Wat eten we vandaag?

07-02-2020 14:48 3214 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alweer een nieuw deel van een langlopend topic. Praat , eet, en kook gezellig mee!

Het vorige deel vind je hier :eten/wat-eten-we-vandaag/list_messages/427421


Afbeelding
Hmmmmm ik krijg ook trek in börek en sucuk door jou Rastan! Heerlijk.

Ik maak vanavond me er gemakkelijk vanaf :) : lekkerbekje, gebakken aardappelwedges en bloemkool. Simpel maar de frutjes vinden dat erg lekker. Ik heb vandaag een thuiswerkdag en frut II wil niet slapen, aaaaargh, dus het is een lange rommelige dag zo.
Alle reacties Link kopieren
Vorige week vonden we het een goed idee een pas geopende toko te steunen. Zo sneu: ben je net begonnen, kun je meteen sluiten! Ze hadden snel geregeld dat ze konden bezorgen, dus wij hebben wat besteld... Geen overdrijving - we hebben vier (4!) dagen Indisch gegeten.

Van het weekend hadden we een Ierse pie met zelfgemaakt bladerdeeg en lekker veel rundvlees. Straks eten we tomatencurry met spinazie, kikkererwten en naan met raita.
Alle reacties Link kopieren
Haha eve, waar voor je geld bij de toko ;-D Was het ook lekker?

Zelfgemaakt bladerdeeg, wauw. Dat wil ik ook nog ns proberen. Probleem is alleen dat ik weet dat ik dat dan net zo vaak wil doen tot ik het echt goed kan, en waar laat je al dat bladerdeeg in de tussentijd. Om de paar dagen iets met bladerdeeg eten vindt de weegschaal niet goed ;-D

Over dingen maken tot je het echt goed kunt gesproken, vandaag was het weer brood & pizza-dag. Vond vorige keer het vormen van de pizza’s erg lastig gaan, dus vandaag het deeg minder fanatiek gekneed, de gluten ontwikkelen toch wel tijdens het ellenlange rijzen. Was al beter, kan nog beter. Misschien kneed ik de volgende keer helemaal niet, heb ook een stokbroodrecept waarbij dat eigenlijk niet hoeft. Verder ga ik de saus de volgende keer van gezeefde tomaten maken ipv tomaat blokjes, zodat ik wat dunner kan uitsmeren. Verder was ik redelijk tevreden. En waren ze heerlijk. Is er echt nog geen hipster-pizzatent die zuurdesem-pizza’s verkoopt? Gat in de markt, wat ik je brom.
Er is hier (natuurlijk) een hipster pizzatent die zuurdesem pizza's verkoopt, Moos. :proud:

Lukt het je nu wel met desem? Ik zou dat ook wel een keer willen proberen. Maar dat is lastig, toch?

Weer 2x gekookt vandaag. (je kan er maar druk mee zijn). Tussen de middag soep van courgette en spinazie met aardappel en mosterd. En een (weer) een soda broodje. En vanavond Nasi goreng met een gebakken eitje erbij.
Alle reacties Link kopieren
Wij eten vandaag een Griekse salade met voor man een stukje beenham, voor mij halloumi en rösti rondjes erbij.
Morgen mag ik weer werken :yes: en dan hebben we babi pangang uit de slowcooker wat we nog in de diepvries hebben. Dadelijk even kijken of er ook nog nasi goreng in de diepvries ligt en anders maak ik dat straks ook even.
Alle reacties Link kopieren
Ik speel vals met zuurdesem, voor de starter gebruik ik waterkefir. In principe kan je dan de volgende dag al bakken (maar wat langer fermenteren en het deeg een paar keer voeden, is ook prima).

Gistermiddag ben ik in slaap gevallen en maakten ze me pas wakker toen ze rond 19.00 uitsmijters stonden te bakken. Dus de bolognese die ik had zullen maken, is verplaatst naar vandaag.
Alle reacties Link kopieren
Wat grappig, zuurdesem durf ik niet eens te proberen! :D Nu heb ik trouwens trek in zo'n verse pizza, maar wij eten hamburgers. Liever uit de vriezer dan in de supermarkt deze dagen, dus eten we nog meer junk dan anders. :$

Ik had 450 gram bladerdeeg gemaakt, da's precies wat je nodig hebt voor zo'n taart. En het is niet moeilijk, maar vergt enige planning met al die toeren. Als je het wilt proberen: ik heb een goed recept en tips. :)

Toko was trouwens uitstekend, gelukkig!
Moosey schreef:
30-03-2020 20:54
Haha eve, waar voor je geld bij de toko ;-D Was het ook lekker?

Zelfgemaakt bladerdeeg, wauw. Dat wil ik ook nog ns proberen. Probleem is alleen dat ik weet dat ik dat dan net zo vaak wil doen tot ik het echt goed kan, en waar laat je al dat bladerdeeg in de tussentijd. Om de paar dagen iets met bladerdeeg eten vindt de weegschaal niet goed ;-D

Over dingen maken tot je het echt goed kunt gesproken, vandaag was het weer brood & pizza-dag. Vond vorige keer het vormen van de pizza’s erg lastig gaan, dus vandaag het deeg minder fanatiek gekneed, de gluten ontwikkelen toch wel tijdens het ellenlange rijzen. Was al beter, kan nog beter. Misschien kneed ik de volgende keer helemaal niet, heb ook een stokbroodrecept waarbij dat eigenlijk niet hoeft. Verder ga ik de saus de volgende keer van gezeefde tomaten maken ipv tomaat blokjes, zodat ik wat dunner kan uitsmeren. Verder was ik redelijk tevreden. En waren ze heerlijk. Is er echt nog geen hipster-pizzatent die zuurdesem-pizza’s verkoopt? Gat in de markt, wat ik je brom.
Brood bakken doe ik eigenlijk nooit. Echt nooit. Heb altijd het idee dat het heel lastig is. Komt ook doordat mijn ouders vroeger altijd zelf hun brood bakten en ik daar nooit heel blij van werd. Broodtrauma :-(

Vanavond at ik bij m'n ouders vanwege de wekelijkse oppasdag (iedereen is gelukkig nog gezond en koorts- en hoestvrij), vooraf groentensoep, daarna vis uit de oven, sperziebonen en röstirondjes. Bavarois toe. Frutjes zaten te smullen.
Oh nee, een broodtrauma. Haha.

Ik zou het graag een keer proberen, dus als iemand een beproeft recept heeft, ik houd me aanbevolen.

Bij de lunch aten we part 2 van de soep van gisteren. Diner was Pasta Norma.
Alle reacties Link kopieren
GB, ja hoor, gaat uitstekend met desem. Maar brood doe ik ook al een paar jaar met desem. Je moet er een tijdje aan wennen, het gaat allemaal wat trager dan met gist en temperatuur (van het deeg, van de omgeving) is meer van invloed. Maar het is veel vergevingsgezind er, als je gistdeeg te lang laat rijzen kun je er niks meer mee, desem overrijst eigenlijk niet.

Yette, grappig, rijst het dan ook met alleen die micro-organismen die in de kefir zitten? Ik zal ns opzoeken wat dat precies zijn.
Voor wie dat leuk vindt trouwens, meneer Wateetons geeft gratis workshops online wegens Corona. Onder andere zelf hotsauce maken en zelf miso maken.

Teig, het kost ook wel even wat oefening hoor, goed brood bakken. Maar ik vind het persoonlijk bijzonder bevredigend :-)

Eve, graag, dat bladerdeegrecept! Wie weet krijg ik er inspiratie voor. Als nu niet, wanneer dan, zou ik haast zeggen ;-)

Ik kookte vandaag in een krakerscafé voor daklozen die nu niet op hun normale stek terecht kunnen voor eten (take away maaltijden) Was leuk, een beetje zoals de foodwaste-diners die ik eerder wel deed, alleen wat meer basic. Oh, en vegan. Mijn 2 kraker-collega’s zijn geen officiële koks, maar wel al lang met vegan koken bezig en ik kan nog best wat van ze leren. Het werd couscous met ratatouille, paprika gevuld met seitan, rode linzen en meer paprika, een empanada met aardappel-seitan-vulling en champignons met knoflook/sojaroom. Alles bij elkaar behoorlijk smakelijk.
Alle reacties Link kopieren
GB, deze mevrouw is wel echt goed in brood: https://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/?m=1 Haar recepten kun je echt blindelings volgen.
Ik:
Overschot ratatouille met kippeblokjes en rijst

Man:
Broccolli met ui, maïs, iets van kruiden, kippeblokjes en rijst


De katten:
De helft van onze kip (of zo lijkt het toch)
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 31-03-2020 21:37
5.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Simpel maar lekker: gekookte aardappelen, rauwe witlofsalade met een uitje en een eitje en een kipsnitsel.
Alle reacties Link kopieren
@ Moosey, het rijst inderdaad. Voor een echt gerezen brood, beetje oberlander-achtig, heb je een dag of drie nodig. Een plat breekbrood kan al eerder. De ene keer gaat het vlotter dan de andere, hangt af van de temperatuur, het daglicht en hoe fit je kefir is.

Ik rommel eerlijk gezegd maar wat aan. Gebruik de kefirkorrels die over zijn (zomers groeit het als een gek) omdat weggooien zonde is. In tegenstelling tot de recepten die online te vinden zijn, voeg ik ook suiker toe aan het deeg omdat kefir zich daarmee ook voedt als je kefirdrank maakt. Ik heb het idee dat ik de boel daarmee flink versnel en je proeft er uiteindelijk niks meer van.
yette wijzigde dit bericht op 01-04-2020 07:38
0.15% gewijzigd
Ik ga weer een dienstje draaien vandaag en lief kookt gnocchi met prei, vijgen, tomatensaus en salsiccia. Daar heb ik nú al zin in want vind ik heerlijk.
Thnx Moos. Ik heb gisteren het hele verhaal over desem maken gelezen en ik ga het komende week proberen. Zodra ik roggemeel heb gehaald.

Yette, ik ben zeer benieuwd naar jouw beproefde recept met Kefir. Ik heb ook nog nooit Kefir gemaakt, dus dat zou ik ook graag horen. Do tell!
Alle reacties Link kopieren
hahaha broodbaktrauma. Ik heb de oude bakmachine van een vriendin gekregen toen zij een nieuwe kocht en heb alleen een paar keer van die k&k mix erin gemikt en is echt heel lekker maar het zit niet in mijn systeem. En dat ding staat in een kast ergens onderin want groot en onhandig dus heel snel haal ik hem er niet uit. Maar misschien as weekend eens doen.

Ben de vriezer leeg aan het maken: eergisteren de laatste erwtensoep met een verse Hema rookworst erin.
Gisteren de laatste runderstoof met bier samen met gekookte aardappels en sperziebonen.
Vanavond maak ik gebakken aardappels van de leftover aardappels van gisteren met een toscaanse carre en ovengeroosterde bloemkool.

Ben vandaag vrij. Mijn meivakantie met mijn moeder is gecancelled en het bedrijf heeft ons gevraagd om wat vrije dagen op te maken dus ik heb die nu verspreid over de komende weken en ik heb vanaf nu een 4-daagse werkweek. Dat is wel lekker dan alleen maar thuiswerken doordeweeks. Even een break in de week.

Moet morgen wel even naar kantoor toe want mijn oude laptop piept en kraakt dus IT gaat hem even doorlichten. Dat voelt gewoon als een uitje. Wordt mijn auto ook wel blij van om weer wat verder te rijden.... ;-)
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen, ik mag vandaag ook naar het werk.
Vanavond dus babi pangang met nasi uit de diepvries.
Ik heb ook een bbm en gebruik hem ook niet meer zo vaak. Voorheen vooral voor pizzadeeg en af en toe maar brood. Laatst weer eens gedaan en het is toch wel lekker. Misschien inderdaad van het weekend eens. Heb nog een pak kant en klaar voor witbrood staan.
Alle reacties Link kopieren
Mogge, ik ben ook vrij vandaag maar moet wat zaken organiseren voor mijn werkplek. Eerst thuis een workout gedaan, gedoucht, boodschapje - zo lunchen en dan even de mouwen opstropen. Nog 4 weken thuis werken, minimaal. Dus het loont wel de moeite. Heb zeer beperkt ruimte en boven geen kachel, t is nog echt te koud om daar te gaan zitten dus ik ben beneden wat aan het knutselen.

Bbm, ook ooit gehad maar ik vond het geen succes. En niet zo’n goeie oven dat ik het op een andere manier durf te proberen.

Gisteren heb ik met de buren iets besteld bij ons bio eetcafe. (Goed voorbeeld doet volgen KV) ik had een aspergetaartje, hmmmm met limoensaus broccoli en eieren. Erg lekker.

Vandaag trek ik een pie uit de diepvries, lam geloof ik. Kook er een pannetjes spruitjes bij.
Broodbakmachine komt er hier niet in, haha. Veel te groot. En ik weet hoe dat gaat... Net als bij KV. Ik heb ook nog zo'n pasta ding wat ik ooit heb gekregen en wat ook nooit wordt gebruikt. Als ik brood ga bakken doe ik het wel gewoon in de oven.

Mijn plan voor vanavond is hartige taart. Even zelf deeg maken, denk op basis van die witloftaart van KV. De taart wordt met uien en champignons. En ik maak denk ik een salade van witte kool en wat gestoomde sperzieboontjes voor erbij.
Vegan Jambalaya. Komt uit de vriezert want middagdienst op het werk!

Al gebruik ik het recept van nevernotcooking.nl . Ik kan haar site alleen niet meer vinden helaas.
Alle reacties Link kopieren
Overigens zag ik dat onze volgende geplande wandeldate meet binnen de verlengingsperiode van de maatregelen valt dus we moeten straks als het beter gaat maar weer gaan prikkeren.. en dan wandelen in de buurt en eten bij Moosey :high5:
Scherp Rast, ik had het nog niet gezien. Jammer, het is zulk goed weer de hele tijd. Nou ja, nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Alle reacties Link kopieren
Bami met tempeh.
Alle reacties Link kopieren
Penne met (blik)tonijn, olijven, kappertjes, citroenrasp, knoflook en daarbij wat gebakken ui en courgette.

En

Paprika gevuld met linzen, gekruide auberginepuree, ei en bovenop geitenkaas en geroosterde pompoenpitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven