vis leren eten

15-10-2018 12:44 113 berichten
Hallo

Ik ben al een tijdje bezig met het verbeteren van mijn leefstijl.
Met kleine stapjes gaat het steeds beter. Dat is natuurlijk heel fijn.
Ik eet alleen helemaal geen vis. Ik lees op zoveel plekken dat het toch heel gezond is en ik wil graag mijn voeding zo compleet mogelijk hebben
Vroeg thuis werd het nooit gegeten, daarom ben ik niet gewend aan de smaak. Ik durf niet te zeggen dat ik het vies vind, maar ik ben ook wat huiverig of zo.
Hebben jullie voor mij tips met welke vis te beginnen met proberen qua smaak. Of andere manieren om die voedingstoffen toch binnen te krijgen?

alvast bedankt
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
16-10-2018 10:21
Ook vind ik dat niet aan alles uit zee een vissmaak zit. Garnalen, mosselen, coquilles hebben niets "vissigs". Niet qua smaak en niet qua structuur.
Mee eens. Ik zou ook echt niet weten wat die "algemene vissmaak" is.
Am Yisrael Chai!
En waarom niet beginnen met zeevruchten?

Garnalen, scampi, eventueel mosselen en almejas, eventueel calamares, ...

Geleidelijk kan je dan richting wit-vis (als je niet van panga houdt ... koolvis, kabeljauw, tong, ...) en zalm / gerookte zalm gaan.
Daarna kan je verder gaan exprimenteren.

Begin ook vooral qua vis met dingen waar geen graten in zitten.
Er zijn toch echt wel wat "haasjes" te krijgen of dingen die al gefileerd zijn.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
16-10-2018 21:50
En waarom niet beginnen met zeevruchten?

Garnalen, scampi, eventueel mosselen en almejas, eventueel calamares, ...

Als je het topic had gelezen, had je geweten waarom niet.
.
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
15-10-2018 19:07
Ik vraag me vooral af waarom zoveel mensen nu precies geen vis lusten.
Heb het vermoeden dat wanneer je mensen blind zou laten proeven van een visgerecht, bereid door een goede kok, veel mensen niet eens beseffen dat ze vis eten en het zelfs lekker vinden. Kortom: denk dat het bij veel mensen ook vooral de gedachte is dat het vis is, die ze doet huiveren.
Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik probeer het nog steeds als een tafelgenoot een soort heeft besteld die ik nog niet eerder gegeten heb. Helaas vind ik het 9 van de 10 keer gewoon echt niet lekker. Ik zou juist graag willen dat ik het lekker vond en vind bijvoorbeeld zalm er heel lekker uit zien. Helaas vind ik het echt niet te eten en vind ik de geur al vreselijk.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
16-10-2018 08:57
Misschien, als je vis lekker vindt, valt die vissmaak je niet zo op.
En heel veel mensen, die iets niet lusten, krijgen te horen "maar dan is het nooit goed klaargemaakt". Nou, als je naar die speld in een hooiberg moet zoeken, voordat je éindelijk hét gerecht vindt, waarbij je een bepaald soort voedsel wél lust, dan maar niet.

Ik ken heel veel mensen, die geen kaas lusten. Zelfde antwoord altijd "maar er zijn zoveel soorten, zoveel smaken, dan heb je vast nog niet alles geprobeed..." enz. Echt, waarom?

TO, steeds meer mensen eten veganistisch en zijn daarbij heel gezond. Waarom denk jij dat je vis moet eten?
Misschien is dit inderdaad zo.... Ik kan ook niet uitleggen wat ik precies bedoel met die 'vissmaak', maar ik ruik en proef toch echt overeenkomsten, haha.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij is het ook de structuur die ik vies vind. En ook soms wel de vissmaak, want ja die zit er wel aan. Net zoals visgeur.
Ik eet bijvoorbeeld wel tonijn, gerookte zalm, gerookte makreel (heftige vissmaak dus altijd maar een klein beetje), kibbeling, garnalen, langoustines, mosselen en andere schelpdieren zoals venusschelpen en coquilles.
Maar witvis vind ik over het algemeen echt vies als het 'alleen' de vis is. Gefrituurd als lekkerbek gaat t wel, maar zo'n zompige soms zelfs droge tilapia oid vind ik echt heel vies. Net als dorade en forel, daar zit ook nog eens zo'n grondsmaak aan.
Gebakken zalm vind ik ook niet lekker, daar kan ik een klein stukje van op en dan gaat het me enorm tegenstaan. Weer een structuurkwestie denk ik.
Haring probeer ik eens in de zoveel jaar een hapje van mijn vriend, maar dat vind ik echt een te heftige vissmaak.

Ik vind het jammer, want ik woon met een echte visliefhebber samen en zou ook ter variatie wel eens een scholletje of zeebaars willen eten. Maar ik vind t echt niet lekker.

De enige keer dat ik witvis lekker vind was in een sterrenrestaurant. Volgens mij was het zeewolf in een kreeftensaus. Heerlijke saus en de witvis was net aan gaar. Was erg lekker.
Ik heb thuis ook weleens geprobeerd om witvis niet te gaar te bakken, maar was toch niet lekker.
Alle reacties Link kopieren
Arcticfox1 schreef:
15-10-2018 18:56
Heel leuk al jullie input.
Ik ga binnenkort iets proberen. Ben er nog niet helemaal uit wat

Mocht ik het toch niks vinden, dan ben ik al blij met de lijnzaad(olie) tip

Wat heb je intussen geprobeerd TO?

En was het een succes?
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Ik zou met vissticks, kibbeling, lekkerbekje etc beginnen.
Witvis smaakt het meest neutraal en met 'n panneer/frituurlaagje erover is alles lekker. Sausje erbij uiteraard.

Als je dat kunt waarderen is (slip)tong ook 'n aanrader. In roomboter gebakken en met remouladesaus of met alleen 'n schijfje citroen.

Eet je wel ander seafood zoals gamba's, mosselen e.d.?
Garnalen vind ik persoonlijk erg lekker, ook inktvis (ja klinkt echt smerig, maar is lekker) en als snack Kibbeling.
Geen-Gebruikersnaam schreef:
07-12-2018 19:48
Garnalen vind ik persoonlijk erg lekker, ook inktvis (ja klinkt echt smerig, maar is lekker) en als snack Kibbeling.
Maar TO gaat er letterlijk van overgeven, die garnalen enz. schreef ze eerder. Net als ik.
Veel mensen zijn allergisch voor schelp- en schaaldieren zonder het te weten.

Ik ga het ook niet laten testen maar neem aan dat mijn afkeer van garnalen, mosselen en vis (echt misselijk worden van de lucht alleen al) een cadeau van moeder natuur is die zegt: eet dit maar niet op, ruikt als iets waar je doodziek van wordt.
Zelfverzonnen theorie maar het is een feit dat ik orgaanvlees ook niet eet maar ik vind het niet zo letterlijk misselijkmakend ruiken als vis. Van paté of leverworst ben ik nog nooit ziek geweest. Van een keer per ongeluk lamshersenen (krokant gebakken, mét sausje) ook niet terwijl ik nog steeds ril van het idee.
Van alles wat ooit gezwommen heeft ga ik projectielbraken, krijg het benauwd; waarom zou je het dan nog eten? Ik vind het gewoon 3x niks.

Tegenwoordig zeg ik gewoon dat ik allergisch ben. Dan nóg gaan mensen vragen of ik een garnalenkroket wil, of gerookte zalm.
Dan volgt er een lange, lange uitleg mijnerzijds over wat een allergie is van mijn kant. Dat helpt ;-)

Vroeger thuis moest ik alles eten van mijn ouders, op 1 of 2 soorten groenten na (spruitjes, witlof) behalve vis, daarom denk ik dat ik als kind al ziek werd en daarom bij hoge uitzondering iets anders kreeg als er vis gegeten werd en niet aan tafel hoefde te zitten. Door die geur, kan ook niet eten in een restaurant waar het naar vis ruikt.
Alle reacties Link kopieren
Zeeduivel (oftewel Lotte in het Frans). Smaakt niet naar vis, heeft de structuur die het dichtst bij vlees komt en je hoeft nooit bang te zijn voor graten, want die heeft-ie niet, alleen een dik bot in het midden. Goede visboeren fileren en ontvliezen hem voor je. Zeker laten doen, want dat is een dingetje. Lekker met alle soorten garnituur ter wereld, en qua bereiding tamelijk monkey proof.
Mocht je hem een keer in zijn geheel bij een visboer zien liggen, schrik dan niet. Hij heeft een afzichtelijke kop (vandaar zijn naam), maar je eet alleen de staart, en daar is niks griezeligs aan.
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
15-10-2018 13:54
[...] Je kan toch ook niet "geen groente" lusten?
Nou en of dat kan! Er zijn soorten die ik net iets minder weerzinwekkend vind dan andere, maar ik zou probleemloos de rest van mijn leven kunnen doorkomen zonder nog ooit een flietertje groente te eten. Helaas werkt het niet zo.
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
Ik zou vooral eerst in 'n goed restaurant vis eten. Dan weet je in elk geval zeker dat ie goed bereid is. Zeeduivel of zeewolf zijn idd ook goede keuzes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven