Wat doe jij als je mensen uitnodigt voor een etentje?

11-10-2010 09:34 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
N.a.v het topic over merkproducten voor je gasten, schoot me iets anders te binnen.



Wij (ik en mn vriend) hebben al meerdere malen meegemaakt dat als we bij vrienden thuis worden uitgenodigd voor een etentje ze vaak niet koken maar opeens uit eten willen. nou ja geen probleem, maar we mogen wel zelf betalen! Ik vind dat onbeschoft, wij rekenen daar helemaal niet op namelijk en ik verwacht als mensne mij uitnodigen voor eten dat ik dan niet vervolgens 50 euro in eenrestaurant uit hoef te geven. Want ze kiezen ook nooit de goedkoopste tenten uit en roepen dan altijd: zullen we lekker het 3-gangen verrassingsmenu nemen???



Ander voorbeeld: toen we laatst bij andere vrienden kwamen om te eten werden we daar al om 16:00 uitgenodigd. Maar er is de hele middag verder geen hapje of knabbeltje meer op tafel gekomen. Pas om 19:30 gingen we eten.

Ik weet niet of wij daar nou zo moeilijk in zijn ,maar ik ben van huis uit al gewend dat mn moeder altijd toastjes, hapjes, chipjes e.d. op tafel zette als er visite kwam!

Ik vond het echt een beetje gek dat we daar gewoon niks kregen terwijl ik op een gegeven moment echt honger had!



Nog een voorbeeld: was laatst bij een vriendin uitgenodigd. Kom ik daar: is er niks in huis! Maar dan ook echt niks. Ik kon een glas water krijgen of een glas melk, that's it. ze zei dat ze geen tijd meer had om boodschappen te doen na het werk.

Ik zou dat soort dingen dus nooit laten gebeuren, dan doe ik dus boodschappen in mn lunchpauze of al de dag ervoor of weet hoe ik het oplos. Sowieso heb ik eigenlijk altijd wel iets te drinken in huis.



Na al deze ervaringen ben ik t met mijn eigen gastvrijheid ook wat relaxter gaan nemen. Want wij hebben dus juist altijd van alles: hapjes bij de borrel, iets lekkers bij de koffie......en dan nog liep ik me altijd zorgen te maken of we wel genoeg hadden of de goede dingen. Maar ik geloof dat wij onze gasten nu wel al bovengemiddeld verzorgen dus ik maak me er minder druk om



wat vinden jullie normaal??
Alle reacties Link kopieren
Als ik mensen uitnodig om te komen eten dan kook ik zelf of we halen wat. Op mijn kosten uiteraard.



Als je smiddags al komt dan is er wat lekkers voor op tafel en om te knabbelen..



Maar als 1 van mijn goeie vriendinnen langs komt en ik heb een hele drukke week gehad dan kan het idd gebeuren dat er niet veel in huis is. MIjn vriendinnen vinden dat ok want die komen voor mij en zijn heel tevreden met een kopje thee.. ze komen immers voor mij en om mij te zien en niet voor de hapjes of drankjes die ik ze voorschotel..



Normaal ben ik heel gastvrij en heb ik kasten vol lekkers, maar t is idd wel eens gebeurd dat ik alleen een kopje thee of melk kon inschenken..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Met veel van mijn vrienden spreken we af om uit eten te gaan. Gewoon omdat we dat gezellig vinden. Dit gebeurt dan zowel als ze naar mij komen als wanneer ik naar hen ga. Overigens is dan van te voren bekend dat we naar 'n restaurant gaan en wordt niemand daarmee voor 't blok gezet. We betalen uiteraard ieder zelf.



We komen echter al wel bij elkaar aperitieven en de gastvrouw zorgt voor 'n goedgevulde tafel, dus het is eerder zaak je in te houden zodat je nog honger hebt voor het etentje, dan dat je honger zit te lijden.



Vind het overigens ook erg als ik wel 'ns bij iemand kom en er is bijna niks in huis, terwijl ik zelf altijd flink uitpak met kaasjes, salades, nootjes, chips e.d. Als ik ergens niets te drinken krijg, vraag ik er wel gewoon om trouwens. Al is 't maar 'n glas water, maar ik ga geen dorst zitten lijden als ik op visite ben.



Met 'n andere vriendin is het juist sport om iets lekkers voor elkaar te koken en dan gewoon onderuitgezakt in de bank te hangen voor de tv. Ook helemaal leuk.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind jou normaal en die voorbeelden die je aanhaalt zijn in mijn ogen voorbeelden van ongastvrijheid.



Overigens kan ik me een soortgelijk topic herinneren en de meesten waren het wel met jouw denkwijze eens!
Alle reacties Link kopieren
Wat ik normaal vind? Als ik mensen uitnodig om te komen eten, dan zorg ik voor een lekker diner.



Als mensen onverwachts komen, dan probeer ik ook nog of ze kunnen mee eten.



Maar altijd hapjes bij de borrel: nee, dat heb ik dus niet. Ik vergeet ook koekjes te halen bijv., omdat ik die zelf niet eet.



Maar ik ga er van uit dat als mensen komen, ze voor mij komen, n niet voor de hapjes etc.



Koffie heb ik altijd in huis, evenals een vruchtensap of een wijntje.

Soms lijkt het wel of mensen elkaar willen overtreffen in het hebben van allerlei hapjes. Maar op een normale dag vind ik dat overbodig hoor. Iedereen is welkom bij mij, ik ben erg gastvrij, en dat heeft niets te maken met het wél of niet hebben van hapjes, snacks e.d vind ik...
Alle reacties Link kopieren
Wat ik normaal vind?

Niet de bovenstaande voorbeelden. Gênant gewoon!

Als je mensen uitnodigt, dan zorg je goed voor die mensen. Uit eten gaan of niets in huis hebben vind ik het toppunt van gierigheid en ongastvrijheid.

Als iemand geen geld heeft is het begrijpelijk, maar dat weet je dan en kun je zelf iets meebrengen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook een beetje raar. Als ik mensen uitnodig om bij ons te eten zorg ik dat er eten is....zelf gemaakt of gehaald. Maar ik betaal het uiteraard.



En inderdaad staat er ook altijd wel iets op tafel....
Er is hier altijd wat lekkers in huis. En als we iemand uitnodigen dan zorg ik er wel voor dat er iets op tafel komt te staan en dat er genoeg drinken is (al is dat dan wel koffie van de AH, sap van de Aldi en Coca Cola). Als iemand onverwachts langs komt dan heb ik bijv. geen light produkten in huis, dan zal diegene het moeten doen met wat we hebben.

Ik vind uit eten gaan ook iets heel anders dan iemand uitnodigen om te komen eten. Ik vind het ook niet zo netjes als je iemand uitnodigd die mensen zelf te laten betalen. Dat zou je toch ook niet doen als je Chinees ging halen.
Alle reacties Link kopieren
Bij dit soort mensen heel erg duidelijk en recht voor zijn raap zijn, aangezien er ws een enorme plaat voor hangt.



Dus zeggen dat je niet betaald, dat je op uitnodiging bent gekomen en dit niet ingecalculeerd hebt.

Zeggen dat je honger hebt als je honger hebt....



Moet eerlijk zeggen dat dit soort mensen gauw vriend af zijn bij mij denk ik, aldan niet door mijn eigen toedoen (eerlijkheid die voor botheid wordt aangezien, mede door die enorme plaat voor hun harsens)
Alle reacties Link kopieren
Als ik weet dat er visite komt haal ik van alles in huis.Komen ze onverwachts langs dan kan het gebeuren dat er niets in huis is omdat ik nog boodschappen moet doen.

Daarom heb ik liever dat ze eerst bellen (kan ook wel eens niet uitkomen),ik bel ook altijd eerst of het uitkomt.
quote:zusenzoo schreef op 11 oktober 2010 @ 09:45:

Bij dit soort mensen heel erg duidelijk en recht voor zijn raap zijn, aangezien er ws een enorme plaat voor hangt.



Dus zeggen dat je niet betaald, dat je op uitnodiging bent gekomen en dit niet ingecalculeerd hebt.

Zeggen dat je honger hebt als je honger hebt....



Moet eerlijk zeggen dat dit soort mensen gauw vriend af zijn bij mij denk ik, aldan niet door mijn eigen toedoen (eerlijkheid die voor botheid wordt aangezien, mede door die enorme plaat voor hun harsens)Denk dat je dat niet direct zo negatief moet opvatten. Ben zelf ook heel erg gewend geraakt om juist uit eten te gaan met vrienden, dus als ik 'n nieuwe kennis op bezoek krijg denk ik dat ik hem/haar er 'n plezier mee doe om naar 'n restaurant te gaan, ipv hem/haar aan mijn dubieuze kookkunst bloot te stellen. Als je zelf niet van 't uit eten bent, kun je dat dus ook op 'n normale manier aangeven ipv gelijk van slechte bedoelingen uit te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Jouw opvattingen zijn in mijn ogen ook heel normaal.



Wij hebben altijd van alles in huis, van drinken, eten, hapjes etc etc

Zelfs frisdrank, wat wij zelf niet drinken heb ik altijd koud in de schuurkoelkast staan voor visite. Avondeten, een beetje van alles wat maar iedereen kan mee-eten hoor. Mocht het nou niet zo zijn bestellen wij eten op onze kosten.

Ben je mal ik ga andere mensen niet op kosten jagen.



Ga ervan uit dat onze vrienden er ook zo over denken anders ga je op een gegeven moment toch ergeren aan dat gedrag.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik word uitgenodigd voor een etentje bij iemand thuis en dan vervolgens op eigen kosten uit eten moet. Vind het ook heel onbeschoft eigenlijk.

Als ik mensen uitnodig voor een etentje zorg ik dat ik naast het diner ook voldoende hapjes en drank in huis heb, vind het niet meer dan normaal.
Alle reacties Link kopieren
Normaal zorg ik er ook wel voor iets op tafel te hebben als ik mensen uitnodig.

Mijn 2 beste vriendinnen weten zelf de koelkast en de voorraadkast prima te vinden (heb met 1 in een studentenhuis gewoond, ik zou me heel ongemakkelijk voelen als ze eens niet met haar neus in mijn koelkast zou zitten) en nemen ook gerust/zetten wat op tafel.



Heel soms komt het voor dat ik weinig te drinken in huis heb, of net het verkeerde, want dat drinken ze niet meer.

Dan nog is er altijd wel thee/koffie/ranja..



Bij mensen die zelf nooit iets op tafel zetten, zou ik op een gegeven moment hetzelfde gaan doen: me niet druk maken of ik wel iets te eten in de kast heb staan..

Het plotseling uit eten gaan vind ik leuk, maar dan wel als ik het ruim genoeg heb om dat te kunnen doen. Vaak is dat niet zo en dat geef ik dan ook wel aan. (niet dat het veel voor komt hier, bijna nooit eigenlijk)
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 11 oktober 2010 @ 09:48:

[...]



Denk dat je dat niet direct zo negatief moet opvatten. Ben zelf ook heel erg gewend geraakt om juist uit eten te gaan met vrienden, dus als ik 'n nieuwe kennis op bezoek krijg denk ik dat ik hem/haar er 'n plezier mee doe om naar 'n restaurant te gaan, ipv hem/haar aan mijn dubieuze kookkunst bloot te stellen. Als je zelf niet van 't uit eten bent, kun je dat dus ook op 'n normale manier aangeven ipv gelijk van slechte bedoelingen uit te gaan.Maar in zo'n geval maak je dat dan toch van tevoren kenbaar? Of jaag je je nieuwe kennis ongevraagd op kosten?
Alle reacties Link kopieren
Jeemig, ik vindt die voorbeelden echt asociaal..

Zelf hebben wij niet zoveel geld te spenderen, maar ik nodig liever minder vaak iemand uit om dan teminste je best te kunnen doen en gastvrij te zijn met lekkere hapjes e.d dan vaak iemand uitnodigen en alleen water voor te kunnen zetten...

Hapjes hoeven niet zo duur te zijn overigens, ik maak veel zelf (wat ik ook een teken van gastvrijheid vind, dat mensen merken dat je hun komst de moeite waard vindt om er aandacht aan te schenken)

Als iemand plotseling voor de deur staat is het natuurlijk wat anders, wij leven zelf vrij karig en hebben nooit fris in huis bijv.
Alle reacties Link kopieren
Vreselijk, dat soort mensen.



Bij ons idem hoor. Gelukkig hebben we niet veel vrienden/kennissen die er veel anders mee om gaan dan wij. Doorgaans zijn wij en de mensen waarmee we om gaan redelijk hetzelfde en daarbij houden we bijvoorbeeld ook vaak rekening met de wensen van anderen omtrent eten e.d. Kinderen mee, of lust je iets niet of juist heel graag? Wij vinden het dan juist leuk om daarin tegemoet te komen als we veel om iemand geven.



Juist om die reden denk ik dat het onbegrip kweekt bij ons als het dan eens voor komt. Zo had ik eens een erg goed vriendin, we hebben ook hetzelfde werk en een enorme klik. Het was me toen we beiden nog single waren, al eens opgevallen dat ze wat krenterig kon zijn (bijvoorbeeld altijd een "american party" geven op haar verjaardag), maargoed ik kan niet in de portemonnee van een ander kijken. Maarja, daarnaast dan wel in de duurste wijk van de stad willen ("moeten') wonen in een luxe 19de eeuws appartement, je boodschappen alleen bij de scharrel slager doen en in sterrententen eten. Zij flikt het dus ook nog steeds om ons uit te nodigen en dan als je bij haar aan komt enthousiast te vertellen dat ze een "tafeltje in het Okura heeft gereserveerd". En bij afrekenen dan de doodleuk zonder blikken of blozen de rekening splitten ja. Om je kapot te schamen.



Ze behoort niet meer tot mijn beste vrienden. puur en alleen om die reden, eerlijk gezegd, al ging daar behoorlijk wat tijd over heen. Ik was dat materialistische gedoe van haar beu en het maakte dat ik haar geen leuk mens meer vind in het algemeen.
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 11 oktober 2010 @ 09:48:

[...]



Denk dat je dat niet direct zo negatief moet opvatten. Ben zelf ook heel erg gewend geraakt om juist uit eten te gaan met vrienden, dus als ik 'n nieuwe kennis op bezoek krijg denk ik dat ik hem/haar er 'n plezier mee doe om naar 'n restaurant te gaan, ipv hem/haar aan mijn dubieuze kookkunst bloot te stellen. Als je zelf niet van 't uit eten bent, kun je dat dus ook op 'n normale manier aangeven ipv gelijk van slechte bedoelingen uit te gaan.





Ik ga ook uberhaupt niet van slechte bedoelingen uit, ze hebben gewoon een plaat voor d'r kop, dat bedoel ik.

En ik neem aan dat als jij mensen uitnodigt voor een etentje en dat dan buiten de deur doet, dat jij de kosten op je neemt, aangezien jij hen uitnodigt, dit is bij TO niet het geval en dat vind ik rond uit onbeschoft maar denk niet aan slechte bedoelingen, denk gewoon dat ze niet beter weten en dus een plaat voor hun kop hebben, snap je het nu beter?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook nog nooit meegemaakt, gelukkig. Wel dat ik uit eten werd genomen, niet op mijn kosten dus. Verder vind ik het heel normaal dat je iets te knabbelen heb voor het diner. Hier meestal toastjes met wat lekkers.

Heb dan ook eigenlijk altijd wel wat in huis.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nammma schreef op 11 oktober 2010 @ 09:42:





Maar ik ga er van uit dat als mensen komen, ze voor mij komen, n niet voor de hapjes etc.



..



Als ik naar de bioscoop ga, ga ik ook voor de film. Dat betekent niet dat ik er niets lekkers bij wil eten of drinken.



Natuurlijk kom ik voor de mensen op bezoek, maar wat is er mis met wat gastvrijheid mbt eten en drinken?
quote:layla1969 schreef op 11 oktober 2010 @ 09:52:

[...]





Maar in zo'n geval maak je dat dan toch van tevoren kenbaar? Of jaag je je nieuwe kennis ongevraagd op kosten?Als ik voorstel om naar 'n restaurant te gaan (uiteraard al wanneer de afspraak wordt gemaakt, niet op het moment dat ze bij mij zijn), dan ga ik er vanuit dat ze het gewoon eerlijk zeggen als ze daar geen zin in of geld voor hebben. Doen ze dat niet, dan achteraf niet miepen.
Alle reacties Link kopieren
Ik had het gister nog. Even een vriend naar huis brengen, is rijbewijs kwijt, moest veel spullen meenemen dus kon niet niet de trein. 150 km, benzine op zijn kosten. Op zich goed geregeld maar daar niet eens binnen geweest ofzo. niets!



Toen hem afgezet bij zijn vriendin en zij: ja sorry ik kan jullie niets aanbieden want ik heb niets in huis. (zondag middag) Nu kennen we die 2 al langer dan vandaag en hebben we standaard drinken in de auto liggen maar ik vind het echt aso eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Even ter verduidelijking: ik heb het natuurlijk niet over onverwachts bezoek! Als er opeens iemand komt aanwaaien, ja dan zal ik misschien ook niet altijd een stroopwafel bij de koffie hebben. Maar in bovenstaande voorbeelden was het allemaal afgesproken werk, en dan vind ik het echt heel gek dat je iemand niks anders dan water kunt aanbieden of niet eens een nootje in huis hebt als je mensen om 4 uur op de borrel uitnodigt.



Maar goed, blij dat de meesten er hier net zo over denken want na deze reeks ervaringen begon ik me bijna af te vragen of ik ouderwets ben met mn nootjes en koekjes en 4 verschillende soorten frisdrank voor de visite :-)
Niet meegemaakt dat we uit eten gingen terwijl de verwachting is dat we daar eten.

Wel eens lang blijven hangen, terwijl we alleen een borreltje zouden doen en dan spontaan uit eten gaan.



Als iemand mij niets zou voorzetten, zou dat niet betekenen dat ik de volgende keer ook niks in huis heb.



Wat ik wel altijd vervelend vind, is bij spontane visites en dan niks in huis hebben... maar goed, daar kan ik dan weinig aan doen...
Alle reacties Link kopieren
quote:Maja82 schreef op 11 oktober 2010 @ 09:56:

Ik had het gister nog. Even een vriend naar huis brengen, is rijbewijs kwijt, moest veel spullen meenemen dus kon niet niet de trein. 150 km, benzine op zijn kosten. Op zich goed geregeld maar daar niet eens binnen geweest ofzo. niets!



Toen hem afgezet bij zijn vriendin en zij: ja sorry ik kan jullie niets aanbieden want ik heb niets in huis. (zondag middag) Nu kennen we die 2 al langer dan vandaag en hebben we standaard drinken in de auto liggen maar ik vind het echt aso eigenlijk.



Oh wat erg, zeg. Ben je dat niet beu?



En helemaal niets in huis? Zelfs geen belegen theezakje?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven