witlof

03-01-2012 13:39 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Meestal maak ik witlof salade, maar nu wil ik het eens koken. Maar is het binnenste nog zo bitter als je het kookt? En hoelang moet het ongeeer koken?
Tegenwoordig is witlof niet meer zo bitter (doorgekweekt).

Maar als je het toch wilt vermijden, kun je het eruit snijden van tevoren.

En koken.. minuutje of 10? Hangt er ook vanaf of je het in kleine stukjes kookt, door de helft of in zn geheel. Gewoon af en toe even prikken en proeven!
Wat ik altijd erg lekker vindt is om het in de oven te doen, met kaas en ham. 'k Heb voor het gemak even een recept gelinkt.

http://www.okokorecepten. ... tlof/witlof-oven-ham-kaas

Smakelijk!

p.s.: ik zou sowieso de witlof doormidden snijden en het hart eruit halen. Beter voorkomen dan een gerecht dat niet te eten is....
Kort in de magnetron met een heel klein bodempje water, gaat prima, raak je ook minder vitamines kwijt.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
1.Kontje er af snijden.

2,losse bladen aan de kant leggen.

Herhaal stap 1 en 2 tot de stronk op is.

Dan ben je gegarandeerd de hele pit kwijt.

Werkt beter dan een appelboor.
Ohof... (nog lekkerder)

Rauwe witlof roerbakken met spekjes, uitje en een fijn gesneden winterwortel.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Witlof is idd. minder bitter dan voorheen, maar die kern heeft wel een apart smaakje. Ik haal deze er altijd even uit. Als je de witlof doormidden snijdt dan kun je dat met een aardappelschilmesje doen. Als de witlof liever heel wilt houden dan kun je een appelboor gebruiken.

Ik doe witlof meestal in een ovenschotel. Eerst even een minuut of 5 koken, daarna goed uit laten lekken en in een ovenschaal doen. Ik doe er meestal kaas en ham bij. Of alleen kaas en dan bijv. een beenham apart erbij, dat is ook lekker.

Goed idee trouwens, ik denk dat ik vanavond witlofschotel maak
Ik wil je niet afschepen hoor maar kijk even in dit topic, daar staan zoveel lekkere dingen, dat moet je even inkijken;

Witlof, wat is jouw recept?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
mmm, klinkt allemaal lekker. bedankt. Heb ook wel eens gehoord dat witlof met appel samen koken lekker is. Vooral voor kids
Tussen de 10 en 15 minuten koken. Dan een uurtje uit laten lekken en kontjes eraf snijden. Omwikkelen met beenham en kaas en dan in de oven (eventueel met aardappelpuree)
Heeft iemand ook nog een lekker recept voor witlof maar dan zonder ham (of ander varkensvlees), en ook niet met fruit of ander zoets?
quote:Kuzu schreef op 03 januari 2012 @ 13:55:

Heeft iemand ook nog een lekker recept voor witlof maar dan zonder ham (of ander varkensvlees), en ook niet met fruit of ander zoets?Koken.
zoals gezegd de kern eruit snijden, maar tip uit de oude doos, in melk koken.
De zon gaat op en de zon gaat onder - Japans gezegde
Willof in de lengte halveren (eventueel in 4-en snijden), bakken in de koekenpan in boter of olijfolie (ongeveer 15 min). Tijdens het bakken royaal bestuiven met poedersuiker.

Zo lust ik zelfs witlof...
Ik ken iemand die het maakt met ham, kaas en...honing : daar wordt het zachter & zoeter van!
Witlof is juist zo lekker omdat het bitter is, in Nederland is vrijwel geen normale witlof te vinden, het bittertje is er helemaal uitgekweekt.
verba volant, scripta manent.
Lekker wokken met geitenkaas, beetje suiker, uitje, beetje balsamico en sesamzaad. Heerlijk!
quote:Kuzu schreef op 03 januari 2012 @ 13:55:

Heeft iemand ook nog een lekker recept voor witlof maar dan zonder ham (of ander varkensvlees), en ook niet met fruit of ander zoets?In een stoommandje garen en dan met wat kookvocht en boter in de pan kaas erop laten smelten!
En kuzu, laatst stond in de allerhande een recept voor macaroni, venkel, witlof, kaas en walnoten uit de oven! Die is ook lekker.
http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/ ... de+09+2011

Deze?
Ik doe dit met witlof:

In stukken snijden, harde kern verwijderen. Dan afspoelen in vergiet en met aanhangend water in een magnetronschaal met deksel doen, daar een halve eetlepel maizena aan toevoegen en wat zout en peper (kan ook met groentesaus, kaassmaak, uit een pakje), goed doorroeren en dan 5 minuten op circa 1000 watt in de magnetron koken.

Ondertussen pakje achterham kleinsnijden en in een ovenschaal doen, half zakje geraspte kaas erbij en nootmuskaat naar smaak. Witlof uit de magnetron door de ham en kaas roeren, nog wat kaas er overheen strooien en even mooi bruin laten worden onder de gril.

Je kan er ook nog aardappelpuree overheen doen en dan pas de kaas. Ik schil af en toe een heleboel aardappelen, maak er puree van en vries het dan in platte pakken formaat ovenschaal in. Is heel handig want met o.a. dit gerecht heb ik dan binnen 30 minuten een maaltijd op tafel staan. Je moet die aardappelpuree voor in de vriezer alleen net wat smeuïger/natter maken dan je normaal zou doen, anders wordt hij met ontdooien en opwarmen wat droog.
@Kuzu, ik maak de klassieke witlof uit de oven met kaassaus (bechamel) en gekookt ei (ipv ham). Goede pittige kaas gebruiken en een gekookt ei per persoon in stukjes. Blijft een succesnummer.

Ik snijd de witlof in dunne reepjes en doe die dan rauw met kaassaus en gekookt ei in de oven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven