Vegetarisch
dinsdag 31 januari 2012 om 11:00
Hoi allemaal,
Vrijdag komt er een vriendin bij me eten die vegetarisch is. Meestal maak ik dan een ovenschotel maar mijn oven is op het moment kapot. Wil graag een lekkere complete maaltijd maken die niet te ingewikkeld of te duur is. Weet wel wat dingen die ik normaal voor een grote groep maak, maar dat is eigenlijk niet te maken voor twee personen.
Vrijdag komt er een vriendin bij me eten die vegetarisch is. Meestal maak ik dan een ovenschotel maar mijn oven is op het moment kapot. Wil graag een lekkere complete maaltijd maken die niet te ingewikkeld of te duur is. Weet wel wat dingen die ik normaal voor een grote groep maak, maar dat is eigenlijk niet te maken voor twee personen.
dinsdag 31 januari 2012 om 11:22
quote:makreel schreef op 31 januari 2012 @ 11:10:
Curry met bloemkool en courgette.
Basmatirijst erbij, casavekroepoekjes en klaaarrrrr!
Curry met bloemkool en courgette klinkt heerlijk, is dat recept te googlen als ik deze ingrediënten intyp?
Kroepoek is gemaakt van oa. garnalen, 'k weet niet of elke vegetariër die wel eet.
Curry met bloemkool en courgette.
Basmatirijst erbij, casavekroepoekjes en klaaarrrrr!
Curry met bloemkool en courgette klinkt heerlijk, is dat recept te googlen als ik deze ingrediënten intyp?
Kroepoek is gemaakt van oa. garnalen, 'k weet niet of elke vegetariër die wel eet.
dinsdag 31 januari 2012 om 11:25
- pannenkoek met gember en oude kaas
- boerenkoolstamppot met ovengedroogde tomaatjes en brie
- rosti van rode aardappel met cheddar en roerbakgroenten erbij
- linzenschoteltje
- couscous met veel groenten, of juist met zuidvruchten en noten
- fritata of omelet
- overheerlijke maaltijdsoep met (zelfgebakken) brood met tapenade
- ovengebakken camambert met saus van rode vruchten, gebakken aardappeltjes en witlofsalade
- geroerbakte spruitjes (eerst kort koken) met ui, champignons, paprika, (gember, walnoot...) en krielaardappeltjes (ook eerst koken voor je ze er doorbakt).
- zelf pizza bakken, ook leuk om samen te doen
- en dan nog de 'standaard' vegetarische pasta's, wraps etc
lekker toetje erbij en klaar!
Wij eten vrijwel nooit vlees, en ik wil juist geen vleesvervangers. Dan lijkt het alsof je het vlees hebt weggehaald en er perse wat voor terug moet leggen. Niet nodig. Er is zoveel lekker waarbij je echt niet merkt dat er geen vlees in zit...!
- boerenkoolstamppot met ovengedroogde tomaatjes en brie
- rosti van rode aardappel met cheddar en roerbakgroenten erbij
- linzenschoteltje
- couscous met veel groenten, of juist met zuidvruchten en noten
- fritata of omelet
- overheerlijke maaltijdsoep met (zelfgebakken) brood met tapenade
- ovengebakken camambert met saus van rode vruchten, gebakken aardappeltjes en witlofsalade
- geroerbakte spruitjes (eerst kort koken) met ui, champignons, paprika, (gember, walnoot...) en krielaardappeltjes (ook eerst koken voor je ze er doorbakt).
- zelf pizza bakken, ook leuk om samen te doen
- en dan nog de 'standaard' vegetarische pasta's, wraps etc
lekker toetje erbij en klaar!
Wij eten vrijwel nooit vlees, en ik wil juist geen vleesvervangers. Dan lijkt het alsof je het vlees hebt weggehaald en er perse wat voor terug moet leggen. Niet nodig. Er is zoveel lekker waarbij je echt niet merkt dat er geen vlees in zit...!
dinsdag 31 januari 2012 om 11:29
Een curry gebaseerd op lente-uitjes, shi takes, eventueel oesterzwammen, geraspte gember, beetje chilivlokken, citroengras en kokosmelk. Tauge erdoor op het eind.Serveren met basmatirijst. Je kunt er zelf gemarineerde tofublokjes bij bakken of pittige tofublokjes kopen (oa bij AH). Lekker. Als je van koriander houdt kun je dat er ook door doen.
Nog lekkerder: ook een paar lime leaves door de curry doen, maar dan moet je waarschijnlijk even naar de toko.
Nog lekkerder: ook een paar lime leaves door de curry doen, maar dan moet je waarschijnlijk even naar de toko.
dinsdag 31 januari 2012 om 11:41
Een lekkere maaltijdsoep van pompoen, winterpeen, linzen of kikkererwten, een uitje en een stengel bleekselderij (dat alles in stukje gesneden, kort gefruit, opgeleukt met wat djinten, paprikapoeder en/of chili, half uurtje pruttelen met een halve liter bouillon van tablet en dan de staafmixer erdoor - voor serveren een klodder creme fraiche of room en een handvol verse koriander erover). Een focaccia uit de oven erbij, eventueel een frisse salade.
dinsdag 31 januari 2012 om 12:16
Thaise groene curry!
In een pan beetje olie, 4 eetlepels thaise groene currypasta (onder andere bij AH te koop), eventjes laten zweten, dan blikje kokosmelk erbij. In deze saus kook je groene groenten naar keuze (ik doe meestal een combi van een stuk of 3, kiezen uit doperwten (diepvries), tuinbonen (idem), sperziebonen, groene asperges, broccoli, prei).
Op het laatst wat limoenschil erdoor raspen en op smaak brengen met zout (of vissaus, maar da's niet zo vega). Serveren met gekookte witte (basmati)rijst.
Heerlijk!
In een pan beetje olie, 4 eetlepels thaise groene currypasta (onder andere bij AH te koop), eventjes laten zweten, dan blikje kokosmelk erbij. In deze saus kook je groene groenten naar keuze (ik doe meestal een combi van een stuk of 3, kiezen uit doperwten (diepvries), tuinbonen (idem), sperziebonen, groene asperges, broccoli, prei).
Op het laatst wat limoenschil erdoor raspen en op smaak brengen met zout (of vissaus, maar da's niet zo vega). Serveren met gekookte witte (basmati)rijst.
Heerlijk!