welke wijn?

02-09-2008 10:41 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Aankomende zaterdag organiseren mijn vriend en ik een barbecue voor zo'n 25 mensen. Alles is al geregeld, alleen nu zit ik met een vraag.

Mijn vriend en ik drinken beiden geen wijn, dus we hebben er geen verstand van. Er komen een aantal wijndrinkers. De vraag is nu dus: Wat voor wijn moeten we kopen? We willen natuurlijk geen wijn kopen van 10 euro per fles. Ik heb wel gehoord dat de wijn bij de Aldi en Lidl goed is, maar ook daar heb je zoveel soorten! Ik weet ook dat we wit en rosé moeten nemen, maar is het handig om ook rood te nemen? Ik weet niet zeker of iemand dit drinkt.



Heeft iemand een tip voor ons, wat een gangbare wijn is die veel mensen lusten? Waar we die kunnen kopen en of die niet te duur is?



Alvast enorm bedankt voor reacties.

Groetjes, Rieneke
Voor wit: de meeste witte wijndrinkers vinden Chardonnay wel lekker.

Voor rood: idem Merlot.



Je kunt de huiswijnen van Albert Heijn nemen, die zijn niet heel bijzonder lekker maar ook niet slecht. De wijnen van Aldi en Lidl zijn erg wisselend, soms zit er ook troep tussen.



Ik zou wel wat rood nemen, niet te veel, maar er zijn mensen die liever rood hebben dan wit of rosé.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor de huiswijn van AH gaan. Wit en rose is denk ik prima bij een BBQ. Ik zou een droge witte wijn nemen en misschien een licht zoete rose. Maar dat is misschien mijn persoonlijke smaak. Ik ben benieuwd wat anderen je gaan aanraden!
Af en toe een huppeltje op de plaats is ook ok
Alle reacties Link kopieren
Kaapse pracht van de aldi.. goed drinkbare rose voor 1.79!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik gewoon even zou bellen of mailen naar mijn gasten welke wijn ze normaal gesproken drinken. X-D
Alle reacties Link kopieren
Hoi Rieneke,

Ben zelf erg van de droge witte wijn en de Hema heeft ook superwijnen. Een hele lekkere die niet zo duur is (volgens mij 3,95 de fles) is de Arendsvlei. Een Zuid-Afrikaanse.

Ook een lekkere witte is de Santa Marta (een Chileense)maar ik weet niet welke supermarkt die allemaal verkoopt. Bij mij in ieder geval de Deen maar die zit niet door het hele land. Deze is iets duurder (4,99 ofzo) maar die heeft zo'n ster in de Supermarktwijngids gekregen. De rode van deze merken zijn ook goed! Nog een lekkere rode is de Barancas van de Hema (volgens mij zo'n 4,50 de fles).

Hoop dat je hier al iets aan hebt maar je gaat hoogstwaarschijnlijk nog veel meer tips krijgen want smaken verschillen natuurlijk.

Een rose doet het natuurlijk ook altijd goed bij een barbecue (ik vermoed, zeker als het lekker weer is dat rose en wit het hardst gaan en dat je ws niet zo heel veel rood hoeft te halen maar zou wel iets rood in huis hebben!) maar daar heb ik zo even geen tip voor. Heb zelf namelijk nog een voorraadje rose uit Frankrijk liggen en die is hier vermoedelijk niet te koop! Succes en veel plezier met de barbecue!
Alle reacties Link kopieren
Ha, grappig...net nog helemaal geen reacties en nu allemaal tegelijk. Persoonlijk vind ik de huiswijn van de AH echt niet lekker..een beetje wrang. Daarentegen vind ik de Wild Pig (een Franse Chardonney) van de AH wel weer erg lekker! Ook zo rond de vijf euro de fles. Net als de Kaapse Pracht, vond ik vroeger prima te drinken maar ben hem een beetje ontgroeid! Maar zo zie je, iedereen zijn smaak...
Alle reacties Link kopieren
Chardonnay van de Lidl, volgens mij iets van 2 euri per fles en heerlijk!!
Alle reacties Link kopieren
Rieneke, kan me voorstellen dat het een moeilijke keuze is. Zeker omdat er bij al die mensen ook zoveel verschillende smaken zijn. Ik weet niet wat je budget is, maar een liter fles AH huiswijn is 2,99 en ik vind die goed te drinken. Uiteraard weet ik nog wel lekkerdere maar ja, de kosten lopen snel op.



Kijk anders op dit topic, hier staan veel supermarkt wijntjes en waarom forummers die lekker vinden;



Het supermarkt wijntopic
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Lekker gekoelde witte of rosé wijn kun je als aperitief geven. Doe je vis en papillotte op de BBQ dan gaat dat goed samen met een licht droog wit wijntje, komen er veel kruiden of een rooksmaak aan te pas ga dan ook voor een sterker smakende witte wijn zoals een chardonnay. Doe je vlees, schenk er dan rode wijn bij.
Alle reacties Link kopieren
Hema heeft ook omfietswijnen die erg goedkoop zijn. De vina ducaro. Die zijn maar 2.50. Als je een doosje haalt, krijg je korting.
Alle reacties Link kopieren
Jessica70 schreef op 02 september 2008 @ 10:53:

Voor wit: de meeste witte wijndrinkers vinden Chardonnay wel lekker.

Voor rood: idem Merlot.
Maar wat betreft Chardoany, daar zit ook heel veel verschil in smaak in. De een is vol en vet en de ander zeer droog en rond. Vraag het anders bij de Gall&Gall na. Daar kunnen ze altijd goed adviseren!
Alle reacties Link kopieren
Is een Chardonnay niet een beetje uit? Ik zou een redelijk geprijste Sauvignon Blanc kopen.

Omdat het om een bbq gaat zijn er vast ook wel mensen die een rode wijn bij het vlees willen. Kijk eens voor merlot, daar kan je ook niet gauw fout mee gaan.
Zeker bij vlees: cabernet souvignon!



Te koop bij Appie de Swartland CS (uit zuid afrika), erg goede smaak! Ook de Chileense cabernet (iets met diablo) vind ik erg goed smaken.
Alle reacties Link kopieren
Koop alsjeblieft geen Kaapse Pracht! Dat is afschuwelijke wijn en als je vrienden wijnliefhebbers zijn, worden ze er diepverdrietig van. Dat is hetzelfde als een kasteelroman kopen voor iemand die van lezen houdt.



Ga naar G&G en laat je wat adviseren, koop geen wijn die goedkoper is dan 5 euro per fles en vraag anders of je wijnvrienden zelf lekkere wijn kunnen aanraden (en die meenemen, in plaats van een bloemetje). Misschien proef je het en word je zelf ook gek op wijn!
Alle reacties Link kopieren
Appelsientje schreef op 02 september 2008 @ 11:39:

Ga naar G&G en laat je wat adviseren, koop geen wijn die goedkoper is dan 5 euro per fles en vraag anders of je wijnvrienden zelf lekkere wijn kunnen aanraden
Heel goed idee!
Alle reacties Link kopieren
Hoewel ik vind dat ze bij G&G heerlijke wijnen en leuk personeel heeft (mijn vriend werkt er ;)) vind ik dat je bij een BBQ best wel flessen wijn onder de vijf euro mag kopen hoor. Zeker als de eerste drankjes al in de man zijn en de wijn het verschroeide vlees niet hoeft te begeleiden, maar meer weg te spoelen ;)
Alle reacties Link kopieren
Valdivieso bij Gall & Gall, rond vijf euro per fles. Heerlijk! Ik ben zelf gek op de rode merlot. Mijn visite vind deze wijn ook altijd heerlijk.



Wat Rose betreft: Rose d'Anjou, wat zoeter. En Lancers, wat droger, en licht sprankelend. Met deze twee rose's zit je altijd goed.



En prosecco doet het ook leuk bij een BBQ...



Succes!
Alle reacties Link kopieren
ellendeling schreef op 02 september 2008 @ 11:44:

vind ik dat je bij een BBQ best wel flessen wijn onder de vijf euro mag kopen hoor. Zeker als de eerste drankjes al in de man zijn en de wijn het verschroeide vlees niet hoeft te begeleiden, maar meer weg te spoelen ;)




Nou daar ben ik het dus niet mee eens! Als je al een glaasje op hebt van een goede wijn en daarna goedkope shit krijgt gepresenteerd, dan krab je je toch ook achter je oren????

Daarebij als je al een glaasje op hebt, wil dat niet zeggen dat je smaakpapillen achteruit hollen!



Mijn advies: consequent blijven schenken!
Alle reacties Link kopieren
Garrett van de AH.



3,99 geloof ik.



Enige wijn die hier gedronken wordt en nog nooit iemand op bezoek gehad die hem niet lekker vond...
Alle reacties Link kopieren
Daarebij als je al een glaasje op hebt, wil dat niet zeggen dat je smaakpapillen achteruit hollen!




Nou, volgens mij worden ze aardig verdoofd. En ik heb het niet over bocht, maar over gewoon een prima slobberwijn. Vind een BBQ echt wel wat anders dan een chique etentje hoor.



Als er voor het grote braden en bij binnenkomst een andere wijn wordt geserveerd bij een klein hapje, kan me dat echt niets schelen hoor als ik bij vrienden op bezoek ben.
Alle reacties Link kopieren
Pampas del sur rode wijn bij de dirk en bas van der heijden te koop voor 2,99. Eerlijk waar ik houd niet zo van rode wijn, maar deze is echt een aanrader. Verders vind ik de witte en de rose wijn van het merk Gallo ( ook bij bas, dirk)lekker ook onder de 5 euro. deze genoemde wijnen zijn dus te koop waar ik altijd kom, maar waarschijnlijk zijn ze ook wel te koop elders ?



Alvast een leuk feest gewenst.
Als je naar een wijnhandel gaat of een slijter bij je in de buurt kun je dit prima voorleggen. Vaak kun je nl. ook afspreken dat je de flessen die niet zijn geopend weer terug mag geven, da's wel zo fijn als je zelf geen wijn drinkt.

Bij Gall en Gall hebben ze ook veel keus voor elke portemonnee, mocht je het wat lastig vinden om naar een wijnhandel te gaan. In de Delicous stond iets over wijn in van die kartonnen gevallen, die kwalitatief erg goed bleken te zijn. Ik ga even voor je zoeken!
http://www.vindict.nl/wijn/



Maar misschien een beetje aan de prijzige kant?
Alle reacties Link kopieren
ik zou ook niet te dure nemen, BBQ is toch al gauw, gewoon weg drinken, wat mij betreft ook niks mis met chenet-wijnen.

En ga vooral je vrienden niet vragen wat ze willen drinken want dan krijg je zoveel verschillende antwoorden dat je het ook niet meer weet.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven