Wat doe jij als je mensen uitnodigt voor een etentje?

11-10-2010 09:34 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
N.a.v het topic over merkproducten voor je gasten, schoot me iets anders te binnen.



Wij (ik en mn vriend) hebben al meerdere malen meegemaakt dat als we bij vrienden thuis worden uitgenodigd voor een etentje ze vaak niet koken maar opeens uit eten willen. nou ja geen probleem, maar we mogen wel zelf betalen! Ik vind dat onbeschoft, wij rekenen daar helemaal niet op namelijk en ik verwacht als mensne mij uitnodigen voor eten dat ik dan niet vervolgens 50 euro in eenrestaurant uit hoef te geven. Want ze kiezen ook nooit de goedkoopste tenten uit en roepen dan altijd: zullen we lekker het 3-gangen verrassingsmenu nemen???



Ander voorbeeld: toen we laatst bij andere vrienden kwamen om te eten werden we daar al om 16:00 uitgenodigd. Maar er is de hele middag verder geen hapje of knabbeltje meer op tafel gekomen. Pas om 19:30 gingen we eten.

Ik weet niet of wij daar nou zo moeilijk in zijn ,maar ik ben van huis uit al gewend dat mn moeder altijd toastjes, hapjes, chipjes e.d. op tafel zette als er visite kwam!

Ik vond het echt een beetje gek dat we daar gewoon niks kregen terwijl ik op een gegeven moment echt honger had!



Nog een voorbeeld: was laatst bij een vriendin uitgenodigd. Kom ik daar: is er niks in huis! Maar dan ook echt niks. Ik kon een glas water krijgen of een glas melk, that's it. ze zei dat ze geen tijd meer had om boodschappen te doen na het werk.

Ik zou dat soort dingen dus nooit laten gebeuren, dan doe ik dus boodschappen in mn lunchpauze of al de dag ervoor of weet hoe ik het oplos. Sowieso heb ik eigenlijk altijd wel iets te drinken in huis.



Na al deze ervaringen ben ik t met mijn eigen gastvrijheid ook wat relaxter gaan nemen. Want wij hebben dus juist altijd van alles: hapjes bij de borrel, iets lekkers bij de koffie......en dan nog liep ik me altijd zorgen te maken of we wel genoeg hadden of de goede dingen. Maar ik geloof dat wij onze gasten nu wel al bovengemiddeld verzorgen dus ik maak me er minder druk om



wat vinden jullie normaal??
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een student, dus bij mij ligt samen met anderen eten even iets anders.



Maar als ik mensen uitnodig om bij mij te komen eten, dan zorg ik wel dat ik alles in huis heb en zijn de kosten voor mij.



Als ik 's avonds met vriendinnen eet dan delen we de kosten altijd. Of we doen dit bij het boodschappen doen al, staan we met 2 portemonnee's af te rekenen.

Het komt ook voor dat ik de ene keer betaal, en de volgende keer betaald de ander. Dat gaat heel gemoedelijk.



Ik sport bijvoorbeeld met een vriendin 2 keer in de week. De ene keer kom ik voor of na het sporten bij haar eten en dan betaald zij en de andere keer komt ze bij mij en betaal ik. Dat vind ik ook wel zo eerlijk.



Dan kom ik op het volgende, wat ik me ineens bedenk!

Ik was heel lang geleden een heel weekend bij een vriendin, die woont even wat verder weg dus dan plakken we er altijd een weekend aan vast.

Op een gegeven moment gingen we boodschappen doen voor het avondeten en voor 's avonds, want er kwamen wat vriendinnen langs.

Tegen mij zegt ze letterlijk: 'Pak wat je wilt hoort'. We zouden pizza eten, dus ik pak een pizza. We zouden 's avonds ook een wijntje drinken, dus we overleggen welke wijn en ik pak het wijntje.

Uiteindelijk staan we bij de kassa en vraagt de cassiére vraagt: Bij elkaar of apart'. Dus ik zeg automatisch bij elkaar, omdat mijn vriendin zei: pak wat je wilt hoort. Dus eigenlijk had ik maar 1 pizza, en het wijntje dat we samen hadden uitgezocht voor 's avonds.



Zegt die vriendin: Nee nee, apart toch? Dus toen heb ik mijn pizza en de wijn afgerekend.

Het had me écht niks uitgemaakt om het te betalen, want ik ben ook wel van het samen delen, maar de manier waarop vind ik zo apart. 'Pak maar wat je wilt hoor'.



Normaal split ik dus altijd de kosten met mijn vriendinnen, iedereen is student, of moet op de centen letten, dus dat is wel zo eerlijk.

Deze week komt die vriendin waar ik het net over had bij mij eten. Ze is 's middags vrij en komt dan meteen bij me. In principe heeft ze zichzelf uitgenodigd voor het eten. Ze zei namelijk: zal ik dan bij je komen eten?



Als ik haar zelf had uitgenodigd, had ik gewoon het eten betaald, maar nu heb ik zoiets van: bij andere vriendinnen deel ik het altijd. Wat moet ik nu doen?

Ik vind het van een tijd geleden namelijk vrij lullig.... Ik vind niet dat ik nu automatisch moet opdraaien voor de kosten.



Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Als we mensen uitnodigen om te komen eten dan kook ik en zorgen we voor de wijn/drank e.d. Wel nodigen we ze vaak pas rond half acht uit, zodat we de kinderen in bed hebben liggen en ongestoord kunnen gaan eten.



Komt trouwens nooit voor dat we (als we dat niet van te voren hebben afgesproken) uit eten gaan ineens, maar dat heeft vooral te maken met het feit dat we dan geen oppas hebben voor de kinderen. Als we wat halen/bestellen dan betalen wij. Maar dat is echt alleen in het zeldzame geval mensen 's middags blijven hangen tot na het avondeten (en ik dat van te voren niet weet).



Als mensen gepland langs komen 's ochtends of 's middags dan heb ik vaak wel iets voor de koffie/thee in huis en qua hapjes bij borrel heb ik altijd wel iets van chips/nootjes/kaas in huis. Ik doe dan overigens niet iets heel bijzonders of uitgebreid.



Als mensen onverwachts langs komen dan kan het zijn dat ik niet veel in huis heb. Maar ze kunnen altijd drinken krijgen en vaak heb ik ook wel iets erbij.
Alle reacties Link kopieren
Maar bij goede vrienden/kennissen e.d. kun je toch gewoon vragen of ze nog chips/hapjes in huis hebben?? Mijn vriendinnen en ik duiken altijd in elkaars koelkasten om van alles klaar te maken. Dat vragen we niet eens meer aan elkaar.

Als ik ergens aan de borrel zou zitten vanaf 16:00 uur dan zou ik op een normale manier zeggen dat ik eigenlijk wel trek heb.

"goh, ik weet niet hoe het met jullie is maar ik heb best honger, zullen we zo gaan eten? of anders wat hapjes klaarmaken?"



Of als je onverwachts uit eten gaat kun je toch wel van tevoren zeggen dat je op dit moment geen geld hebt om dat te betalen??



Je bent er toch zelf bij, bij al deze dingen?
Alle reacties Link kopieren
Jouw voorbeelden zijn echt abnormaal! Ik zou het zeker ook niet op prijs stellen ineens een ongepland etentje te moeten betalen als ik ervan uit ga dat ik bij iemand uitgenodigd word.



Zelf heb ik ALTIJD voldoende in huis, ik begrijp ook niet dat er mensen zijn die gewoon - ook als je onverwachts langs komt - echt helemaal niets anders aan te bieden hebben dan een glaasje water....



Bij ons is altijd volop wijn (wit, rood, rose), sterke drank, verschillende soorten frisdrank, verschillende soorten bier, sap, thee, koffie aanwezig. Chips, kaasjes, nootjes, salades, ook hier genoeg keuze. En al zou ik omhoog zitten dan heb ik altijd ook nog wel een paar dingetjes die ik zo kan maken. (blikje tonijn voor een tonijnsalade, eieren koken voor een eiersalade, stukjes gescheurd geroosterd brood met een zelf gemaakte dip van olijfolie met knoflook en kruiden, etc.)



Ik begrijp werkelijk niet dat er mensen zijn die echt niks op tafel te zetten hebben, nootjes en chips e.d. blijven toch heel lang goed dus je kan die toch altijd wel ergens voor een geval van nood opslaan? Of ben ik nu vreemd?



In ieder geval vind ik de situaties die je noemt absoluut niet normaal. Heb je er al eens iets van proberen te zeggen? En wat als je gewoon niet mee gaat naar het restaurant?
Alle reacties Link kopieren
Bloody hell! Je vrienden uitnodigen voor het eten en dan niet koken! Overtreedt elke elementaire beleefdheids- en gastvrijheidsregel. En ja, ook voor je beste vrienden hoor je die in acht te nemen. Waarom nodigen die mensen je in G'ds naam uit? Je dan vervolgens in het restaurant laten betalen is van een lachwekkend lompe foute miezerigheid. Geen excuus voor. Ik ben alleen en redelijk hardwerkend, maar van 3 ingediënten kan je met een beetje toewijding al iets acceptabels koken.Bij deze mensen volgende keer je portemonnee niet meenemen behalve afgepast geld voor een snelle taxi naar huis voor als ze dit weer flikken. Ik zou deze vriendschap "outfaden"....

Be warm, be your own, make new friends
Alle reacties Link kopieren
Weet je waarmee ik met mijn mond open stond?, wij hadden een koppel (familie) uitgenodigd om te komen eten, na het eten pakte ze ineens de beurs en vroeg wat het koste,ik wist niet wat ik hoorde, natuurlijk heb ik gezegd dat we er niets voor wilden,het gaf wel een rot gevoel om eerlijk te zijn.
quote:lizettetje schreef op 11 oktober 2010 @ 11:31:



Ik begrijp werkelijk niet dat er mensen zijn die echt niks op tafel te zetten hebben, nootjes en chips e.d. blijven toch heel lang goed dus je kan die toch altijd wel ergens voor een geval van nood opslaan? Of ben ik nu vreemd?Als ik lijn dan heb ik dat soort zaken dus NIET standaard in huis. Ik kan daar namelijk niet vanaf blijven.
Alle reacties Link kopieren
Ronniemitchel, wel netjes van haar, maar ik snap jouw reactie wel.



Ik denk dat als je al heel lang een koppel bent en je nodigt vrienden uit, dat het dan anders is, dan als je student bent en vrienden over de vloer krijgt.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 11 oktober 2010 @ 11:41:

[...]



Als ik lijn dan heb ik dat soort zaken dus NIET standaard in huis. Ik kan daar namelijk niet vanaf blijven.



HaHa, dat is hier ook het grote probleem!



Wat ik ook niet kan aanbevelen is om het "om en om" te doen (ene keer vrienden de rekening betalen, andere keer wij).

Het kwam er nl op neer, dat als vrienden aan de beurt waren, er urenlang getuurd werd op de kaart, om dan vervolgens het allergoedkoopste te bestellen.



Oh ja, voor colaliefhebbers heb ik altijd van die miniblikjes in huis, First Choice heet dat geloof ik. Dat wordt altijd wel gewaardeerd boven die grote plensblikjes. Dus dat kan ik wel aanraden.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 11 oktober 2010 @ 11:41:

[...]



Als ik lijn dan heb ik dat soort zaken dus NIET standaard in huis. Ik kan daar namelijk niet vanaf blijven. Tja, dan wordt het inderdaad wat lastiger... Zelf heb ik daar geen last van, kan er prima vanaf blijven als het moet.
quote:yasuko schreef op 11 oktober 2010 @ 11:47:

[...]





Oh ja, voor colaliefhebbers heb ik altijd van die miniblikjes in huis, First Choice heet dat geloof ik. Dat wordt altijd wel gewaardeerd boven die grote plensblikjes. Dus dat kan ik wel aanraden.Ik koop altijd halve literflesjes met frisdrank. Heeft als voordeel dat er 2 glazen uit 'n flesje gaan, dus krijgt de kans niet om slap te worden. Bovendien zit er geen statiegeld op, dus hoef je ze niet in te leveren.
quote:Cocktaildress schreef op 11 oktober 2010 @ 09:59:

Overigens vind ik het excuus: mensen moeten voor mij komen en niet voor de hapjes nogal zwak. Natuurlijk komen mensen voor jou, dat lijkt me nogal logisch

(sterker nog: als je zo'n persoon bent die nooit iets in huis heeft, weet je iig zeker dat ze voor jou komen en iig niet voor de hapjes :-) )

Maar dat betekent dan toch niet dat je mensen kunt afschepen met een glas water omdat ze al heel blij mogen zijn dat ze jou weer eens zien?



Ik hoopte al zo'n reactie te lezen (had hem anders zelf gepost namelijk )



Natuurlijk komen mensen voor jou en niet voor het evt lekkers dat je op tafel zet. Maar ik vind het gastvrij (lees: normaal) dat ik lekkere dingen op tafel zet. Niet als een "moetje", maar omdat ik het leuk vind (en errug lekker!!) en goed voor mijn gasten wilt zorgen
Dus @TO: nee, ik vind het normaal dat je goed voor je gasten verzorgd. Jouw vrienden zijn, sorry, ronduit asociaal en onbeleefd. Ik krijg er echt een "brrrr" gevoel van.
quote:flatscreen schreef op 11 oktober 2010 @ 10:40:

Sjaa iedereen is anders "gastvrij".

En zo te lezen zijn jouw vrienden soms erg gemakkelijk erin.



Dat heb je ook met verjaardagen, bij sommige krijg je een plak cake. En bij mij mag iedereen ook nog warm mee-eten. Ook dat is niet gebruikelijk.



Helaas kun je er weinig mee. Je kunt moeilijk van te voren vragen; en wat ben je van plan??



Natuurlijk is iedereen op z'n manier gastvrij. Ik schiet nogal door met gastvrijheid in de zin van dat mensen propvol uit mijn huis vertrekken (als ze zouden willen overigens en ik hoor ze niet klagen hoor )



Maar denk dat het hier eerder om gaat dat je soms helemaal niets krijgt of dat er mensen zijn die geen moeite (ook niet klein) doen zeg maar.

Een plak cake, daar is waarschijnlijk aan gedacht. Jij denkt aan avondeten (ik= ). Dus het gaat om het gebaar en niet de hoeveelheid.
Alle reacties Link kopieren
ik heb dus bijna niks in huis. Want als ik thee drink, drink ik alleen maar thee, eet geen koekjes ofzo. En nee, daar ga ik ook geen voorraad van aanleggen.



Ja ik haal wel wat als er bezoek komt, maar als mijn ouders ofzo 10 min. van te voren bellen dat ze bijna voor de deur staan en of ik thuis ben etc. dan heb ik dus alleen maar thee of koffie (zonder koffiemelk) voor ze in de aanbieding. Ik vraag wel of ik nog even naar de supermarkt moet rennen als ze wat willen.



En als ik mensen uitnodig voor een etentje zet ik ze wel wat voor, hoewel dat voor mij echt wel een stressmoment is. Dat kost bij mij echt wel een halve dag ofzo hoor en gepieker wat ik moet koken. (ben nogal een makkelijke en niet zo'n goed geoefende koker, maar wil wel wat okees op tafel zetten)
quote:lizettetje schreef op 11 oktober 2010 @ 11:53:

[...]





Tja, dan wordt het inderdaad wat lastiger... Zelf heb ik daar geen last van, kan er prima vanaf blijven als het moet.'t Is bij mij zelfs zo dat als ik in 'n fanatieke lijnperiode zit, ik de restanten van 'n lekker avondje met bezoek, aan dat bezoek mee naar huis geef. Dus 'n halve zak chips, halve bakjes met salade en kaasjes. Omdat ik mezelf ken en wéét dat ik het dan alsnog zelf naar binnen prop de volgende dag.
Ik heb hier overigens altijd een krat bier staan, rode/witte/rosé wijn, likeurtjes, chips, koek, snoep en chocola. Altijd wel hartige dingen in huis. Niet te vergeten dat iemand al-tijd kan mee-eten.



.......



Er komt bij mij nooit iemand over de vloer



(oké, zo erg is het nou ook weer niet Maar het klopt wel dat ik altijd eten en drinken in huis heb voor een heel weeshuis/leger)
Alle reacties Link kopieren
als het zondag is zijn er nog altijd wel supermarkten open, en anders zou ik desnoods iets bij een tankstation halen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 11 oktober 2010 @ 12:04:

ik heb dus bijna niks in huis. Want als ik thee drink, drink ik alleen maar thee, eet geen koekjes ofzo. En nee, daar ga ik ook geen voorraad van aanleggen.



Maar waarom dan niet als ik vragen mag?



Kies gewoon een pak koekjes uit wat lang goed blijft. Het blijft gauw een aantal maanden goed en in die paar maanden tijd krijg je toch wel eens bezoek zodat je de koekjes kan aanbieden? Zo ook hetzelfde met nootjes en chips...



Ik heb bijv. ook altijd een paar blikjes tonijn in de kast staan, blijft goed tot eind 2012! Met een paar simpele toevoegingen kan je snel een lekkere tonijnsalade op tafel toveren.
Alle reacties Link kopieren
quote:lizettetje schreef op 11 oktober 2010 @ 12:14:

[...]





Maar waarom dan niet als ik vragen mag?



Kies gewoon een pak koekjes uit wat lang goed blijft. Het blijft gauw een aantal maanden goed en in die paar maanden tijd krijg je toch wel eens bezoek zodat je de koekjes kan aanbieden? Zo ook hetzelfde met nootjes en chips...



Ik heb bijv. ook altijd een paar blikjes tonijn in de kast staan, blijft goed tot eind 2012! Met een paar simpele toevoegingen kan je snel een lekkere tonijnsalade op tafel toveren.Omdat ik al amper een voorraad voor mezelf kan aanleggen. Bovendien, het gaat prima zo hoor, ik haal gewoon wat.
Alle reacties Link kopieren
quote:ronniemitchel schreef op 11 oktober 2010 @ 11:38:

Weet je waarmee ik met mijn mond open stond?, wij hadden een koppel (familie) uitgenodigd om te komen eten, na het eten pakte ze ineens de beurs en vroeg wat het koste,ik wist niet wat ik hoorde, natuurlijk heb ik gezegd dat we er niets voor wilden,het gaf wel een rot gevoel om eerlijk te zijn.



Nou dat vind ik idd wel weer het andere uiterste zeg!!

Ik zou me daar ook echt een beetje lullig bij voelen......
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 11 oktober 2010 @ 12:04:

ik heb dus bijna niks in huis. Want als ik thee drink, drink ik alleen maar thee, eet geen koekjes ofzo. En nee, daar ga ik ook geen voorraad van aanleggen.

Waarom eigenlijk niet? En nee, geen hele voorraad, maar als je ouders bijv. geregeld langskomen waarom zou je dan niet standaard een pakje koekjes voor ze in huis hebben? Dat snap ik dus echt niet.



Ja ik haal wel wat als er bezoek komt, maar als mijn ouders ofzo 10 min. van te voren bellen dat ze bijna voor de deur staan en of ik thuis ben etc. dan heb ik dus alleen maar thee of koffie (zonder koffiemelk) voor ze in de aanbieding. Cupjes koffiemelk kosten een drol en blijven heel lang goed. Poedermelk nog veel langer. En wat kost zo'n klein flesje koffiemelk nou helemaal?



Ik vraag wel of ik nog even naar de supermarkt moet rennen als ze wat willen. Een goede gast zegt " welnee, joh ". Maar dat maakt jou nog geen heel goede gastvrouw.



En als ik mensen uitnodig voor een etentje zet ik ze wel wat voor, hoewel dat voor mij echt wel een stressmoment is. Dat kost bij mij echt wel een halve dag ofzo hoor en gepieker wat ik moet koken. (ben nogal een makkelijke en niet zo'n goed geoefende koker, maar wil wel wat okees op tafel zetten)
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Elninjo, is er geen soort chips, nootjes of olijven oid wat je zelf niet te pruimen vindt?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 11 oktober 2010 @ 12:34:

Elninjo, is er geen soort chips, nootjes of olijven oid wat je zelf niet te pruimen vindt?Ja, olijven lust ik niet, maar die koop ik dan weer vers voor de liefhebbers. Geen idee hoe lang die dingen houdbaar zijn, maar kies liever voor iets waarmee ik mijn visite geen acute diaree mee aan kan doen.
Cupjes koffiemelk vind ik ook ideaal! Vooral omdat ik zelf geen koffie drink en die dingen dus heel lang houdbaar zijn en dus perfect geschikt zijn voor mijn wél koffiedrinkende gasten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven