vis leren eten

15-10-2018 12:44 113 berichten
Hallo

Ik ben al een tijdje bezig met het verbeteren van mijn leefstijl.
Met kleine stapjes gaat het steeds beter. Dat is natuurlijk heel fijn.
Ik eet alleen helemaal geen vis. Ik lees op zoveel plekken dat het toch heel gezond is en ik wil graag mijn voeding zo compleet mogelijk hebben
Vroeg thuis werd het nooit gegeten, daarom ben ik niet gewend aan de smaak. Ik durf niet te zeggen dat ik het vies vind, maar ik ben ook wat huiverig of zo.
Hebben jullie voor mij tips met welke vis te beginnen met proberen qua smaak. Of andere manieren om die voedingstoffen toch binnen te krijgen?

alvast bedankt
Alle reacties Link kopieren
Donna1971 schreef:
15-10-2018 13:51
Zou je deze twee iig ook aanraden mee te beginnen.

Ja bakken in de koekepan olijfolie/goeie boter.
Wel op de keurmerken letten dan. Ik eet niet zomaar elke panga en tilapia ivm de soms zwaar vervuilde kwekerijen. Voor je gezondheid voegen deze vissen in principe sowieso niks toe volgens mij.
impala wijzigde dit bericht op 15-10-2018 14:03
13.59% gewijzigd
.
JollyRider schreef:
15-10-2018 13:54
Het zal wel raar zijn, maar ik begrijp mensen die zeggen dat ze geen vis lusten niet. Alsof zalm, haring en makreel ook maar in de verte hetzelfde smaken. Je kan toch ook niet "geen groente" lusten?
Natuurlijk smaakt het niet allemaal hetzelfde maar ik heb alles geproefd en vind gewoon geen enkele vis lekker.
Alle reacties Link kopieren
Forel zal ik dus juist weer niet aanraden. Gedoe met fileren enzo. En smaakt ook echt als vis. Gewoon beginnen met eenvoudige visfilets.
Zwaardvis
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
15-10-2018 13:58
Forel zal ik dus juist weer niet aanraden. Gedoe met fileren enzo. En smaakt ook echt als vis. Gewoon beginnen met eenvoudige visfilets.
FIleren kan de visboer voor je, ook bij forel. Ik zou juist absoluut geen diepvriesvis aanraden, dat is echt stukken minder lekker als vis van de visboer.
...
safrat schreef:
15-10-2018 14:00
Zwaardvis
Ja is erg lekker. Ik maakte regelmatig zwaardvis, maar sinds ik weet dat het een ernstig bedreigd diersoort is niet Meer.

Kabeljauwfilet in een beetje boter bakken..is echt niet zo "vissig" en een goede keus.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind forel ook heel visserig en gewoon niet zo lekker. De roze nog viezer dan de witte. En als hij niet kraak- en kraakvers is, is het al helemaal bah
.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon kabeljauw is toch prima om mee te beginnen, heeft een zachte smaak. Zalm enzo hebben toch een uitgesproken smaak, vind ik.
Kort bakken op half hoog vuur anders wordt die veel te droog. Ik doe dat meestal met een beetje bakboter en olie, brandt het ook niet zo gauw aan.
Niemand is onmisbaar
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
15-10-2018 14:02
FIleren kan de visboer voor je, ook bij forel. Ik zou juist absoluut geen diepvriesvis aanraden, dat is echt stukken minder lekker als vis van de visboer.
maar om echte vis lekker te vinden, moet TO nog wel even door de matige vissen heen
en forel is wel echt voor liefhebbers
een broodje visburger bij de Noordzee halen. Is ook een soort vis, maar dan toch anders.
Alle reacties Link kopieren
Troela70 schreef:
15-10-2018 14:12
een broodje visburger bij de Noordzee halen. Is ook een soort vis, maar dan toch anders.
That reminds me:
De broodjes fish filet van de Mc Donalds zijn echt overheerlijk!
.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-10-2018 14:10
maar om echte vis lekker te vinden, moet TO nog wel even door de matige vissen heen
en forel is wel echt voor liefhebbers
Nou, ik kan me voorstellen dat je kabeljauw uit de supermarkt niet zo lekker vindt. Verse van de visboer is veel frisser, vleziger en minder visserig. Dus zeker wel daar beginnen, anders vind je het misschien niks.
impala wijzigde dit bericht op 15-10-2018 14:18
10.82% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak graag een vispotje. Zalm, kabeljauw, garnaaltjes, met wat witte wijn, ui, champignons en slagroom. Echt mjam.
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
15-10-2018 14:02
FIleren kan de visboer voor je, ook bij forel. Ik zou juist absoluut geen diepvriesvis aanraden, dat is echt stukken minder lekker als vis van de visboer.
Verse vis is ook smaakvoller dan diepvries. Maar voor een beginnend viseter is dat toch anders. En zeker als je de vis ergens doorheen doet is het zonde om een mooi stuk vis bij de visboer te kopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet ook geen vis (eet vegetarisch) en ik haal mijn omega 3 uit algenolie. Zelf gebruik ik testa. Omega 9 zit niet in vis en omega 6 kun je uit margarine e.d. halen, voor zover ik weet is omega 3 het enige wat je aan moet vullen als je geen vis eet. Als het je puur om het gezondheidsaspect gaat zou ik voor algenolie gaan, want vis kan ook weer allerlei zware metalen bevatten en bovendien wordt van de "gezondere" vis te veel gevangen waardoor de soort in de problemen komt.

Maar mocht je toch vis willen eten dan alsnog wel een tip. Voordat ik vegetariër werd heb ik ook geprobeerd vis te eten, en ik heb het opgebouwd door te beginnen met witvis en kibbeling, en daarna zalm en verse tonijn. Tonijn uit blik vind ik echt heel erg vissig (zelfs de tonijn van de vegetarische slager vind ik te vissig :-$ ) en zou ik zelf juist niet aanraden. Haring is erg gezond en vond ik dan wel weer best lekker na een tijdje, als er maar genoeg uitjes op zaten.
gioia82 wijzigde dit bericht op 15-10-2018 14:21
0.36% gewijzigd
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
15-10-2018 14:17
Verse vis is ook smaakvoller dan diepvries. Maar voor een beginnend viseter is dat toch anders. En zeker als je de vis ergens doorheen doet is het zonde om een mooi stuk vis bij de visboer te kopen.
Dan kun je idd wel net zo goed een stuk uit de diepvries halen, als het toch in de curry gaat.
.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
15-10-2018 13:54
Het zal wel raar zijn, maar ik begrijp mensen die zeggen dat ze geen vis lusten niet. Alsof zalm, haring en makreel ook maar in de verte hetzelfde smaken. Je kan toch ook niet "geen groente" lusten?
ben ik helemaal met je eens.

Is het een idee om eens naar zo`n onbeperkt sushi tent te gaan? Probeer dan eens sashimi van tonijn en zalm.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
15-10-2018 13:54
Het zal wel raar zijn, maar ik begrijp mensen die zeggen dat ze geen vis lusten niet. Alsof zalm, haring en makreel ook maar in de verte hetzelfde smaken. Je kan toch ook niet "geen groente" lusten?
Tja, en toch vind ik het (bijna) allemaal niet lekker. Oké, kibbeling/kabeljauw/lekkerbekjes uitgezonderd, maar dat heeft dan ook niet die typische vissmaak. En ik heb het echt vaak geprobeerd hoor. Idem met zeewier, dat smaakt voor mij ook vissig. Van die hele grote gamba’s vind ik trouwens ook nog wel lekker, maar de kleinere garnalen vind ik ook om te gruwelen. Oh en gerookte paling, maar dat is tegenwoordig not done, met de overbevissing.

Ik vind het ook wel echt vervelend en zeikerig in sociale situaties, maar ik krijg het echt niet weg.
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
15-10-2018 14:31


Is het een idee om eens naar zo`n onbeperkt sushi tent te gaan? Probeer dan eens sashimi van tonijn en zalm.
dat is heerlijk, maar niet echt voor beginners
Alle reacties Link kopieren
Tmaar schreef:
15-10-2018 14:34
typische vissmaak.
Ik geloof je, en ik wil niet zeiken ofzo. Maar ik heb echt geen beeld bij "typische vissmaak". De verschillen tussen zoetwater- en zoutwatervissen, tussen de witte, de vette, de roze soorten, enzovoort en zoverre zijn echt enorm. De enige gemene deler die ik bij vis kan bedenken zit in de textuur, vis is veelal wat minder compact dan vlees. Maar verder ken ik echt geen typische vissmaak. En voor het beeld, ik eet veel vis. Rauw, gekookt, gebakken, gefrituurd, gestoomd, noem maar op. Gezond vaak, en enorm veel variatie in smaak, vandaar mijn oprechte verbazing.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Troela70 schreef:
15-10-2018 14:12
een broodje visburger bij de Noordzee halen. Is ook een soort vis, maar dan toch anders.
Bestaat Noordzee nog? Daar kocht ik vaak een broodje makreel. Maar is al heel lang uit Rotterdam verdwenen.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
15-10-2018 13:54
Het zal wel raar zijn, maar ik begrijp mensen die zeggen dat ze geen vis lusten niet. Alsof zalm, haring en makreel ook maar in de verte hetzelfde smaken. Je kan toch ook niet "geen groente" lusten?
Voor mij is het de structuur, (misschien) niet eens zozeer de smaak.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
15-10-2018 13:23
Ik verbaas me er altijd over als ik zeg dat ik geen vis lust dat mij dan vaak wordt gevraagd of ik ook geen lekkerbek, kibbeling of vissticks eet. Nee dus want ook dat smaakt naar vis.
Klopt vragen ze mij ook. Of: ja maar dan heb je hem nooit gegeten zoals mijn moeder hem klaarmaakt.
Nee, hoe je moeder hem ook klaarmaakt, het blijft vis.

En ik zal dus wel wat voedingsstoffen missen want ik heb er nooit over nagedacht om er iets anders, zoals pillen of capsules voor in de plaats te nemen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
En sushi, ook zoiets. Zou bij een vriendin eten samen met iemand anders en ze zou sushi maken: doe ik voor jou wel zonder vis. Brr dat vieze zeewier, dat nog sterker naar vis smaakt dan de vis zelf. heb een boterham met kaas gegeten
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
15-10-2018 15:33
En sushi, ook zoiets. Zou bij een vriendin eten samen met iemand anders en ze zou sushi maken: doe ik voor jou wel zonder vis. Brr dat vieze zeewier, dat nog sterker naar vis smaakt dan de vis zelf. heb een boterham met kaas gegeten
Smaken verschillen nu eenmaal. Vis is mijn lievelingseten. Een van mijn vroegste herinneringen is dat ik van mijn opa op de markt een gebakken visje kreeg.
Maar ik op mn beurt ben geen grote vleeseter. Van een bloederige steak griezel ik en bij alleen al de aanblik van zo'n vierkante meter vet glanzende spareribs zakt de moed me in de schoenen.... :-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven