Wortelcake maken
vrijdag 8 juni 2012 om 09:36
Goedemorgen meiden,
Gisteren voor het eerst in mijn leven wortelcake op. Het klonk eerst echt heel vies, maar na mijn eerste hap. Jammie, wat lekker!
Nu ben ik dus een lekker recpet aan het zoeken.
Ik kom een hoop tegen op het internet, maar daar zit allemaal roomkaas op? Als glazuur?
Dat heb ik écht niet geproefd gisteren!
Hebben jullie een recept zonder?
Of klopt het dat er roomkaas (vermengd met poedersuiker etc) opgaat op de bovenkant?
En wat gaat er verder allemaal in? Ik denk dat ik rozijnen geproefd heb, maar op internet zag ik ook appel etc?
Hoop dat jullie wat tips voor mij hebben! Zeker met het EK dat er nu toch echt wel aan komt wil ik het graag eens maken!
(Tot slot nog: Stel dat ik volgende week zaterdag die cake maak, is hij dan zondag nog lekker?)
Bedankt alvast!
Gisteren voor het eerst in mijn leven wortelcake op. Het klonk eerst echt heel vies, maar na mijn eerste hap. Jammie, wat lekker!
Nu ben ik dus een lekker recpet aan het zoeken.
Ik kom een hoop tegen op het internet, maar daar zit allemaal roomkaas op? Als glazuur?
Dat heb ik écht niet geproefd gisteren!
Hebben jullie een recept zonder?
Of klopt het dat er roomkaas (vermengd met poedersuiker etc) opgaat op de bovenkant?
En wat gaat er verder allemaal in? Ik denk dat ik rozijnen geproefd heb, maar op internet zag ik ook appel etc?
Hoop dat jullie wat tips voor mij hebben! Zeker met het EK dat er nu toch echt wel aan komt wil ik het graag eens maken!
(Tot slot nog: Stel dat ik volgende week zaterdag die cake maak, is hij dan zondag nog lekker?)
Bedankt alvast!
vrijdag 8 juni 2012 om 09:40
vrijdag 8 juni 2012 om 09:48
Klopt hoor, op carrot cake zit roomkaas, al herken je dat misschien niet meteen.
Ik vind hem zelf de volgende dag zelfs lekkerder, dus gewoon vooraf maken kan zeker.
Deze maak ik zelf graag (in een springvorm, volgens mij heb ik de ingredienten van het recept dat ik ooit gekregen heb voor een cakevorm verdubbeld):
Worteltjestaart
ingrediënten
voor de cake:
2 kopjes bloem
2 kopjes ruwe rietsuiker
2 theelepels bakpoeder
2 theelepels kaneel
snufje zout
3 kopjes geraspte wortelen (± 6 wortels)
4 eieren
1 zakje vanillesuiker
handje gewelde rozijnen
handje gehakte walnoten
anderhalf kopje plantaardige olie
voor het glazuur:
150 gram roomkaas (bijvoorbeeld Philadelphia)
30 gram ongezouten boter
1 zakje vanillesuiker
250 gram poedersuiker
Bereiding van de cake:
- Schil de wortel heel dun en rasp ze fijn. Dep ze goed droog.
- Doe alle ingrediënten voor de cake in een kom, behalve de olie. Roer ze alvast door elkaar.
- Voeg hier langzaam de plantaardige olie aan toe terwijl je goed blijft roeren.
- Giet het beslag in een ingevette (spring)vorm.
- Laat de worteltaart in ongeveer 45 minuten goudbruin bakken. Controleer goed of hij goed droog geworden is. Als hij te nat is, doe je hem er nog wat langer in (evt. afgedekt met aluminiumfolie).
- Neem de cake uit de bakvorm en laat hem op een serveerschaal afkoelen.
van het glazuur:
- Doe alle ingrediënten voor het glazuur in de blender of keukenmachine en mix het geheel tot een zachte brij ontstaat.
- Strijk het glazuur met een spatel over de cake uit.
- Zet de cake in de koelkast zodat het glazuur kan opstijven. Het wordt nog beter als je hem een dag van tevoren maakt.
Ik vind hem zelf de volgende dag zelfs lekkerder, dus gewoon vooraf maken kan zeker.
Deze maak ik zelf graag (in een springvorm, volgens mij heb ik de ingredienten van het recept dat ik ooit gekregen heb voor een cakevorm verdubbeld):
Worteltjestaart
ingrediënten
voor de cake:
2 kopjes bloem
2 kopjes ruwe rietsuiker
2 theelepels bakpoeder
2 theelepels kaneel
snufje zout
3 kopjes geraspte wortelen (± 6 wortels)
4 eieren
1 zakje vanillesuiker
handje gewelde rozijnen
handje gehakte walnoten
anderhalf kopje plantaardige olie
voor het glazuur:
150 gram roomkaas (bijvoorbeeld Philadelphia)
30 gram ongezouten boter
1 zakje vanillesuiker
250 gram poedersuiker
Bereiding van de cake:
- Schil de wortel heel dun en rasp ze fijn. Dep ze goed droog.
- Doe alle ingrediënten voor de cake in een kom, behalve de olie. Roer ze alvast door elkaar.
- Voeg hier langzaam de plantaardige olie aan toe terwijl je goed blijft roeren.
- Giet het beslag in een ingevette (spring)vorm.
- Laat de worteltaart in ongeveer 45 minuten goudbruin bakken. Controleer goed of hij goed droog geworden is. Als hij te nat is, doe je hem er nog wat langer in (evt. afgedekt met aluminiumfolie).
- Neem de cake uit de bakvorm en laat hem op een serveerschaal afkoelen.
van het glazuur:
- Doe alle ingrediënten voor het glazuur in de blender of keukenmachine en mix het geheel tot een zachte brij ontstaat.
- Strijk het glazuur met een spatel over de cake uit.
- Zet de cake in de koelkast zodat het glazuur kan opstijven. Het wordt nog beter als je hem een dag van tevoren maakt.
vrijdag 8 juni 2012 om 11:57
vrijdag 8 juni 2012 om 12:03
Glazuur uit mijn recept wordt ook hard. Duurt alleen wel even. In het oorspronkelijke recept stond dat je hem minimaal 15 minuten in de koelkast moest zetten om het te laten opstijven, maar je hebt veel langer nodig. Ik denk wel een paar uur.
Maar goed, als je hem een dag van tevoren maakt, lukt het zeker. Wel paar uur van tevoren uit de koelkast halen, dan is hij echt op zijn best.
Het wordt trouwens niet echt oranje (alleen met heel veel fantasie). En da's natuurlijk wel de bedoeling; beetje kleurstof door het glazuur dan maar...
Maar goed, als je hem een dag van tevoren maakt, lukt het zeker. Wel paar uur van tevoren uit de koelkast halen, dan is hij echt op zijn best.
Het wordt trouwens niet echt oranje (alleen met heel veel fantasie). En da's natuurlijk wel de bedoeling; beetje kleurstof door het glazuur dan maar...
vrijdag 8 juni 2012 om 12:04
Ik maak altijd deze en hij is verukkelijk mjammm!!!
http://allrecipes.com/recipe/carrot-cake-iii/
Mijn Britse vriend zegt dat hij net zo lekker is als bij een britse bakkerij.
http://allrecipes.com/recipe/carrot-cake-iii/
Mijn Britse vriend zegt dat hij net zo lekker is als bij een britse bakkerij.