yehova voer?

08-10-2018 12:23 194 berichten
Alle reacties Link kopieren
het zit me ff dwars , ok, prima dat iedereen gezonder en milleu minder belastend wil eten.
wat me tegen staat is dat het me bijna opgedrongen wordt en ik daar 1 helemaal geen zin in heb , want als ik lekker ongezond wil eten en daarmee eerder dood ga o.i.d. dan is dat me Eigen keus , 2 dat iemand anders gaat bepalen wat ik wel of niet lekker of nodig vindt .
dus net als de yehova , prima maar don't bother me with that shit.
ik had het al eerder over de rookworst van de hema die niet meer te vreten is, minder zout, minder vet, een pakje gauwgom MET suiker moet je bijna bestellen bij de super, en de vega variaties komen bij lange na nog steeds niet in de buurt van het origineel .
ja roept u maar !
eten moet je toch, kun je beter wat lekkers maken
Alle reacties Link kopieren
Bijna 9 miljoen mensen hadden op 1 januari 2016 een door de huisarts geregistreerde chronische ziekte, en dat is bij de 50-ers al meer dan de helft. Die hebben dan gemiddeld nog 30 jaar te leven. Dat zijn er nogal wat.

Dat is heel veel, alleen hadden mensen vroeger ook allerlei ziektes en aandoeningen, alleen niet erkend.

Toen had je gewoon een zwak gestel, zonder dat iemand wist hoe of wat, en ging je op tijd dood daaraan
Alle reacties Link kopieren
Julia10 schreef:
10-10-2018 10:10
Bij de tandarts zag ik een schemaatje van hoeveel suikerklontjes bepaalde drankjes bevatten.

Heb niet alles onthouden, maar chocomel stond op 1. Ice Tea en inderdaad sap of fruitige (kinder) drankjes op 2. Frisdrank scoorde ook hoog.

Als je dan die hoeveelheid suikerklontjes (6 of 8 bijv) ziet en dan bedenkt dat je zelf zoveel nooit in je koffie of thee zou doen.

Ik herinner me een docu op tv, dat ging hierover. Hij onderzocht dit en toonde aan hoeveel suikerklontjes mensen (ongemerkt) tot zich namen.
Het heet dacht ik Sugarrush.
In de winkel selecteer ik mijn inkopen op suiker-percentage. Daar word je niet direct reuze blij van :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Er is wel degelijk een lichamelijke kant aan het eten van suikers.
Het werkt op de dopamine-huishouding in de hersenen.
Suiker zorgt ervoor dat de hersenen dopamine afgeven. Dopamine is een stof die je een gevoel van beloning geeft. En omdat het beloningscentrum in je hersenen wordt geactiveerd, ontstaat al gauw de behoefte aan nog meer suiker.(Dit is de simpelste uitleg, in werkelijkeid is het ingewikkelder).
https://www.diabetesfonds.nl/minder-sui ... e-hersenen
'Verslavend' is misschien niet helemaal het juiste woord als je daarmee aan alcohol, coke of heroïne denkt.
Toch zijn er genoeg verslavingen waarbij je niets in je mond, neus of aderen stopt zoals die aan gokken, seks, gamen. Ook het vastgeplakt zitten aan schermen of het reageren op elk signaaltje van je mobiel doet iets met je dopamines.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
10-10-2018 10:43
Er is wel degelijk een lichamelijke kant aan het eten van suikers.
Het werkt op de dopamine-huishouding in de hersenen.
Suiker zorgt ervoor dat de hersenen dopamine afgeven. Dopamine is een stof die je een gevoel van beloning geeft. En omdat het beloningscentrum in je hersenen wordt geactiveerd, ontstaat al gauw de behoefte aan nog meer suiker.(Dit is de simpelste uitleg, in werkelijkeid is het ingewikkelder).
https://www.diabetesfonds.nl/minder-sui ... e-hersenen
'Verslavend' is misschien niet helemaal het juiste woord als je daarmee aan alcohol, coke of heroïne denkt.
Toch zijn er genoeg verslavingen waarbij je niets in je mond, neus of aderen stopt zoals die aan gokken, seks, gamen. Ook het vastgeplakt zitten aan schermen of het reageren op elk signaaltje van je mobiel doet iets met je dopamines.
Back by dope demand :hyper:
Zo geel als een kanariepiet
Alle reacties Link kopieren
Julia10 schreef:
10-10-2018 10:12
Ook van suikervrije feestjes worden kinderen druk :)
het grappige aan dat onderzoek was, dat ouders die dachten dat hun kinderen naar een suikervrijfeest waren geweest vonden dat je dat echt kon merken, veel rustiger dan als ze naar een normaal feest gingen
(bbc documentaire The Truth about food)
Alle reacties Link kopieren
pearle schreef:
10-10-2018 10:35
Bijna 9 miljoen mensen hadden op 1 januari 2016 een door de huisarts geregistreerde chronische ziekte, en dat is bij de 50-ers al meer dan de helft. Die hebben dan gemiddeld nog 30 jaar te leven. Dat zijn er nogal wat.

Dat is heel veel, alleen hadden mensen vroeger ook allerlei ziektes en aandoeningen, alleen niet erkend.

Toen had je gewoon een zwak gestel, zonder dat iemand wist hoe of wat, en ging je op tijd dood daaraan

Ja, dat is natuurlijk zo.
Toch is er echt een grote toename van bijvoorbeeld diabetes in de laatste jaren, en als ik me niet vergis ook in gewrichtsaandoeningen.
nounou
Alle reacties Link kopieren
redfox3 schreef:
10-10-2018 03:09
Ja zeker, ik lees mee, en lach me krom om alle reacties die er totaal niet toe doen ( stoofperen ? ) en natuurlijk de vegas die mijn topic weer om zeep helpen en alles naar hun zelf trekken,
Maakt allemaal niet uit , dat het leeft blijkt wel

Als je meeschrijft kun je zelf wat richting geven aan het topic. Nu gaat het alle kanten op, ja.
'Vegas die je topic om zeep helpen' ? Dat valt wel mee, toch, tenzij je iedereen met andere ideeën dan jij 'vegas' noemt (en dat is blijkbaar geen compliment).
Ik vind het een interessante discussie, hoe autonoom ben je in de keuze van wat je eet. Dat lijkt me, naast je gemopper, de essentie van je OP.
nounou
Ik laat me niks opdringen hoor zoals bv een vleesloze dag in de week en biologisch eten. Ik eet lekker waar ik zin in heb. Vind het wel jammer dat er steeds minder slagerijen zijn. Die hier in de buurt zat is nu met pensioen. Bij voorverpakt vlees in de supermarkt is het vaak zo dat je bv 1 grote karbonade hebt die bovenop ligt en de andere daar kun je met je vinger doorheen prikken. Ik bestelde bij de slager altijd grote karbonaden die allemaal ongeveer even groot waren. Of pakken met alleen maar 500 gr vlees terwijl je 600 gr nodig hebt.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
10-10-2018 10:49
Ja, dat is natuurlijk zo.
Toch is er echt een grote toename van bijvoorbeeld diabetes in de laatste jaren, en als ik me niet vergis ook in gewrichtsaandoeningen.
diabetes2 hangt heeel nauw samen met overgewicht
lilalinda schreef:
10-10-2018 10:48
het grappige aan dat onderzoek was, dat ouders die dachten dat hun kinderen naar een suikervrijfeest waren geweest vonden dat je dat echt kon merken, veel rustiger dan als ze naar een normaal feest gingen
(bbc documentaire The Truth about food)

Juist. Stompzinnige gelul over suiker altijd.
lilalinda schreef:
10-10-2018 10:48
het grappige aan dat onderzoek was, dat ouders die dachten dat hun kinderen naar een suikervrijfeest waren geweest vonden dat je dat echt kon merken, veel rustiger dan als ze naar een normaal feest gingen
(bbc documentaire The Truth about food)

Juist. Stompzinnige gelul over suiker altijd.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
10-10-2018 14:58
Juist. Stompzinnige gelul over suiker altijd.
Dat vinden al die mensen met overgewicht en suikerziekte niet. En tandartsen ook niet :-D
Zo geel als een kanariepiet
Regenjasgeel schreef:
10-10-2018 16:12
Dat vinden al die mensen met overgewicht en suikerziekte niet. En tandartsen ook niet :-D
Ik heb er diabetes aan overgehouden, dus wel erg stom gelul om er vanuit te gaan dat suiker een onschuldig goedje is.
Regenjasgeel schreef:
10-10-2018 16:12
Dat vinden al die mensen met overgewicht en suikerziekte niet. En tandartsen ook niet :-D

Ik reageerde over een post dat kinderen druk worden van suiker,
Alle reacties Link kopieren
Regenjasgeel schreef:
10-10-2018 16:12
Dat vinden al die mensen met overgewicht en suikerziekte niet. En tandartsen ook niet :-D
precies wat hier staat dus:
Van suiker word je vet
je tanden rotten uit je mond
1. Maar suiker is geen drugs
2. en je gaat er niet van stuiteren

1. prima smoes voor mensen die geen maat kunnen houden: ja maar ik ben verslaafd
2. prima smoes voor mensen die hun kinderen niet opvoeden of tot de orde roepen: zo druk van de suiker
Bullshit, beiden
Alle reacties Link kopieren
Julia10 schreef:
10-10-2018 10:10
Bij de tandarts zag ik een schemaatje van hoeveel suikerklontjes bepaalde drankjes bevatten.

Heb niet alles onthouden, maar chocomel stond op 1. Ice Tea en inderdaad sap of fruitige (kinder) drankjes op 2. Frisdrank scoorde ook hoog.

Als je dan die hoeveelheid suikerklontjes (6 of 8 bijv) ziet en dan bedenkt dat je zelf zoveel nooit in je koffie of thee zou doen.

Ik herinner me een docu op tv, dat ging hierover. Hij onderzocht dit en toonde aan hoeveel suikerklontjes mensen (ongemerkt) tot zich namen.
Het heet dacht ik Sugarrush.
Die suiker is op zich het probleem niet, maar het feit dat het voor veel mensen ongemerkt gaat en ze daardoor ongemerkt veel te veel calorieën binnenkrijgen.
Je wordt er verder namelijk niet druk van, of moe, of weet ik wat. En als je er geen gewoonte van maakt is het gewoon een vorm van energie die je binnenkrijgt. Het te veel en te vaak drinken van zulke zoete dranken zorgt voor de problemen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
10-10-2018 16:29
Ik heb er diabetes aan overgehouden, dus wel erg stom gelul om er vanuit te gaan dat suiker een onschuldig goedje is.
Je krijgt niet direct diabetes van suiker.
https://www.diabetesfonds.nl/minder-sui ... ctEALw_wcB
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
10-10-2018 10:43
Er is wel degelijk een lichamelijke kant aan het eten van suikers.
Het werkt op de dopamine-huishouding in de hersenen.
Suiker zorgt ervoor dat de hersenen dopamine afgeven. Dopamine is een stof die je een gevoel van beloning geeft. En omdat het beloningscentrum in je hersenen wordt geactiveerd, ontstaat al gauw de behoefte aan nog meer suiker.(Dit is de simpelste uitleg, in werkelijkeid is het ingewikkelder).
https://www.diabetesfonds.nl/minder-sui ... e-hersenen
'Verslavend' is misschien niet helemaal het juiste woord als je daarmee aan alcohol, coke of heroïne denkt.
Toch zijn er genoeg verslavingen waarbij je niets in je mond, neus of aderen stopt zoals die aan gokken, seks, gamen. Ook het vastgeplakt zitten aan schermen of het reageren op elk signaaltje van je mobiel doet iets met je dopamines.
Bij alles wat je leuk of fijn vindt is dopamine betrokken. En ook alles wat je leuk of fijn vindt kan op die manier verslavend werken.
Maar dat is idd anders dan drugs.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Fragolisa schreef:
08-10-2018 14:59
Ik kocht laatst een patatje. Op de toonbank stond een bordje met de strekking "Nederlanders eten te veel zout, en dat is ongezond. Wij strooien daarom geen zout meer over onze friet, maar een zoutloos kruidenmengsel. Ook lekker!"
Wat een betutteling.
Gelukkig lagen er ook zakjes zout op de toonbank.
Ik vind het juist vervelend dat er automatisch zout gestrooid wordt en dat ik er zelf aan moet denken door te geven dat ik dat juist NIET wil. Eigenlijk zou het standaard niet moeten worden gestrooid en enkel wanneer ik dat wel wens gedaan moeten worden.
Weet je wat ik heel onprettig vind??
Dat iemand die tracht thema eten/drinken minder frequent door zijn/haar hoofd te laten spoken voortdurend ongewenst geconfronteerd wordt met eten en drinken...overal, altijd en op tig diverse manieren.
Borden naast de weg, folders, reclames, radiospotjes, krant en tijdschrift, uithangborden, billboards etc. Altijd en overal die confrontatie met eten/drinken.

En ja, gemakkelijk gezegd dat je zelf bepaald. Echter, ikzelf bekend met een serieuze eetstoornis, werd overal geconfronteerd met juist mijn allergrootste vijand!

Op elke straathoek, in elk gebouw, in elke ruimte, overal en altijd moest ik gedwongen in gevecht met mijn allergrootste vijand.
Geloof me.......dat is een enorme klus. En daar staat iemand zonder eetstoornis beslist niet bij stil.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
10-10-2018 16:46
precies wat hier staat dus:
Van suiker word je vet
je tanden rotten uit je mond
1. Maar suiker is geen drugs
2. en je gaat er niet van stuiteren

1. prima smoes voor mensen die geen maat kunnen houden: ja maar ik ben verslaafd
2. prima smoes voor mensen die hun kinderen niet opvoeden of tot de orde roepen: zo druk van de suiker
Bullshit, beiden

Ik denk dat 'prima smoes voor mensen die geen maat kunnen houden' toont dat mensen heel verschilend omgaan met eten en met alle andere dingen die iets meer doen dan alleen je maag vullen en je overleving garanderen.
Gevoeligheid voor mateloosheid is geen smoes. Het kan een fiks probleem zijn, zeker wanneer het je gezondheid of je levensgeluk ondermijnt.
Er zijn mensen die daar geen last van hebben. Dat is erg fijn voor ze, maar niets om trots op te zijn, of neer te kijken op degenen die wel mateloos zijn, vind ik.
Ik ben zelf blij dat ik wat matigheid heb verworven. Dat heeft me heel wat moeite gekost, en het kan soms zo weer verdampen wanneer het écht niet goed gaat met me.
Het bizarre is dat etenswaar met veel suiker, zout of vet (of met alledrie, zoals zoute caramelchocolade Afbeelding ) heel direct een bepaald soort onverdragelijk hunkeren stilt maar het direct erna verder opstuwt, en emotionele onevenwichtigheid versterkt. Of je het verslaving kunt noemen weet ik niet, maar het is geen bullshit.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
11-10-2018 14:30
Het bizarre is dat etenswaar met veel suiker, zout of vet (of met alledrie, zoals zoute caramelchocolade heel direct een bepaald soort onverdragelijk hunkeren stilt maar het direct erna verder opstuwt, en emotionele onevenwichtigheid versterkt. Of je het verslaving kunt noemen weet ik niet, maar het is geen bullshit.
Maar het grote verschil met een drugsverslaving is, dat je van (in jouw geval) zoute caramelchocolade kan besluiten het gewoon nooit meer te eten, als je weet, dat je dan geen maat kan houden. Gewoon niet kan kopen. Je gaat dan echt geen oud vrouwtje overvallen om het wel in handen te krijgen
Solomio schreef:
11-10-2018 12:03
Die suiker is op zich het probleem niet, maar het feit dat het voor veel mensen ongemerkt gaat en ze daardoor ongemerkt veel te veel calorieën binnenkrijgen.
Je wordt er verder namelijk niet druk van, of moe, of weet ik wat. En als je er geen gewoonte van maakt is het gewoon een vorm van energie die je binnenkrijgt. Het te veel en te vaak drinken van zulke zoete dranken zorgt voor de problemen.
Ik los dat grotendeels op door gewoon matig met suiker te zijn. Ik doe het niet in de koffie of thee en drink zelden frisdrank of sapjes. Ik drink eigenlijk vooral water (al dan niet met een stukje fruit erin voor wat smaak), gewoon omdat ik niet zo van zoet hou.
Ik gebruik ook weinig kant en klaar voer of kruidenmixen waar alleen water bij hoeft voor 'authentieke' bolognesesaus. Je wil niet weten hoeveel suiker daar aan is toegevoegd. Ik maak het gewoon zelf met een pakje gezeefde tomaten.

En ja, ik weet dat mensen dan weer gaan steigeren dat ze liever voor gemak gaan en geen zin/tijd/kennis hebben om dingen zelf te maken. Nou prima hoor, maar dan ook niet zeuren dat er teveel suiker in producten zit en dat de overheid dat wil verminderen voor je eigen bestwil.
Ttroeteltje schreef:
11-10-2018 12:34
Ik vind het juist vervelend dat er automatisch zout gestrooid wordt en dat ik er zelf aan moet denken door te geven dat ik dat juist NIET wil. Eigenlijk zou het standaard niet moeten worden gestrooid en enkel wanneer ik dat wel wens gedaan moeten worden.
Nou precies. En vaak strooien ze dan zoveel zout over de patat dat het ook geen vreten meer is. Zet lekker een zoutbus neer en laat de mensen het zelf doen. Ik doe thuis ook maar weinig zout in mijn eten.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
11-10-2018 18:10
Ik los dat grotendeels op door gewoon matig met suiker te zijn. Ik doe het niet in de koffie of thee en drink zelden frisdrank of sapjes. Ik drink eigenlijk vooral water (al dan niet met een stukje fruit erin voor wat smaak), gewoon omdat ik niet zo van zoet hou.
Ik gebruik ook weinig kant en klaar voer of kruidenmixen waar alleen water bij hoeft voor 'authentieke' bolognesesaus. Je wil niet weten hoeveel suiker daar aan is toegevoegd. Ik maak het gewoon zelf met een pakje gezeefde tomaten.

En ja, ik weet dat mensen dan weer gaan steigeren dat ze liever voor gemak gaan en geen zin/tijd/kennis hebben om dingen zelf te maken. Nou prima hoor, maar dan ook niet zeuren dat er teveel suiker in producten zit en dat de overheid dat wil verminderen voor je eigen bestwil.
En ik lees alle etiketten en weet dat deze bewering echt meestal onzin is. Meestal zit er maar een heel klein beetje toegevoegde suiker in. Maar iedereen praat elkaar na en inmiddels gelooft ooik bijna iedereen het.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven