Vers koken en bakken!

25-08-2015 10:16 2707 berichten
De laatste tijd staat het mij meer en meer tegen: Knorr pakketten, koekjes die niet meer zo lekker zijn, die nare nasmaak van suiker in mijn mond, al die conserveringsmiddelen en zout...

Ik ben een beetje (understatement) een chaotisch mens en neem dus de tijd niet voor het koken. Bakken zonder Koopmans pak heb ik al heel lang niet meer gedaan. Terwijl ik echt kan genieten van een zelfgemaakte havermout koek of een maaltijd waar ik een uur (of uren) op staan heb zwoegen. Dus, wil ik meer goede maaltijden koken zonder pakjes en zakjes, met meer verse ingrediënten. Omdat ik weet dat het beter voor ons is, als gezin, maar ook dat ik er gelukkiger van word. Ik heb het nooit toe willen geven, maar het kook - gen wat mijn moeder bezit, heb ik ook gekregen. En ik merk dat ik daar toch wat mee wil doen.

Maar goed, ik presteer beter onder een goede druk, dus zoek ik mensen die eigenlijk hetzelfde willen doen. Recepten delen, schop onder de kont geven, tips en adviezen uitwisselen. En doorgeven wat je gaat maken vandaag!

Dus, welke pakjes - en zakjeskoker die het roer wil omgooien, doet met mij mee?

Alle reacties Link kopieren
het zou niet te droog moeten zijn, want in het recept dat ik altijd gebruikte was er tomaten saus en mosterdkaas saus. ook super bewerkelijk

dit is een nw recept, en ik vervang het gehakt door tahoe en de tomaten uit blik e.d. door eigen tomatensaus van verse tomaten.

maar ik ga er dan beter opletten zoveel saus in die schaal te doen! ben benieuwd.
en in het kader van 1x peulvruchten per week..... dit recept:

http://www.francescakookt ... e-bruine-bonen-met-rijst/

er zitten niet zoveel kruiden bij, dus ik hoop maar dat het lekker wordt.
Ik heb ook nog nooit gehad dat de bladen niet gaar worden. Zoals sense zegt het is in principe gewoon pasta wat in 10min gaar zou moeten zijn.

Pfff wat klinken die olijven als veel werk (maar ook heel lekker). Die asperges zijn niet zoveel werk hoor en ze gaan gewoon de oven in, als ik ergens een hekel aan heb is het wel het schoonmaken van de frituur dus die gebruik ik bijna nooit
ik vind de asperges van jouw link er prachtig uit zien, het klinkt ook heel lekker, dus als het idd niet veel werk is, ga ik ze zeker eens maken. ben dol op groene asperges!
Ik heb die link met de aspergers ook opgeslagen!!. Eens zien of ik er zin en tijd voor heb.

Ik heb brood met walnoten gemaakt vanochtend, zit nu in de oven en ik maak er een fritatta met alle groentes die ik nog heb liggen en lekker een pepertje er door heen. Simpel maar lekker.

Ik eet nooit lasagne, ik hou van pasta maar vind niet lekker. Tenminste dat vond ik vroeger niet lekker. Kan best eens een lekker recept gaan zoeken.
Wij ook bijna nooit, maar dat is meer omdat al die groente roosteren in de oven of grillen in de pan zo veel werk is. Liever lui dan moe, zeg maar
ik haal net mn eerste zelf gemaakte pita broodje uit de oven - heerlijk! recept uit het broodbakboek, eigenlijk niet veel anders qua kneden, maar deze zijn helemaal opgeblazen. dus klaar om te vullen

veel en veel lekkerder dan die ik normaal uit een pakje haal. was die dingen echt zat, taaie meuk zonder smaak. bah.

dit is zo lekker dat ik de eerste nu opeet, zonder beleg
Herkenbaar probleem van de lasagnebladeren die niet gaar zijn. Ik gebruik tegenwoordig daarom altijd lasagnebladeren van 'De cecco' als ik deze kan vinden. Deze zijn na 20 minuutjes al gaar in de oven (vaak al eerder). In die tijd is kaas ook gesmolten en lekker korstje op gekomen, dus na 20 minuutjes oven is de lasagne dan ook klaar.
quote:Goede-Fee schreef op 17 april 2016 @ 17:10:

Ik heb die link met de aspergers ook opgeslagen!!Is dat www.kokenmetautisme.nl?
Oh dear, how sad, never mind.
quote:TJhere schreef op 18 april 2016 @ 14:20:

Herkenbaar probleem van de lasagnebladeren die niet gaar zijn. Ik gebruik tegenwoordig daarom altijd lasagnebladeren van 'De cecco' als ik deze kan vinden. Deze zijn na 20 minuutjes al gaar in de oven (vaak al eerder). In die tijd is kaas ook gesmolten en lekker korstje op gekomen, dus na 20 minuutjes oven is de lasagne dan ook klaar.ik heb ze even gegoogled, en deze zijn iig bij AH en Jumbo te koop. Als het nu weer mislukt, ondanks extra veel saus, dan ga ik de cecco eens uitproberen. thnx!
of zelf verse lasagne bladeren maken

http://www.druppels.nl/2006/07/01/zelf-pasta-maken/
Wow, Marloes, dat een menu! Klinkt erg lekker!

Ik heb ook wel eens gehad dat mijn lasagnebladeren niet gaar waren. Maar dan was ik een beetje te snel geweest met de saus, dat de bladen niet helemaal lekker ingesmeerd waren met saus. En dan kreeg je van die harde randjes. Echt niet lekker. Nu ik het iets minder zo in de pan smijt heb ik daar nooit meer last van
nou, de eerste keer roggebrood maken is mislukt. het lijkt meer op een gestoomde pudding dan dat het luchtig brood is.

ben 6 dagen bezig geweest om de zuurdesemstarter te maken. en verder het recept opgevolgd. maar ergens is het toch misgegaan. weet niet waar het aan ligt.

nu staat de lasagne in de oven. heb deze helemaal volgegoten met saus. 45 minuten bij 180 graden. hoop maar dat dat wel lekker wordt.

anders taai ik af naar de afhaal en de bakker. neem ik mn verlies
Wat jammer van je desembrood!

Vanavond staat hier ook lasagne op het menu, ik doe deze meestal maar 30min in de oven trouwens.

De groene aspergefriet heb ik nog niet gemaakt, ik had geen broodkruim of iets wat er op leek in huis en had geen zin om naar de super te gaan. Van de asperges heb ik een asperge/doperwten taart gemaakt welke echt superlekker was, het recept ga ik vanavond uitschrijven voor mn "blog".

Verder courgettes gevuld met bloemkoolrijst, italiaans ham en een soort tomatensausje gemaakt. Was echt verrukkelijk geworden
Ik heb de gefermenteerde worteltjes een paar dagen geleden geproefd trouwens, en ik vond ze echt niet lekker Ik vond vooral de nasmaak echt vies.

Vanavond pastinaak&zoete aardappel frieten uit de oven, met nog wat gewokte groenten en een gebakken tartaartje.

Raak een beetje inspi-loos de laatste tijd.
de lasagne was gelukkig wel gelukt, maar die zwom ook zo ongeveer in de saus
heb net nog even een kwartiertje zitten lezen over zuurdesem via google info, maar kom zoveel verschillende info tegen. ik kan niet eens checken of de manier van zuurdesem bereiden die in het bakboek staat juist is, omdat er tientallen manieren zijn om het te maken....

dus ik hou dit project voorlopig voor gezien. even weer terug naar gewoon goed brood leren bakken. er staan nog een paar andere recepten in het boek die ik wil uitproberen: non-glutenbrood, griesmeelbrood en wat zoete baksels.

de rest is allemaal op basis van desem dus ik ga misschien eens later dat dan verder proberen. het is ook veel werk, niet alleen die starter maken, maar ook een nacht extra laten rijzen en na mengen nog weer langer rijzen.
@Simone, hoe heb jij de desem gemaakt? Heb je het al die tijd op kamertemperatuur gehouden of stond er iets anders in je recept?

@zharon, jammer dat je de worteltjes niet lekker vond maar wel goed dat je ze uiteindelijk toch geproefd hebt . Ik vind het altijd juist wel lekker fris, beetje zurig en knapperig.
Ohh zelf pitabroodjes maken! Wat een lekker idee!
ja, die pitabroodjes waren echt top, net als een paar andere recepten uit het boek, het walnotenbrood, het pecan-notenbrood, de focaccio - echt geweldig. het meergranenbrood was ook prima, maar nog iets te vochtig.

nu alleen nog het zuurdesem.

@ marloes, voor de desem was het nodig 5 dagen lang elke dag 1 theelepel roggemeel en 2 theelepels water toe te voegen. al die tijd op kamertemperatuur. hoewel er in het boek geen temp aanduidingen worden gegeven.

nu las ik net ergens - bij levine, de broodbakgodheid - dat een temp van 20-25 graden goed is. en het is nu natuurlijk aldoor nog koud. dus mijn kamertemperatuur is 19,5 (kachelstand). misschien met af en toe wat zon naar 20. maar waarschijnlijk te koud? wat ook er stond dat als het te koud is, er niet genoeg juiste bacteriën worden aangemaakt.

http://uitdekeukenvanarde ... oe-maak-je-zuurdesem.html

ik vond dat de starter weinig bubbelde. maar ja, weet ik nou hoeveel er nodig is. ik heb hem verzorgd alsof het mn eigen tamagotchi was

dan op dag 6 moest ik een starter maken, dus eetl uit de pot met 150 g bloem en 150 g water en dat een nacht laten staan.

dan gaat er meel bij en nog meer water, weer een nacht laten gisten en pas vndg kon ik verder met het brood.

ik moet wel zeggen dat bij desembrood op tarwebloem basis er minder water wordt gebruikt. dus ik weet niet of het recept nu verkeerde hoeveelheden heeft aangegeven - immers, het sodabrood recept klopte ook van geen kanten en er staan wel meer kleine foutjes in andere recepten, bv 50 (!) gr zout, ipv 5 gram zout. of in dit recept stond bloem terwijl het echt roggemeel moest zijn, want dat stond ook in de andere roggebrood recepten.

dus of het recept is verkeerd, of mijn desemstarter is niet OK geweest, of beide.

er is nu een pecan-notenbrood in de maak. even veilig, anders heb ik straks geen ontbijt
@ simone: jammer hoor, het is idd van zoveel factoren afhankelijk, die broodbakjwrij. Mijn enigd redelijk goed gelujte zuurdesembrood had ook wat gist ( vlgns recept levine), dus dat was niet puur desem. Ik ben ook wel ns een week bezig geweest voor n brood dat gewoon te zuur werd ( azijnig ipv lekker).
Haha alsof het je tamagotchi was

De starter die ik gemaakt had stond ook gewoon binnen en toen was het overdag 15C in onze kamer terwijl hij het prima deed, weet niet of de temperatuur zo'n grote invloed heeft. Laatst sprak ik iemand die de starter steeds een dag in de koelkast zet en dan weer een dag op kamertemperatuur heeft.

De hoeveelheden om te voeden waren bij mij wel heel anders, heb het recept even opgezocht en uitgeschreven:

100gr biologisch roggemeel (biologisch is altijd wel belangrijk bij fermenteren want anders kunnen er sommige nodige bacteriën gedood zijn) me 100ml met een houten lepel roeren, kom afdekken en laten staan.

Drie dagen elke 12uur voeden met 50gr tarwebloem en 50ml water. Na de derde dag (tijdens de zevende keer voeden) de helft van de starter uit de kom halen en er pannenkoeken van maken of aan iemand anders geven, op deze manier komt er meer kracht in je starter.

De overgebleven starten nog eens 3 à 4 dagen voeden elke 12 uur met 50gr tarwebloem en 50ml water. Er komen nu steeds meer luchtbellen bij.

Wanneer je starter goed actief is en een beetje naar banaan ruikt is deze klaar om mee te bakken. Door de aanwezigheid van de melkzuurbacteriën zal deze ook een beetje friszuur ruiken wat goed is, een echte azijnlucht is niet goed. Je moet dan de helft weggooien en weer 3 tot 4 dagen voeden.

Gebruik steeds een gedeelte voor je brood en blijf de rest dagelijks voeden.

Ik had destijds een grote bloempot heel goed schoongemaakt en gebruikt voor mijn starter, hij groeit best snel als je er dagelijks 200gr/ml aan voeding bij doet.

De mensen die ik ken hebben het ook op een soortgelijke manier gemaakt en tot nu toe altijd met succes. De bakker van "desem&zo" maakt ook zijn desembrood op deze manier.

Maar eerst lekker smullen van je pecan-notenbrood, klinkt heerlijk!
thnx marloes! ik heb het uitgeprint. voor later.

ben er dagen mee bezig geweest en het viel toch knap tegen, zo'n mislukt brood, ook zo zonde van alle dadels die erin zaten en het mooie meel.

maar het pecan-notenbrood lijkt erg goed gelukt. nog even laten afkoelen en dan snij ik het brood aan om eens te proeven.

dit deeg is vrij vochtig, maar ik begreep dat hoe meer vocht erin zit, hoe luchtiger het wordt. dat lijkt gelukt!

ook stond er in het boek een goede tip: de oven op 50 graden zetten en uitzetten vlak voor je het deeg erin zet om te laten rijzen. ik merk dat het deeg hierdoor echt veel beter rijst.

beetje frustrerend: aan de ene kant zulke mooie tips - ook die over het kneden werkt prima, zie mn eerdere posts - in het boek en dan toch ook dingen die niet echt kloppen.

enfin, 'bubbels' - ik had mijn starter al een naam gegeven - is niet meer. net voor de afwas weggespoeld. boehoe.
Die tip voor het rijzen ga ik bewaren, thanx!
Arme Bubbels, Simone!

De witlof is voorgekookt, de bechamelsaus eroverheen (met een beetje blauwe kaas, smaakte goed!) is klaar, moet alleen nog de aardappels voorkoken en dan (met de lof) in de oven poffen en een salade maken met onder andere radijsjes, witlof, tomaat, komkommer, enz. Wil nu nog snel deeg maken voor zandkoekjes, misschien maak ik ook een kaneel-speculaasversie erbij, en (al eerder gemaakte vegan) chocolade-walnotenkoekjes omdat m'n ouders morgen komen. Kunnen we ze na het eten afbakken. We gaan morgen ook met hen uit eten, dus 's avonds maken we alleen nog een tosti. Zondag eten we bij schoonzus en heb ik nog soep in de diepvries voor 's avonds.

Zondagochtend gaan we als het goed is weer aardbeien meenemen, ik kijk al dagen uit naar verse aardbeien van de markt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven