te onttrekken en de rapen kunnen heel snel gaar worden. Lijkt mij.Wat een onzin, dat je er niet dik van kan worden. Was dat maar waar, dan schreef ik er een boek over en liet SB het nakijken. Suiker kan je gewoon eten hoor, als veganist, of (pure) chocolade, of ijs, of noten of bepaalde chips. Allemaal gewoon bij de AH verkrijgbaar.
Oja,

Koop een goed indiaas kookboek. Daar staan (vaak) een hoop veganistische recepten in die lekker zijn en voedzaam. Of de recepten zijn met paneer, maar dat hoeft natuurlijk niet.
quote:Butterfly1989 schreef op 10 oktober 2011 @ 21:09:

Ik neem iedere ochtend 'n vitaminepil en daarzit ook B12 in, dus dat is vast wel genoeg.

Molly: ik vind het inderdaad ook lastig waar je de grens moet trekken. Ik probeer momenteel zo goed mogelijk m'n best te doen om dingen waar iets dierlijks in zit niet te kopen. Maar dan moet je idd ook letten op ander brood, shampoo, schoenen e.d. En ook geen kleding met wol of leer.

Dozig: Dat lijkt me inderdaad ook goed, thuis veganistisch en buitenshuis niet/minder. Alleen vind ik dat heel lastig, op de een of andere manier kan ik alleen óf helemaal veganist, of dan maar niet en maar weer vegetarisch.

Wel goed dat jullie beide vegetarier zijn nu, is wel een goed compromis, maakt het natuurlijk ook een stuk makkelijker.

Dan zal je het heel moeilijk krijgen. De meeste veganisten (die ik ken dan) hebben door schade en schande geleerd dat je beter -of noodgedwongen- een 'compromis' veganist kan zijn dan vegetariër of vleeseter. Het feit dat je er nu al, na een aantal weken, zo zwart-wit over denkt en het problematiseert vind ik zorgwekkend.

Heb je het niet opgebouwd (of afgebouwd, het is maar hoe je het bekijkt). Zo'n radicale omslag is bijna gedoemd te mislukken of te blijven hangen in radicaliteit. Beter kan je geleidelijk aan beginnen, ontdekken wat wel en niet veganistisch is, recepten leren kennen etc etc. En je verdiepen in mogelijke tekorten die je kan oplopen, volgens mij is een multi vit waar B12 in zit niet voldoende bij een veganistisch dieet. En slik je trouwens wel een vega-multi?

Het feit dat je veganistisch bent gaat eten is m.i. toe te juichen, maar hoe je ermee omgaat vind ik zorgelijk.
quote:groentsoep2 schreef op 10 oktober 2011 @ 20:49:

[...]

.... en de rapen kunnen heel snel gaar worden. Lijkt mij.

Leuke woordspeling, maar ik vind boven alles dat je gelijk hebt. Zeer onverstandig om na een eetstoornis een aparte etenswijze aan te meten. (geen ervaring mee, ik eet alles wat ik lekker vind)

Overleg eens met een dietiste.

Ik ken iemand die veganist is. Vermoeiend. Nam zelfs zijn eigen appelsap mee, en dat terwijl we een eet- en drink verleden hadden samen. Veel koken, restaurants etc. De gedachte is mooi, maar de uitvoering in mijn ogen onmogelijk voor je sociale leven.
Ja, ik heb er ervaring mee. En dan niet vrijwillig. Als vegetariër moest ik op dieet toen mijn dochter een koemelk, ei en sojaallergie bleek te hebben terwijl ik nog borstvoeding gaf. En dus werd ik een soort van veganist. Maar dan zonder soja als vervanger. En ja, daar val je van af. Omdat je veel minder vetten binnenkrijgt (ik moest van de dietist alleen nog maar gebakken aardappels eten, e.d.). En omdat je zo beperkt bezig bent met eten, niet mee doet met sociale eetmomenten, etc. Dat maakt het denk ik echt een risico voor mensen die gevoelig zijn voor eetstoornissen. Je bent erg met eten, regeltjes en beperkingen bezig.

Tip voor buiten de deur eten: friet is altijd goed. Of ga voor een broodje falafel (zonder saus) of Humus als lunch. Plat Arabisch brood is meestal veganistisch, net als stokbrood. Indiaas is ideaal, vooral als je het zelf klaarmaakt. Bij Indiase restaurants wordt veel ghee gebruikt om in te bakken, dat is niet veganistisch.
B12 is inderdaad een mogelijk probleem. Solgar heeft veganistische vitaminepillen. Een hoge dosis B12 is wel nodig. Je kunt ook een paar keer per jaar je B12 en ijzer laten onderzoeken (via de huisarts, even bloed laten prikken) om in de gaten te houden of je geen tekorten oploopt.
Rondeel eieren ken ik niet, maar dan blijft het zo dat de mannetjes geslacht worden, omdat die geen eieren kunnen leggen..

Indiaas kookboek is wel een goed idee, want vind indiaas eten ook heel lekker en is idd meestal wel vegetarisch.

Ik heb 't niet opgebouwd, gewoon van de een op de andere dag helemaal veganistisch gaan eten. En aangezien er een vegan-wiki is, kijk ik daar gewoon op wat wel/niet veganistisch is. Als 't daar op staat, dan is 't goed en hoef ik ook niet naar e-nummers te kijken.

Overigens ben ik gewoon echt benieuwd naar anderen die veganistisch leven/hebben geleefd, want vraag me gewoon af hoe zij het ervaren in contact met anderen etc. Dat van eigen sapjes meenemen herken ik ook van iemand idd, kan me voorstellen dat dat voor anderen wel beetje vermoeiend is..

Ik problematiseer 't niet, als ik 't echt een probleem vind, kan ik er natuurlijk ook mee stoppen. Maar ondanks dat ik 't nu in het begin nog 'n beetje lastig vind, voelt 't ook gewoon goed, anders zou ik er niet mee doorgaan.
Geen ervaring met veganistisch eten, wel met 'anders' eten. Tja, het is lastig soms, maar ik probeer toch zoveel mogelijk op mijn manier te eten. Vriend doet hetzelfde en neemt ook z'n eigen lunch mee naar het werk.

Kun je als je bij vriendinnen gaat eten, dan niet eens af en toe in jouw stijl eten? Of bij dat koekjes bakken, iets veganistisch maken met de anderen ipv 'standaard' koekjes?

Overigens heb ik zelf heel lang geen vlees gegeten, en eet het nu maar heel af en toe, maar geen problemen daarmee, omdat je tegenwoordig zo veel vleesloze gerechten kunt eten.
Heb idd die van Solgar, zit volgens mij wel voldoende vitamine B12 in.

Die dingen die je noemt zijn nog wel goede dingen voor buiten de deur inderdaad. Falafel had ik pas ook in 'n restaurant.

Misschien moet ik me voornamelijk nog wat wegwijs worden mbt bepaalde dingen.
quote:reglisse schreef op 10 oktober 2011 @ 21:31:

Tip voor buiten de deur eten: friet is altijd goed. Of ga voor een broodje falafel (zonder saus) of Humus als lunch. Plat Arabisch brood is meestal veganistisch, net als stokbrood. Indiaas is ideaal, vooral als je het zelf klaarmaakt. Bij Indiase restaurants wordt veel ghee gebruikt om in te bakken, dat is niet veganistisch.

Geen patatten in Belgie eten hoor. Blegh, die zijn lang niet altijd vegie.

Er is toch ook veganistische ghee? (of is die alleen vegetarisch)
Dit klinkt misschien erg hard, maar ik denk dat je een mooi excuus hebt bedacht om jezelf weer volop met voeding bezig te houden. En volgens mij moet je dat als ex-anorexiapatient proberen te vermijden.
This is not kosher!
Misschien heb je hier nog iets aan:

http://www.veganisme.org/

http://allrecipes.nl/recepten/veganisti ... epten.aspx
Vleesloos eten is voor mij inderdaad ook geen probleem, dat is tegenwoordig ook al best wel normaal en geaccepteerd.

Met vriendinnen kan ik idd wel voorstellen iets veganistisch te maken. Met koekjes bakken is dat lastiger, maar opzich is het ook geen probleem om daar 'n keer niet aan mee te doen.

En misschien is het ook wel zo dat ik het zelf vervelender vind dat ik 'anders' eet dan dat anderen dat opvalt of dat zij het raar vinden oid.
Bij hobbykippenhouders (leuk Scrabble-woord) lopen toch ook vaak haantjes? Ik ga ervan uit dat een hkh de haantjes niet dood. En, misschien zijn de opa en oma van die kippen wel gedood, maar hoever ga je dan terug zeg maar.

Ik probeer zelf ook een goede balans te vinden en uit te dragen hoe ik in het leven sta. Ben me bewust van wat ik koop, dat probeer ik althans. Ik eet nauwelijks vlees, koop vers, lokale/nationale producten, weinig verpakking, lees de verpakkking v.w.b. ingrediënten, etc.

Zoals Yesorno eigenlijk al zegt. Als iedereen alleen al díe instelling had, was de wereld een stuk mooier. :-)
http://becomingvegan-monique.blogspot.com/, recept lekkere koekjes:

Kaneelkoekjes met chocolade stukjes

Ik blijf experimenteren om verschillende versies van deze chocokoekjes te maken- het recept is een topper geworden. Ik kan ze wel elke dag eten- ze zijn verslavend lekker! Er komen nog meer aan:)

Een tip: gebruik een geurende kokosolie en laat ze goed afkoelen, dan worden ze krokant.

120 g speltbloem

1/4 tl zout

1/2 tl bakpoeder

2 tl kaneel

30 g sucanat

70 g chocolade, in stukjes gesneden

3 el virgin kokosolie

60 ml sojamelk

1 cup spelt flour

1/4 tsp salt

1/2 tsp baking powder

2 tsp cinnamon

1/4 cup sucanat

70 g bitter chocolate, cut in small pieces

3 tbl virgin coconut oil

1/4 cup soy milk

Zeef en meng alle droge ingredienten in een grote kom. Doe de chocolade stukjes erbij.

Smelt de kokosolie op een klein zacht vuurtje. Haal het pannetje van het vuur en meng de melk samen met de olie.

Voeg de natte ingredienten bij de droge ingredienten en meng goed samen. Kneed het deeg met je handen om een deegbal te vormen.

Kneed de chocoladestukjes voorzichtig door het deeg. Maak balletjes van het deeg en leg ze op een bakblik dat bekleed is met bakpapier. Druk de koekjes plat.

Bak de koekjes op 180 C voor ongeveer 15 minuten. Haal de koekjes uit de oven en laat ze even op het bakblik afkoelen. Leg ze voorzichtig op een rooster om verder af te koelen.
quote:molly74 schreef op 10 oktober 2011 @ 21:48:

Ik probeer zelf ook een goede balans te vinden en uit te dragen hoe ik in het leven sta. Ben me bewust van wat ik koop, dat probeer ik althans. Ik eet nauwelijks vlees, koop vers, lokale/nationale producten, weinig verpakking, lees de verpakkking v.w.b. ingrediënten, etc.

Hier hetzelfde, en het leuke is dat ik positieve reacties krijg :-). Veel mensen zijn hier echt in geinteresseerd.
Omg veganist.. Had het er laatst nog met partner over.

Vind het een beetje overdreven.. Sorry.

Vegatarisch vind ik nog wel begrijpelijk.

Je zou ook kunnen zeggen ik eet geen rijst meer omdat die arme mensen zo hun best moeten doen voor een paar dubbeltjes..
quote:Sunny1 schreef op 10 oktober 2011 @ 21:50:

[...]

Hier hetzelfde, en het leuke is dat ik positieve reacties krijg :-). Veel mensen zijn hier echt in geinteresseerd.

Misschien dat dit uiteindelijk ook wel meer oplevert in de zin van dat anderen ook bewuster gaan leven. Iemand die op elk e-nummertje let en altijd eigen dingen mee neemt is natuurlijk niet erg motiverend om zelf ook vegetariër/veganist te worden.

Dus wel een goede tussenweg denk ik.
www.theppk.com
Sunny: Thans voor de sites en 't recept! Klinkt lekker!
quote:reglisse schreef op 10 oktober 2011 @ 21:31:

Tip voor buiten de deur eten: friet is altijd goed. Wel even navragen of ie niet per ongeluk gebakken is in Ossewit . En natuurlijk is friet voor TO niet goed, ze heeft immers een eetstoornisverleden. Ze schrijft zelf al dat ze liever grijpt naar de door sommige veganisten zo verafgode rauwkosthapjes dan naar de (lekkere) vega koekjes en chocola.

Begrijp me niet verkeerd: ik ben part time vegetarier wegens twee vrijwillig vegetarisch etende kinderen, en af en toe kook ik per ongeluk veganistisch voor ze. Niks mis mee, maar zij hebben dan ook geen eetstoornis (gehad), en ik ook niet. Anders zou ik echt nog wel eens drie keer op mijn hoofd krabben voor ik eraan begon.
quote:Butterfly1989 schreef op 10 oktober 2011 @ 21:57:

[...]

Misschien dat dit uiteindelijk ook wel meer oplevert in de zin van dat anderen ook bewuster gaan leven. Iemand die op elk e-nummertje let en altijd eigen dingen mee neemt is natuurlijk niet erg motiverend om zelf ook vegetariër/veganist te worden.

Dus wel een goede tussenweg denk ik.Ik ben er zelf blij mee, en kennelijk ben ik zo enthousiast dat ik andere aansteek .
Dozig: Thanx voor de site, ziet er lekker en origineel uit allemaal!

Groentesoep: Uhh, verléden hé. Dus dat zegt niets over of ik nu wel of geen friet eet, want dat doe ik heus wel 's. En ik bedoelde dat ik nu wel gezonder eet (meer groente en fruit), maar af en toe ook echt wel iets van chocola/koekje oid. En sowieso is gezond ook niet altijd minder kcal, want pindakaas enzo is allemaal nou niet echt slank te noemen.
Sunny: Ja dat is wel een goede manier dan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven