Geld & Recht alle pijlers

10 dagen te gaan, €1,50 over.

13-08-2019 19:17 292 berichten
Nu denk je al snel: "Dat is balen! Maar €1,50 voor 10 dagen."

Maar eerlijk is eerlijk, als ik het ga redden houdt dit in dat ik vanaf het eerst volgende salaris SCHULDENVRIJ ben! Dus stiekem, heel stiekem.... of eigenlijk helemaaaaal niet stiekem ben ik er MEGA blij mee.

Maar nu nog rond zien te komen. En daarom vraag ik jullie hulp voor de laatste loodjes...

Uiteraard ga ik het zeker redden met het volgende salaris om die maand rond te komen, geen schulden meer te hebben. Maar het zou ook ZO fijn zijn als ik nu niet de rode cijfertjes in duik.

Wie oh wie heeft DE tip om met €1,50 nog 10 dagen rond te komen. Of uiteraard meerdere tips (om zo min mogelijk rood te staan) rond te komen....

LETS EAT THIS COOKIE!!!!

(sorry voor mn enthousiasme!!!!!!)
Lady*Voldemort schreef:
18-08-2019 10:14
Ik ook niet. Dus als er nog iemand geld wil kan ie het bij mij komen halen :D
Je hebt pb ;-D

Ik ben toch niet te laat he
Lady*Voldemort schreef:
18-08-2019 10:14
Ik ook niet. Dus als er nog iemand geld wil kan ie het bij mij komen halen :D
Ik heb geld nodig! Volgens het Nibud sta ik 14.000 euro in de min met mijn buffer.
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
18-08-2019 10:12
Mag iedereen alsjeblieft zelf bepalen waar hij of zij zijn geld aan uitgeeft? Er zitten hier vrouwen die geld uitgeven aan borstvergrotingen met siliconen of schaamlipverkleiningen. Er zitten hier vrouwen die hun 50e paar schoenen kopen of hun 10e handtas of hun handtas van een of ander waanzinnig duur merk, terwijl ze die niet ECHT nodig hebben. Dat zijn in mijn ogen ook allemaal nutteloze uitgaven en mogelijk nog schadelijk ook, voor het milieu bijvoorbeeld, of voor hun eigen gezondheid. Als iemand dan een ander geld wil geven, die het misschien wel echt kan gebruiken, waarom is dat dan zo erg? In mijn ogen minder erg dan de uitgaven die ik noemde. Voor jou ligt dat wellicht anders, maar laat iedereen dat lekker zelf beslissen.
:worship:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-08-2019 10:11
Ik heb geen eigen huis en geen auto.
Dan heb ik dus geen buffer nodig. ;-)
Ja maar die kan je dus weglaten en krijg je een andere buffer uit de tool. Het ging me er meer om dat wanneer je wel een eigen huis hebt, de tool geen onderscheid maakt tussen grote woning, kleine woning, tuin of niet etc... In de praktijk maakt dat nogal wat uit natuurlijk. Je kan ook ziek worden, die post kwam helemaal niet naar voren bijvoorbeeld. Vind dat best vertekenend.
PhiIae schreef:
18-08-2019 10:30
Ik heb geld nodig! Volgens het Nibud sta ik 14.000 euro in de min met mijn buffer.
Nibud is te algemeen. Die kent je persoonlijke situatie niet. En wat je wílt aanhouden (waar je niet zenuwachtig van wordt) is ook nog erg persoonlijk natuurlijk.

Mijn ‘wensen’ zijn niet zo duur, heb een goedkope koelkast, tv, auto enzo.
En heb geen kinderen, scheelt een hoop benodigd budget : :P
Maar toch is een paar duizend zo weg als het even tegenzit.
Heb een eigen, oud, huis. Dan kan een onverwachte lekkage, een groot raam dat lek blijkt te zijn of een verstopping of zoiets toch aardig wat kosten.
Dus persoonlijk houd ik wel graag een flinke buffer aan.

Geen idee wat Nibud mij aanraadt, ik zal eens kijken.

Edit: even gekeken.
Die buffer voor onderhoud aan mijn huis slaat nergens op, zo laag :O Kan ik net eenmalig de voorkant van de onderverdieping van mijn huis laten schilderen, denk ik :P
Het totale budget wat ik zou moeten aanhouden, ca €6500, vind ik echt heel laag.
anoniem_275457 wijzigde dit bericht op 18-08-2019 11:09
14.88% gewijzigd
eva-luna schreef:
18-08-2019 11:02
Nibud is te algemeen. Die kent je persoonlijke situatie niet. En wat je wílt aanhouden (waar je niet zenuwachtig van wordt) is ook nog erg persoonlijk natuurlijk.

Mijn ‘wensen’ zijn niet zo duur, heb een goedkope koelkast, tv, auto enzo.
En heb geen kinderen, scheelt een hoop benodigd budget : :P
Maar toch is een paar duizend zo weg als het even tegenzit.
Heb een eigen, oud, huis. Dan kan een onverwachte lekkage, een groot raam dat lek blijkt te zijn of een verstopping of zoiets toch aardig wat kosten.
Dus persoonlijk houd ik wel graag een flinke buffer aan.

Geen idee wat Nibud mij aanraadt, ik zal eens kijken.
Ik heb niet zoveel nodig. Geen kinderen, oude auto en geen dure levensstijl. Wel heb ik een eigen woning en huurwoning dus dubbele lasten, maar daar tegenover heb ik een vaste baan en durf ik het wel aan met weinig buffer.
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
18-08-2019 11:02
Nibud is te algemeen. Die kent je persoonlijke situatie niet. En wat je wílt aanhouden (waar je niet zenuwachtig van wordt) is ook nog erg persoonlijk natuurlijk.

Mijn ‘wensen’ zijn niet zo duur, heb een goedkope koelkast, tv, auto enzo.
En heb geen kinderen, scheelt een hoop benodigd budget : :P
Maar toch is een paar duizend zo weg als het even tegenzit.
Heb een eigen, oud, huis. Dan kan een onverwachte lekkage, een groot raam dat lek blijkt te zijn of een verstopping of zoiets toch aardig wat kosten.
Dus persoonlijk houd ik wel graag een flinke buffer aan.

Geen idee wat Nibud mij aanraadt, ik zal eens kijken.
Klopt hoor. Je moet de WOZ-waarde van je huis invullen (waarom niet je hypotheek?), je reserve voor auto mag je wel zelf kiezen, maar een nieuwe koelkast hoef ik niet meteen, of een wasmachine. Een 2e handsje doet het voorlopig ook prima. Of ik doe wel zonder koffiemachine als ie stuk is.

Ik snap dat je geld nodig hebt voor lekkage ed, maar zelfs dan kun je dat soort dingen best een tijd uitstellen. Ik snap dat mensen dat niet wenselijk of normaal vinden, maar ik ken wel situaties waarin mensen gewoon 3 jaar met een lekkend dak leven (niet omdat ze geen buffer hebben, maar omdat de verbouwing nou eenmaal in een andere volgorde liep). Het zijn gekke situaties, maar je kunt best veel hebben.

Ik heb nu nog een prima buffer trouwens, minder dan het aanbevolen nu, maar ik ben daar zo weer op.
Alle reacties Link kopieren
Nog niet alle reacties gelezen, dus misschien is het al eerder genoemd, maar soms wordt er in de weggeefhoeken op FB eten en drinken aangeboden.... Misschien kun je daar nog iets vinden?
Life is a party but you must self uphanging de slingers
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
18-08-2019 09:56
Ik vind het heel fijn om dat te horen. Ik heb haar toen een tas boodschappen gegeven. Gaat het ook goed met haar kindje?
Echt zo fijn dat ze er bijna bovenop is! Ik weet nog dat velen dat topic niet geloofden.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
18-08-2019 11:42
Echt zo fijn dat ze er bijna bovenop is! Ik weet nog dat velen dat topic niet geloofden.
Ja met haar zoontje is ook alles goed! En idd heel veel mensen geloofden haar niet, vond ik zo raar want ze was best open over alles en waar ze woonde. Haar situatie was ook echt schrijnend. Bijna op straat met een kindje, geloof dat hij toen 4 was. Stroom afgesloten, koud douchen, geen eten.

Wat mij toen echt woest maakte was dat ze al bij de gemeente en woningbouw was geweest voor hulp en ze doodleuk zeiden dat er niets was. Het is dat ik over dat laatste kans traject begon en dat ook echt heb zitten doordouwen bij de instanties want ze deden alsof dat traject niet bestond. Vind ik nog steeds bizar.
Alle reacties Link kopieren
Hatchi schreef:
18-08-2019 08:00
Als je zegt dat jullie prima verdienen, dan kunnen jullie blijkbaar slecht met geld omgaan. Goed verdienen en dan al crisis hebben wanneer er in huis iets kapot gaat en er nog wat onverwachte uitgaven gedaan moeten worden? Dan doen jullie iets niet goed. Dan hebben jullie blijkbaar weinig spaargeld en leven jullie boven jullie stand. Jullie spaargeld was al op na deze uitgaven. Dan hadden jullie nauwelijks spaargeld. Hoe kan dat als je zegt goed te verdienen? 3 euro hebben voor de rest van de week is armoede.
Ja we leven ook boven onze stand. Was al een wonder dat we een paar duizend gespaard hadden.

We zijn allebei ons leven lang altijd straatarm geweest. Hadden in onze jeugd geluk als we pasta met ketchup hadden om te eten. Brood met pindakaas aten we niet want pindakaas is duur dus we aten altijd maar smeerworst. We zijn ook niet bang om weer arm te zijn. Je hebt volkomen gelijk dat het eigenlijk te weinig is, zeker als je nagaat dat we een koophuis hebben en reparaties ook zelf moeten dokken. Dus ja wij moeten financieel nog het een en ander leren.
KitKeller schreef:
17-08-2019 13:19
Koop een pak bloem en een pak rijst. Kan je 's ochtends pannenkoeken bakken en 's avonds een kommetje rijst eten.

Maar serieus, ik snap niet dat je het jezelf zo moeilijk maakt. Hartstikke goed natuurlijk dat je uit de schulden bent maar 1.50 voor 10 dagen is niet realistisch. Als je het vanaf volgende maand echt zo goed gaat hebben kan je best een tientje voorschieten voor jezelf.
O, jammer. Ik dacht even dat ik hier een nieuw recept voor rijstpannenkoeken zou lezen.

Maar los van de vele reacties. ALGEMEEN Die heb ik oppervlakkig gelezen. Ik las wel dat @To benieuwd was en haar volgende salaris voldoende is om dit te overbruggen door even op de pof te kopen.
Ik heb het bij een grap gelaten. Zelf ben ik wel bezig om te consuminderen. In het kader van minder afval, minder vervuiling.
Maar er zijn cadeaukaarten bij supermarkt. Kan @TO gewoon vragen om daar iets op te storten.

Cadeautjes beperken. Dat hakt er bij mij in. Aangezien de meeste mensen alles al hebben en er toch niet blij mee zijn of het bij Kringloop afgeven. Een prima manier om te bezuinigen op je uitgaven. Het scheelt ook een heleboel afval. Meedoen aan een gemeenschappelijk cadeau doe ik niet. Voor de rest laat ik me nergens meer over uit, want het zijn steeds dezelfde discussies. Waar je niets mee kan.

Ik ga zo meteen een bietenbroodje voor 1,50 kopen. :kwijl:
Maar ... ik heb nog biologische bietjes in de koelkast en die moeten ook op. Net als de afbakbroodjes.

Ik heb hier altijd een zak havermout en bij de stapelkorting wat extra meegenomen.
Terug naar de reactie en de rijst. Het tussen liggende is meer ALGEMEEN.

Ik heb wel een kilo rijst gekocht en die in een tupperware doos gedaan. Net als ontbijtgranen.
Extra zakken met erwten en boontjes en wat goedkope groenten die uit de diepvries net zo lekker zijn als vers.
Is voor dagen dat ik geen tijd heb om naar de supermarkt te gaan.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 18-08-2019 17:00
Reden: Even duidelijk stellen dat grootste deel ALGEMEEN is.
1.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Whatsinaname1988 schreef:
18-08-2019 16:29
Ja we leven ook boven onze stand. Was al een wonder dat we een paar duizend gespaard hadden.

We zijn allebei ons leven lang altijd straatarm geweest. Hadden in onze jeugd geluk als we pasta met ketchup hadden om te eten. Brood met pindakaas aten we niet want pindakaas is duur dus we aten altijd maar smeerworst. We zijn ook niet bang om weer arm te zijn. Je hebt volkomen gelijk dat het eigenlijk te weinig is, zeker als je nagaat dat we een koophuis hebben en reparaties ook zelf moeten dokken. Dus ja wij moeten financieel nog het een en ander leren.
Ik denk juist dat je een les hebt geleerd die velen nooit zullen leren. Blij zijn en genieten van wat je hebt in plaats van bang zijn dat je iets te kort komt.
Whatsinaname1988 schreef:
18-08-2019 16:29
Ja we leven ook boven onze stand. Was al een wonder dat we een paar duizend gespaard hadden.

We zijn allebei ons leven lang altijd straatarm geweest. Hadden in onze jeugd geluk als we pasta met ketchup hadden om te eten. Brood met pindakaas aten we niet want pindakaas is duur dus we aten altijd maar smeerworst. We zijn ook niet bang om weer arm te zijn. Je hebt volkomen gelijk dat het eigenlijk te weinig is, zeker als je nagaat dat we een koophuis hebben en reparaties ook zelf moeten dokken. Dus ja wij moeten financieel nog het een en ander leren.
Laat je niet opnaaien hoor. Hier op Viva gelden hele andere standaarden dan elders. Al wil je maar een zielige zwerfkat mee naar huis nemen word je al ter verantwoording geroepen als je geen spaarpotje hebt voor als het beest per ongeluk een keer naar de dierenarts moet, maar de praktijk is dat de meesten mochten willen dat ze 7000 euro over hadden.
ikBedoelHetGoed schreef:
17-08-2019 15:57
Oh, hier in Nederland dus 10. Zo zie je maar: de goedkoopste boodschappen in de EU en omstreken!

N.B. Dat je normaal rondkomt op €30 per week aan boodschappen vind ik al bewonderenswaardig, TO. Als ik dat extrapoleer naar mijn situatie dan ga ik daar iedere week ruim overheen, zelfs als er drie avonden aan diners wegvallen wegens feesten en partijen.
Extrapoleer? Serieus joh?
Alle reacties Link kopieren
Whatsinaname1988 schreef:
18-08-2019 16:24
Ja met haar zoontje is ook alles goed! En idd heel veel mensen geloofden haar niet, vond ik zo raar want ze was best open over alles en waar ze woonde. Haar situatie was ook echt schrijnend. Bijna op straat met een kindje, geloof dat hij toen 4 was. Stroom afgesloten, koud douchen, geen eten.

Wat mij toen echt woest maakte was dat ze al bij de gemeente en woningbouw was geweest voor hulp en ze doodleuk zeiden dat er niets was. Het is dat ik over dat laatste kans traject begon en dat ook echt heb zitten doordouwen bij de instanties want ze deden alsof dat traject niet bestond. Vind ik nog steeds bizar.
Ze heeft echt ongelooflijk veel geluk gehad dat jij haar zo hebt geholpen. :hug:
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
18-08-2019 17:18
Laat je niet opnaaien hoor. Hier op Viva gelden hele andere standaarden dan elders. Al wil je maar een zielige zwerfkat mee naar huis nemen word je al ter verantwoording geroepen als je geen spaarpotje hebt voor als het beest per ongeluk een keer naar de dierenarts moet, maar de praktijk is dat de meesten mochten willen dat ze 7000 euro over hadden.
Van de 7000 is nu nog 5 euro over haha. Opzich heeft ze wel gelijk want wat als er iets aan het huis kapot is? Maar aan de andere kant hebben we nu het spaargeld uitgegeven waar het voor bedoeld was. Vakantie, dierenarts en kapotte spullen.
Alle reacties Link kopieren
Precies en dan spaar je gewoon weer opnieuw. Het is heus niet nodig om tonnen op de rekening te hebben voor wat als...
Nibud rekent dat ik minimaal 15.000 voor vervanging van mijn auto moet hebben maar als er geen geld voor is dan fiets ik of koop een goedkoop bakkie.... zo is het ook.
Whatsinaname1988 schreef:
18-08-2019 17:26
Van de 7000 is nu nog 5 euro over haha. Opzich heeft ze wel gelijk want wat als er iets aan het huis kapot is? Maar aan de andere kant hebben we nu het spaargeld uitgegeven waar het voor bedoeld was. Vakantie, dierenarts en kapotte spullen.
Precies. En als er iets aan je huis kapot gaat komt daar ook wel weer een oplossing voor, is het niet linksom dan wel rechtsom.
Whatsinaname1988 schreef:
18-08-2019 17:26
Van de 7000 is nu nog 5 euro over haha. Opzich heeft ze wel gelijk want wat als er iets aan het huis kapot is? Maar aan de andere kant hebben we nu het spaargeld uitgegeven waar het voor bedoeld was. Vakantie, dierenarts en kapotte spullen.
Eens met LV dat je de Viva-normen niet al te serieus moet nemen.
Jullie konden al die onverwachte kosten opvangen terwijl je net terug was van vakantie, dus blijkbaar doen jullie iets goed.
En als je voor jezelf weet dat het beter kan, dan is dit een mooi moment om er iets aan te doen. Niet omdat het moet van Viva, maar omdat je dat zelf misschien wil zodat je weer wat buffer op kan bouwen.
klavertje-vier2019 schreef:
18-08-2019 17:31
Eens met LV dat je de Viva-normen niet al te serieus moet nemen.
Jullie konden al die onverwachte kosten opvangen terwijl je net terug was van vakantie, dus blijkbaar doen jullie iets goed.
En als je voor jezelf weet dat het beter kan, dan is dit een mooi moment om er iets aan te doen. Niet omdat het moet van Viva, maar omdat je dat zelf misschien wil zodat je weer wat buffer op kan bouwen.
Ja, maar als het niet wil wil het niet. Niet iedereen heeft de tijd, de zin of de energie om er een baantje als nachtwaker naast te nemen ter meerdere eer en glorie van De Buffer. En geld groeit nog steeds niet aan de bomen. Daar verandert niemand iets aan, ook een stelletje zure vrouwen niet die graag even komen etaleren hoe goed zij het wel niet voor elkaar hebben (en hoe bang ze stiekem zijn dat zij onverhoopt ook een keertje zonder komen te zitten).
Laat maar. LV heeft gesproken, dus ja, dam is het zo.
anoniem_275457 wijzigde dit bericht op 18-08-2019 20:30
93.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd waar je woont TO.
Kwam net in de diepvries allerlei dingen tegen die we hier niet opeten. Je zou ze zo mogen hebben van mij.
Alle reacties Link kopieren
piepp schreef:
18-08-2019 17:58
Ik ben benieuwd waar je woont TO.
Kwam net in de diepvries allerlei dingen tegen die we hier niet opeten. Je zou ze zo mogen hebben van mij.
Deze to moet je niet te serieus nemen....
Lady*Voldemort schreef:
18-08-2019 17:39
Ja, maar als het niet wil wil het niet. Niet iedereen heeft de tijd, de zin of de energie om er een baantje als nachtwaker naast te nemen ter meerdere eer en glorie van De Buffer. En geld groeit nog steeds niet aan de bomen. Daar verandert niemand iets aan, ook een stelletje zure vrouwen niet die graag even komen etaleren hoe goed zij het wel niet voor elkaar hebben (en hoe bang ze stiekem zijn dat zij onverhoopt ook een keertje zonder komen te zitten).
Dat is ook niet wat ik schreef, maar wat jij er nu van maakt.
Als iemand zelf aangeeft boven z'n stand te geven, dan zou je, als je daar zin in hebt, naar je uitgavenpatroon kunnen kijken hoe je de buffer die je nu had weer terug op kan bouwen. Dat die buffer volgens de Viva-norm dan te laag is, is daarbij niet zo interessant.
En als je er geen zin in hebt en liever geniet van het uitgeven of je inkomen laat het opzij zetten van geld niet toe, dan kan ik me daar ook iets bij voorstellen. Ik etaleer niets, want ik heb zelf ook maar een hele minimale buffer, dus waarom je die gedachte hebt naar aanleiding van mijn post, is mij een raadsel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven