zoetzure saus

11-07-2010 20:22 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
iemand enig idee hoe ik zelf een zoetzure saus in elkaar brouw? ik had op een site wat gelezen over dat je wat zoetzure saus uit zo'n plastic fles en wat gembersiroop moet mixen en dat het dan volstaat? ik heb het hier over zoetzure saus voor in oosterse (kip)gerechten
Ik heb wel een heerlijk recept maar ik ga eerst voetbal kijken. Ik maak het altijd met ananassap en gember enz. Zal straks wel posten.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ik doe meestal ketchup, gembersiroop, ketjap, een beetje djinten, peper en zout. Misschien niet echt de zoetzuur die je bedoelt, maar hij valt hier altijd in goede aarde.
Ik doe altijd ketchup, ketjap, azijn en stroop/bruine suiker, verhouding ongeveer 3:3:1:1, (en vaak ook nog een uitje en een paar eetlepels nasikruiden ) en dan eventueel nog ananas of rozijnen erdoor,
Wanneer je bovenstaande zoetzure saus maakt, ongeveer zoals ik hem ook wel eens maak, dan is het wel het lekkerste als die bruine suiker/stroop licht gecarameliseerd is en verder kun je naar believen nog een theelepel/mespunt sambal toevoegen en dus stukjes ananas en/of zoetzuur/atjar.

Eet smakelijk alvast.
Zo maak ik hem altijd;

Ingrediënten:

2 dl ananassap

2 el tomatenpuree

1 el tomatenketchup

2 el witte wijnazijn

1 el citroensap

3 el suiker

2 el sojasaus

1 el olie

2 1/2 cm gemberwortel fijngehakt

1 teentje knoflook geperst

1 el maizena

chilisaus

droge sherry

Bereidingswijze:

Ingrediënten (behalve gember /knof, maizena, sherry en chilisaus) in een kom roeren.

Olie in de wok verhitten, gember/knoflook even roerbakken, ovg. ingrediënten toevoegen en aan de kook brengen. Maizena aanmaken en toevoegen. Saus op smaak brengen met wat chilisaus en droge sherry.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven