Vegetarier worden

19-06-2012 02:35 153 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al enkele jaren worstel ik met het idee om vegetarier te worden. Ik ben dol op dieren en kan er steeds slechter tegen dat ik aan de ene kant zo lief ben voor mijn huisdieren en aan de andere kant een gruwelijk gemartelde kip op mijn bord zet. Ik ben al een paar jaar geleden over gegaan op biologisch vlees, maar toch voelt het niet helemaal goed. Ik heb tientallen documentaires gezien over dierenleed en de biologische kippen hebben het echt niet zo veer beter.

Het punt is alleen, dat als ik dat vlees niet eet, dat dierenleed toch wel doorgaat. Het komt alleen niet in mijn maag terecht, en dan kan ik me wel beter voelen over mijzelf, maar echt helpen doe ik die arme beestjes niet. Zeker omdat ik wel gewoon melk en eieren wil blijven nuttigen (veganisme is mij een stap te ver). Zijn er nog andere vegetariers die met hetzelfde gevoel in de maag zitten? Dierlijke producten zitten namelijk overal, in leer, in snoepjes... nu draag ik geen leer, maar toch...

Ik weet ook dat weinig mensen in mijn omgeving het echt serieus zullen nemen als ik vegetarier word, het is in mijn kringen toch iets voor "hippies" en "krakers". Dat vind ik jammer. Het is toch een soort handicap als je bij iemand gaat eten. Ik ben er ook niet echt uit of ik dan fulltime vegetarier word, of gewoon zo min mogelijk vlees eet (wel bij vrienden, voor de sfeer en wil geen zeur zijn).

En wat is een goede site met vegetarische recepten? De enige andere vegetarier die ik ken maakte altijd dingen met (gesmolten) kaas, maar kan daar niet goed tegen (krijg er diarree en buikpijn van). Vind tofu ook niet lekker.
Oh ja, die discussies die mensen aan willen gaan. Heel vermoeiend.

'Je draagt wel leren schoenen.'

'Die hoef ik gelukkig niet op te eten.'

Klaar.
Wat kan jou het trouwens schelen wat mensen van je denken of vinden? Lekker belangrijk.
Ow ja: ik ben ook niet van de ene op de andere dag vegetarier geworden.

Eerst thuis het vlees de deur uit gedaan, toen ik daaraan gewend was ben in restaurants geen vlees meer gaan eten, en het heeft in totaal denk een jaar geduurd voordat ik helemaal 'uit de kast was' en echt helemaal nergens meer vlees at.

En ik merk nu dat het bij mij met het veganistisch eten hetzelfde gaat.

Rustig aan.
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
quote:whopper schreef op 19 juni 2012 @ 10:05:

Die vegetarische meuk die naar vlees smaakt hoef ik ook niet. Ik wil juist geen vlees meer eten!

Aureel, het was ook geen aanval hoor, meer het idee van; joh, als je er niet achter staat, doe het dan niet, want wat doe je jezelf aan? Voor wie doe je het dan? Je doet het voor jezelf en als het een worsteling is waar je al jaren tegenaan hikt.... sja.Ik snap het. Ik vind je toevoeging ook waardevol. Als je ergens niet achterstaat is het natuurlijk geen goed idee. Alleen krijg ik zelf het idee dat TO zich mogelijk teveel laat beïnvloeden door haar omgeving en/of zich laat tegenhouden door het idee dat je het alleen maar alles of niets moet. Dat zijn m.i. geen goede redenen om niet je eigen principes na te leven.
Goede tip van Vlammendetroela vind ik, het hoeft inderdaad niet 'in één keer'.

't is eigenlijk net als met diëten, veel mensen 'zondigen' één keer en zetten vervolgens hun hele dieet overboord, want 'het is nu toch te laat', terwijl je ook je schouders kunt ophalen en kunt denken: morgen is er weer een dag.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
quote:VlammendeTroela schreef op 19 juni 2012 @ 10:13:

They tell you that you make no difference, well, at least you're trying.

deze vind ik mooi, zo is het maar net.
Wij aten laatst in een sterrenrestaurant en bij het reserveren had mijn man natuurlijk gemeld dat ik vegetariër was. Vonden ze leuk en helemaal geen probleem. Ik kreeg me toch een partij zalig voedsel voor mijn neus! De chef kwam nog vragen of het in orde was. In orde? Ik wilde met de beste man trouwen!!!!
Thnx, Gamayun!!

En Italie meisje: Hij is mooi he?! Vind ik ook! (heb m niet zelf bedacht hoor.. )
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
quote:whopper schreef op 19 juni 2012 @ 10:13:

Klaar.Ik zeg dan altijd dat ik zó veel dieren heb uitgespaard door ze niet op te eten, dat ik de rest van mn leven wild kan gaan met het kopen van schoenen
Zeg maar Spijker.
quote:italie_meisje schreef op 19 juni 2012 @ 09:47:

[...]

dit heb ik dus nooit begrepen eigenlijk. ik wil juist geen vlees meer eten, waarom moeten die vervangers dan naar vlees smaken? die hoef ik dus niet

maar dit zal wel weer zijn omdat veel mensen wel minder vlees willen eten maar wel de vlees smaak willen hebben.Dat snap ik inderdaad ook niet.
quote:whopper schreef op 19 juni 2012 @ 10:22:

Ik kreeg me toch een partij zalig voedsel voor mijn neus!

Dat heb ik ook een keer meegemaakt, 25 jaar geleden. Mijn eerste personeelsfeest als 16 jarige, er was een groot buffet.

Volgens mij was ik de enige die (toen) geen vlees at, kok kwam naar me toe om te laten zien wat er op het buffet voor mij geschikt was.

De kok heeft een groot bord met lekkere dingen voor me gemaakt. Wel grappig, hij kwam apart naar me toe om te vragen of ik nog wat wilde. Dat hoefde niet, ik zat/lag heerlijk uit te buiken.

Ik eet niet vegetarisch, ik beperk wel het vleesgebruik. Bv. een halve kilo gehakt 3 dagen voor 3 personen, aangevuld met erwten/bonen/noten.
quote:-yazz- schreef op 19 juni 2012 @ 07:04:

Wees gerust, Jort Kelder is ook geen hippie of een kraker. Wouter Bos ook niet.

Je verkeert in goed gezelschap. Albert Einstein, Tolstoj, Pythagoras, Plato en Pamela Anderson, allemaal bekend om hun goed stel hersenen en allemaal vegetariër.I get your point, maar koffie zat tegen het scherm toen ik dat las
quote:merano schreef op 19 juni 2012 @ 10:09:

Mijn ervaring is dat zodra je een principe hebt mensen gaan kijken of je je wel 100% aan dat principe houdt.

Dus als je zegt ik eet geen vlees i.v.m. het dierenleed, dan kijken ze naar je schoenen en zeggen: maar je draagt toch ook leren schoenen? Of ze vertellen over andere producten waar dierlijke stoffen inzitten.

Veel mensen voelen het toch als een soort van kritiek op hun levensstijl. Jij doet wat zij eigenlijk ook zouden moeten doen, dus stelt je op als beter dan zij. Dat schreeuwt om actie om je van je voetstuk te halen. Zo werkt dat, volgens mij.

Dat heb je heel goed verwoord Merano, dat is precies ook mijn ervaring! Vroger vond ik het vooral heel irritant om steeds zo ter verantwoording geroepen te worden, maar na ruim 15 jaar overtuigd vegetarier te zijn geweest kan het me eigenlijk helemaal niks meer schelen. Ik ga de discussie ook niet meer aan, maar ik ga ook niet doen alsof ik al 15 jaar geen zin heb in vlees, ik zeg gewoon dat ik geen zin heb om erover in discussie te gaan.

Overigens vind ik wel dat het in Nederland een steeds meer geaccepteerde levensovertuiging is en het met alle producten die hier verkrijgbaar zijn echt heel makkelijk is om vegetarier te zijn. Dat is in sommige landen wel anders! TO als je het zelf echt graag wilt en jij voelt je er goed bij, dan zou ik het gewoon proberen. Het zou toch wat zijn als jij je principes aan de kant moet zetten omdat je omgeving er niet mee om kan gaan?

Ik las hier ook dat sommige mensen gewoon hetzelfde koken maar dan het vlees weglaten. Dat is voor mij eigenlijk geen optie, ik vind niet dan ik dan voldoende voedingsstoffen binnenkrijg (met name proteinen) dus ik pas mijn maaltijden wel degelijk aan. Ter vervanging gebruik ik vooral veel peulvruchten (kan je zelf ook heerlijke burgers van maken trouwens!) en daarnaast maak ik regelmatig zelf seitan (vleesvervanger van tarwemeel) wat heerlijk is in bijv chili sin carne of lasagne en paneer (soort indiase kaas van melk en citroensap) voor curry's. Google maar eens op de recepten, ze zijn beide echt heel simpel te maken, heel gezond om te eten en liggen niet zwaar op de maag.
quote:whopper schreef op 19 juni 2012 @ 10:13:

Klaar.

Thanks whopper, ik heb er weer een goede oneliner bij!!!!!
Voor mij hoeven vleesvervangers absoluut niet naar vlees te smaken (liever niet zelfs!) maar ik ben dan ook al meer dan de helft van mn leven vegetarier. Denk dat deze producten juist heel goed zijn als je net begint en nog de gehechtheid hebt aan de smaak van vlees. Dan is de overgang minder sterk.
quote:whopper schreef op 19 juni 2012 @ 08:47:

Overigens vind ik flixitarier en parttime vegetariër totale onzin. Je eet vlees of je eet het niet. Je bent ook niet een beetje een roker.

Net zoiets als 'matige drinker' .

Het is geen schande om vlees te eten, en ga vooral niet met de hype mee als dat eigenlijk niet je overtuiging is.

Hoezo totale onzin?. Elke koe die niet geslacht wordt is er één. En die ene koe minder in de wei produceert ook weer minder mest. Een gezin met vier personen dat een ons vlees per persoon per dat eet is heel 'gewoon'. Dat is bijna drie kilo per week. Als die twee dagen geen vlees eten en dat een jaar lang dan scheelt dat 40 kilo per jaar. En als we dat dan met een paar miljoen mensen doen, allemaal minderen met vlees. Tel uit je winst.

Hoe je het dan noemt maakt me niet zo veel uit. Je kunt het ook 'bewust vlees eter' noemen ipv part-time vegetariër.

En jawel, ik ken twee mensen die een beetje een roker zijn. Die soms alleen op een feestje roken en dan weer weken niet.
Ongeveer twee jaar geleden had ik dezelfde twijfels, nadat iemand mij het een en ander verteld had over het boek wat ze gelezen had genaamd 'dieren eten'. Ik ben zelf niet verder dan hoofdstuk 1 gekomen, was bang nooit meer vlees te durven eten :o, maar vond op dat moment dat ik een keuze moest maken tussen uitsluitend biologisch of vegetarisch. Het werd dat laatste ivm de uitdaging en ik vond dat ik andere mensen niet kon dwingen biologisch vlees te eten.

Ik heb het eerst een maandje uitgeprobeerd en eigenlijk niemand hier wat van verteld, tenzij ik bij iemand ging eten. Die maand ging me eigenlijk verrassend goed af, tuurlijk je moet eea aanpassen, maar zo moeilijk als dat het me leek was het niet. Wellicht kwam dat omdat ik op dat moment bijna onpasselijk werd door het idee van vlees eten. Na die maand heb ik iedereen op de hoogte gebracht en dat leverde erg wisselende reacties op. Veel nieuwsgierigheid (en discussies) uiteraard, maar ook bezorgde ouders. Gelukkig kon ik hen vrij snel overtuigen door aan te geven dat ik precies wist wat voor tekorten ik op kon lopen en waar ik dus qua voeding op moet letten.

Inmiddels eet ik nu ruim twee jaar vegetarisch en over het algemeen gaat dat erg goed, zo nu en dan zou ik wel weer vlees willen eten met name vanwege het makkelijk maar kan het elke keer toch niet over mijn hart verkrijgen. Bij anderen voel ik me nog weleens bezwaard, ik ben notabene kerngezond (geen pinda-allergie, lactose-intolerantie oid) en toch moet er rekening met mij gehouden worden. Daarnaast ben ik ook niet de makkelijkste eter, veel kazen lust ik namelijk niet, maar zelf voor de minst creatieve kok zijn er de vleesvervangers waar je altijd op terug kan vallen. In Nederland is het dus allemaal vrij goed geregeld, in het buitenland kan dit erg tegenvallen. Afgelopen jaar ben ik in Australie en Cuba op vakantie geweest en heb ik met name erg veel ei,noten en bonen gegeten. In Cuba heb ik mijn principes deels overboord gegooid omdat ze daar alles bakken in reuzel (varkensvet) en het eigenlijk onmogelijk is om vegetarisch te eten tenzij je alleen droog brood en salade wil eten. In het buitenland zul je, tenzij je zelf kookt, over het algemeen wat meer hetzelfde eten maar het is dus nog steeds goed mogelijk, al kan dit wel erg per land verschillen.

Over de discussies, ik geef zelf altijd direct aan dat het een keuze voor mezelf is en dat ik anderen niet wil overtuigen om ook vegetarisch te eten (al zou ik het wel erg leuk vinden als iedereen dat deed ;)) en dat scheelt een hoop gezeur. Ik eet zelf geen vlees en vis maar wel gelatine en gewone kaas omdat ik geen etikettenfreak wil zijn en de gezelligheid van eten buiten de deur en met anderen gezellig wil houden. Waar je de grens wil trekken moet je zelf bepalen, jij moet je er prettig bij voelen, niet anderen. Onthoud dat je het toch ' nooit' goed doet, ik vind vegetariers die vis eten hypocriet en vegetariers die geen gelatine eten zullen mij weer hypocriet vinden...

Ik snap goed dat je denkt dat het weinig zin heeft omdat de bio-industrie wel doorgaat, maar elke vegetarier is er weer eentje. Tuurlijk heeft het meer effect als iedereen 1 a 2 dagen in de week een stukkie vlees liet staan, maar ja om het daarom niet te doen zou zonde zijn. Bovendien merk ik dat doordat ik vegetarisch eet in mijn omgeving ook bewuster wordt gegeten. Zo was het voorgerecht tijdens ons kerstdiner vegetarische soep (ook geen losse soepballen erbij) terwijl ik van 12 man de enige vegetarier was en iedereen zat onwijs te smullen.

Wat betreft koken, zorg voor een vegetarisch kookboek met recepten waarvan jij denkt ze ook echt te gaan koken, verder staan er op de site van ah regelmatig ook prima recepten en recept + vegetarisch google' en doet ook wonderen.

Wat belangrijk is bij vegetarisch koken is ervoor te zorgen dat je een sterke hartige smaak hebt, want dan zul je het vlees niet missen. Zelf gebruik ik graag pijnboompitten (wel even roosteren) door de stampot andijvie en pasta pesto. Bij de nasi bak ik een eitje en leuk ik verder op met seroendeng, gebakken uitjes en Rempejek katjang (pindakoekjes) allemaal gewoon te koop bij de supermarkt. Hutspot eet ik met augurk en kaassouffles, Zuurkool in een ovenschotel met banaan en geraspte kaas er boven op. Al die conimex-achtige maaltijden en couscous gaan prima met een handje cashewnoten (of andere noten) er door heen. Alle indiase curry's (ben ik zelf dol op) en hebben eigenlijk geen vleesvervanger nodig, want smaken zo al erg lekker. Ik serveer er graag yoghurt of naanbrood bij. Als je een culinaire dag hebt kun er ook lassi (yoghurtdrank) bij serveren, Lassi maak je als volgt: zet een glas water een tijdje in de vriezer (totdat het goed koud is, er mag een beetje ijsvorming zijn), doe eenzelfde hoeveelheid (volle) yoghurt in de blender, laat de blender ff blenderen en doe er steeds wat water bij totdat je een drankje hebt. Knijp een limoen er boven uit en voeg flink wat suiker toe, weer ff blenderen, proeven (meer yoghurt/suiker/limoen toevoegen en blenderen) totdat je het lekker vindt.

Voor veel roerbakdingen gebruik ik de gegrillde stukjes van AH. Als in een gerecht kipfilet wordt gemarineerd kun je dit ook prima vervangen door quorn stukjes. Taco's en burrito's etc maak ik soms met vegetarisch gehakt, maar zonder gaat ook prima, wel leuk ik het op met salsasaus en quacomole. Tot slot heb je soms zin in aardappels-groente-vlees en dan eet ik een vegaburger (de groenteburgers van ah zijn erg yum)

Deze curry eet ik erg graag (je moet wel ff 1x keer flink wat kruiden halen maar die blijven lang goed). Het liefst met lassi http://www.llink.nl/recep ... [page]=0&cHash=ea9f699a01

en dit is ook erg lekker http://www.ah.nl/recepten ... roteinSource=vegetarisch. Ik doe zelf wel wat meer dan 2 abrikozen pp en gooi er nog wat noten doorheen (pistachenoten zijn hier erg lekker bij)

Ik zou zeggen probeer het een maandje uit of het wat voor je is. Als het niets is dan kun je altijd nog zo nu en dan vegetarisch eten, alle kleine beetjes helpen. Heel veel succes.
Ik geloof ook in alle beetjes helpen, maar probeer het wel steeds meer beetjes te laten zijn.

Het wordt steeds makkelijker naarmate je meer lekkere recepten weet, je eigen stijl leert kennen, en beter met diverse ingredienten om kan gaan. De middenoosterse (Libanees ed) vegetarische keuken ontdekken was voor mij echt de doorbraak. Veel kruiden, peulvruchten, tahin, denk aan falefel en humus ed maar er is veel meer. Gezond, lekker, en veel makkelijke recepten.

Mijn 'regel' is dat ik geen vlees koop, omdat het de aanschaf van het vlees is dat de productie opgang houdt. Vis en zuivel probeer ik zoveel mogelijk te beperken en ieg biologisch/verantwoorde teelt en eet zo veel mogelijk vegetarische kaas.

Als andere mensen wel vlees willen kopen en mij uitnodigen eet ik het dus in principe wel op, maar als me erom gevraagd wordt geef ik wel mijn voorkeur aan. In een restaurant met gerechten delen, kies ik altijd de vega opties, maar deel soms wel vis/vlees als een ander dat er graag bij wil. Dit is zo'n klein deel van mijn consumptie, en ik heb geen zin om mijn keuze aan anderen op te dringen.
Mijn ervaring is ook dat als je tenminste probeert iets goed te doen, mensen die zelf geen zak uitvoeren voor een betere wereld, jou dan willen aanvallen op je principes. Triest vind ik dat.

TO, als je daar 'bang' voor bent, leg mensen dan het verschil uit tegen vegetarisme en veganisme. Een vegetariër eet niets waar een dier voor gedood is en dat betekent dus ook geen vis, die groeien tenslotte niet aan een boom. Een veganist gebruikt niets met dierlijke ingrediënten. Dus die draagt ook geen wollen trui of leren schoenen.

Iedere bijdrage helpt. Als jij je er niet goed meer bij voelt vlees te eten, dan laat je dat gewoon. Laat je verder niet leiden door termen en definities, maar doe waar je je goed bij voelt!
Waar het mij om gaat is niet zo zeer of ik door geen vlees te eten een verandering kan maken, maar vooral: wil ik er een deel van uitmaken? Ik eet geen dierlijke producten meer omdat ik het niet over mijn hart kan verkrijgen om 'mee te doen' in het dierenleed. (Daarnaast zie ik vooral vlees gewoon echt niet meer als voedsel. Als ik het zie of ruik dan komt het ook niet in me op om het op te eten, ik krijg er alleen een afkeer van)

Je moet gewoon bij je zelf nagaan hoe je er echt tegenover staat. Vind je de bio-industrie echt zo erg? Kies er dan voor om het niet meer te steunen door die producten te kopen en kies voor biologisch of gewoon helemaal niet.

Niks aantrekken van mensen die er een mening over hebben. We kunnen niet meer onze oogkleppen op houden, er moet verandering komen in de manier waarop we met ons 'voedsel' om gaan. De bio-industrie is, of je nou voor of tegen het eten van vlees bent, gewoon niet duurzaam en allemaal maar schadelijk voor gezondheid én milieu. Je mag er juist trots op zijn als je dat ziet en er iets aan wil doen.
quote:sandt schreef op 19 juni 2012 @ 11:33:

[...]

Hoezo totale onzin?. Elke koe die niet geslacht wordt is er één. En die ene koe minder in de wei produceert ook weer minder mest. Een gezin met vier personen dat een ons vlees per persoon per dat eet is heel 'gewoon'. Dat is bijna drie kilo per week. Als die twee dagen geen vlees eten en dat een jaar lang dan scheelt dat 40 kilo per jaar. En als we dat dan met een paar miljoen mensen doen, allemaal minderen met vlees. Tel uit je winst.

Hoe je het dan noemt maakt me niet zo veel uit. Je kunt het ook 'bewust vlees eter' noemen ipv part-time vegetariër.

En jawel, ik ken twee mensen die een beetje een roker zijn. Die soms alleen op een feestje roken en dan weer weken niet.

Je begrijpt me verkeerd. Ik bedoel dat ik de woorden, de begrippen onzin vindt. Vleeseters die een stuk vlees ipv vijf eten per week, zijn natuurlijk op alle fronten goed bezig. Maar ze zijn gewoon vlees eters natuurlijk.

Parttime roker, parttime dieeter, ook allemaal non- begrippen....

Je rookt of je rookt niet, je dieet of je dieet neit, je eet vlees of je eet geen vlees. Een beetje vlees is ook vlees. En dat is niet slecht, maar ga je dan niet identificeren met een vegetariër door woorden te bedenken die erop lijken.
Goeie tips worden hier gegeven zeg, daar heb ik als hardcore vegetarier (al 30 jaar geen vlees meer) ook nog wat aan .

Je zou ook eens in gewone kookboeken (bijv Jamie Oliver) kunnen kijken naar de vega-gerechten. Hij heeft erg lekkere pasta's in zijn boeken staan.

Het argument 'in je eentje kun je geen verschil maken' vindt ik net zo'n onzin als 'ze zijn al dood dus dan kan ik het net zo goed opeten'. Mij is heel vaak gevraagd waarom ik geen vlees eet. Tegenwoordig draai ik het om en vraag waarom diegene wel vlees eet. Ik hoef geen verantwoording af te leggen. En als er weer eens een BSE-achtige ziekte uitbreekt ben ik blij dat ik daar niks mee te maken heb.

Tenslotte; laat je nooit wijsmaken dat geen vlees eten ongezond is. Ik ben kerngezond.

Als je er erg tegenop ziet kun je het inderdaad toch gewoon rustig opbouwen? Ik ken iemand die aan Meatless Monday doet. Prima toch
Zo, wat een goede en handige tips! Bedankt!

Ik blijf wel vis eten, de vis heeft namelijk wel een goed leven gehad en is niet speciaal gefokt voor consumptie. Als ik die vis/garnaal/mossel niet eet, doet een ander zeebeest het. Maar ik begrijp erg goed dat velen geen enkel dood dier willen eten!

Ik wil vooral geen kip en gehakt meer eten, rundvlees en varkensvlees at ik sowieso al bijna niet. Ik ga vandaag die quorn stukjes kopen, ben benieuwd. En bij de snackbar haal ik toch meestal frietjes dus hamburgers mis ik niet eens. Krijg er ook altijd een gevoelige maag van.

Voor mij is het echt een afkeer van de bioindustrie. Dieren die gefokt worden om op te eten. Dieren als gebruiksproducten. Dat vind ik walgelijk. Ik denk dat, als ik in 1800 had geleefd, ik vlees eten niet zo erg had gevonden. Toen was er nog een jager die het dier dood schoot na een lang en goed leven. In de natuur eten dieren elkaar namelijk ook gewoon op. Wat niet natuurlijk is, is een dier martelen en vetmesten en dan als kiloknaller verkopen. Maar ik besef me wel dat het toch een levend wezen is, dat je dan eet.
quote:lemur schreef op 19 juni 2012 @ 13:29:

Als ik die vis/garnaal/mossel niet eet, doet een ander zeebeest het. .Nu nog wel ja, over 10 jaar is de helft uitgestorven.
quote:lemur schreef op 19 juni 2012 @ 13:29:

Zo, wat een goede en handige tips! Bedankt!

Ik blijf wel vis eten, de vis heeft namelijk wel een goed leven gehad en is niet speciaal gefokt voor consumptie. [...]

Ik wil vooral geen kip en gehakt meer eten, rundvlees en varkensvlees at ik sowieso al bijna niet. [...]

Voor mij is het echt een afkeer van de bioindustrie. Dieren die gefokt worden om op te eten. Dieren als gebruiksproducten. Dat vind ik walgelijk. Ik denk dat, als ik in 1800 had geleefd, ik vlees eten niet zo erg had gevonden. Toen was er nog een jager die het dier dood schoot na een lang en goed leven.[...]

1) Vis wordt lang niet altijd humaan gevangen en er bestaat wel degelijk kweekvis (wat beter is voor de visstand).

2) Om je 2e stukje moest ik even lachen, waar denk je dat gehakt van gemaakt is

3) Je moet het uiteraard helemaal zelf weten, maar de argumenten die je noemt gaan meer richting biologisch vlees dan vegetarisch.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven