Geld & Recht alle pijlers

Aanvullende bijstand / samenwonen

11-05-2011 17:57 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

heb een dringende vraag, misschien kunnen jullie hier een advies in geven...

i

Ik ben een alleenstaande moeder en woon met mijn zoontje van 6 samen. Verder werk ik 3 dagen in de week en heb een aanvullende uitkering (wwb) Mijn vrien en ik willen graag samenwonen en wij weten dat de uitkering dan volledig komt te vervallen. Dit is niet zo heel veel aanvulling dus goed te doen.

Ook wil ik een dag meer gaan werken zodat we er niet zo heel veel van 'voelen'

Nu is mijn vraag: wat word er precies gekort bij de belasting als je gaat samenwonen? Op welke kortingen heb ik dus geen recht meer? (mijn huursubsidie daar weet ik van)

ook zit ik met de kinderopvang, dit word nu grotendeels vergoed maar begrijp als er een inkomen bijkomt dat dit niet het geval is of kijkt de belasting ook naar het inkomen individueel?

Zoveel vragen... Wie weet hier wat meer over of zit in soortgelijke situatie?

Dankjewel alvast voor advies.

Groetjes Femme
Vraagt de belastingdienst niet naar jullie gezamelijke inkomen, dat lijkt mij het meest voor de hand liggend.

Anders even op de site van de belastingdienst kijken.
Huurtoeslag veranderd, zorgtoeslag ook. De alleenstaande ouderkorting vervalt. En jullie inkomen wordt opgeteld, dus men kijkt naar het gezamenlijke inkomen.
Denk ook aan eventuele kwijtschelding van de gemeentelijke belasting die komt te vervallen.
klik

Hier kun je voor wat de belastingdienst betreft veel informatie vinden.
Vind t eigelijk wel vreemd wie zegt dat haar vriend de vader van t kindje is...... Stel als dat niet zo is vervalt dan ook de 1 ouder korting? En creche etc...... Dan word hij ook al zou hij bv de vader niet zijn moeten opdraaien voor die bijkomende kosten althans daar gaat de belastingdienst vanuit.
Misschien dom hoor van mij...... Maar vraag mij dat gewoon af...
kiss86, het gaat niet om wie de vader van het kind is, maar om het totale inkomen. Mocht kind een andere vader hebben, dan is er alimentatie (meestal) om juist dit soort kosten te dekken.
Maar bij samenwonen ben je toch niet automatisch fiscaal partner (meer)?
Zou ook wel een mooie boel worden anders. Dan heb je beiden de toeslagen etc. en een dubbel inkomen en minder kosten, want de vaste lasten voor één woning vallen weg. Op het moment dat je gaat samenwonen ben je toch geen alleenstaand ouder meer.
De vriend is misschien niet de vader van het kind maar hij kiest er wel voor om samen met de moeder en het kind een gezin te vormen. Het zou belachelijk zijn wanneer de belastingdienst dan nog geld zou schuiven.

TO, je kan uitrekenen hoeveel toeslagen je nog krijgt op toeslagen.nl
Maar stel een vriend komt bij je wonen omdat hij geen onderkomen en werk etc heeft wat dan?
quote:Princesita schreef op 11 mei 2011 @ 18:18:

Maar bij samenwonen ben je toch niet automatisch fiscaal partner (meer)?Woont u in 2011 ongetrouwd samen en staat u allebei op hetzelfde adres bij de gemeente ingeschreven? Dan bent u fiscale partners als u aan 1 of meer van de volgende voorwaarden voldoet:

U hebt samen een notarieel samenlevingscontract. U moet dan allebei meerderjarig zijn.

U hebt samen een kind.

U of uw partner heeft een kind en de ander heeft dit kind erkend.

U staat als partners geregistreerd bij een pensioenfonds.

U bent allebei eigenaar van de woning die uw hoofdverblijf is.

Let op!

Woonde u in 2011 samen met uw kind of met uw vader of moeder? Dan geldt als aanvullende voorwaarde dat u allebei 27 jaar of ouder was op 31 december 2010.

Uw fiscaal partnerschap begint op het moment dat u allebei op hetzelfde adres staat ingeschreven bij de gemeente en eindigt op het moment dat dat niet meer zo is. Stond u al voor 1 januari 2011 samen ingeschreven? Dan begint uw fiscaal partnerschap op 1 januari 2011.

Sluit u in 2011 een notarieel samenlevingscontract, koopt u samen een woning of meldt u uw partner in 2011 aan voor uw pensioen? Dan wordt u vanaf dat moment fiscale partners. Staat u al het hele jaar samen ingeschreven op hetzelfde adres? Dan bent u heel 2011 fiscale partners.

Wat als u niet aan de voorwaarden voldoet?

Dan bent u geen fiscale partners. U mag dan bepaalde inkomsten en aftrekposten niet verdelen. Ook krijgt degene die geen of een laag inkomen heeft de algemene heffingskorting niet uitbetaald.
quote:kiss86 schreef op 11 mei 2011 @ 18:21:

Maar stel een vriend komt bij je wonen omdat hij geen onderkomen en werk etc heeft wat dan?Ik heb net een stuk geplakt van de belastingdienst. En als het inkomen van degene die inwoont nihil is, dan veranderd het gezamenlijk inkomen toch niet.
Maar als ik het dus goed begrijp, kun je in principe gaan samenwonen zonder dat je fiscale partners bent, bijv. als je dus geen samenlevingscontract hebt (dat is toch niet verplicht?)

@ Kiss: als je gaat samenwonen met een/je vriend, dan wordt de bijstandsnorm wel anders (meer). Zit je daar onder, dan krijg je dus (iets) meer geld. Zit je er al boven dan verandert er niets.
quote:Missprincesa schreef op 11 mei 2011 @ 18:30:

Maar als ik het dus goed begrijp, kun je in principe gaan samenwonen zonder dat je fiscale partners bent, bijv. als je dus geen samenlevingscontract hebt (dat is toch niet verplicht?)

Ja dat mag, maar er wordt er gekeken naar het totale inkomen. Ook als je geen fiscaal partner bent. Je mist dan de voordelen van het fiscaal partnerschap.
ahhh ok, duidelijk
Het is niet de vader van mijn kind waarmee ik ga samenwonen...Ook vraag ik mezelf af of het beter is om te gaan samenwonen met of zonder samenlevingscontract?

Ik zie tussen de bomen het bos niet meer zeg maar, komt misschien wat dom over maar stort me er eigenlijk vandaag pas in om het uit te zoeken...
Ik zou, persoonlijk, wel een samenlevingscontract sluiten. Gewoon voor het geval dat.
@femme

Een samenlevingsovereenkomst is altijd verstandig. Stel dat 1 vd 2 iets overkomt, dan wil je toch niet dat de (schoon)familie als wettig erfgenaam het huis leeg komt halen en de spaartegoeden erft?
quote:kiss86 schreef op 11 mei 2011 @ 18:14:

Vind t eigelijk wel vreemd wie zegt dat haar vriend de vader van t kindje is...... Stel als dat niet zo is vervalt dan ook de 1 ouder korting? En creche etc...... Dan word hij ook al zou hij bv de vader niet zijn moeten opdraaien voor die bijkomende kosten althans daar gaat de belastingdienst vanuit.

Het is cruu maar de belastingdienst denkt heel simpel....dan had de desbetrefende man er maar niet voor moeten kiezen om met een alleenstaande moeder te moeten gaan samenwonen.

En kinderen van 6 gaan niet meer naar de chrehe
----
Waarom ga je alleen een dag meer werken als je gaat samenwonen vanwege het voelen? Kun je dat dan niet nu doen en je aanvulling uit de bijstand laten vallen?

Van zo'n zin (2e alinea in de OP) krijg ik echt de kriebels.

( sorry kan niet quoten met mobiel)
quote:kiss86 schreef op 11 mei 2011 @ 18:21:

Maar stel een vriend komt bij je wonen omdat hij geen onderkomen en werk etc heeft wat dan?Dat zou dom zijn in dit geval, Moet de samenleving dan opdraaien voor die kosten terwijl zij samen een huishouden voeren?
quote:lulu1983 schreef op 11 mei 2011 @ 20:01:

[...]

Het is cruu maar de belastingdienst denkt heel simpel....dan had de desbetrefende man er maar niet voor moeten kiezen om met een alleenstaande moeder te moeten gaan samenwonen.

En kinderen van 6 gaan niet meer naar de chreheWat is er simpel aan en cru aan? In het huishouden is dan toch genoeg geld? Het is geen eenouder gezin meer? Moet de samenleving opdraaien daarvoor ?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven