verloren recepten

25-04-2018 22:30 127 berichten
Ontstaan vanuit een ander topic. Welke recepten maakte jij vroeger die je nu kwijt bent en zo graag nog eens zou willen maken? Ik had vroeger, zo'n 30 jaar geleden, een recept dat op de pakjes groentesaus van honig stond. Spaghetti met varkenspoulet, paprika, prei, champignons, blikje ananas in stukjes en binden met de groentesaus. Was echt heerlijk! Heb het vorig jaar, minstens 25 jaar na dato nog eens geprobeerd maar leek er niet eens op.

Ik heb wel meer vergeten recepten. Wie ook? Mss kunnen we elkaar helpen aan de recepten van toen?
Alle reacties Link kopieren
Maline schreef:
26-04-2018 14:35
Ik was als puber in de jaren 90 een tijdje vegetariër en had twee favoriete recepten uit de Allerhande (denk ik) in de keukenla liggen. Die keuken bestaat niet meer en de recepten zijn verdwenen. Beide recepten nemen al jaren mythische proporties aan en ik zou ze héél graag terugvinden. Het waren twee 'hamburger'recepten. De ene met bruine bonen (al heel veel recepten geprobeerd maar het líjkt er niet op..), de andere met vegetarisch gehakt, zwarte olijven in plakjes en sherry...
Staat ie hier bij, die burger met olijven en sherry: https://www.goodbite.nl/vegetarische-ge ... -recepten/
Alle reacties Link kopieren
Maline schreef:
26-04-2018 14:35
Ik was als puber in de jaren 90 een tijdje vegetariër en had twee favoriete recepten uit de Allerhande (denk ik) in de keukenla liggen. Die keuken bestaat niet meer en de recepten zijn verdwenen. Beide recepten nemen al jaren mythische proporties aan en ik zou ze héél graag terugvinden. Het waren twee 'hamburger'recepten. De ene met bruine bonen (al heel veel recepten geprobeerd maar het líjkt er niet op..), de andere met vegetarisch gehakt, zwarte olijven in plakjes en sherry...
Bruine bonen, geen zwarte ? http://www.smulweb.nl/recepten/1421359/ ... arte-bonen
Op smulweb staan een berg vegetarische hamburgerrecepten.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Nevyn schreef:
26-04-2018 14:44
Staat ie hier bij, die burger met olijven en sherry: https://www.goodbite.nl/vegetarische-ge ... -recepten/
Dankje, maar nee, t is 'm niet: in dat recept is de sherry voor een sausje.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
26-04-2018 14:47
Bruine bonen, geen zwarte ? http://www.smulweb.nl/recepten/1421359/ ... arte-bonen
Op smulweb staan een berg vegetarische hamburgerrecepten.
Bruine bonen waren het. Ik ga smulweb eens doorspitten dan :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik zit trouwens door dit topic heerlijk door het kookboek '100 beste recepten uit Libelle' te bladeren, uitgegeven in 1979. Wat een kneuterige maar soms ook hele goede recepten staan er in. Ben van plan hier volgende week de hele week uit te koken :)
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Maline schreef:
26-04-2018 14:52
Dankje, maar nee, t is 'm niet: in dat recept is de sherry voor een sausje.
Ja, dat zie ik nu ook, ik dacht "vegaburger, olijven, sherry", check, dat is 'm! Ik vind het het wel goed klinken, dus ik ben ook wel heel benieuwd naar het recept.
Alle reacties Link kopieren
Ben een beetje de draad kwijt na een paar bladzijden maar ik heb hier een \libelle kookboek uit '74 liggen, en Dr Oetker Bak met plezier. Ooit van een boekenmarkt meegenomen voor de nostalgie. Dus zoek je daar iets uit, roep maar
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Zt even dat boek door te kijken, kom ik tongrolletjes in witte wijn saus tegen. Ik hou helemaal niet van vis, maar toevallig sprak ik er laatst met iemand over dat dat zo'n 40 jaar geleden op alle feesten en partijen vaste prik was. Volgens mij nu nergens meer op een menukaart te vinden
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
normandina schreef:
26-04-2018 02:45
De Wannée was geen standaard kookboek op huishoudscholen, het werd vooral gebruikt in Amsterdam en omgeving. Zowat alle provincies hadden een eigen uitgave van een huishoudschool kookboek. De Haagse huishoudschool werkte bv met het boek Recepten van de Haagsche kookschool van A.C. Manden. Daarom verschillen de recepten soms, wil je bv graag een recept van je oma uit Drenthe zul je op zoek moeten naar het kookboek wat destijds gebruikt werd op haar school. Eenzelfde gerecht uit Utrecht bv kan weer anders van recept zijn. Zo heb ik heel lang gezocht naar een recept van zeeuwse bolussen, ook uit een hhschool kookboek. Ik kreeg er verschillende uit verschillende hhschool kookboeken. Geen van allen smaakten als de "echte" die ik kende. Tot ik een recept kreeg van een vriendin uit Goes. Uit het hhskookboek van haar moeder. Bingo!

Dus; zoek je een recept uit een hhschool kookboek van vroeger, zoek dan naar de kookboeken die in de tijd van je (o)ma gebruikt werden in de stad waar zij naar school ging.
Goh, wist ik niet. Wonderlijk ook wel, want mijn moeder kwam niet uit Amsterdam (of Noord-Holland).
Niet te vinden is uit welk jaar de 14e druk van dit huishoudschool-kookboek was, de 13e druk is uit 1954.
Sorry, ik heb geloof ik meer interesse in oudere boeken dan in de recepten die erin staan ;-D
nounou
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
26-04-2018 15:07
Zt even dat boek door te kijken, kom ik tongrolletjes in witte wijn saus tegen. Ik hou helemaal niet van vis, maar toevallig sprak ik er laatst met iemand over dat dat zo'n 40 jaar geleden op alle feesten en partijen vaste prik was. Volgens mij nu nergens meer op een menukaart te vinden
Is ie bij jou ook nr. 207? Die heb ik een aantal jaren geleden eens op verzoek van m'n oma gemaakt (klein beetje gepimpt) en dat was toch lekker :)

Edit, ik zie dat het hier om Scholrolletes gaat en geen tong.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
26-04-2018 15:57
Is ie bij jou ook nr. 207? Die heb ik een aantal jaren geleden eens op verzoek van m'n oma gemaakt (klein beetje gepimpt) en dat was toch lekker :)

Edit, ik zie dat het hier om Scholrolletes gaat en geen tong.
Wat ik heb is het libelle kookboek, niet genummerd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ik ook, maar wel genummerd. Een paar jaartjes jonger. Dacht misschien is het min of meer hetzelfde :)
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Hier ook een Wannée 25e druk kijk er regelmatig in voor klassiekers ;)
Niog een veel ouder kookboek uit 1934 van mijn oma geërfd , ons kookboek van landbouwhuishoudonderwijs .
Ze adviseren op twee pond vlees twee ons boter of reuzel haha .

Ook zit er het menu van mijn grootouders bruiloft in

Huzarensalade
Bouillonsoep
Huwelijksbootjes ( pasteitjes)
Fricandeau met groentekrans en geb. aardappelen .
Blinde vinken met compote en puree .
Chocoladepudding
Vanille roompudding
Mocca met gebak
Als afsluiter wijnen en likeuren.
En rollend naar huis denk ik :hyper:

Totaal of topic maar ik koester deze menukaarten.
Alle reacties Link kopieren
Super leuk!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Simitçi schreef:
26-04-2018 09:38
Een recept wat mijn vader altijd bij saté maakte helaas recept met een verhuis verloren .
Was gebaseerd op de satemarinade, tomatenpuree, gembersiroop etc maar helaas geen enkele poging in de buurt gekomen .
Hahaha, dat staat er dus wel in ja. Ik was aam het zoeken naar spaghetti/ovenschotel dus.
carola1978 schreef:
26-04-2018 16:54
Hahaha, dat staat er dus wel in ja. Ik was aam het zoeken naar spaghetti/ovenschotel dus.
Huh staat waar in ? Dit recept wat ik zoek ?
nlies schreef:
26-04-2018 15:07
Zt even dat boek door te kijken, kom ik tongrolletjes in witte wijn saus tegen. Ik hou helemaal niet van vis, maar toevallig sprak ik er laatst met iemand over dat dat zo'n 40 jaar geleden op alle feesten en partijen vaste prik was. Volgens mij nu nergens meer op een menukaart te vinden
De scholrolletjes gevuld met zalmmousse mis ik ook enorm! Het was echt een traktatie als dat op tafel kwam :)
zazamaenade schreef:
26-04-2018 01:56
Ik zag dat je al een reactie had, maar ik heb toch even gekeken in een kookboek van mijn moeder, de Wannée, 14e druk. Kan me haast niet voorstellen dat je dat nog niet gezien hebt, is een standaardkookboek van vroeger, maar toch :
Als suiker inderdaad basterdsuiker of poedersuiker, en een zesde deel van de bloem eventueel als maizena.
Verhoudingen bloem-boter-suiker : 300 gram-200 gram-150 gram
Ik kende de Wannee niet, maar dat recept was het in ieder geval niet (geen poedersuiker of maizena), en dat kan wel kloppen want het was zeker geen huishoudschool in Amsterdam.

Maar die van de Haagse huishoudschool is waarschijnlijk wel degene die ik zocht.
Had nooit gedacht dat daar zo'n uitgebreid boek (829 blz!) van zou zijn, dus heb daar ook nooit in een winkel naar gezocht.
Het recepten/kookboekje van vroeger zoals ik het me herinner gezien te hebben was een klein boekje van misschien een halve cm dik.
Zo leuk dat ze dus alles bij elkaar hebben gezet en het nu zelfs op internet staat.
Ik had tot voor een maandje terug niet meer gedacht aan de prei(oven)schotel die ik bij mijn tante at, maar toen ik et een paar weken terug toch aan dacht heb ik hem zelf gemaakt adhv een recept op internet. Kinderlijk eenvoudig, prei, aardappelpuree, kerriepoeder en een kaaslaag.

Ik kreeg alleen de kaaslaag niet zoals die hoorde. In mijn herinnering echt een keiharde korst in plaats van het smeuïge laagje dat ik kreeg.
Alle reacties Link kopieren
Door dit topic ben ik op zoek gegaan naar een recept van zo’n 30 jaar geleden uit de Allerhande.
Pilav met walnoten en oude kaas. En..... gevonden. Ik ben benieuwd of ik het nog zo lekker vind!

http://www.smulweb.nl/recepten/1396627/Pilav
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
26-04-2018 20:00
Ik had tot voor een maandje terug niet meer gedacht aan de prei(oven)schotel die ik bij mijn tante at, maar toen ik et een paar weken terug toch aan dacht heb ik hem zelf gemaakt adhv een recept op internet. Kinderlijk eenvoudig, prei, aardappelpuree, kerriepoeder en een kaaslaag.

Ik kreeg alleen de kaaslaag niet zoals die hoorde. In mijn herinnering echt een keiharde korst in plaats van het smeuïge laagje dat ik kreeg.
Beetje paneermeel op de kaas . Laatste paar miuten onder de gril.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Maline schreef:
26-04-2018 14:53
Bruine bonen waren het. Ik ga smulweb eens doorspitten dan :-)
https://www.google.nl/search?q=hamburge ... ent=safari
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
26-04-2018 09:28
nee, joh : heb me rot zitten Googlen.
Snap ik :) maar zo leest het wel, iemand roept wat en meteen pats, het goede recept. Nou ja bijna altijd.
Heb pas een keer uit pure nostalgie zo'n advocaatster van Maitre Paul uit de vriezer meegenomen, wist nog niet eens dat ze nog gemaakt werden :D
Aten we tot vervelens toe als er wat te vieren viel.

Vond ze als kind heerlijk, had me ingesteld op een enorme teleurstelling maar viel wel mee eigenlijk. Ik had hem net als mijn moeder altijd niet helemaal laten ontdooien hahaha toen ik later proefde en hij op kamertemperatuur was vond ik het opeens wel heel zoet.

Wat gewoon niet meer te koop is jammer genoeg zijn de zakjes mix voor vegetarische hamburgers (kerriesmaak) van Zonnatura. Bestaat niet meer, vieze kledder die mix met ei mengen dan plakte het als behanglijm, dan bakken zo dun mogelijk en tomaat erop.

Dat kan je niet namaken die fabriekssmaak krijg je er zelf nooit in denk ik :HA:
Maar ja mijn streng vegetarische vriendinnetje had het gemaakt dus ging ik ze ook voor haar maken in het weekend.
Op volkorenbroodjes... :flirting:
Ja ik was zeker straalverliefd en dan doe je gekke dingen. Was echt niet weg te krijgen zonder veel ketchup, tomaat en ringetjes ui.

Zag haar vorig jaar nog. Ze stond 2 rookworsten in een zakje te doen bij de Hema. Had gierende haast jammer genoeg dus doorgelopen.
Van haar geloof af denk ik :lol:
Alle reacties Link kopieren
Dymphnatam schreef:
26-04-2018 07:14
Ik heb een oud Margriet kookboek! Mijn oma had het. Ik heb het van MP gekocht vanwege die grappige tekeningetjes. Ik kook nooit uit een kookboek maar wilde het per sé hebben vanwege de nostalgische waarde.
Toen ik het thuisgestuurd kreeg zaten er nog een paar handgeschreven recepten in, en een reclame uit de jaren '50 :heart:
Whaaaa, volgens mij hebben wij hetzelfde kookboek. Beige van kleur en idd grappige tekeningetjes met rennende tomaten die niet in de soep willen etc.
Is nog van mijn oma geweest en ik doe het nooooooooit weg. Staan recepten in als koude vleeschschotels en hoe je een nette koffietafel opdekt etc...
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Ik loop al maanden rond met het plan om jullie te vragen of je mijn recept kent... Dit is er het topic voor.

Ik zoek een recept uit de jaren 90, mogelijk uit de allerhande, van een dessert met een tiramisu-achtige opzet, maar dan anders.
De bodem was van lange vingers, er ging sinasappellikeur overheen, volgens mij iets van slagroom en misschien ook vanille (weet ik niet zeker). Ik weet ook niet meer of er mascarpone in ging of niet. Het werd gemaakt in een ovenschaal, om je een indruk te geven van de hoeveelheid.
Het was superlekker en redelijk makkelijk te maken. Help!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven