Verschil kokosmelk en kokosroom?

02-08-2010 12:41 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het al:

Wat is het verschil tussen kokosmelk en kokosroom (coconutcream)? Ik wil vanavond een Thais gerecht maken en er zit kokosroom in. Kokosmelk heb ik al, maar als het toch twee verschillende dingen zijn, moet ik toch even naar de supermarkt of toko.

Voor de kenners onder ons: is er een bepaald merk dat je me kunt aanraden of maakt het niet uit?

Alvast bedankt,

Purty
Een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest
Het verschil tussen kokosroom en kokosmelk is dat het ene dikker en romiger is (de room.... ) en de andere is wateriger en dus dunner (de melk..... )
Wat is het verschil tussen melk en room?

En zet er dan het woord kokos bij...

Je kunt in principe best kokosmelk gebruiken, lijkt mij. Het is alleen wat dunner (en minder vet), dus misschien moet je het gerecht iets langer laten pruttelen zodat het wat inkookt. NB. als het met garnalen is, dan die pas later toevoegen anders worden ze taai.
Wat dacht je?
Ik maak af en toe gamba's met kokosmelk. Gewoon de garnalen bakken, scheut kokosmelk toevoegen en 'n beetje van dat poeder om het te binden.
Is het niet zo dat kokosmelk het 'water' is dat je krijgt als je de kokosnoot opensplijt, en de kokosroom het witte mengsel van dat water en het vruchtvlees is?
Als het klopt wat je zegt, Tia, dan lijkt het me ook een wereld van verschil. Daar ben ik dus ook benieuwd naar, anders zou ik idd de kokosmelk gewoon kunnen laten inkoken.

@ elleinspe: zo dom vind ik mijn vraag niet hoor. Ik ben vanmorgen naar de toko geweest en zag daar een pak coconutcream liggen. Toen ik de ingrediëntenlijst las, stond dat de coconutmilk bestond uit.... Dus ik dacht dat die termen misschien door elkaar heen gebruikt werden. Kan ook zijn dat de fabrikant een fout gemaakt had en de ingrediëntenlijst had omgewisseld, maar dat kan ik niet ruiken natuurlijk.
Ik ben eruit, ik moet echt de kokosroom hebben.

Bedankt voor jullie input.
En Google helpt ook wel eens

http://en.wikipedia.org/wiki/Coconut_cream

Is de NL'se vorm van coconut cream niet die Dhillon variant (gekocht bij de AH) genaamd "Pure Creamed Coconut - Geconcentreerde Cocoscréme - SANTEN"

Santen is de Indische benaming. Het is een blok dat je kunt raspen.

Bij kokosmelk denk ik dan aan die pakjes van de AH en de Conimex, dat is vloeibaar.
Santen kun je ook bij de toko kopen, trouwens.
Die coconutcream bij de toko is vaak een dikke pasta, die leng ik aan met wat gewone melk of water; et voila je hebt kokosroom. Maak je het nog dunner, dan krijg je die 'melk' uit die pakjes van de appie.
werkt dat een beetje, die coconut cream? (krijg altijd het idee dat ik het op mijn benen moet smeren)
Het is precies hetzelfde als die melk uit pakjes als het eenmaal verdund is. Het is handiger bewaren en goedkoper. Je zult het denk ik ook wel op je haar en op je huid kunnen smeren

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven