Wat eten we vandaag?
zondag 3 oktober 2010 om 17:36
Hutspot net wel gehaald maar schuift door naar morgen, dan heb ik meer tijd. Had tot mijn vreugde nog een klein portie hachee in de vriezer. Hutspot is voor mij met hachee, (Hema)rookworst, zure zult. Velen gruwelen van zure zult, ik vind het heerlijk bij hutspot en boerenkool, lekker tijdje in de azijn zetten.
Nu dus restje pasta van gister (wat ik waarschijnlijk anders morgen weg zou doen).
Nu dus restje pasta van gister (wat ik waarschijnlijk anders morgen weg zou doen).
zondag 3 oktober 2010 om 17:52
quote:AgentL schreef op 03 oktober 2010 @ 15:52:
Even wat hap-snap reacties :
Heeft iemand een receptje voor Rendang?
.Rendang voor Age
Ingrediënten
* 800 gr Rundvlees
* 4 el arachideolie (pindaolie)
* 6 blaadjes djeroek poerote (limoenblaadjes)
* 2 stengels sereh (citroengras)
* 5 cm laos
* 1 el ketoembarpoeder
* 2 tl djintenpoeder
* 2 el gula djawa (vloeibare palmsuiker)
* 1 tl zout
* 500 ml dikke kokosmelk (kara/tropical)
* 4 st rode lombok (pepers)
* 4 st kleine sjalotjes
* 3 teentjes knoflook
* 1 el sambal oelek
Materialen
* Keukenmachine
Bereiden
Snijd het vlees in blokjes, snij het citroengras in stukken en kneus het, rasp de laos. Snij de pepers door midden, verwijder de pitjes en snij ze in dunne reepjes. Snij de sjalotjes in kleine stukjes, kneus de knoflook en doe dit samen met de sambal in de keukenmachine.
Bak de sjalotjes, knoflook en sambal (of de pasta) op met de arachideolie (5 minuten). Voeg citroengras, laos, ketoembar, djinten, vloeibare palmsuiker, pepers en zout toe. Roer alles even goed om. Voeg het vlees toe. Bak het vlees heel kort even mee. Giet de cocosmelk eroverheen. Breng het geheel aan de kook en draai het vuur lager. Voeg de limoenblaadjes toe. Laat het vlees ongeveer 4 tot 5 uur zonder deksel sudderen tot het rundvlees mals is. Blijf ondertussen roeren. Wordt het gerecht al droog en dreigt het aan te branden, terwijl het vlees nog niet mals is, voeg dan een klein beetje water toe.
Het gerecht is klaar als het vlees mals en de saus dik is en het rode ( van de sambal) cocosvet boven komt drijven. Verwijder de limoenblaadjes en serveer met rijst.
Heb het gister nog gegeten, heerlijk! Ik heb er zelf nog een half kopje sambal bijgedaan, daar hou ik van. Er zitten 2 porties in de vriezer. Voortaan maak ik een grotere voorraad zodat ik het vaker kan eten.
Even wat hap-snap reacties :
Heeft iemand een receptje voor Rendang?
.Rendang voor Age
Ingrediënten
* 800 gr Rundvlees
* 4 el arachideolie (pindaolie)
* 6 blaadjes djeroek poerote (limoenblaadjes)
* 2 stengels sereh (citroengras)
* 5 cm laos
* 1 el ketoembarpoeder
* 2 tl djintenpoeder
* 2 el gula djawa (vloeibare palmsuiker)
* 1 tl zout
* 500 ml dikke kokosmelk (kara/tropical)
* 4 st rode lombok (pepers)
* 4 st kleine sjalotjes
* 3 teentjes knoflook
* 1 el sambal oelek
Materialen
* Keukenmachine
Bereiden
Snijd het vlees in blokjes, snij het citroengras in stukken en kneus het, rasp de laos. Snij de pepers door midden, verwijder de pitjes en snij ze in dunne reepjes. Snij de sjalotjes in kleine stukjes, kneus de knoflook en doe dit samen met de sambal in de keukenmachine.
Bak de sjalotjes, knoflook en sambal (of de pasta) op met de arachideolie (5 minuten). Voeg citroengras, laos, ketoembar, djinten, vloeibare palmsuiker, pepers en zout toe. Roer alles even goed om. Voeg het vlees toe. Bak het vlees heel kort even mee. Giet de cocosmelk eroverheen. Breng het geheel aan de kook en draai het vuur lager. Voeg de limoenblaadjes toe. Laat het vlees ongeveer 4 tot 5 uur zonder deksel sudderen tot het rundvlees mals is. Blijf ondertussen roeren. Wordt het gerecht al droog en dreigt het aan te branden, terwijl het vlees nog niet mals is, voeg dan een klein beetje water toe.
Het gerecht is klaar als het vlees mals en de saus dik is en het rode ( van de sambal) cocosvet boven komt drijven. Verwijder de limoenblaadjes en serveer met rijst.
Heb het gister nog gegeten, heerlijk! Ik heb er zelf nog een half kopje sambal bijgedaan, daar hou ik van. Er zitten 2 porties in de vriezer. Voortaan maak ik een grotere voorraad zodat ik het vaker kan eten.
zondag 3 oktober 2010 om 18:05
Ik heb een stuk varkensfilet van 2,5 kg gekocht. Daar laat ik een recept met citroen, rozemarijn, suiker, droge witte en cognac op los (uit de Zilveren Lepel). Orzo met citroenrasp en room erbij (of risotto, maar die wordt dan wat ermoedig vanwege te weinig parmezaan) boontjes en een salade met o.a. tomaat, feta en een mij onbekende lokale slasoort.
zondag 3 oktober 2010 om 18:07
quote:thee schreef op 03 oktober 2010 @ 17:36:
Hutspot net wel gehaald maar schuift door naar morgen, dan heb ik meer tijd. Had tot mijn vreugde nog een klein portie hachee in de vriezer. Hutspot is voor mij met hachee, (Hema)rookworst, zure zult. Velen gruwelen van zure zult, ik vind het heerlijk bij hutspot en boerenkool, lekker tijdje in de azijn zetten.
Nu dus restje pasta van gister (wat ik waarschijnlijk anders morgen weg zou doen).Zure zult is toch vleeswaren? En wat doe je daar dan mee? Als vlees erbij? Is toch orgaanvlees?
Nu dus restje pasta van gister (wat ik waarschijnlijk anders morgen weg zou doen).Zure zult is toch vleeswaren? En wat doe je daar dan mee? Als vlees erbij? Is toch orgaanvlees?
zondag 3 oktober 2010 om 18:07
En snelle rendang is gewoon een ui bakken, boemboe van de toko en een blik kokosmelk en sudderen maar
Vanavond pasta (ik heb heel lang geen volkorenpasta gegeten omdat wij dat vroegah altijd thuis kregen net als zilvervlies rijst dus heel lang weigerde ik het te kopen inmiddels wat ouder en wijzer begin ik steeds meer op vaderlief te lijken qua eten )
in elk geval pasta dus hier met broccoli, paprika en uien met wat rode pesto en scheutje kookroom en flink geraspte parmezaan erover!
Wij eten trouwens wel heel geregeld vegetarisch, ik wil wel 2 a 3 keer, manlief vind 2x wel genoeg
Wel eten we vaak vis dus max 3x week vlees maar en dat vind ik meer dan zat!
Manlief hoefde trouwens niet heel de avond te werken, hij was bij altijd gezellige taptoe en erna nog even zelf feesten!
Vanavond pasta (ik heb heel lang geen volkorenpasta gegeten omdat wij dat vroegah altijd thuis kregen net als zilvervlies rijst dus heel lang weigerde ik het te kopen inmiddels wat ouder en wijzer begin ik steeds meer op vaderlief te lijken qua eten )
in elk geval pasta dus hier met broccoli, paprika en uien met wat rode pesto en scheutje kookroom en flink geraspte parmezaan erover!
Wij eten trouwens wel heel geregeld vegetarisch, ik wil wel 2 a 3 keer, manlief vind 2x wel genoeg
Wel eten we vaak vis dus max 3x week vlees maar en dat vind ik meer dan zat!
Manlief hoefde trouwens niet heel de avond te werken, hij was bij altijd gezellige taptoe en erna nog even zelf feesten!
zondag 3 oktober 2010 om 18:49
quote:Cherise1981 schreef op 03 oktober 2010 @ 18:07:
[...]
Zure zult is toch vleeswaren? En wat doe je daar dan mee? Als vlees erbij? Is toch orgaanvlees?
Yep, vleeswaren. Ik doe een paar plakjes in schaaltje, overgiet het met azijn.
Ik eet het 'erbij' zoals je bijv. zilveruitjes of augurken ergens bij eet. Op brood of gewoon een plakje zonder dat het in de azijn heeft gestaan lust ik dan weer niet.
Normaal (al 2 jaar minder eetlust) vind ik gekookt vlees er (nog extra) ook lekker bij. Bij voorkeur hamlappen of schoudercarbonade. Flink peper en zout erop, bouillonblokje(s) erbij, aan de kook brengen en paar uur laten sudderen zoals soepvlees).
Nog lekkerder als je dat vooraf maakt en de aardappels kookt in het kookvocht van het vlees. Net iets pittiger.
[...]
Zure zult is toch vleeswaren? En wat doe je daar dan mee? Als vlees erbij? Is toch orgaanvlees?
Yep, vleeswaren. Ik doe een paar plakjes in schaaltje, overgiet het met azijn.
Ik eet het 'erbij' zoals je bijv. zilveruitjes of augurken ergens bij eet. Op brood of gewoon een plakje zonder dat het in de azijn heeft gestaan lust ik dan weer niet.
Normaal (al 2 jaar minder eetlust) vind ik gekookt vlees er (nog extra) ook lekker bij. Bij voorkeur hamlappen of schoudercarbonade. Flink peper en zout erop, bouillonblokje(s) erbij, aan de kook brengen en paar uur laten sudderen zoals soepvlees).
Nog lekkerder als je dat vooraf maakt en de aardappels kookt in het kookvocht van het vlees. Net iets pittiger.
zondag 3 oktober 2010 om 18:51
quote:thee schreef op 03 oktober 2010 @ 17:36:
Niks zo veranderlijk als thee
De zin in hutspot overstijgt en ga ik toch hutspot maken. Ok, moet even naar beneden om m'n zak aardappels uit de auto te halen. Dan maar wat later eten. Rookworst staat te wellen, hachee is zo goed als ontdooid. Ahhhhh, wat heb ik er zin in!
Niks zo veranderlijk als thee
De zin in hutspot overstijgt en ga ik toch hutspot maken. Ok, moet even naar beneden om m'n zak aardappels uit de auto te halen. Dan maar wat later eten. Rookworst staat te wellen, hachee is zo goed als ontdooid. Ahhhhh, wat heb ik er zin in!
zondag 3 oktober 2010 om 18:57
Hmmm ladies wat is die Sweet Soy Pork lekker zeg!!!!!
Ben alleen ietwat uitgeschoten met de chilipoeder denk ik.
Maar man oh man, wat een genot zeg!
Had een beenhammetje in reepjes gesneden, heerlijk zacht vlees. De stukjes uien en paprika zijn nog heerlijk knapperig!
Zeer zeker voor herhaling vatbaar...
*Winnie geniet nog even verder*....
Ben alleen ietwat uitgeschoten met de chilipoeder denk ik.
Maar man oh man, wat een genot zeg!
Had een beenhammetje in reepjes gesneden, heerlijk zacht vlees. De stukjes uien en paprika zijn nog heerlijk knapperig!
Zeer zeker voor herhaling vatbaar...
*Winnie geniet nog even verder*....
zondag 3 oktober 2010 om 19:06
Orzo is idd pasta, Cherise. Het ziet eruit als rijst, ik heb het wel eens bij de Griek als bijgerecht gehad, in een flink ingekookte tomatensaus. Orzo is vrij stevig en -vind ik- het lekkerst met een kleine hoeveelheid krachtige saus. Zoals met citroenrasp, knoflookpeper en slagroom, of à la diavolo.
zondag 3 oktober 2010 om 20:10
Heb vanmiddag de pulled chicken sandwich gemaakt van kay's, en hij was erg lekker.!
Winnie, dat kookboek hebben wij ook en we hebben hem destijds gekocht voor 50,- volgens mij.
Jullie gaan mij wat minder zien (horen?), ik ga proberen het forummen drastisch te verminderen omdat ik merk dat het ten koste gaat van andere belangerijke dingen. Ik zal voortaan een paar keer in de week even snel een kijkje nemen en reageren op leuke topics.
Winnie, dat kookboek hebben wij ook en we hebben hem destijds gekocht voor 50,- volgens mij.
Jullie gaan mij wat minder zien (horen?), ik ga proberen het forummen drastisch te verminderen omdat ik merk dat het ten koste gaat van andere belangerijke dingen. Ik zal voortaan een paar keer in de week even snel een kijkje nemen en reageren op leuke topics.
zondag 3 oktober 2010 om 20:36
Gisteren mosselen gegeten. Gekookt in witte wijn, met een gefruit uitje en knoflook, worteltjes en prei. Daarna van het kookvocht een sausje gemaakt door er een half groente-bouillonblokje en crème fraîche doorheen te roeren. Voor erbij had ik een aardappel-bietjes salade gemaakt en natuurlijk stokbrood. Van die salade hadden we nog zoveel over dat we die vandaag weer hebben gegeten. Deze keer gewoon met een gebakken visje erbij. Een geslaagd kookweekeind!
zondag 3 oktober 2010 om 21:33
Ik lees het al, de Zilveren Lepel is een goede investering. Als dat het eerste boek is dat je hebt ingepakt Yette.....
Waar ben je eigenlijk naartoe geemigreerd? Misschien had ik het ergens kunnen lezen, maar ik zou het echt even niet weten.
Fijn Koreveen dat je weer wat opgeknapt bent! Ziek zijn is helemaal niet leuk.
Hmm nieuwe buurman is een aardige jongen, maar niet mijn type. Hij is niet lelijk hoor, maar ik vind 'm niet woest aantrekkelijk. Hij is ook 4 jaartjes jonger dan dat ik ben en het klinkt lullig, maar dat merk je toch wel.
Alle feestvierders van het Leids Ontzet alweer een beetje bijgekomen?
Waar ben je eigenlijk naartoe geemigreerd? Misschien had ik het ergens kunnen lezen, maar ik zou het echt even niet weten.
Fijn Koreveen dat je weer wat opgeknapt bent! Ziek zijn is helemaal niet leuk.
Hmm nieuwe buurman is een aardige jongen, maar niet mijn type. Hij is niet lelijk hoor, maar ik vind 'm niet woest aantrekkelijk. Hij is ook 4 jaartjes jonger dan dat ik ben en het klinkt lullig, maar dat merk je toch wel.
Alle feestvierders van het Leids Ontzet alweer een beetje bijgekomen?
zondag 3 oktober 2010 om 21:50
quote:sabbb schreef op 03 oktober 2010 @ 18:42:
[...]
Mmm dan krijg je stoof-ui
Heb jij nou snel het suddervlees er tussenuit geknipt?
Ik vond mijn pastasaus wat kaaltjes dus wat gepimpt met zongedroogde tomaatjes en verse basilicum. Erbij een salade van restjes met veldsla, rood uitje, tomaten (gewoon en zongedroogd) en wat peynir met een scheutje olijfolie.
[...]
Mmm dan krijg je stoof-ui
Heb jij nou snel het suddervlees er tussenuit geknipt?
Ik vond mijn pastasaus wat kaaltjes dus wat gepimpt met zongedroogde tomaatjes en verse basilicum. Erbij een salade van restjes met veldsla, rood uitje, tomaten (gewoon en zongedroogd) en wat peynir met een scheutje olijfolie.