Wat eten we vandaag?

28-09-2010 12:40 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren

Vertel ons hier wat je vandaag gaat eten, en kom inspiratie opdoen!

Het vorige topic is hier na te lezen:

En wat eten we vandaag?
Haha ja vind ik ook wel Sabbb.

Hmm overdag heb ik weinig last van het gebeurde, maar als het donker begint te worden krijg ik de kriebels weer...:-(
quote:mylenevalerie schreef op 02 oktober 2010 @ 14:51:

Ik denk dat ik dinsdag een gerecht wil maken met een schijf gebakken aardappel, daarop een schijf biet, dan maak ik dat uiengerecht van Kay en dus een ui erop.

Nou heb ik nog suddervlees wat ik erbij kan doen, met een rode wijnsaus of portsaus? Ik kom niet uit de saus, ik baal dat ik niet even kan snuffelen op internet om ideeen op te doen.

Ik heb in een sausenboek gekeken, ja sinaasappelsaus, maar dat is weer niet lekker bij suddervlees denk ik.

Dus of een andere saus bedenken, of ander vlees erbij doen.

Nou het is pas voor dinsdag of woensdag dus als jullie suggesties hebben dan graag.

Hai MV,

Zit je suddervlees niet uit zichzelf al in een lekker sausje. Ik sudder het altijd in wijn en allemaal andere lekkere dingen. Dan heb ik daarnaast niet nog apart saus nodig.

Anders zou ik voor rode wijn gaan.

Wat vond je van die uien van Kay (was marokkaans gerecht toch?)
Mijn Thaise etentje was trouwens echt een succes, al zeg ik het zelf.

Ik vond het heel leuk om te maken, heb alles voorbereid zodat ik op het moment alleen nog maar hoefde op te warmen (en mijn Thai beefsalade en mango/komkommer salsa was natuurlijk koud) en alleen de Nam Pad Pla (ofzoiets, roergebakken noodles met tamarinde saus, taugeh, ei en garnalen in ieder geval) last minute gemaakt.

De tafel stond vol met gerechten, de schalen werden doorgegeven, het rook naar koriander en munt en knoflook en gember en het was echt heel erg lekker en smaakte echt Thais/Chinees. Werd opvallend vaak gezegd en ook veel later bij het weggaan zeiden mensen het nog een keer.

En ook mijn pavlova was een succes. (Maar dat was geen verrassing). Er was een oudere dame die altijd heeeeel weinig eet, maar die heeft een tweede flinke portie genomen en zat tot aan het einde haar bordje leeg te lepelen.
Teigera: lekker he, die pork in sweet soy sauce.

Ik vind het zo'n uitkomst dat je gewoon een lekker oosters gerecht kan maken met gewoon 3 flesjes saus in je koelkast (soyasaus, gembersiroop en sweet chilisaus plus nog een snuf kerrie en chili poeder).

Ik had hem ook weer bij mijn Thais/Chinese dinertje. Oersimpel!
Ik at vanavond een gerechtje van Nigella Lawson met aardappelen, rode ui, knoflook, citroen, olijfolie, rose, gamba's, inktvis, venusschelpen en peterselie.

Voor de liefhebbers van seafood, het filmpje vind je hier.

Las ergens een vraag over volkoren pasta. Dat eet ik regelmatig. In het begin was het even wennen aan de smaak, maar nu vind ik het lekker. Ik zit langer vol dan na het eten van "gewone" pasta.
quote:winniethepooh schreef op 01 oktober 2010 @ 20:53:

@Desteny: zo'n deurketting lijkt me inderdaad wel handig. Moet ik maar eens op de deur gaan maken. Ik woon gelukkig in de buurt van een politie-bureau. Waarschijnlijk waren ze snel omdat ik helemaal over mijn zeik heen was en ik alleen woon....

Ben benieuwd of ik de persoon in kwestie een dezer dagen tegenkom in de flat....

Smaakt volkorenspaghetti anders dan normale? Klinkt lekker je recept Desteny!

iemand anders had ook al geantwoord zag ik,( was druk met werken) maar ik deel ook haar mening.miz gezonder en ik vind er net ff meer smaak aan zitten.het vult ook beter.verantwoord pasta eten geloof ik.bovenstaande receptje is erg simpel en snel klaar.ik doe er vaak ook nog wat groenvoer bij.

is een weerbaarheidstraining mischien iets voor je? dan leer je eea hoe veilig te handelen en hoef je niet meer in paniek te raken bij zulke situaties!
quote:lacomida schreef op 02 oktober 2010 @ 22:32:

Las ergens een vraag over volkoren pasta. Dat eet ik regelmatig. In het begin was het even wennen aan de smaak, maar nu vind ik het lekker. Ik zit langer vol dan na het eten van "gewone" pasta.

jaa lekker he.ik ben ook helemaal om, op de volkorenpasta!

had vandaag een beetje druk,dus brood en groene salade gegeten.morgen op het ,restje pasta van gisteren opmaken.
Dan ga ik toch maar eens volkorenpasta proberen.

Wel prettig dat je langer een vol gevoel hebt na het eten hiervan.

Heb vanavond groente-idee van AH uitgeprobeerd. Had de prei-variant met paddestoelensaus en cashewnootjes. Heb er nog wat knoflook door gedaan en een bakje paddestoelenmix (shi-takes, kastanjechampignons en oesterzwammen). Groentenburgertje erbij.

Was goed te eten!

Morgen ga ik de pork in soy sauce proberen... ben benieuwd!
hoi hoi,

mij Ton ka kai en singapore style noodles waren goed gelukt,mijn schoonouders vonden het erg lekker(en wij ook natuurlijk)

De recepten:

Recept van Tom Ka Kai:

Dit lijkt op wat we vandaag hadden.Ik had er alleen geen vissaus in en geen suiker en alle hoeveelheden gewoon op de gok op smaak erin.

Ingrediënten:

- 700 ml kippen bouillon

- 1-2 kip filets in stukjes gesneden

- 1 stengel citroen gras

- 4 kaffir limoen blaadjes

- Een handje shiitake paddenstoelen, in plakjes gesneden(gewone champignons kan ook)

- Een stukje gember ter grootte van een duim, geraspt

- 1-3 verse rode pepers (afhankelijk van smaak: 1- mild, 2-medium, 3-heet)

- 1 blikje kokos melk

- 1 eetlepel limoen sap (ik had een halve limoen uitgeknepen erin)

- laos naar smaak

- 2 eetlepels vis saus

- 1 theelepel bruine suiker

- Een handje verse koriander

-

Bereiding:

- Snijd de onderkant van de Stengel citroen gras fijn.

- Verhit de bouillon op een hoog vuur

- Voeg de verse kip en de paddenstoelen toe

- Voeg alle citroen gras toe, ook de bovenkant van de stengel

- Voeg de limoen blaadjes en de verse pepers toe. Kook voor 5 tot 8 minuten, totdat de kip gaar is.

- Zet het vuur half zacht en voeg de gember, kokos melk, vis saus en eventueel extra groenten toe(bv tomaat of paprika). Goed roeren, 2 minuten laten pruttelen.

- Zet het vuur zacht en voeg de limoen sap toe.

- Serveer de soep met de verse koriander of lente ui of chili olie.

Singapore-style noodles

From Chinese Food Made Easy

Ingredients•2 tbsp groundnut oil

•1 tbsp grated fresh root ginger

•1 red chilli, de-seeded, finely chopped

•5 fresh shiitake mushrooms, sliced

•2 tsp ground turmeric

•100g/3½oz smoked bacon, finely chopped

•1 red pepper, de-seeded and sliced

•1 handful julienned carrot strips

•1 handful beansprouts

•100g/3½oz cooked chicken breast, shredded

•250g/9oz dried vermicelli rice noodles, pre-soaked in hot water for 10 minutes and drained

•1 tsp crushed dried chillies

•2 tbsp light soy sauce

•2 tbsp oyster sauce

•1 tbsp clear rice vinegar or cider vinegar

•1 free-range egg, beaten

•dash toasted sesame oil

•2 spring onions, sliced lengthways

Preparation method1.Heat a wok until smoking and add the groundnut oil, then stir fry the ginger, chilli, mushrooms and turmeric for a few seconds.

2.Add the bacon and cook for 15-20 seconds, then add the red pepper, carrots, beansprouts and cooked chicken. Stir-fry for one minute.

3.Add the noodles to the wok and toss for 1-2 minutes, then season with the chillies, soy sauce, oyster sauce and vinegar. Stir well to combine.

4.Pour the beaten egg into the wok and stir gently for one minute, or until the egg is cooked through. Season with a dash of sesame oil, then pile the stir-fry onto a serving plate and garnish with the sliced spring onions.

De noodles waren lekker maar van mij mocht het wel wat meer pit hebben dus volgende keer knoflook en meer chilipeper erin denk ik.
Gisteravond biefstukje, stokbrood (ik hou niet van gekookte aardappels), salade en peer met gorgonzola onder de grill. De peer was niet helemaal rijp, maar anders wordt het me ook te zoet. Vanavond weer Thaise mosselen, nu met extra rode peper. En morgen teig's pork chops. Als ik tijd heb om langs de toko te gaan voor loempiavellen, dan maak ik er wat groenteloempiaatjes bij, met taugé, wortel in julienne, bamboe en evt. een klein beetje kool. Dat (behalve de taugé natuurlijk) vast een beetje gegaard in heel sterke kippenbouillon met een scheutje sojasaus en heel goed uitgelekt. Gewone witte rijst erbij, yammie!

Winnie, nog steeds aan het bibberen, of trekt het al weg?

O ja, de fruits de mer was weer goddelijk. Lamp, ik heb idd de gerookte zalm ingeruild voor scherlpjes. Dat was een voordelige ruil, want ik kreeg me toch een schep!

Heb jij trouwens wel eens zelf scheermessen gemaakt?
Goeiemorgen dames! Toch nog een beetje nazomer. Lekker, ik was al aan het overwegen de verwarming weer aan te doen, dus toch nog maar even niet.

Je recepten klinken heerlijk, Dolfje! Beide zijn opgeslagen.

Jij kan er ook wat van, sri! Lekker hoor. Ik heb nog nooit loempiaatjes gemaakt, want je moet natuurlijk frituren en daar hou ik niet van, maar het klinkt wel erg lekker. Haha, goeie deal die ruil! Nee, ik heb ook nog nooit scheermessen gemaakt. Jij? Wat doe je ermee? Net zoiets als vongole: knoflook, chiliflakes, scheut witte wijn en platte peterselie?
Goodmorningggg! Vanavond wordt het boerenkool, mmm heb er nu al trek in. Ik doe er uitgebakken sucuk door als vervanging voor spekjes.
Scheermessen? Mis ik iets?
Haha, en ik vergeet te posten wat ik zelf ga eten vandaag: de linzencurry van vorige week, want hij was erg lekker uitgevallen.

Hoe is het met jou, Koreveen? Voel je je al wat beter (en minder zielig ) vandaag?
quote:sabbb schreef op 03 oktober 2010 @ 09:57:

Scheermessen? Mis ik iets? In dit geval zijn het schelpdieren, sabbb. Deze:

En bereid, kunnen ze dan bijv. zo uitzien:

Ik wil altijd dat ik van schaaldieren hou, maar verder dan mosselen kom ik toch echt niet. Zo jammer, maar ik vind het gewoon niet lekker...

Wij doen lui (en vriend zal wel brak zijn, want die heeft 3 oktober gevierd en is in Leiden blijven slapen) en bestellen pizza/ shoarma. Voor kind haal ik zo wat uit de vriezer, pasta ofzo.
@Cherise: dat heb ik nou met geitenkaas. Zie de heerlijkste gerechten voorbij komen met geitenkaas, maar ik vind dat dus echt zo niet lekker he...

Schaal- en schelpdieren daarentegen wel, maar moet zeggen dat ik ook nog nooit scheermessen heb gegeten.

@Lampje: is het te vergelijken met de smaak van een ander iets?

Zo maar eens 2 broodjes in de oven gooien. Heb lekkere runderham gehaald gisteren een sweet pepper tapenade bij de Appie.

T was maar goed dat ik net nog even goed heb gekeken naar het recept van de sweet soy pork. Dacht dat ik het vlees in het mengsel moest marineren, maar dit is helemaal niet nodig....
quote:winniethepooh schreef op 03 oktober 2010 @ 11:56:

Schaal- en schelpdieren daarentegen wel, maar moet zeggen dat ik ook nog nooit scheermessen heb gegeten.

@Lampje: is het te vergelijken met de smaak van een ander iets? Het vlees is wat steviger dan dat van vongole, maar de smaak is nagenoeg hetzelfde.
De smaak van scheermessen is heel zacht, ik weet niet of ik daar chili bij zou doen. Een paar jaar geleden heb ik bij hotel De l'Europe een workshop schaal- en schelpdieren gedaan, en daar zaten ook scheermessen bij. Ik kan me herinneren dat je na het openstomen een bepaald deel moest wegsnijden, maar ik weet niet meer welk deel dat was. Zal je zien dat ik precies het verkeerde deel neem . Ook een hele lollige tip als je eens een sjiek etentje geeft: in hun geheel gefrituurde (sorry Lamp!) Hollandse garnalen (met jasje nog aan dus), zonder beslagje er om, in een klein puntzakje, zoals frietjes, en dan met een klein beetje heel fijn zout erover. Als amuse of zo. Doodmakkelijk, origineel en lekker...!!
O ja, die scheermessen kan je op allerlei manieren maken: witte wijn, peterselie en knoflook, of als ze gaar zijn bedruppelen met wat sojasaus (Japanse) en limoensap... kind kan de was doen, als je het goeie stukje er maar af snijdt, want dat schijnt erg taai te zijn. Ik ga het gewoon via google opzoeken.
Een overheerlijk biefstukje met kastanjechampignons en peultjes.
Waar kopen jullie die scheermessen?

Kan me niet herinneren dat ik die dingen ooit ergens heb zien liggen....

Zo, net even kennisgemaakt met mijn nieuwe buurman. Lijkt me wel een aardige gozer. Haha hij bekende net dat hij gisteren al even mijn woonkamer in had staan gluren om te zien hoe ik de boel had ingericht enzo. Fijn idee dat er weer een man naast me komt wonen, voelt toch wel veilig.
bloemkoolsoep met garnalen,stokbrood met pesto.

Daar doe ik dan nog een pepertje,prei en misschien nog wat anders door.
quote:xandora schreef op 03 oktober 2010 @ 13:21:

bloemkoolsoep met garnalen,stokbrood met pesto.

Daar doe ik dan nog een pepertje,prei en misschien nog wat anders door.

Klinkt lekker xandora. Hoe maak je het?

Heb door alle hutspotters hier ook zin in hutspot maar weet nog niet of ik zin heb het te maken ! Nou AH gaat om 16u open, dus ik heb nog even bedenktijd.
@ Thee: ja lekker he hutspot! Heb het vorige week al gegeten. Hahaha kon niet wachten tot de echte winter. Boerenkool heb ik ook al 2 keer gegeten.

Hoe gaat het met MV?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven