Voorbereiding lasagne

31-05-2012 18:21 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga een lasagne maken (vegetarisch) met spinazie en ricotta (met tomatensaus). Degene die mee eet komt later vanavond thuis, omdat ik het dan alvast klaar wil hebben staan de volgende vraag: kan ik de lasagne alvast voorbereiden en later in de oven zetten? Ik werk met droge niet voorgekookte lasagnebladen en verse spinazie. Worden die bladen niet snotterig als ik de lasagne zo een tijdje laat staan, in de spinazie en tomatensaus?

Ik heb het nooit zo gedaan, droge bladen of gekookte bladen, ik schuif het direct na het klaarmaken de oven in. Daarom heb ik geen idee of het zo ook zou kunnen.
Nee hoor, lekker juist en minder tijd nodig om te garen. Ik voeg wel wat extra vocht (saus) toe dan.
Geen probleem. Wat melk erbij en hoppa in de oven.
Melk erbij? Als in: er overheen gieten voordat het in de oven gaat?
Doe wat water of melk in je tomatensaus
Ik zou hem wel gelijk in de oven zetten en de lasagne later opwarmen. Laten staan zal de ingrediënten geen goed doen.
Extra dus.
Scheelschaapje, kan echt prima hoor.
Ik weet wat ik morgen eten ;-) Lekker hoor!
Wij ook lasagne, maar dan met courgette en zalm. Dat is helemaal heul erg fijn..
De helft meer béchamelsaus toevoegen. Ik maak als het enigszins mogelijk is verse pasta, met die droge vellen heb ik niets.
verba volant, scripta manent.
Suze02 schreef op 31 mei 2012 @ 18:47:

Doe wat water of melk in je tomatensaus
Op die manier, oke, dank voor de tip!
Graag gedaan en eet smakelijk voor straks
En die bechamelsaus komt dan zeker uit een pakje....
MarianneDavids schreef op 31 mei 2012 @ 18:52:

De helft meer béchamelsaus toevoegen. Ik maak als het enigszins mogelijk is verse pasta, met die droge vellen heb ik niets.
Heb ooit een pasta machine gehad, maar die staat al lang op zolder. Ik maak graag dingen zelf, gebruik nooit pakjes en zakjes, maar pasta zelf maken: never again. Als ik goede pasta wil haal ik die bij de Italiaan vlakbij mijn werk. En voor lasagne vind ik de droge bladen prima.
De verse bladen van ah gaan ook best.
jeane_avril schreef op 31 mei 2012 @ 18:54:

[...]

Heb ooit een pasta machine gehad, maar die staat al lang op zolder. Ik maak graag dingen zelf, gebruik nooit pakjes en zakjes, maar pasta zelf maken: never again. Als ik goede pasta wil haal ik die bij de Italiaan vlakbij mijn werk. En voor lasagne vind ik de droge bladen prima.
Het is een rotklus maar het resultaat is jammie. Hier zit ook een Itaiaanse winkel in de buurt maar het kost me net zoveel tijd om daar naartoe te lopen en weer terug dus dan maak ik het gewoon zelf, tenzij ik niet de juiste bloem in huis heb.
MarianneDavids schreef op 31 mei 2012 @ 18:59:

[...]

Het is een rotklus maar het resultaat is jammie. Hier zit ook een Itaiaanse winkel in de buurt maar het kost me net zoveel tijd om daar naartoe te lopen en weer terug dus dan maak ik het gewoon zelf, tenzij ik niet de juiste bloem in huis heb.
Mij kost het wat meer tijd dan dat, ik loop echt te klooien om goed deeg te krijgen. Vandaar dat ik het niet meer doe, ik ben een redelijke kok, en dat pasta deeg maken dat niet lukte was natuurlijk een enorme deuk in mijn koks-ego ;-)
Maar goed, de lasagne staat klaar, met extra vocht in de saus. Ben benieuwd.
jeane_avril schreef op 31 mei 2012 @ 19:24:

[...]

Mij kost het wat meer tijd dan dat, ik loop echt te klooien om goed deeg te krijgen. Vandaar dat ik het niet meer doe, ik ben een redelijke kok, en dat pasta deeg maken dat niet lukte was natuurlijk een enorme deuk in mijn koks-ego ;-)
De eerste keer lukte het me ook niet, ik wilde ravioli maken maar uiteindelijk heb ik de hele meuk weer door elkaar gekneed om er tagliatelle van te maken. Een deel ervan was op een hoopje gedroogd dus het was een plakfeest, eerst al die slierten zo goed en zo kwaad mogelijk uit elkaar geplukt, toen gekookt en afgemaakt met zalm, crème fraîche, bieslook en Parmezaan, het zag er niet uit, al die ongelijke slierten, maar het was wel lekker.
Ik heb dit ongeveer gisteren gegeten en ook van tevoren klaar gemaakt. Jammie.

Spinazie mengen met ricotta en ei en parmezaan. In spuitzak en in canneloni's spuiten. Deze leg je op de bodem van een ovenschaal.

Tomatensaus maken en dit eroverheen gieten, vervolgens beleggen met basilicum en mozzarella. Om je vingers bij op te eten!
Mijn eerste poging was tagliatelle, ik had de juiste bloem, het was wat geklooi en het was wat droog. Er kwamen wel redelijke slierten uit. Maar smakelijk? Mwah, niet zo heel lekker. Niet vies, maar ook niet speciaal. Veel werk voor niet zoveel resultaat dus. Ik maak alleen nog lasagnevellen met de machine, als ik daar ravioli kussens uit snijd. Dan krijg je mooier plat deeg dan met een deegroller. Zelf ravioli vulling maken blijft toch het lekkerst. De rest komt voor mij zo uit de winkel, in versverpakking of gewoon pakje.

Erge trek nu, duurt lang dat wachten.
lolly-pop schreef op 31 mei 2012 @ 19:58:

Ik heb dit ongeveer gisteren gegeten en ook van tevoren klaar gemaakt. Jammie.

Spinazie mengen met ricotta en ei en parmezaan. In spuitzak en in canneloni's spuiten. Deze leg je op de bodem van een ovenschaal.

Tomatensaus maken en dit eroverheen gieten, vervolgens beleggen met basilicum en mozzarella. Om je vingers bij op te eten!
Dat was mijn eerste idee, canneloni ervan maken. Maar die hadden ze niet in de winkel waar ik was, dus werden het lasagne bladen. Heb je perse een spuitzak nodig voor het vullen? Of kun je het er ook inlepelen en met vingers aandrukken? Ik heb namelijk geen spuitzak.
Nee hoor, heb je niet perse nodig, maar maakt het vullen wel heeeeel makkelijk ;-) Tip, als je eens bij een taartenshop of kookwinkel bent, die hebben voor een paar euro wegwerpspuitzakken, kosten een paar euro per 20 st ofzo, knip je gewoon een punt vanaf en kun je daarna weggooien. Ik gebruik heel vaak de spuitzak, maar altijd wegwerp! Ideaal.
boterhamzakjes, vullen, puntje afknippen, spuitzak

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven