Wat eten we vandaag vegetarisch

06-10-2019 15:18 3024 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!
Ik ben sinds ongeveer een jaar overgegaan op een vegetarisch eetpatroon. Inmiddels heb ik al een hoop leuke gerechten verzameld, want vegetarisch eten is echt niet zo moeilijk als het lijkt! Maar soms mis ik toch wat inspiratie. Daarom zou ik graag gerechten uitwisselen met anderen die ook (vaker) vegetarisch of veganistisch willen eten. Ik trap af met een van mijn favoriete pasta recepten:

https://recepten.lidl.nl/Recept/Pasta-m ... it-de-oven
Do you want to be right? Or happy?
gegratineerde pasta met spinazie en artisjokken
Pokébowl vandaag.
Een beetje een late reactie maar ik eet thuis (en daarbuiten) vegan, mijn vriend eet ‘alles’ dus eet soms vegan mee, soms vegetarisch en soms vlees/vis. Vroeger (thuis) at ik vegetarisch (initieel wel nog vis...), mijn ouders aten af en toe mee maar mijn moeder kookte vaak ‘apart ‘, vaak uitgaande van een vegetarische basis.

Hier Japans gegeten in de stad vanmiddag. Ik ben gek op zeewier, dus dat vind ik echt zo’n traktatie :)
mindervanmij schreef:
15-11-2019 16:41
Geen idee, maar fermentatie is echt niet zo heftig hoor. Volgens mij is het produceren van brood en bier ook een fermentatie proces. Het is vrij gangbaar
Ja, dat is waar.
Ik zou niet zonder brood kunnen.
Blauwe schimmelkaas is voor mij te heftig. Die gisting gaat in mijn darmen gewoon door.

Soja bonen zijn meer een issue.
Schimmels worden ook als medicijn gebruikt. Weten wat je eet. Is voor iedereen weer anders.

EDIT: Bacteriën worden veel gebruikt om voeding langer houdbaar te maken.
Alle reacties Link kopieren
Wrap met hummus, gegrilde groenten en wat kaas. Was makkelijk, snel en lekker. Heerlijk na een wat drukkere dag.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Ik ga vandaag maar eens iets uit een kookboek maken denk ik. Er staan hier tig vegetarische en veganistische kookboeken en ik maak er nooit wat uit, dus misschien leuk voor zo’n zondag. Het lastige is alleen dat waarschijnlijk alleen mijn oudste dochter het zal lusten, we hebben hier nogal moeilijke eters.
Gisteren een snelle pasta, niks bijzonders, wel lekker.

Vanavond denk ik iets met de pompoen die al een poosje in de kelder ligt.
Mijn lievelings-pompoengerecht is met chilivlokken, sesamzaadjes, honing, walnoot en geitenkaas uit de oven.
Wij eten nu broodje vega bitterballen :kwijl:
Vega lasagne met vega-rulgehakt. :)
Net boodschappen gedaan. Het wordt stamppot andijvie met feta en zwarte olijven.
Tip van de dag.
Je kan de Conimex mix voor Babi Pangang natuurlijk prima gebruiken voor een vegetarisch gerecht.
Of überhaupt marinademixen voor vlees gebruiken voor je vegetarische gerechten. (Zolang er geen trassi, oestersaus enz. inzit.)

En zelfgemaakte vegetarische Tjap Tjoy is heerlijk.
mindervanmij schreef:
17-11-2019 13:23
Wij eten nu broodje vega bitterballen :kwijl:
Lekker hè?

De vega kroketten zijn hier ook een succes.
Wat is het geworden Pamela?

Hier risotto met ui, prei, wortel, paprika en pompoen, en geitenkaas voor vriend
Alle reacties Link kopieren
PiNuts14 schreef:
17-11-2019 19:41
Wat is het geworden Pamela?

Hier risotto met ui, prei, wortel, paprika en pompoen, en geitenkaas voor vriend
Klinkt goed!

Ik voelde me vandaag niet lekker en had uiteindelijk toch geen zin om iets lastigs te koken. De kinderen eten graag bloemkool en dat is het geworden met gekookte aardappelen en voor hen en mijn man gebakken kabeljauw. Voor mezelf heb ik er een No beef burger van de Vegetarische Slager bij gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Wij aten een soep van kikkererwten, uien, spinazie, chili en kaneel, recept uit Soup. Klinkt lekker maar viel wat tegen. Met limoensap, koriander en crème fraiche was het wel lekker. Broodje met boter erbij.

Ik heb steeds zo'n zin in sushi. Zo'n pokebowl, is dat voor thuis een goede vervanger? En heeft iemand een goed recept? Ik lees zeer diverse recepten op internet, onder meer met bruine rijst en bouillon, dat lijkt me niks.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
streepjessokken schreef:
17-11-2019 22:49
Wij aten een soep van kikkererwten, uien, spinazie, chili en kaneel, recept uit Soup. Klinkt lekker maar viel wat tegen. Met limoensap, koriander en crème fraiche was het wel lekker. Broodje met boter erbij.

Ik heb steeds zo'n zin in sushi. Zo'n pokebowl, is dat voor thuis een goede vervanger? En heeft iemand een goed recept? Ik lees zeer diverse recepten op internet, onder meer met bruine rijst en bouillon, dat lijkt me niks.

Deze vind ik heel lekker: http://www.degroenemeisjes.nl/recept-vegan-sushibowl/
Ik voeg zelf dan nog wat (verse) edamame toe.
Alle reacties Link kopieren
Kijk, dat lijkt echt op echte sushi-smaken! Ik heb m opgeslagen, dank je!
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
PoesinBoots schreef:
16-11-2019 11:01
Hier vanaf mijn 10e vegetariër (ben nu 48) Dus al 38 jaar iedere dag vegetarisch.
Man eet wel vlees.
Ah rond dezelfde leeftijd als ik dus, ook zo rond mijn 8e-10e en ben 45. In die tijd was het best ongebruikelijk, ik vond dat best lastig. Hoe heb jij dat ervaren? Een weelde aan producten nu dus ik ben zeer gelukkig als veganist nu! Maar nog steeds maak ik veel dingen zelf want dat is soms net wat lekkerder.
Mijn man en dochters aten tot twee jaar geleden ook nog vlees maar eten nu ook voor het grotendeel plantaardig.
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
16-11-2019 11:23
Ik ben geen vegetariër, ik houd absoluut van mijn stukje vlees nu en dan. Maar ik houd ook van gevarieerd koken, en daar hoort vegetarisch eten gewoon bij vind ik! En het is gewoon hartstikke leuk om van alles te ontdekken :).
Ben blij dat je er zo over denkt want ken veel mensen (al merk ik ook verandering daar in) die toch echt elke dag vlees moeten eten en vegetarisch maar apart en geitewollensokken achtig vinden. Als ik iets niet ben is het dat wel :D
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
16-11-2019 13:20
Ik eet in principe elke dag vegetarisch en probeer met periodes zoveel mogelijk veganistisch te eten (ben er nu ook weer mee begonnen), maar dat vind ik nog erg lastig. Dit omdat mijn man een echte vleeseter is en mijn kinderen ook geen vegetariërs zijn (al eten ze wel vaak vegetarisch). Ik kook elke dag en het lukt me niet om elke dag een veganistische maaltijd voor mezelf te koken. Soms is het makkelijk, maar met sommige dingen moet ik al twee versies maken en dan trek ik het niet om daar ook nog op te letten, of als het al een lastig te maken maaltijd is. En helemaal zonder kaas kunnen lukt me ook nog niet. Eieren en melkproducten heb ik geen moeite mee om te laten staan.

In restaurants neem ik als ze het hebben altijd de vegan optie en meestal vind ik die verrassend lekker.

Soms laten de kinderen wat kip of zalm of zo over en dan eet ik het gewoon op als mijn man het ook niet hoeft. Maar dat komt niet vaak voor.
Dat is lastig inderdaad. ik ben altijd al sinds ik mijn man leerde kennen vegetarisch geweest en dat was inderdaad best makkelijk aan te passen in gerechten. Veganistisch is lastiger maar wij zijn het allemaal twee jaar geleden geworden (95% dan, eet heel soms bv een stukje chocolade met melk erin als er niks anders is buiten de deur) dus dat was makkelijk aan te passen.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
16-11-2019 13:32
Van AH. Die van Unox hebben we ook geprobeerd, dat vond ik echt niet te eten. Terwijl hun vega leverpastei wél echt goed is.
Ok dan laat ik die van Unox graag liggen :) Dank voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
Gisteren uit brunchen geweest en had heerlijke american pancakes met allerhande fruit enz erbij, was echt heerlijk! Daarna niet veel trek meer dus een courgette&aardappel soep met knoflook, linzen en ui als ingrediënten. Heel makkelijk om te maken en wordt een heerlijke gebonden soep met hele linzen erin. Erbij stokbrood met een hartige spread.

Op maandag eten we meestal Hollandse pot, vinden mijn dochters heerlijk en straks in Nederland weer meer keuze uit verschillende groenten (is hier erg duur zoals bv spruitjes, prei). Vanavond aardappel puree met rode kool met zelfgemaakte appelmoes en een vega burger.
Straks eerst lunchen met toast met gebakken champignons&ui&knoflook en avocado.
Beleza schreef:
18-11-2019 03:30
Ah rond dezelfde leeftijd als ik dus, ook zo rond mijn 8e-10e en ben 45. In die tijd was het best ongebruikelijk, ik vond dat best lastig. Hoe heb jij dat ervaren? Een weelde aan producten nu dus ik ben zeer gelukkig als veganist nu! Maar nog steeds maak ik veel dingen zelf want dat is soms net wat lekkerder.
Mijn man en dochters aten tot twee jaar geleden ook nog vlees maar eten nu ook voor het grotendeel plantaardig.

Mijn ervaring was wel prima, ik was blij dat dat stinkvlees niet meer hoefde. Mijn moeder heeft het als zeer lastig ervaren :biggrin:
Ik was de enige vegetariër in het gezin.
Er waren idd nauwelijks vervangers. Ik kreeg wat vaker een eitje (eigen kippen, geen haan) en rond 1983/1984 kwam de eerste vegaburer zo ongeveer. Dat was een feestje.
Daarvoor maakte mijn moeder wel eens gehaktballetjes van mini sojabrokjes met ei, ui en paneermeel. en die vind ik nog steeds heel lekker :D
Beleza schreef:
18-11-2019 03:48

Straks eerst lunchen met toast met gebakken champignons&ui&knoflook en avocado.

Oeh lekker. Goed idee!
Alle reacties Link kopieren
Ben nu een lekker soepje aan het maken met wortel en pompoen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven