Zelfgemaakt
maandag 12 maart 2012 om 18:47
Ik heb gisteren zelf Nutella (nou ja een soort van) gemaakt. Heerlijk.
Vind het leuk om te proberen dingen na te maken. Als jullie nog leuke recepten e.d. hebben dan ben ik blij! Die van mij zijn allemaal vertaald v uit Engels.
40g amandelen
160g hazelnoten
410 ml volle melk
60g melkpoeder
3 eetlepels honing
mespuntje zout
310 chocolade, je kunt een mix v puur en melk gebruiken
Noten even 10 minuten roosteren (180 celcius), probeer de velletjes vd hazelnoten te verwijderen (lukte mij niet, smaak is nog steeds prima)
Ondertussen de melk en poeder en honing in een pannetje koken.
Smelt de chocolade (au bain marie of in de microwave)
Maal de noten (of hak) in een keukenmachine.
Voeg de chocolade toe, mix goed, dan het melkmengsel, weer goed mixen
Klaar!
Ik heb hier een heleboel v die kleine jampotjes standaard thuis, ik heb er 4 jampotjes meegevuld (4 X 250 ml). Lekker!
Vind het leuk om te proberen dingen na te maken. Als jullie nog leuke recepten e.d. hebben dan ben ik blij! Die van mij zijn allemaal vertaald v uit Engels.
40g amandelen
160g hazelnoten
410 ml volle melk
60g melkpoeder
3 eetlepels honing
mespuntje zout
310 chocolade, je kunt een mix v puur en melk gebruiken
Noten even 10 minuten roosteren (180 celcius), probeer de velletjes vd hazelnoten te verwijderen (lukte mij niet, smaak is nog steeds prima)
Ondertussen de melk en poeder en honing in een pannetje koken.
Smelt de chocolade (au bain marie of in de microwave)
Maal de noten (of hak) in een keukenmachine.
Voeg de chocolade toe, mix goed, dan het melkmengsel, weer goed mixen
Klaar!
Ik heb hier een heleboel v die kleine jampotjes standaard thuis, ik heb er 4 jampotjes meegevuld (4 X 250 ml). Lekker!
Optimist tot in de kist!
maandag 12 maart 2012 om 19:42
Deze staat voor morgen op het programm.
Homemade Ketchup
1 liter!
Ingredients
1 groot blik tomaten (in stukjes)
anderhalf blikje tomatenpuree
1 grote ui, gehakt
250 ml rode wijn azijn1 cup red wine vinegar
125 ml suiker
125 ml olijfolie
2 eetlepels nootmuskaat
1/2 theelepel piment poeder
3 laurier blaadjes
mespuntje zout en peper
Instructions
Doe alle ingrediente in een panToss all the ingredients into a large saucepan. Laat het sudderen voor ong. 30 minuten (het kookt in tot ong de helft)
Ik haal het laurierblad eruit, hoewel het recept dit niet aangeeft.
Laat afkoelen dan pureren in een blender of staafmixer (niet zo een die ze bij de Viva weggeven )
Homemade Ketchup
1 liter!
Ingredients
1 groot blik tomaten (in stukjes)
anderhalf blikje tomatenpuree
1 grote ui, gehakt
250 ml rode wijn azijn1 cup red wine vinegar
125 ml suiker
125 ml olijfolie
2 eetlepels nootmuskaat
1/2 theelepel piment poeder
3 laurier blaadjes
mespuntje zout en peper
Instructions
Doe alle ingrediente in een panToss all the ingredients into a large saucepan. Laat het sudderen voor ong. 30 minuten (het kookt in tot ong de helft)
Ik haal het laurierblad eruit, hoewel het recept dit niet aangeeft.
Laat afkoelen dan pureren in een blender of staafmixer (niet zo een die ze bij de Viva weggeven )
Optimist tot in de kist!
maandag 12 maart 2012 om 22:11
quote:chicha schreef op 12 maart 2012 @ 19:47:
O, zelf Nutella maken?? Wat een goed idee!
Smaakt het ook net als Nutella? Er zit zo te lezen niet veel vet in.... en honing ipv suiker?
Gut, het klinkt helemaal gezond.
200 gram noten, da's best wat vet hoor. En wat dacht je van de chocolade en volle melk?
Echt gezond klinkt het niet, maar wel heel lekker. Ik vraag me af hoe je die noten het best tot een een glad poeder kunt vermalen, ik houd niet van stukjes in smeersels.
O, zelf Nutella maken?? Wat een goed idee!
Smaakt het ook net als Nutella? Er zit zo te lezen niet veel vet in.... en honing ipv suiker?
Gut, het klinkt helemaal gezond.
200 gram noten, da's best wat vet hoor. En wat dacht je van de chocolade en volle melk?
Echt gezond klinkt het niet, maar wel heel lekker. Ik vraag me af hoe je die noten het best tot een een glad poeder kunt vermalen, ik houd niet van stukjes in smeersels.
maandag 12 maart 2012 om 22:25
quote:Olifantjeinhetbos schreef op 12 maart 2012 @ 19:19:
Iets meer korrelig door de hazelnuts. Die taartvulling was heeerlijk!
Wanneer kom je weer? Mag ook zonder taartvulling hoor ik vind je ongevuld ook heeeeeeel leuk! En wij vullen je wel
Hahaha, gevuld ben ik al meer dan genoeg van mezelf!
Zou absoluut zo terug willen komen naar 't prachtige Canada en natuurlijk ook weer gezellig bij jullie langs, maar voorlopig zit er dat financieel helaas ff niet in. (Had toch zo'n bivakmuts moeten kopen in dat winkeltje, zie je wel... )
Maar... met 'n beetje mazzel kunnen we in mei iets afspreken als jullie in Nederland zijn!
Iets meer korrelig door de hazelnuts. Die taartvulling was heeerlijk!
Wanneer kom je weer? Mag ook zonder taartvulling hoor ik vind je ongevuld ook heeeeeeel leuk! En wij vullen je wel
Hahaha, gevuld ben ik al meer dan genoeg van mezelf!
Zou absoluut zo terug willen komen naar 't prachtige Canada en natuurlijk ook weer gezellig bij jullie langs, maar voorlopig zit er dat financieel helaas ff niet in. (Had toch zo'n bivakmuts moeten kopen in dat winkeltje, zie je wel... )
Maar... met 'n beetje mazzel kunnen we in mei iets afspreken als jullie in Nederland zijn!
dinsdag 13 maart 2012 om 05:42
quote:helene31 schreef op 12 maart 2012 @ 22:11:
[...]
Echt gezond klinkt het niet, maar wel heel lekker. Ik vraag me af hoe je die noten het best tot een een glad poeder kunt vermalen, ik houd niet van stukjes in smeersels.Ik zou het heel heel lang in de keukenmachine doen. En als het geheel klaar is met de melk en chocolade dan even door de zeef halen dan zou je een gladde massa moeten hebben erna.
[...]
Echt gezond klinkt het niet, maar wel heel lekker. Ik vraag me af hoe je die noten het best tot een een glad poeder kunt vermalen, ik houd niet van stukjes in smeersels.Ik zou het heel heel lang in de keukenmachine doen. En als het geheel klaar is met de melk en chocolade dan even door de zeef halen dan zou je een gladde massa moeten hebben erna.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
dinsdag 13 maart 2012 om 10:27
quote:helene31 schreef op 12 maart 2012 @ 22:11:
[...]
Noten zijn juist erg gezond. Als je pure chocolade (meer dan 70% cacao) gebruikt is dat ook erg goed voor je en volle melkproducten is ook niets mis mee. Op deze manier heb je een prima smeerseltje voor op brood.
Ik maak ook altijd m'n chocopasta zelf. Mmm, echt heel erg lekker. Als je het maar lang genoeg laat draaien in je keukenmachine krijg je het aardig glad.
[...]
Noten zijn juist erg gezond. Als je pure chocolade (meer dan 70% cacao) gebruikt is dat ook erg goed voor je en volle melkproducten is ook niets mis mee. Op deze manier heb je een prima smeerseltje voor op brood.
Ik maak ook altijd m'n chocopasta zelf. Mmm, echt heel erg lekker. Als je het maar lang genoeg laat draaien in je keukenmachine krijg je het aardig glad.
dinsdag 13 maart 2012 om 10:52
hmm lekker!
Ik maak vaak roomkaas zelf, dat is het heel makkelijk en lekker.
kook 1 liter melk en 1 liter karnemelk in een grote pan op laag vuur. Als het begint te vlokken doe je het sap van 1 citroen er door. Als het vocht helder is en je veel vlokken hebt, giet je alles in een zeef. Dan 1 tl zout erbij en goed mengen. Dan in een katoenen doek doen en de punten in elkaar draaien. Nu kun je de kaas al eten of noch in een blikje doen waar je ook de onderkant uit hebt gehaald en er dan een gewicht op zet.
kook 1 liter melk en 1 liter karnemelk in een grote pan op laag vuur. Als het begint te vlokken doe je het sap van 1 citroen er door. Als het vocht helder is en je veel vlokken hebt, giet je alles in een zeef. Dan 1 tl zout erbij en goed mengen. Dan in een katoenen doek doen en de punten in elkaar draaien. Nu kun je de kaas al eten of noch in een blikje doen waar je ook de onderkant uit hebt gehaald en er dan een gewicht op zet.
dinsdag 13 maart 2012 om 10:59
Als ik iets echt fijn wil hebben, dan doe ik het voorwerk met de keukenmachine en gaat het daarna een ouderwetse vijzel in.
Daarmee krijg ik alles tot poeder, maar het is wel een arbeidsintensief klusje.
Je recept voor eigen gemaakte nutella klinkt overigens wel erg lekker, misschien binnenkort ook maar eens maken!
Daarmee krijg ik alles tot poeder, maar het is wel een arbeidsintensief klusje.
Je recept voor eigen gemaakte nutella klinkt overigens wel erg lekker, misschien binnenkort ook maar eens maken!
dinsdag 13 maart 2012 om 11:17
dinsdag 13 maart 2012 om 11:19
quote:pompedom schreef op 13 maart 2012 @ 10:52:
hmm lekker!
Is dat roomkaas als in smeerbaar of stevig als een blokje monchou?
Hazelnoten zijn meestal goedkoper bij een turkse/marokkaanse winkel of op de markt.
Ik haal meestal noten op de zwarte markt.
hmm lekker!
Is dat roomkaas als in smeerbaar of stevig als een blokje monchou?
Hazelnoten zijn meestal goedkoper bij een turkse/marokkaanse winkel of op de markt.
Ik haal meestal noten op de zwarte markt.
dinsdag 13 maart 2012 om 11:42
Zelf tomatenketchup maken is ook leuk en makkelijk. Mijn succesrecept:
1 kg tomaten, bij voorkeur overrijpe, ui, rode paprika en knoflook en stukje rode peper.Dit kook ik en daarne zeef ik dit in een appelmoeszeef. De saus laat ik inkoken tot de goede dikte met een zelfgemaakt kruidenbuiltje van laurier, mosterzaad, kaneelstokje en peperkorrels.
Daarna breng ik de ketchup op smaak met bruine basterdsuiker en azijn.
Een gedeelte gaat in de koelkast de rest in de vriezer.
1 kg tomaten, bij voorkeur overrijpe, ui, rode paprika en knoflook en stukje rode peper.Dit kook ik en daarne zeef ik dit in een appelmoeszeef. De saus laat ik inkoken tot de goede dikte met een zelfgemaakt kruidenbuiltje van laurier, mosterzaad, kaneelstokje en peperkorrels.
Daarna breng ik de ketchup op smaak met bruine basterdsuiker en azijn.
Een gedeelte gaat in de koelkast de rest in de vriezer.