Wat ik heel erg lekker vind is Bowmore. Ooit een keer geproefd op de Lowland games, jaren geleden. Heerlijk! Ik zou graag nog eens een fles uit mijn geboortejaar willen hebben. Maar dat is echt peperduur... Toen kostte het al iets van 250 gulden. Zal nu wel dezelfde prijs in euro's zijn, als het niet meer is.
Dalmore vind ik het lekkerst. Een zachte whiskey met niet zo'n hele sterke smaak. Ik hou niet van rokerig of bijzonder veel alcolhol zoals de Laphroaig. Maar mijn man en schoonouders hebben ook een hele collectie waar ook veel lekkere in zitten. Vraag me alleen de namen niet.
Ardbeg staat bij mij ook nog wel redelijk op 1. Maar ik begin ook de Speyside nu een klein beetje te ontdekken, iets minder extreem dan de Islays, maar Highland Park vind ik bijvoorbeeld ook erg lekker. Verdere random favorieten: Macallen, Lagavulin, Balvenie Portwood finish, en meer waar ik nu zo snel niet meer op kom.
Ratteke, de Frysk Hynder vond ik ook wat tegenvallen voor wat-ie kost, een beetje plet en scherp inderdaad..
Die Black Bottle klinkt interessant YetiMan, waar verkopen ze die?
Oban en Chivas Regal. (Of Chivas Legal, zoals ik het vaak in Azië op de menu's tegenkom )Oban idd, of Jack D. Ik ga eigenlijk meer voor geur dan smaak bij whisk(e)y's. De meeste vallen af voor geproefd te hebben vanwege de penetrante geur.
Oh ja, Oban inderdaad! Ook fijn. Voorkeur voor Chivas heb ik nooit begrepen trouwens, ik vind m bijna net zo niksig als Jameson (okee, okee, da's wel heel erg.. )