Verjaardagsboodschappen

25-11-2012 23:22 43 berichten
Ik ben over een week jarig, en ieder jaar vind ik het weer een ramp: De boodschappen. Wat moet ik halen, hoeveel moet ik halen? Ik ben zó slecht in inschatten hoeveel ik nodig heb.

Ik gok dat er zo'n vijftien mensen komen waarvan er ongeveer vijf blijven eten 's avonds. Verjaardag is zowel overdag als 's avonds. Weinig alcohol nodig, vorig jaar een klein kratje bier gehaald en een paar maanden geleden heb ik toch maar eens het restant weggegooid omdat het over de datum was (zelf drink ik geen alcohol). Er is ook hooguit één fles wijn gedronken. Ik wil dit jaar wel weer iets in huis hebben, ook omdat het vorig jaar vooral overdag was en nu ook 's avonds, maar ik haal zeker niet veel.

Taart is geregeld, die maak ik zelf. 's Avonds soep met broodjes (iemand nog suggesties voor een soep trouwens? Er is één vegetariër waar ik rekening mee moet houden. Twee verschillende soepen kan ook.) Hoeveel broodjes ook bijv?

En wat haal ik qua hapjes, hoeveel drinken moet ik hebben? Iemand nog suggesties voor lekkere hapjes? Ik heb trouwens niet zo'n zin om lang in de keuken te staan om nog van alles te maken, ik maak de taart ook al zelf (wel simpele taart hoor) en ik vind het sowieso al vrij stressvol, zo'n verjaardag.

Dus, iemand goeie tips en ideeën, ook wat betreft de hoeveelheden? Ik haal standaard veel teveel omdat ik bang ben te kort te komen en ook dieettechnisch is het niet handig als ik naderhand nog veel over heb.

Dank alvast voor de hulp!
Alle reacties Link kopieren
quote:chi__ schreef op 26 november 2012 @ 11:01:

Ik denk dat ik eruit ben wat ik ga maken.

Overdag: heb ik taart, koffie thee of fris. Cupcakes/muffins ga ik bakken.

Dat moet goedkomen denk ik Overdag geen hapjes behalve de taart? Dat zou hier niet gewaardeerd worden
Ik zou van fris alleen cola en water halen, dat lust iedereen wel toch? Niet al die fratsen die je normaal ook nooit drinkt en waar je mee blijft zitten.

Zou juist niet op taart zitten wachten en pas rond borreltijd komen wanneer de hartige hapjes en wijn op tafel komen. Heel die koffie met gebak is bij ons allang afgeschaft.
Taksi?? Ieuw, bestaat dat nog?

Ik zou van alles 4 doen.

Hartige taart maak ik ook altijd met bladerdeeg en kan je prima eerder maken.
Haha, ik vind Taksi zelf echt heerlijk. Ik drink het normaal nooit omdat het niet bepaald gezond is, maar voor mijn verjaardag maak ik een uitzondering.

Kun je de hartige taart dan ook al bakken 's ochtends (en nog eventjes in de oven voor het eten)? Laatst had iemand op een feestje kaasstengels van bladerdeeg, maar die waren de dag daarvoor al gemaakt en niet echt lekker meer. Heel zacht geworden, dat wil ik natuurlijk niet.
quote:De meeste gasten zullen ook 's middags komen denk ik. En er gaat zeker geen fles per persoon doorheen, zelf drink ik al geen alcohol en de meeste mensen wonen niet in mijn woonplaats en zullen dus met de auto zijn.

Dat is juist 'n reden om 's middags lekker te borrelen en dan 's avonds aan de cola te gaan zodat je weer binnen de grens zit voor je in de auto stapt.

De mensen die bij jou zo weinig drinken, drinken die thuis ook weinig? Of passen ze zich aan jou aan omdat je overdag nog geen alcohol serveert en maar heel weinig in huis haalt?

Misschien gewoon vragen wil je koffie of 'n wijntje ipv eerst alleen maar alcoholvrij aan te bieden.
quote:SuperGoomba schreef op 26 november 2012 @ 13:44:

Haha, ik vind Taksi zelf echt heerlijk. Ik drink het normaal nooit omdat het niet bepaald gezond is, maar voor mijn verjaardag maak ik een uitzondering.

Kun je de hartige taart dan ook al bakken 's ochtends (en nog eventjes in de oven voor het eten)? Laatst had iemand op een feestje kaasstengels van bladerdeeg, maar die waren de dag daarvoor al gemaakt en niet echt lekker meer. Heel zacht geworden, dat wil ik natuurlijk niet.Ja, dat kan. En op zich is het ook geen ramp als de quiche niet superwarm is. Zou 'm dus 's avonds dus inderdaad heel even nog opwarmen.
Goeie tip van Nien. Hier wordt ook 's middags al lekker geborreld.
quote:elninjoo schreef op 26 november 2012 @ 13:44:

[...]

Dat is juist 'n reden om 's middags lekker te borrelen en dan 's avonds aan de cola te gaan zodat je weer binnen de grens zit voor je in de auto stapt.

De mensen die bij jou zo weinig drinken, drinken die thuis ook weinig? Of passen ze zich aan jou aan omdat je overdag nog geen alcohol serveert en maar heel weinig in huis haalt?

Misschien gewoon vragen wil je koffie of 'n wijntje ipv eerst alleen maar alcoholvrij aan te bieden.Ik bied het zeker wel aan hoor! Eerst koffie en thee, en vanaf een uur of vier ook drank. Van een klein kratje bier is vorig jaar niet eens de helft op gegaan. En de meesten zullen ook gewoon op tijd naar huis gaan (ik verwacht 's avonds maar weinig mensen, en van de mee-eters gaan er drie na het eten naar huis). En voor zover ik weet zijn de meeste inderdaad niet echt alcoholdrinkers. Veel mensen die wel een biertje lusten bijv, maar dan na eentje ook wel genoeg hebben. En ook wel een aantal mensen die ik überhaupt nog nooit heb zien drinken.
En ik woon vijf minuten lopen bij de supermarkt vandaan, dus meer halen is geen enkel probleem als het nodig is (tot 19:00 dan wel, maar ik denk wel dat er dan duidelijk is of er meer nodig is). Zelf weggaan is misschien een beetje raar, maar ik kan altijd even mijn vader vragen bijv. of die wat bij wil halen. Maar ik verwacht echt niet dat het nodig is. Mensen hebben gewoon echt geen behoefte aan meer, ik ben zelf geen feester en drinker, misschien is dat de reden dat mijn vrienden dat ook niet zijn? Ik heb mijn vrienden er gewoon op uitgezocht.
Is soep en sate en stokbrood raar? Bij ons in de familie is dat echt heel normaal eigenlijk. Bij oma kreeg ik het ook altijd als we met de hele familie waren haha. Eerst was er een grote pan soep en daarna satestokjes met brood.
Oh en natuurlijk mogen ze overdag van mij een glas wijn. Ze mogen drinken wat ik in huis heb alleen komt er overdag alleen familie en die nuttigen geen alcohol vandaar dat het bij 'avond' staat dan komen er vrienden die dat wel graag drinken
Dat was ook mijn 1e gedachte net als elninjo; overdag mogen de mensen geen bier of alcohol?

Heel vreemde gedachte, hoe kom je daar dan bij...oh net gelezen, wel dus maar eerst koffie. En alcohol na 4 uur...
Ik zou dan pas na vieren komen...alhoewel ik ook rustig al om 'n wijntje durf vragen als de rest nog met koffie zit te mutsen.
quote:elninjoo schreef op 27 november 2012 @ 07:15:

Ik zou dan pas na vieren komen...alhoewel ik ook rustig al om 'n wijntje durf vragen als de rest nog met koffie zit te mutsen.
Hier ook geen alcohol op verjaardagen.

Niemand die het drinkt.
Van mij mag je ook best eerder alcohol drinken hoor. Als ik vraag wat je wil drinken mag je best om een biertje of wijntje vragen, maar zou het niet zo snel zelf aanbieden aan het begin van de middag. Alcohol met gebak vind ik een beetje een rare combinatie. Bovendien doe ik ook gewoon een beetje na wat de gewoonte is bij de mensen waar ik zelf altijd kom.
quote:SuperGoomba schreef op 27 november 2012 @ 20:16:

Van mij mag je ook best eerder alcohol drinken hoor. Als ik vraag wat je wil drinken mag je best om een biertje of wijntje vragen, maar zou het niet zo snel zelf aanbieden aan het begin van de middag. Alcohol met gebak vind ik een beetje een rare combinatie. Bovendien doe ik ook gewoon een beetje na wat de gewoonte is bij de mensen waar ik zelf altijd kom.Ik zou dan gewoon zeggen kom maar op met die borrel en laat het gebak maar zitten ik wacht wel op de hartige hapjes..
Aaaaah luxeproblemen. Heerlijk he ;) geen tips maar wel veel plezier op je verjaardag!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven