Geld & Recht alle pijlers

Aangifte 2010 aanpassen?

16-02-2012 22:42 12 berichten
Eerder werd ik hier heel goed geholpen met belastingvragen, dus hier is er weer een!

Ik heb recent ontdekt dat ik mijn studiekosten als aftrekpost kan opvoeren, en dat ik daar zeker iets mee opschiet nu ik geen stufi meer krijg.

Echter, ik kreeg al vanaf september 2010 geen stufi meer. Mogelijk heb ik dus teruggave misgelopen door dat niet (goed) te registreren bij mijn aangifte over 2010.

Weet iemand of ik die aangifte nog kan aanpassen?
Alle reacties Link kopieren
Had je over dat jaar al aangifte gedaan?

En al een definitieve beschikking gehad?

Ik dacht te hebben gehoord dat je dan niet zomaar weer opnieuw aangifte kan doen, maar dat je dan eerst bezwaar moet maken.

Belastingtelefoon kan dat vast vertellen.

Als je over dat jaar nog geen aangifte had gedaan, kan je dat nu alsnog doen.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Als ik jou was zou ik eerst eens de berekening maken. Die is behoorlijk ingewikkeld en het drempelbedrag is nog steeds hoog. Kun je daarna weer verder kijken.
Je bent er trouwens echt lekker aan het induiken, hè ?

Belastingen zijn stiekem eigenlijk best wel leuk.

Vooral als je terug krijgt.

Kleine vraag:

Had je in 2010 toevallig ook een of meer kinderen en een partner, waarbij zowel jij als jouw partner betaald werk hadden?

Dan zou je voor dat jaar namelijk ook nog inkomensafhankelijke combinatiekorting kunnen krijgen

(en ik dat jaar moest je dat nog apart aanvinken, tegenwoordig krijg je die zo ongeveer automatisch).
Ja, ik duik er nu helemaal in! Heb ook een paar jaar zorgtoeslag misgelopen, eeuwig zonde. Zit op het vrekkenforum, maar 50 euro p.m. aan eten besparen is peanuts als je met gemak 1000 euro terugkrijgt van de belasting.

Ik heb al aangifte gedaan over 2010 en geld teruggekregen, en ik verwacht dat ik nog meer terugkrijg met die studiekosten (heb nml. net de aangifte 2011 ingevuld en dan krijg ik 3 tot 4 keer meer terug dan normaal, met die studiekosten als aftrekpost).

Geen geregistreerde partner en/of kinderen gehad in zowel 2010 als 2011.
quote:Broedkippetje schreef op 16 februari 2012 @ 22:49:

Je bent er trouwens echt lekker aan het induiken, hè ?

Belastingen zijn stiekem eigenlijk best wel leuk.

Vooral als je terug krijgt.

Kleine vraag:

Had je in 2010 toevallig ook een of meer kinderen en een partner, waarbij zowel jij als jouw partner betaald werk hadden?

Dan zou je voor dat jaar namelijk ook nog inkomensafhankelijke combinatiekorting kunnen krijgen

(en ik dat jaar moest je dat nog apart aanvinken, tegenwoordig krijg je die zo ongeveer automatisch).

Heeft Broedkippetje andere IB-programma's 2010 en2011 dan ik op de computer staan? Ik zie tav de inkomensafhankelijke combinatiekorting helemaal geen verschil tussen 2010 en 2011.

Als het kind (jonger dan 12 jaar) bij heffingskortingen is ingevuld + de geboortedatum en er is inkomen uit tegenwoordige arbeid krijgt men (automatisch) de iack. Klik maar op heffingskortingen in het overzicht. Daar is de iack opgenomen. Hoogte is afhankelijk van het inkomen.
quote:fisbel schreef op 16 februari 2012 @ 23:12:

[...]

Heeft Broedkippetje andere IB-programma's 2010 en2011 dan ik op de computer staan? Ik zie tav de inkomensafhankelijke combinatiekorting helemaal geen verschil tussen 2010 en 2011.

Als het kind (jonger dan 12 jaar) bij heffingskortingen is ingevuld + de geboortedatum en er is inkomen uit tegenwoordige arbeid krijgt men (automatisch) de iack. Klik maar op heffingskortingen in het overzicht. Daar is de iack opgenomen. Hoogte is afhankelijk van het inkomen.

O, dan was het 2009 waarin je het nog moest aanvinken.

Dan vergis ik me een jaar, het leven gaat te hard.

Maar het was vroeger wel zo, en sinds enige tijd (2010 dan dus) rolt het er automatisch uit.
Weer mis Broedkippetje. Je moet voor de aangifte 2011 en de aangifte 2010 en de aangifte 2009 en de aangifte 2008 enzovoort altijd al aanvinken of er een kind is / was.

Waar de herinnering je waarschijnlijk parten speelt:

Vanaf 2009 is het kindgebonden budget ingevoerd. Dit is wel anders dan de inkomensafhankeijke combinatiekorting. Het kindgebonden budget hoeft niet te worden aangevinkt. Is gewoon niet in het programma aanwezig. Deze toeslag wordt vrijwel altijd automatisch uitgekeerd. Ook als er geen aangifte wordt gedaan.

In 2008 was er een andere naam: de kindertoeslag. en in 2007 en voorgaande jaren heette dit de kinderkorting. NB: itt het kindgebonden budget was voor het verkrijgen van de kindertoeslag (2008) of de kinderkorting (2007 en eerdere jaren ) aangifte noodzakelijk. Als er geen aangifte werd gedaan, liep met de korting / toeslag mis.
Sinds in de aangifte de driedeling is opgenomen (vanaf 2009): studie zonder studiefinanciering, studie met studiefinanciering. studie met studiefinanciering in vorige jaren is het helemaal niet meer zo ingewikkeld.

Voor willemeen geldt dat in de eerste 8 maanden de studie met studiefinanciering moet worden aangevinkt. Gewoon als tijdvak de maanden jan – aug invullen en het programma berekent de normkosten. Eraf: verkregen studiefinanciering en ..voila dit deel is ingevuld.

Voor de laatste maanden aanvinken: studie zonder studiefinanciering. Nu de werkelijk gemaakte kosten vermelden (reiskosten telllen nooit mee) en de studiekostenaftrek is ingevuld. Het programma trekt er automatisch de drempel van ¤ 500 vanaf en je ziet meteen of er studiekostenaftrek is.

De aangifte van 2010 is definitief gesteld. Geen probleem hoor. Je dient een verzoek tot ambtshalve vermindering aanslag in. Dit verzoek moet schriftelijk worden ingediend evenals de eventuele kopieën.

Tip: stuur een uitdraai van de gecorrigeerde aangifte als bijlage mee. Waaraan zo'n verzoek moet voldoen: lees de informatie van de Belastingdienst. Zie: http://download.belasting ... rmindering_al5211t4pl.pdf (of googel: ambtshalve vermindering Belastingdienst)

Je kan Willemeen eerst wat uitproberen want je gaat natuurlijk niet knoeien in je oorspronkelijke definitieve aangifte 2010.

Naam: PROEF / BSN: 0123.45.672 of 1234.56.782
quote:fisbel schreef op 16 februari 2012 @ 23:41:

Weer mis Broedkippetje. Je moet voor de aangifte 2011 en de aangifte 2010 en de aangifte 2009 en de aangifte 2008 enzovoort altijd al aanvinken of er een kind is / was.

Waar de herinnering je waarschijnlijk parten speelt:

Vanaf 2009 is het kindgebonden budget ingevoerd. Dit is wel anders dan de inkomensafhankeijke combinatiekorting. Het kindgebonden budget hoeft niet te worden aangevinkt. Is gewoon niet in het programma aanwezig. Deze toeslag wordt vrijwel altijd automatisch uitgekeerd. Ook als er geen aangifte wordt gedaan.

In 2008 was er een andere naam: de kindertoeslag. en in 2007 en voorgaande jaren heette dit de kinderkorting. NB: itt het kindgebonden budget was voor het verkrijgen van de kindertoeslag (2008) of de kinderkorting (2007 en eerdere jaren ) aangifte noodzakelijk. Als er geen aangifte werd gedaan, liep met de korting / toeslag mis.

Nee hoor, ik ben niet de war met het kindgebonden budget, ik bedoel wel degelijk de inkomensafhankelijke combinatiekorting.

Wat ik bedoel is:

Vroeger was er de vraag 'had u recht op conbinatiekorting'. Die moest je aanvinken. Een aantal mensen in mijn omgeving (bovenmodaal verdienende tweeverdieners) hebben dat nooit ingevuld, omdat ze dachten dat ze met hun hoge inkomen geen recht hadden op dit soort regelingen. Terwijl je juist wel recht had op combinatiekorting als je allebei werkt en kinderen hebt. Maar als je het zelf niet aanvinkte, kreeg je het dus ook niet.

Daarna is het veranderd, en nu vraagt het programma gewoon of je kinderen hebt, en als je dan allebei werkt bedenkt het programma automatisch dat je recht hebt op de inkomensafhankelijke combinatiekorting.

Dat bedoel ik met 'automatisch': ik neem aan dat iedereen een verplichte vraag als 'had in in dit jaar thuiswonende kinderen' goed beantwoordt.

Maar ik zie dat deze verandering al nóg eerder is doorgevoerd, al in 2008.

Dus het was echt een totaal onbruikbare tip voor TO, die bovendien geen kinderen heeft...

Ik heb er destijds een aantal bevriende stellen blij mee gemaakt, maar het is een tip die inmiddels blijkbaar ruimschoots in de oude doos hoort.
@Willemeen: je kunt het aangifte programma voor 2010 sowieso downloaden en eens invullen, dan kun je kiijken of het inderdaad verschil maakt Als je nog stufie kreeg moet je eerst het bedrag wat je aan stufie kreeg aftrekken van de kosten die je hebt gemaakt, daardoor is het een stuk moeilijker om aan het drempelbedrag te komen.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 17 februari 2012 @ 08:48:

@Willemeen: je kunt het aangifte programma voor 2010 sowieso downloaden en eens invullen, dan kun je kiijken of het inderdaad verschil maakt Als je nog stufie kreeg moet je eerst het bedrag wat je aan stufie kreeg aftrekken van de kosten die je hebt gemaakt, daardoor is het een stuk moeilijker om aan het drempelbedrag te komen.

Dit is geen goede uitleg Kaaaaaaaatje. De stufi moet van het NORMBEDRAG worden afgetokken. Het normbedrag wordt automatisch berekend als je de maanden invult en MBO - WO / HBO.

Als er stufi is kan er dus niet uitgegaan worden van de kosten die je hebt gemaakt. (tenzij de werkelijke kosten meer zijn dan twee keer het normbedrag) Zie een vorig antwoord van mij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven