wat is jouw favo whisk(e)y?

09-05-2010 11:24 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
In navolging van Mirremarra's wijn top-3 ga ik hier eens verder over de whiskey. Zijn er hier whiskey/whisky-liefhebbers en zo ja, wat vind je lekker?

Ik trap af: ik hou van de zware jongens als Lagavullin en Laphroaig. Maar vind soms ook een zachte Ier wel lekker.
quote:Moosey schreef op 09 mei 2010 @ 13:38:Die Black Bottle klinkt interessant YetiMan, waar verkopen ze die?Gewoon bij G&G bijvoorbeeld, voor 18,95. De smaak heeft typische Islaytrekjes als rook en wat zachte turf. Hij is wat scherper en heeft wat minder ontwikkeling dan de 'echte islays', maar voor het geld is hij uitstekend. Zie ook: http://www.wijnenwhisky.n ... 1400a3702a9e2982c9d920e54

De liefde voor Chivas Regel snap ik trouwens totaal niet. Ik vind hem erg scherp en tegelijk vlak in de smaak. Voor het geld kan je al een eenvoudige single malt krijgen.
Hebben jullie nog tips voor whisk(e)y-wannabee's?

Wat is een hele zachte whiskey, en drink je het dan met ijs of is dat heeeel fout?
Ik denk dat Bushmills (whiskey) een goede is om mee te beginnen, zowel de gewone als de black bush. Net wat zachter dan een whisky, maar toch goed van smaak.

Voor een eerste Single Malt is Glenlivet een aanrader. Geen overdreven sterke smaken, maar wat erin moet zitten zit er, plus wat zoetigheid. Veel beter dan andere neutrale speysides als Glenfiddich. Ook nog eens goedkoop voor een single malt.

IJs is uit den boze voor liefhebbers trouwens. Kou maakt dat je het minder proeft, maar wat juist wel blijft is het scherpe, terwijl voor een beginner juist zoete tonen fijner zijn. Wat wel mag is een beetje (mineraal)water om het wat lichter te maken. Neem zeer kleine slokjes om te beginnen, de grap is dat je het dan veel beter proeft.
quote:Anna37 schreef op 09 mei 2010 @ 15:27:

Hebben jullie nog tips voor whisk(e)y-wannabee's?

Wat is een hele zachte whiskey, en drink je het dan met ijs of is dat heeeel fout?Dalwhinnie. Is echt heel zacht en de distillerij ligt op zoveel hoogte dat het 'goddelijk water' met sneeuw bereid wordt.
Ik vind vooral bepaalde gerechten bereidt met whisky erg lekker.

bijv. deze:

Recept voor Eend met twee Flessen Whisky

Ingrediënten:

* Grote eend

* twee grote flessen Schotse whiskey

* spekreepjes

* fles olijfolie

* peper en zout

* De eend larderen met het spek en de binnenkant inwrijven met zout en

peper.

* De oven voorverwarmen op 180 graden voor 10 minuten.

* Een longdrink glas voor de helft vullen met whiskey.

* De whiskey opdrinken gedurende het opwarmen van de oven.

* De eend op de muur...vuurvaste schotel leggen en een tweede glas

whiskey uitschenken.

* Het tweede glas whiskey opdrinken en de eend in de oven plaatsen.

* Na 20 minuten de oven op 200 graden zetten en twee blazen bullen met

whiskey.

* De klazen opdlinken en de scherven van et ielste klas oplaapen.

* Nog een aalff klas insjenke en opdlinke.

* Na en nalff uul de hoven opedoen om deent te sjekke.

* Blantwondezalf in de padkamer ganaale en oep de povekand van de

rinkeland doen.

* Denove nesjot geve.

* Twi glose insjenke ven de twie glose biski tmiddelste glas opsoepe.

* De nove opedoen na dieste bles bieske leegis, en de sjotel vastpakke.

* De blandwondesalf op de binnekand van de twiejande doen en deent

oeprape.

* Dander glasse bisski oepdrinke.

* Deent nogis oeprape en met nen nantdoek de blandwondzalf van deent

vege.

* Zen ande ontvette me bissky en den tuup salf kier oeprape.

* Tkapot glas opvege en deent terug inden ove zitte.

* Deent oprape en den ove opedoen.

* De twiede fles biski opedoen en oeprape van de keukenbloor.

* Opstaan van de bloer entvettig spek onder dekas vege.

* Nogis oepstan van de bloer en dan tochma blieve zitte.

* De bles op de grond sette.

* Ban de teut drinke, de klase zen oep of kapot.

* Den ove afzette, doege toedoen en deniele nacht ronke.

* De volgende late voormiddag de eend aansnijden met het zilveren

feestbestek en degusteren met citroen en mayonaise.

* De hele namiddag en de vroege avond de rotzooi in de keuken opruimen

en de muren en plafond afwassen.

* De twee lege flessen naar de glasbak brengen en op de terugweg

paracetamol en maagtabletten kopen.

--

Groeten van *..¸¸.´¯`->bk©
Glenrothes is ook súperzacht (ik vind m te zacht) maar wel behoorlijk aan de prijs om meteen een fles van aan te schaffen als je nog niet zeker weet of je het wel gaat trekken. Ook leuk: Naar een goede whiskybar zoals J&B in Amsterdam, uitleggen wat je zoekt en dan mag je vanalles proeven (als je ook wel zo nu en dan een glaasje koop natuurlijk).

Dank Yetiman! Mal dat ik m nooit heb zien staan dan, komt waarschijnlijk omdat ik meestal óf een echt lekkere single malt voor mezelf mag kopen, óf echt slobberwhisky haal voor een feestje. Maar ga m zeker binnenkort ns proberen!
quote:bloemenkind schreef op 09 mei 2010 @ 17:09:

Ik vind vooral bepaalde gerechten bereidt met whisky erg lekker.

bijv. deze:

Recept voor Eend met twee Flessen Whisky

Ingrediënten:

* Grote eend

* twee grote flessen Schotse whiskey

* spekreepjes

* fles olijfolie

* peper en zout

* De eend larderen met het spek en de binnenkant inwrijven met zout en

peper.

* De oven voorverwarmen op 180 graden voor 10 minuten.

* Een longdrink glas voor de helft vullen met whiskey.

* De whiskey opdrinken gedurende het opwarmen van de oven.

* De eend op de muur...vuurvaste schotel leggen en een tweede glas

whiskey uitschenken.

* Het tweede glas whiskey opdrinken en de eend in de oven plaatsen.

* Na 20 minuten de oven op 200 graden zetten en twee blazen bullen met

whiskey.

* De klazen opdlinken en de scherven van et ielste klas oplaapen.

* Nog een aalff klas insjenke en opdlinke.

* Na en nalff uul de hoven opedoen om deent te sjekke.

* Blantwondezalf in de padkamer ganaale en oep de povekand van de

rinkeland doen.

* Denove nesjot geve.

* Twi glose insjenke ven de twie glose biski tmiddelste glas opsoepe.

* De nove opedoen na dieste bles bieske leegis, en de sjotel vastpakke.

* De blandwondesalf op de binnekand van de twiejande doen en deent

oeprape.

* Dander glasse bisski oepdrinke.

* Deent nogis oeprape en met nen nantdoek de blandwondzalf van deent

vege.

* Zen ande ontvette me bissky en den tuup salf kier oeprape.

* Tkapot glas opvege en deent terug inden ove zitte.

* Deent oprape en den ove opedoen.

* De twiede fles biski opedoen en oeprape van de keukenbloor.

* Opstaan van de bloer entvettig spek onder dekas vege.

* Nogis oepstan van de bloer en dan tochma blieve zitte.

* De bles op de grond sette.

* Ban de teut drinke, de klase zen oep of kapot.

* Den ove afzette, doege toedoen en deniele nacht ronke.

* De volgende late voormiddag de eend aansnijden met het zilveren

feestbestek en degusteren met citroen en mayonaise.

* De hele namiddag en de vroege avond de rotzooi in de keuken opruimen

en de muren en plafond afwassen.

* De twee lege flessen naar de glasbak brengen en op de terugweg

paracetamol en maagtabletten kopen.

--

Groeten van *..¸¸.´¯`->bk©
Dank jullie wel voor de tips!

Moest toch nog even naar de supermarkt (hier 24/7 heel handig), en heb meteen maar een fles Bushmills in het mandje gedaan. Ben voor de single malt gegaan, daar stond een heel mooi verhaaltje bij hoe mild ie was enzo. Als ik het niet lust komen jullie maar langs.. of geef ik hem wel aan iemand die het wel lust. Hij ruikt erg lekker, maar zit nu nog even aan de thee (ja echt), vanavond ga ik met nifte nipjes een glaasje proberen.
Alles wat hier genoemd is (behalve de Chivas en Four Roses, dat mag de naam niet hebben ) staat hier wel in de kast. Kees is dol op vreselijke bosbrand, ik vind zelfs het kleinste vleugje turf smerig. Zelf geen echte liefhebber, maar over het algemeen; hoe 'ge-sherryder' hoe beter.
Als cadeautje voor vrienden staan hier nog een stel van deze flessen:

Vriendjes worden mevrouwdeKees? :D
Zou je wel willen he? Heb net voor de grap eens even geteld, er staan hier nog een fles of 80 andere smaakjes. ook
Wow, dat is een mooie kast vol. Ik vermoed dat ik wel een dergelijk aantal totaal gehad hebt, maar ja, het 'verdampt' steeds.
quote:Muis66 schreef op 09 mei 2010 @ 11:43:

[...]

Dan hou je dus van de Islay, net als ik. Heb je een voorkeur?

vorkeur voor Talisker en die 2 uit je openingspost.

Islay heb ik volgens mij nog nooit gedronken, maar gezien de overeenkomsten in smaak zou het tot het favoriete clubje moeten gaan horen.
x
Ik heb enkel Glenlivet en Haig staan.
quote:Mevrouwdekees schreef op 09 mei 2010 @ 17:34:

Zou je wel willen he? Heb net voor de grap eens even geteld, er staan hier nog een fles of 80 andere smaakjes. ook

Sodemieters, heb je volgende week vrijdagavond iets te doen?

*nodigt zichzelf even uit voor een borrel*
quote:YetiMan schreef op 09 mei 2010 @ 17:36:

Wow, dat is een mooie kast vol. Ik vermoed dat ik wel een dergelijk aantal totaal gehad hebt, maar ja, het 'verdampt' steeds.
Ik wil wat whisky bestellen op internet en heb na wat zoeken een shortlist gemaakt, Helaas is hij niet zo short dat ik alles kan bestellen zonder flink ruzie met mijn vrouw te krijgen :P. Ik moet dus nog even kijken met hoeveel ik welkom. Omdat er keuzes gemaakt moeten worden de vraag wie er een van de lijst kan aan of afraden:

Bruichladdich 3D3 - Norrie Campbell 0.70 ltr. | 46% link

Bunnahabhain - Peated - The Ultimate Cask Strength 0.70 ltr. | 55,1% | 12 yrs link

Glendronach - Revival - 0.70 ltr. | 46% | 15 yrs link

Clynelish - Signatory - The Un-chillfiltered Collection 0.70 ltr. | 46% | 16 yrs link

Compass Box - Peat Monster - Blended Malt 0.70 ltr. | 46% link

Caol Ila - Signatory Vintage - The Unchillfiltered Collection 0.70 ltr. | 46% | 10 yrs link

Amrut - Indian Single Malt Whisky - 61.9% Cask Strength 0.70 ltr. | 61,9% link

Benromach - new 10 years old 0.70 ltr. | 43% | 10 yrs link

Glengoyne 17 years - liter | 40% | 17 yrs link

Daarnaast heb ik ook Lagavulin, Ardbeg en Laphroaig cask strength in gedachten, maar daar weet ik al van dat ze lekker zijn :P. Aan de andere kant is het ook leuk om nieuwe te ontdekken.
Oh, er zijn er zoveel die ik lekker vind! De Islay whiskys vind ik wel lekker, maar ik hou juist ook wel van Speysides als Benromach, of een Balvenie double wood. Eigenlijk ben ik niet zo merken(distillerij)trouw, ging toen ik nog in Schotland woonde meestal gewoon voor de 'malt of the moment' in de pub. Vind het vooral leuk om in een pub met een ruime keus uit verschillende streken te proeven. Dus juist beginnen met een Dalmore en de avond eindigen met eentje met een veel extremere smaak (een Caol Isla of Laphroaig).

Ook leuk vind ik om bij een distillerij of zo allemaal verschillende leeftijden (of versies die een tijdje in een andere cask hebben gezete) te proeven van dezelfde distillerij. Is bij de distillerij goedkoper dan in de pub en ik ben toch ook weer niet zo'n whiskyfanaat (wel enthousiaste drinker hoor) dat ik er het geld voor over heb om duurdere flessen dan de standaard 12 of 15 jarige versies te kopen.
quote:heejhallo schreef op 13 mei 2010 @ 23:18:en ik ben toch ook weer niet zo'n whiskyfanaat (wel enthousiaste drinker hoor) dat ik er het geld voor over heb om duurdere flessen dan de standaard 12 of 15 jarige versies te kopen.Er zijn inderdaad idioot dure flessen op de markt. Toch kwam ik er op internet achter dat er nu voldoende afwijkende bottelingen zijn die niet of nauwelijks duurder zijn dan de fabrieksversies. Dus er is wel degelijk wat te vergelijken. In recensies komen sommigen er ook niet heel veel lager uit dan topversies. Volgens mij ga ik mijn oude hobby weer herleven :P.
quote:YetiMan schreef op 13 mei 2010 @ 23:27:

[...]

Er zijn inderdaad idioot dure flessen op de markt. Toch kwam ik er op internet achter dat er nu voldoende afwijkende bottelingen zijn die niet of nauwelijks duurder zijn dan de fabrieksversies. Dus er is wel degelijk wat te vergelijken. In recensies komen sommigen er ook niet heel veel lager uit dan topversies. Volgens mij ga ik mijn oude hobby weer herleven :P.Oh, ik denk dat ik te lui ben om er serieus werk van te maken hoor . Koop meestal gewoon een fles waar ik op dat moment zin in heb. Recensies die lees ik eignelijk niet, vind het vooral leuk om zelf te proeven, ook al heb ik er niet zoveel verstand van
Ik ook hoor, maar ik kan nou eenmaal niet alles kopen om te proeven :P. Daarom is het wel een beetje handig een voorselectie te maken. Hmmm, ik kan ook een betere baan zoeken natuurlijk .
Mijn favoriet is Augentoshan. En dan een van 18 jaar of ouder. Maar op dit moment heb ik een goedkope Ierse naast me staan. Paddy of zo (te lui om het na te kijken )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven