Zoete bataat: recept gezocht!

04-11-2009 10:47 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier een enorme zoete aardappel/bataat liggen. Wie heeft er een succesrecept hiermee? Ik heb het nog nooit klaargemaakt en ben erg benieuwd naar jullie tips!!
Ik snij hem eigenlijk gewoon in stukjes net als een gewone aardappel, kook, pureer met een beetje peper en klaar.
Thanks Ainne!

Wat eet je er dan bij? Of is het net zo neutraal als aardappel?
Het is een stuk zoeter, maar verder vrij neutraal inderdaad.

Wij hadden het eergisteren met een gehaktbal en sperziebonen. Dus supergewoontjes.

Je zal er vast ook andere fantastische dingen mee kunnen doen hoor, ik hou het topic in de gaten, maar ik doe het eigenlijk alleen op bovenstaande manier. We eten het zeker eens in de twee weken, schijnt gezonder te zijn dan gewone aardappels.
hij is zoetiger van smaak, ik snij ze in dunne schijven en leg ze op de grillpan, verder dan dat ben ik ook nog niet gekomen dus ik hoop ook op meer reakties
Thnx Tijgermeisje en Ainne! Jullie recepten klinken lekker, maar ik hoop toch ook een beetje dat er nog een wat exotischer gerecht voorbij komt...
Ik heb hier nog een binnenkort te maken recept:

Zoete aardappel koken, afgieten en stampen. Erbij:

boter

kaas

peterselie

uien

tuinbonen of erwten, maakt niet uit

ei

wat bloem.

Alles laten rusten

Vul ramequinbakjes of het muffinblik

oven 180 graden 20-25 minuten.

Ik ben niet echt van de magere recepten.
Door de roti

Roti-lam (of kip of rund)

De roti zelf haal ik bij de toko, dat scheelt een hoop werk.

Pond lamsvlees (of kip of rund) in flinke stukken snijden. In een wok of braadpan olie verhitten en er 1 grof gesnipperde ui met 1 gehakt teentje knoflook in fruiten. 2 el hindoestaanse kerrie (ook van de toko) en de stukken vlees erbij en die dichtschroeien goed blijven roeren dat de kerrie niet aanbrandt. Wat hete bouillon erbij en (afhankelijk van het gebruikte vlees) een kwartier stoven.

1 kg aardappelen, of als je het hebt een flinke bataat en wat gewone aardappelen in hapklare blokken toevoegen en weer bouillon bijschenken tot alles onder staat. Na ongeveer een kwartier 8 ons diepvriesboontjes of stukjes kousenband erbij doen. Stukje bij beetje met bouillon blijven aanvullen tot het geheel gaar is en het vocht sausdik is geworden. Even proeven en zonodig op smaak brengen met meer kerrie.

Op het eind de roti's even opwarmen (in de magnetron). Als je er nog voor ieder een gekookt ei doorschept tot ook die geel van de kerrie zien, heb je roti speciaal.

Andere opties: samen met de uien kan je er sambal of een (Mme Jeanette) gehakt pepertje bij doen, vlak voor de bouillon een blikje tomaten puree, en/of een paar minuten voor het eind blokjes vleestomaat of sweet chili sauce erdoor.

Erbij op tafel: mme Jeanette sambal, komkommer, warme roti's (die je scheurt en gebruikt om je eten mee op te pakken)
Ik vind trouwens de bataten die rozig zijn van binnen het lekkerst. Als ze je in de winkel niet kunnen vertellen of ze wit of roze zijn, kan je een klein stukje van de schil krabben om te kijken. Klinkt een beetje aso, maar die dingen kunnen dat wel hebben.
Schillen, grote patatten er van snijden, in de oven bakken met olijfolie, kardemom en kaneel...

Ze worden van buiten wat ingedroogd/knapperig, en van binnen wat smeuiig. Moeilijk uit te leggen.

Hmmm, kan met zout of suiker.
dit is een heerlijk soepje met zoete aardappel!

Soep van zoete aardappel met kokosmelk en limoen
Wat een heerlijke ideeen! Roti klinkt super, maar ik kan niet aan rotis komen. Kan dat ook met wraps?

Die soep lijkt me ook heerlijk! O, en patatten met kruiden, hmmm! Nog tips wat daar lekker bij is? (wil het graag hartig eten)
Poffen in de oven. Daarna opensnijden en een grote kwak crème fraîche met verse bieslook erin of crème fraîche met gehakte noten.
Pepernoek, ook een groentetas?

Ik heb ook nog de bataat liggen, dus ik lees mee...
Ha emmetje, ja, ik heb inderdaad een groenteabonnement! Is echt superleuk!

Poffen klinkt heerlijk, maar de bataat die is heb is huge, dus dat zou twee uur in de over betekenen ofzo :-).

Yette, ik heb net gecheckt, en mijn bataat is roze vanbinnen, joepie! Heb jij nog tips voor een alternatief voor rotis?
in plakken snijden met een beetje olijfolie en verse rozemarijn in de oven. super combinatie!!! lekker met coucous oid
Roti's zijn echt iets anders dan wraps. Als je geen roti's kan vinden zou ik het gewoon zonder roti eten. Noem je het lamscurry of zo

Zelf roti maken kan ook, zie hier het eenvoudigste recept van rotiplaat dat ik kan vinden. Er zijn nogal verschillen tussen de ene en de andere koek. Vaak zitten er ook gemalen gele spliterwten in.
Soep maken: gember kleinsnijden, met gesnipperd uitje en knoflook in olie aanbakken, dan een liter kruidenbouillon erbij en de geschilde bataat, in blokjes. Half uurtje laten koken, dan pureren. Dan op smaak brengen met wat zout, chilipoeder, 5 spice powder en peper, een scheut slagroom. In je soepkom nog wat cashewnoten erbij doen.
soepie:

uitje en veel knoflook en pepertje fruiten in olie,

toevoegen, kurkuma, gember, komijn,

Prutje in een pan water mieteren aardappel in stukjes erbij, twee gewone aardappelen erbij. Bouillonblokjes erbij en een eetlepel currypasta.

Pureren met staafmixer en garneren met een toef room
decoreren met koriander
lekker erbij: naanbrood
superlekkere curry

Verder maak ik ook nog wel eens een herfststamppotje met zoete aardappel, winterpeen, appels, bruine bonen. Koken en stampen. Lekker met gebakken uitjes, speklapje. Kan ook nog pompoen of gewone aardappel doorheen als je wilt. Klinkt misschien vreemd maar is erg lekker

En deze heb ik met kerst gemaakt afgelopen jaar, van Nigella Lawson, heb hem alleen in kookboek in nederlands, maar kon hem op internet alleen in het engels vinden:

Sweet Potatoes With Marshmallows

Serves 8-10

7 pounds sweet potatoes

5 to 6 tablespoons vegetable oil

1/4 cup lime juice (1 or 2 limes)

2 teaspoons ground cinnamon

3/4 stick butter

1 tablespoon sea salt or 1/2 tablespoon table salt

1 10-ounce package mini marshmallows

Preheat the oven to 425°F.

Prick or puncture the sweet potatoes with a fork and put them each on a piece of aluminum foil large enough to wrap them in. I find these cook best in individual parcels, so just be prepared to make a lot of them: I find the weight above means you’re dealing with 8 or 9 potatoes in one go.

Divide the oil between the foil sheets and then rub or turn the sweet potatoes in it and wrap into baggy but well-sealed parcels. Put them on a baking sheet or two and roast until the potatoes are soft and cooked through, approximately 1 to 1-1/2 hours. This way of cooking the potatoes, apart from being very easy, means that you get maximum, un-watered-down flavor.

When the sweet potatoes are cool enough to handle, strip away the skin and fork or squeeze and pick the flesh into a large bowl. Pour in any syrupy juices from each of the foil parcels. Add all the other ingredients except for the marshmallows, and mix together to make the mash.

Spoon the sweet-potato mash into an ovenproof dish: I use an old rectangular one of 13-1/2 x 8 inches and about 2-1/2 inches deep, but any you have around that size would be fine. Smooth the top of the mash and cover with the mini marshmallows.

Bake in the hot oven for 10 to 15 minutes, by which time the marshmallows will have colored on top and melted together, like a rippled, bronzed duvet.
Bataten zijn trouwens ook lekker door de mousaka. Ik maak dan meestal een marokkaansige variant met bataat, aubergine, ui, tomatenblokjes en halal-halfom. Als kruiden ras el hanout erdoor of peper, zout, kaneel, koriander en komijn. De bataten wassen en in de schil 15 minuten koken. Schil onder de kraan van de bijna gare bataat wrijven en de bataat in plakken snijden. Ui, gehakt en aubergineblokjes gaar bakken en er tot slot de tomatenblokjes doorheen mengen. Alle ingrediënten door elkaar of netjes in lagen in een ingevette schaal doen. Wat turkse schapenkaas of mozarella erover brokelen en dan ongeveer een half uur in een op 200 graden voorverwarmde oven gaar bakken.
quote:yette schreef op 04 november 2009 @ 14:17:

Bataten zijn trouwens ook lekker door de mousaka. Ik maak dan meestal een marokkaansige variant met bataat, aubergine, ui, tomatenblokjes en halal-halfom. Als kruiden ras el hanout erdoor of peper, zout, kaneel, koriander en komijn. De bataten wassen en in de schil 15 minuten koken. Schil onder de kraan van de bijna gare bataat wrijven en de bataat in plakken snijden. Ui, gehakt en aubergineblokjes gaar bakken en er tot slot de tomatenblokjes doorheen mengen. Alle ingrediënten door elkaar of netjes in lagen in een ingevette schaal doen. Wat turkse schapenkaas of mozarella erover brokelen en dan ongeveer een half uur in een op 200 graden voorverwarmde oven gaar bakken.Wow dat klinkt echt heerlijk. Ik denk dat ik daar voor ga met mn bataat.
klinkt echt heerlijk allemaal! nou heb ik moeite met kiezen!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven