wijn en chocolade

29-12-2009 08:41 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welke wijn combineert goed met chocolade?

Wie heeft er goede tips voor mij?
Geen idee, Ramia, maar bij een goede wijnwinkel helpen ze je goed verder!
Muskaatwijn is heerlijk bij chocolade. Wel heel erg zoet
If you want to tell people the truth, make them laugh, otherwise they`ll kill you
Banyuls of Maury, rode zoete wijnen uit Zuid-Frankrijk. En PX sherry is ook erg lekker bij chocolade, dat is een zoete, donkere sherry, een beetje stroperig.
PX Sherry! 't Ziet er niet uit (net een glaasje ketjap) maar errug lekker, heb het ooit bij kerst gecombineerd met zo'n warm chocoladepuddinkje met een vloeibare vulling. Goddelijk!

Tip: zeg tegen je gasten niet dat 't sherry is, want dan gaan ze bij voorbaat zitten gruwelen. Gewoon inschenken en dan genieten.
Een goede port bij serveren, dat is nog het aller lekkerste.
Kwou net zeggen; Port met pure chocolade is echt heerlijk!
Poep, wie heeft jou gescheten?
Oh, bij mij gaan alle soorten wijn wel goed bij chocolade Ben niet echt een wijnkenner... Wel een wijngenieter!
Ik zou ook zeggen PX of Port als het voor een nagerecht is. Als het voor bij een hoofdgerecht is, en nu niet gaan lachen, ik heb pas heerlijke hertenbout met chocoladesaus gegeten (natuurlijk niet van die chocoladesaus voor over het ijs maar saus met wat chocolade er in ), zou ik voor een minder zoete rode wijn gaan.
Banyuls en dan geserveerd op zo'n 12 graden
port
Soltus Rivesaltes Tuilé 0,5 lt

Frankrijk, Languedoc-Roussillon

Druivenrassen: Grenache Noir

Smaak: lichtzoet & zoet

Lekker bij: Rood-fruitsalade, kersentaart, chocoladedesserts

Wijnbeschrijving

Deze rode dessertwijn heeft het zoete van rozijn, kersenbonbon en appelstroop en het pittige van koffie en gebrande suiker. Doordat de wijn minstens vijf jaar op vat heeft gerijpt, is hij rond en zacht. Hij komt vol over, maar is helemaal niet zwaar. Lekker als en bij een dessert.

Wetenswaardigheden

Rivesaltes tuilé komt net als de ambré en de Muscat de Rivesaltes uit de wijngaarden rondom het stadje Rivesaltes dat ten noorden van Perpignan ligt. De tuilé is de rode variant: een zoete vin doux naturel van de Grenache Noir druif. Hors d'age geeft aan dat de wijn minstens vijf jaar op vat heeft gerijpt.

Op dronk: nu - eind 2012

Serveertemperatuur: 14 - 16°

Alcohol: 16,00%
Heerlijk bij chocolade, te koop bij de appie
bedankt voor jullie tips! Ik ga het eens even uitzoeken wat het precies gaat worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven