VerjaardaghapjesSysteem?
vrijdag 1 oktober 2010 om 22:00
Vorig jaar heb ik een topic geopend over verjaardaghapjes en tips/recepten. Kan ik helaas niet terugvinden maar ik weet nog wel dat veel mensen verschillende schalen hebben, bijvoorbeeld een vlees- en vissschaal. Hoe doen jullie dat en nieuwe ideeen/tips over moderne of ouderwets lekkere hapjes zijn natuurlijk altijd welkom!!
vrijdag 1 oktober 2010 om 22:35
van die etagères (zo'n stapelding) staat altijd wel heel leuk. Verder zou ik er een beetje structuur in brengen, dus als je een buffet maakt kleine hartige dingetjes zoals kaasstengels voor aan, dan bijvoorbeeld hartige hapjes op verschillende schalen (eentje vis, eentje vlees, beetje gegroepeerd). En dan nog achteraan iets zoetigs. Ik heb bij mijn vorige verjaardag iedereen ontvangen met een soort lunch/namiddag buffettig ding, leek een beetje op een high tea. Mijn moeder en ik hebben toen koude paprika soep gemaakt en geserveerd in hele kleine sapglaasjes, samen met mini sandwiches, zelfgebakken spul en alles waar we verder maar op konden komen. We hebben allebei dikke pret gehad met in de keuken staan en het resultaat was ook erg geslaagd
Maar ik kan beter met je meedenken als je wat meer details hebt, hoe laat wil je het houden? Waarmee wil je dat je gasten weer vertrekken? (Dat ze avondeten kunnen overslaan of dat niemand honger heeft geleden in de tussentijd maar dat ze nog wel even een soepje opwarmen, ofzo) en wie is je 'doelgroep'? Zijn er voornamelijk volwassenen of wil je ook een kinder optie? Komen er vegetariers, of andere speciale dieetwensen?
Maar ik kan beter met je meedenken als je wat meer details hebt, hoe laat wil je het houden? Waarmee wil je dat je gasten weer vertrekken? (Dat ze avondeten kunnen overslaan of dat niemand honger heeft geleden in de tussentijd maar dat ze nog wel even een soepje opwarmen, ofzo) en wie is je 'doelgroep'? Zijn er voornamelijk volwassenen of wil je ook een kinder optie? Komen er vegetariers, of andere speciale dieetwensen?
zaterdag 2 oktober 2010 om 14:27
Dat was ik, van die verschillende schalen
Een schaal met ouderwetse hapjes zoals kaas, worst, ham met asperge e.d.
Een schaal met vis, haring, haring op toast/roggebrood, paling, makreel
Een schaal warme hapjes zoals mini-saucijzenbroodjes, zelfgemaakte bitterballen of risottoballetjes, ragout (wel zelfgemaakt) etc.
Een schaal met aparte hapjes of toast met een lekkere salade o.i.d.
Een schaal met ouderwetse hapjes zoals kaas, worst, ham met asperge e.d.
Een schaal met vis, haring, haring op toast/roggebrood, paling, makreel
Een schaal warme hapjes zoals mini-saucijzenbroodjes, zelfgemaakte bitterballen of risottoballetjes, ragout (wel zelfgemaakt) etc.
Een schaal met aparte hapjes of toast met een lekkere salade o.i.d.

zondag 3 oktober 2010 om 15:21
Nostalgisch: de jaren-70 egel! Halve kool (soort maakt geen fluit uit) inpakken in alufolie en er satéprikkers in steken met blokjes kaas, olijven, stukjes salami, cherrytomaatjes, kleine knakworstjes (brrrr), stukjes ananas en wat je verder maar kunt verzinnen. Hoe meer prikkers er in, des te meer lijkt-ie op een egel.
zondag 3 oktober 2010 om 18:10
@Sri, hilarisch die halve kool haha misschien ga ik het doen ook!
@BD gezellig je bent er nog steeds
@ The_Jets Het is alleen een avond met volwassenen, vanaf koffietijd. Ik vind hartige hapjes lekkerder dus ik denk dat ik alleen bonbons ofzo bij de koffie doe, anders eet niemand (slanke vriendinnen) meer iets anders. Het is écht gewoon voor een man of 20 thuis binnen. Heel gewoon eigenlijk!
@BD gezellig je bent er nog steeds
@ The_Jets Het is alleen een avond met volwassenen, vanaf koffietijd. Ik vind hartige hapjes lekkerder dus ik denk dat ik alleen bonbons ofzo bij de koffie doe, anders eet niemand (slanke vriendinnen) meer iets anders. Het is écht gewoon voor een man of 20 thuis binnen. Heel gewoon eigenlijk!