vis leren eten

15-10-2018 12:44 113 berichten
Hallo

Ik ben al een tijdje bezig met het verbeteren van mijn leefstijl.
Met kleine stapjes gaat het steeds beter. Dat is natuurlijk heel fijn.
Ik eet alleen helemaal geen vis. Ik lees op zoveel plekken dat het toch heel gezond is en ik wil graag mijn voeding zo compleet mogelijk hebben
Vroeg thuis werd het nooit gegeten, daarom ben ik niet gewend aan de smaak. Ik durf niet te zeggen dat ik het vies vind, maar ik ben ook wat huiverig of zo.
Hebben jullie voor mij tips met welke vis te beginnen met proberen qua smaak. Of andere manieren om die voedingstoffen toch binnen te krijgen?

alvast bedankt
Alle reacties Link kopieren
Steak moet dan ook niet bloederig zijn. Bloed hoort in de bloedworst :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
15-10-2018 13:25
Volgens mij zit dat tussen je oren want smaakt vooral naar paneermeel of beslag en frituur. Bij een goede, niet-stinkende visboer dan.
Nou, ik eet een lekkerbekje toch echt niet voor de smaak naar paneermeel maar voor de vis hoor. Juist van de goede visboer, lijkt me zo.
Later is nu
Heel leuk al jullie input.
Ik ga binnenkort iets proberen. Ben er nog niet helemaal uit wat

Mocht ik het toch niks vinden, dan ben ik al blij met de lijnzaad(olie) tip
JollyRider schreef:
15-10-2018 13:54
Het zal wel raar zijn, maar ik begrijp mensen die zeggen dat ze geen vis lusten niet. Alsof zalm, haring en makreel ook maar in de verte hetzelfde smaken. Je kan toch ook niet "geen groente" lusten?
Ik vraag me vooral af waarom zoveel mensen nu precies geen vis lusten.
Heb het vermoeden dat wanneer je mensen blind zou laten proeven van een visgerecht, bereid door een goede kok, veel mensen niet eens beseffen dat ze vis eten en het zelfs lekker vinden. Kortom: denk dat het bij veel mensen ook vooral de gedachte is dat het vis is, die ze doet huiveren.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
15-10-2018 18:50
Nou, ik eet een lekkerbekje toch echt niet voor de smaak naar paneermeel maar voor de vis hoor. Juist van de goede visboer, lijkt me zo.
Ik eet de korst amper op en pluk het binnenste eruit. Maar echt veel smaak heeft het niet. D'r moet liefst een beetje saus bij om de smaak op te peppen.
.
Tijdschriftenverslindster schreef:
15-10-2018 19:07
Ik vraag me vooral af waarom zoveel mensen nu precies geen vis lusten.
Heb het vermoeden dat wanneer je mensen blind zou laten proeven van een visgerecht, bereid door een goede kok, veel mensen niet eens beseffen dat ze vis eten en het zelfs lekker vinden. Kortom: denk dat het bij veel mensen ook vooral de gedachte is dat het vis is, die ze doet huiveren.
Als ik in een restaurant een visgerecht bestel dat niet eens naar vis smaakt mag de ober het zo weer mee terug nemen.
Tenzij: ik aangeef dat ik niet weet of ik vis lekker vind en de kok het een uitdaging vind om een gerecht(je) voor mij te maken.
Hier ook geen vis. Pas nog uitgebreid mijn bloed onderzocht zoals ieder jaar op tekorten en alles was ruimschoots in orde, niks tekorten.
Let de huisarts extra op omdat ik geen vis en niet veel vlees eet. Lijnolie vind ik echt niet lekker brr..

Vraag anders een keer om een doorverwijzing naar een dietiste. Met een lijstje van wat je de afgelopen week hebt gegeten. Misschien eet je al gezond genoeg. Avocado zit ook vol gezonde stofjes, mooie smoes om vaak quacomole te maken!
Waarom jezelf pesten door iets te eten wat je tegenstaat al vind ik het wel dapper, sommige smaken moet je inderdaad leren waarderen. Olijven, kappertjes, blauwe schimmelkaas vinden veel mensen ook pas lekker als het in een gerecht goed smaakte. Je moet het leren eten zeggen ze dan.

Maar vis heb ik echt honderd keer geprobeerd, klaar mee. Ook niet in salade of in een burger. En dan hebben we het nog niet eens over de gemene graten gehad!
ouwewijsneus schreef:
15-10-2018 19:29
Als ik in een restaurant een visgerecht bestel dat niet eens naar vis smaakt mag de ober het zo weer mee terug nemen.
Tenzij: ik aangeef dat ik niet weet of ik vis lekker vind en de kok het een uitdaging vind om een gerecht(je) voor mij te maken.
Bij mij ook hoor. Maar bedoelde dat de vis dus goed bereid is en qua verdere gerechten uitgebalanceerde smaken.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
15-10-2018 19:14
Ik eet de korst amper op en pluk het binnenste eruit. Maar echt veel smaak heeft het niet. D'r moet liefst een beetje saus bij om de smaak op te peppen.
Ik vind juist dat saus de subtiele smaak van de vis verpest.
Of van garnalen. En mosselen.
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
15-10-2018 20:00
Bij mij ook hoor. Maar bedoelde dat de vis dus goed bereid is en qua verdere gerechten uitgebalanceerde smaken.

Maar waarom zoveel moeite doen?
Het moet écht een goede vis zijn
Het moet écht een goede kok zijn
Het hoeft écht NIET naar vis te smaken

Vis heeft inderdaad vaak een bepaalde bijsmaak. En als je dat dan niet lekker vindt, tenzij echt goede dure vis met goede kok en dan mag het nog niet teveel naar vis smaken, waarom dan die moeite?

Ik denk trouwens dat een goede kok in een goed restaurant je enigszins verbijsterd aankijkt als je om vis vraagt, dat niet naar vis mag smaken. Die raad je dan hopelijk ook wat anders aan.
Later is nu
Blondie456 schreef:
15-10-2018 13:23
Ik verbaas me er altijd over als ik zeg dat ik geen vis lust dat mij dan vaak wordt gevraagd of ik ook geen lekkerbek, kibbeling of vissticks eet. Nee dus want ook dat smaakt naar vis.
Ik proef dus die algemene vissige smaak blijkbaar niet. Dan zeggen mensen, ik lust geen vis. Maar ik persoonlijk proef de overeenkomst tussen bijvoorbeeld een tonijn en een kibbeling echt niet. Alleen qua structuur lijkt het op mekaar. Het klinkt voor mij hetzelfde als, ik lust geen warme dranken. Of ik lust geen groente.
Dreamer schreef:
16-10-2018 06:55
Maar waarom zoveel moeite doen?
Het moet écht een goede vis zijn
Het moet écht een goede kok zijn
Het hoeft écht NIET naar vis te smaken

Vis heeft inderdaad vaak een bepaalde bijsmaak. En als je dat dan niet lekker vindt, tenzij echt goede dure vis met goede kok en dan mag het nog niet teveel naar vis smaken, waarom dan die moeite?

Ik denk trouwens dat een goede kok in een goed restaurant je enigszins verbijsterd aankijkt als je om vis vraagt, dat niet naar vis mag smaken. Die raad je dan hopelijk ook wat anders aan.
Er staat ook niet dat de vis niet naar vis mag smaken. Er staat dat de vis door een goede kok bereid moet zijn,
En ja, daar proef je echt veel verschil in (net als bij vlees en groente). Net als je ook echt proeft of vis vers is of niet.
Niet iedereen kookt nu eenmaal even goed; niet thuis maar ook niet in de professionele keukens.
Punt is dat veel mensen hun visweerstand vooral tussen hun oren zit.
Alle reacties Link kopieren
Tamago schreef:
16-10-2018 07:27
Ik proef dus die algemene vissige smaak blijkbaar niet. Dan zeggen mensen, ik lust geen vis. Maar ik persoonlijk proef de overeenkomst tussen bijvoorbeeld een tonijn en een kibbeling echt niet. Alleen qua structuur lijkt het op mekaar. Het klinkt voor mij hetzelfde als, ik lust geen warme dranken. Of ik lust geen groente.
misschien is het met vis, net als met koriander? https://www.elleeten.nl/Food/wetenschap ... eep-smaakt
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
15-10-2018 14:38
Ik geloof je, en ik wil niet zeiken ofzo. Maar ik heb echt geen beeld bij "typische vissmaak". De verschillen tussen zoetwater- en zoutwatervissen, tussen de witte, de vette, de roze soorten, enzovoort en zoverre zijn echt enorm. De enige gemene deler die ik bij vis kan bedenken zit in de textuur, vis is veelal wat minder compact dan vlees. Maar verder ken ik echt geen typische vissmaak. En voor het beeld, ik eet veel vis. Rauw, gekookt, gebakken, gefrituurd, gestoomd, noem maar op. Gezond vaak, en enorm veel variatie in smaak, vandaar mijn oprechte verbazing.
Helemaal mee eens. Ik eet veel vaker vis dan vlees maar snap ook niet wat er met ‘vissmaak’ bedoeld wordt.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Misschien, als je vis lekker vindt, valt die vissmaak je niet zo op.
En heel veel mensen, die iets niet lusten, krijgen te horen "maar dan is het nooit goed klaargemaakt". Nou, als je naar die speld in een hooiberg moet zoeken, voordat je éindelijk hét gerecht vindt, waarbij je een bepaald soort voedsel wél lust, dan maar niet.

Ik ken heel veel mensen, die geen kaas lusten. Zelfde antwoord altijd "maar er zijn zoveel soorten, zoveel smaken, dan heb je vast nog niet alles geprobeed..." enz. Echt, waarom?

TO, steeds meer mensen eten veganistisch en zijn daarbij heel gezond. Waarom denk jij dat je vis moet eten?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
16-10-2018 07:40
Helemaal mee eens. Ik eet veel vaker vis dan vlees maar snap ook niet wat er met ‘vissmaak’ bedoeld wordt.
Ben ik met jullie eens. Vis en alles uit zee is zo divers en kan op veel manieren worden bereid, dat ik me niet kan voorstellen dat je helemaal niets uit zee lust.
En iets echt niet lusten vind ik niet hetzelfde als minder lekker vinden, want dat is een kwestie van smaak.
Ik vind bijvoorbeeld bietjes niet zo lekker, maar ik eet ze wel als ze me worden voorgezet.
Tijdschriftenverslindster schreef:
15-10-2018 19:07
Ik vraag me vooral af waarom zoveel mensen nu precies geen vis lusten.
Heb het vermoeden dat wanneer je mensen blind zou laten proeven van een visgerecht, bereid door een goede kok, veel mensen niet eens beseffen dat ze vis eten en het zelfs lekker vinden. Kortom: denk dat het bij veel mensen ook vooral de gedachte is dat het vis is, die ze doet huiveren.
Nee hoor, ik vind het echt vies. Ik had eens Indische rijsttafel met mijn man en er zaten verschillende soorten sate bij. Ik nam een sate en mijn man zei dat het van vlees was. Ik proefde dus gelijk dat het wel vis was. Mijn man dacht dus ook dat het tussen mijn oren zat. Daarna was hij er wel van overtuigd dat ik dus echt geen vis lust. Ik proef dat dus gelijk.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
16-10-2018 08:57
Misschien, als je vis lekker vindt, valt die vissmaak je niet zo op.
En heel veel mensen, die iets niet lusten, krijgen te horen "maar dan is het nooit goed klaargemaakt". Nou, als je naar die speld in een hooiberg moet zoeken, voordat je éindelijk hét gerecht vindt, waarbij je een bepaald soort voedsel wél lust, dan maar niet.

Maar ik ben het daar ook niet mee eens, dat het dan niet goed klaargemaakt is. Aan gerookte makreel valt bijvoorbeeld niks klaar te maken. Of aan een haring. Of aan garnalen. Mosselen. Kibbeling. Coquille. Sliptongetje. Dat zijn allemaal dingen waar echt niks aan te verpesten valt en die ik persoonlijk zelfs ongekruid of zonder ingewikkeld recept heerlijk vind.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ook vind ik dat niet aan alles uit zee een vissmaak zit. Garnalen, mosselen, coquilles hebben niets "vissigs". Niet qua smaak en niet qua structuur.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
16-10-2018 10:02
Maar ik ben het daar ook niet mee eens, dat het dan niet goed klaargemaakt is. Aan gerookte makreel valt bijvoorbeeld niks klaar te maken. Of aan een haring. Of aan garnalen. Mosselen. Kibbeling. Coquille. Sliptongetje. Dat zijn allemaal dingen waar echt niks aan te verpesten valt en die ik persoonlijk zelfs ongekruid of zonder ingewikkeld recept heerlijk vind.

Nou geniet er lekker van dat jij dat wél lekker vindt :-]
Ik vind het ook lekker hoor, mijn man griezelt ervan, maar kan wel jaloers zijn op wat ik allemaal lekker vind
Later is nu
begin eens met het kindervoedsel onder de vis: kibbeling en lekkerbek
LuckyDucky_001 schreef:
15-10-2018 15:19
Voor mij is het de structuur, (misschien) niet eens zozeer de smaak.
de structuur van haring, gamba, kabeljauw of tonijn is ook volstrekt anders
Razzmatazz schreef:
15-10-2018 13:01
Zalm is heel zacht van smaak. Meeste mensen vinden dat erg lekker. Of misschien een keer gerookte zalm proberen?

ik hou ook erg van dorade, baars, forel of kabeljauw. Dit zijn ook wat "zachte" vissoorten.
verse tonijn vind ik dan weer een meer uitgesproken spraak hebben.

Ik koop de hele vis (schoongemaakt) en bak het in de oven. Is dat iets te eng voor jou, dan kan je aan de visboer vragen of hij ze in filets wilt snijden. Ook kan je dan gelijk vragen hoe het te bereiden is, want vis is meestal sneller gaar als vlees (en is niet lekker als het té gaar is, vind ik)

Tonlijn uit blik (zachter van smaak als verse tonijn) is ook lekker (en makkelijk) door een salade met tomaat en mais bijvoorbeeld.
Vissticks zijn ook lekker om te proberen en makkelijk klaar te maken.

Niet gezond, maar heeeeerlijk : kibbeling ;-) mjam!
zalm is voor beginners sterk van smaak. Kabeljauw of andere witvis is daarentegen juist heel neutraal
Alle reacties Link kopieren
TO zou ook eens een tongfiletje kunnen proberen. Zachter van smaak dan zalm of gerookte vis.
Alle reacties Link kopieren
Ik lustte ooit ook geen vis. Inderdaad vissige smaak. Totdat ik eens ergens werkte waar zeebaars met antiboise saus op het personeelsmenu stond. Ik vond die saus zó lekker dat ik er nog wel tien visjes bij op kon eten.

Toen ben ik gaan experimenteren. Een heerlijke witte wijn saus gekookt en daar dorade mee gegeten, lekker dat het was!

Milde visjes qua smaak vind ik zeebaars, dorade, schol, sliptong en zeetong bijvoorbeeld (pangasiusfilet en tilapia zijn dat ook maar die eet ik niet om eerder genoemde redenen)

Zalmfilet was eerst nog wel een dingetje, te vissig! Toen een zalm gestoofd in witte wijn met venkel gegeten, heerlijk!

En tonijn uit blik, die geur alleen al! Maar in een salade nicoise toch erg lekker.

Naar verloop van tijd steeds minder sausjes gaan gebruiken en gewend aan de smaak en structuur, vind het zelfs lekker!

Gerookte vis eet ik nog steeds niet, haring ook niet en paling vind ik een verschrikking.

Maar ik eet nu zo een hele forel uit de oven en gegrilde zalm zonder saus. Dus ik vind dat ik best goed op weg ben.

Misschien een idee voor jou TO? Ik heb wel wat leuke receptjes!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven