Veganisten?

10-10-2011 20:19 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Al zo'n 12 jaar ben ik vegetarier, dat voelt goed en levert geen moeilijkheden op. Sinds een aantal weken ben ik helemaal over gegaan op veganistisch leven. Dus ook geen eieren, kaas, yoghurt etc meer eten en ook andere shampoo, tandpasta e.d.

Eigenlijk sta ik helemaal achter het veganistische leven en wil ik er dus ook echt op deze manier mee doorgaan.

Toch merk ik wel moeilijkheden.. Ik merk dat ik op deze manier minder afspreek met vriendinnen (want samen eten wordt bijvoorbeeld lastig) en ik moet steeds weer andere dingen mee nemen om te eten. Bijv. naar stage neem ik roggebrood mee ipv het brood wat ze daar eten, vanmiddag gingen we koekjes bakken, maar ik deed niet mee etc.

Het maakt het allemaal zo moeilijk. Als ik dan anderen gewoon vanalles zie eten, dan vind ik het ook wel weer jammer dat ik weer niet meedoe met de rest. ('weer' als in dat ik 'n eetstoornis had en toen ook steeds anders at dan de rest etc.) Maarja, eigenlijk sta ik er wel heel erg achter, omdat ik niet wil meedoen aan al dat dierenleed dat eraan te pas komt..

Ben benieuwd; zijn hier veganisten of mensen die veganist zijn geweest? Hoe ga/ging je daarmee om? Hoe vind je 't om steeds 'anders' te doen dan de rest?
Is dit je waard als het ten koste gaat van je sociale leven?

Rekening houden met dieren is goed, maar sla er niet in door.
Waarom ben je veganistisch gaan eten? Uit morele of uit gezondheidsoverwegingen?
Een ei van een kip die vrij rond kan lopen, wat is daar dierenleed aan?
Het is voornamelijk om morele redenen. Ik heb info erover opgezocht en daardoor besloten om er niet meer aan mee te doen. Eieren van kippen die echt vrij rond kunnen lopen zijn er overigens (bijna) niet, dus vandaar dat ik dat ook niet meer wil.

Vind het echt lastig, want vind dat ik er echt niet aan mee mag doen, maar het maakt het leven ook wel weer moeilijk op deze manier.
Hoi,

Ben geen veganist, maar eet wel vegie. Het lijkt mij in de praktijjk een lastig vol te houden 'regime', tenzij je ergens in een krakersscene zit.

Lastig vanwege de praktische bezwaren, je noemde net al koekjes bakken met vriendinnen. Je kunt er natuurlijk een grote uitdaging van maken om dan samen vegan cookies te maken..

Naja, nogmaals praktisch; kijk vegetarisch eten wordt steeds makkelijker, in bijna alle eetcafes en restaurants kun je (redelijk) vegie eten. Vegan daarin tegen is vrijwel onmogelijk, tenzij je altijd genoegen wilt nemen met konijnenvoer..

Verhuis naar Berlijn, of naar een plek waar meer 'draagvlak' is
Butterfly, heb je een eetstoornis-verleden? Want in dat geval vind ik het heel onverstandig om veganist te worden.
Begrijp ik nou goed dat je eerst een eetprobleem had? Als in annorexia/boulimia?

Lijkt mij heel erg onverstandig om, als dat zo is, weer zo moeilijk te gaan doen met eten!
quote:Butterfly1989 schreef op 10 oktober 2011 @ 20:33:

Het is voornamelijk om morele redenen. Ik heb info erover opgezocht en daardoor besloten om er niet meer aan mee te doen. Eieren van kippen die echt vrij rond kunnen lopen zijn er overigens (bijna) niet, dus vandaar dat ik dat ook niet meer wil.

Vind het echt lastig, want vind dat ik er echt niet aan mee mag doen, maar het maakt het leven ook wel weer moeilijk op deze manier.

Dat van die eieren is natuurlijk onzin. Je kunt natuurlijk zelf kippen houden (tenzij je 3 hoog achter in een studentenhok woont), of je fietst naar de boer om de hoek, die hobbykippen heeft. Die kippies lopen gewoon los rond en krijgen geen antibioticatroep etc.

Datzelfde geldt naar mijn idee ook voor melk/kaas producten, er zijn ook plekken waar je het bij de boer zelf af kunt halen. Je moet er dan wel moeite voor doen, maar je weet wel waar en hoe het er vandaan komt.
quote:1001nacht schreef op 10 oktober 2011 @ 20:36:

Butterfly, heb je een eetstoornis-verleden? Want in dat geval vind ik het heel onverstandig om veganist te worden.Daarom stelde ik mijn vraag. Veganistisch eten is immers wel erg 'gezond', in die zin dat het onmogelijk is er dik van te worden. Neem daarbij de vrijbrief die je jezelf al dan niet bewust geeft om je aan bepaalde eetfestijnen te onttrekken en de rapen kunnen heel snel gaar worden. Lijkt mij.
Een tip hoe je het veganistisch eten makkelijker kunt maken:

Je eten bij de plaatselijke boer kopen: die verkoopt zijn producten niet aan de massa, maar aan de lokale bevolking. Dan heb je melk van een koe die geaaid wordt (bij wijze van spreken), eieren van kippen die gewoon in de tuin lopen (hobbykippen inderdaad). Zo ook met yoghurt en ijs.

Maar ik bedenk me nu: er zijn bij de supermarkt toch ook eieren te koop van scharrelkippen? En van vrije uitloop-kippen? Die zijn volop verkrijgbaar!

Maar ik kan me indenken dat, wanneer je eet bij vriendinnen, het iets moeilijker wordt. Misschien meer gaan doen met (of zoeken naar) vriendinnen die dezelfde levensstijl hebben. :-)
Ik heb zelf geen vriendinnen die echt veganist zijn. Wel vegetariër of met een allergie en dat vind ik goed te doen maar ik zou niet weten wat ik zou moeten koken.

Het lijkt me ook zo ongezond. Ik probeer zo min mogelijk vlees te eten maar als ik een paar dagen geen kaas of vlees heb gegeten voel ik me niet lekker. Mijn lichaam geeft aan daar behoefte aan te hebben.

Nou succes ermee. Heb je wel een partner die er ook in mee gaat?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Rodina: Het koekjes bakken was op m'n stage, dus kan daar eigenlijk niet aankomen met het maken van vegan-koekjes. Met vriendinnen zou dat wel kunnen idd.

Uit eten wordt idd ook lastig, al is het pas wel gelukt toen ik met m'n ouders uit eten ging. Maar lunchen is eigenlijk wel vrijwel onmogelijk, dus dat zal ik niet zo snel meer doen.

Kippen kan sowieso zelf niet, want woon in 'n flat. Tijdje terug wel eitjes gekocht van 'n boer en dat vind ik dan idd nog wel een twijfelgeval of dat wel/niet kan. Maar zuivel vind ik echt niet kunnen en dat maakt de meeste dingen juist moeilijk.

1001nacht & jo: ik heb idd anorexia gehad. Vind het ook vervelend dat ik nu weer alle pakjes ga controleren en weer met vanalles niet mee doe, maarja, het is wel om andere redenen..

Voor mijn gevoel kom ik echt over als zeur en muts als ik niet meedoe met koekjes e.d. en m'n eigen brood meeneem ipv daar brood te eten. Maar in hoeverre zouden jullie dit ook denken over veganisten?
Ook voor eieren en melk zijn (indirect) dieren gedood; de kippen die de eieten leggen hebben broertjes gehad die gedood zijn, en een koe moet om melk te blijven geven elk jaar een kalf krijgen, wat in de meeste gevallen meteen de vleesindustrie in verdwijnt. Die argumenten van zelf kippen houden etc gaan niet op.

Ik ben een flink aantal jaar veganist geweest. Het was in het begin lastig, maar op den duur weet je niet beter. Er zijn tegenwoordig genoeg veganistischr kook- en bakboeken. Zoals de boeken van Lisette Kreischer, en sinds kort zelfs een van Antoinette Hertsenberg.

Uit eten gaan en bij anderen eten is lastiger dan wanneer je alles zou eten. Dat is voor mij echter nooit een belemmering geweest. Pas alleen inderdaad wel op dat je veganisme nu niet als excuus gebruikt voor je eetstoornis, je zou niet de eerste zijn...
Groentsoep: Opzich hoeft veganistisch eten niet alleen maar heel gezond te zijn. Er zijn ook vegan-koekjes, vegan-ijs, vegan-chocolade e.d. Maar het is wel zo dat ik nu sneller naar 't gezonde grijp, meer groente/fruit e.d. tussendoor.

Molly: Zo'n plaatselijke boer heb ik gezocht toen ik nog vegetarier was, maar die was hier niet echt in de buurt. Kocht toen wel voornamelijk van de natuurwinkel.

Maar nu eet ik dus helemaal geen yoghurt/kaas/eieren meer.

Misschien idd meer zoeken naar vriendinnen met dezelfde levensstijl, al lijkt me dat ook best lastig. ;)

Mylene: Heb geen partner, dus das geen probleem, kan gewoon m'n eigen ding doen.

En het hoeft niet ongezond te zijn met voldoende vervanging met tofu en noten e.d.
Dozig: dat is idd ook mijn reden om veganistisch te leven.

De boeken van Lisette heb ik ook gekocht, die zijn echt goed en leuk om te lezen! Die van Antoinette heb ik nog nooit van gehoord, ik ga 's kijken.

Jij bent toch weer gestopt met het veganistisch leven/eten?
http://www.veganisme.net/voeding/voedin ... amine-b12/

Zorg wel voor aanvulling vitamine b12, vitamine b12 komt enkel voor in dierlijke producten, zie info link veganisten vereniging.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Dat klopt inderdaad Dozig, dat mannelijke kuikens massaal gedood worden. Dat van dat kalf van een melkkoe wist ik niet. Over die kuikens heb ik pas nog iets gelezen, gruwelijk en diep triest.

Maar als veganist (of vegetariër): kijk je dat werkelijk ook naar zulke dingen? Waar trek jij bvb. de grens? Spullen die je gebruikt in het dagelijks leven, bevatten misschien ook wel eens iets dierlijks of zijn met dierlijke producten vervaardigd (kan even geen voorbeeld bedenken). Is overigens geen kritiek, want ik eet ook nauwelijks vlees, maar ik vroeg me echt af waar iemand dan de grens legt. :-)

"Die argumenten van zelf kippen houden etc gaan niet op."

Hoe bedoel je Dozig? Want als je zelf kippen houdt of eieren hebt van hobbykippen, dan zijn er (indirect) toch geen dieren voor gedood?
Ik denk ook dat er een enorm risico is dat je je eetstoornis nu een andere, sociaal veel acceptabeler, naam hebt gegeven.

Ik zou heel erg uit kijken als ik jou was en het zeker overleggen met eventuele behandelaars.
"Molly: Zo'n plaatselijke boer heb ik gezocht toen ik nog vegetarier was, maar die was hier niet echt in de buurt. Kocht toen wel voornamelijk van de natuurwinkel."

Ik heb misschien ook makkelijk praten, in een dorpje wat van zelf-teelt (nee, geen inteelt ) en boeren en tuinders aan elkaar hangt! :-)
Ja, ik ben nu weer vegetariër. Toen ik mijn partner ontmoette at hij wel nog vlees en vis. Als compromis zijn we allebei vegetariër geworden. Ik had er meer moeite mee dan hij! We eten echter regelmatig veganistisch thuis, alleen buitenshuis niet.

Slik je trouwens wel vitamine B12 bij? Dat is wel noodzakelijk als je weinig of geen dierlijke producten consumeert.
@Molly: de broertjes van die kippen zijn wel gedood, er worden namelijk net zoveel kippen als haantjes geboren. Als veganist is het trouwens niet een van belang of er dieren voor gedood moeten worden of niet, maar is het gebruik van dieren sowieso al uit den boze. Zo gebruiken veganisten ook geen wol of honing bijvoorbeeld.
Gewoon alles biologisch halen. Ook kaas, eieren, enz.
Ik ben zelf vegetarier. En als vegetarier heb ik onwijs veel respect voor veganisten. Ik vind er dan ook niks raars aan als iemand verteld veganist te zijn. Ik zelf wil er niet zover voor gaan om mijn sociale leven op te moeten geven. Ik kan me ook voorstellen dat er veel mensen zijn die het niet begrijpen dat je niks aan dierlijke producten wilt gebruiken..

Toch vind ik dat ik met mijn vegetarier zijn al een goed signaal af geef aan mijn omgeving dat ik tegen dierenleed ben en de bio-industrie. Ik vind dat je het jezelf niet te moeilijk moet maken..

Succes ermee!
Ik neem iedere ochtend 'n vitaminepil en daarzit ook B12 in, dus dat is vast wel genoeg.

Molly: ik vind het inderdaad ook lastig waar je de grens moet trekken. Ik probeer momenteel zo goed mogelijk m'n best te doen om dingen waar iets dierlijks in zit niet te kopen. Maar dan moet je idd ook letten op ander brood, shampoo, schoenen e.d. En ook geen kleding met wol of leer.

Dozig: Dat lijkt me inderdaad ook goed, thuis veganistisch en buitenshuis niet/minder. Alleen vind ik dat heel lastig, op de een of andere manier kan ik alleen óf helemaal veganist, of dan maar niet en maar weer vegetarisch.

Wel goed dat jullie beide vegetarier zijn nu, is wel een goed compromis, maakt het natuurlijk ook een stuk makkelijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven