Geld & Recht alle pijlers

Aanvullende bijstand / samenwonen

11-05-2011 17:57 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

heb een dringende vraag, misschien kunnen jullie hier een advies in geven...

i

Ik ben een alleenstaande moeder en woon met mijn zoontje van 6 samen. Verder werk ik 3 dagen in de week en heb een aanvullende uitkering (wwb) Mijn vrien en ik willen graag samenwonen en wij weten dat de uitkering dan volledig komt te vervallen. Dit is niet zo heel veel aanvulling dus goed te doen.

Ook wil ik een dag meer gaan werken zodat we er niet zo heel veel van 'voelen'

Nu is mijn vraag: wat word er precies gekort bij de belasting als je gaat samenwonen? Op welke kortingen heb ik dus geen recht meer? (mijn huursubsidie daar weet ik van)

ook zit ik met de kinderopvang, dit word nu grotendeels vergoed maar begrijp als er een inkomen bijkomt dat dit niet het geval is of kijkt de belasting ook naar het inkomen individueel?

Zoveel vragen... Wie weet hier wat meer over of zit in soortgelijke situatie?

Dankjewel alvast voor advies.

Groetjes Femme
quote:crazyjo schreef op 11 mei 2011 @ 20:31:

Waarom ga je alleen een dag meer werken als je gaat samenwonen vanwege het voelen? Kun je dat dan niet nu doen en je aanvulling uit de bijstand laten vallen?

Van zo'n zin (2e alinea in de OP) krijg ik echt de kriebels.

( sorry kan niet quoten met mobiel)

Dat is knap, dat je kriebels krijgt terwijl je niet volledig iemands persoonlijke situatie kent...

Laten we het erop houden dat ik een soort van vrijstelling heb gekregen vanuit de gemeente (sociale dienst zelf) ik wilde zelf wel meer werken maar aangezien mijn verleden (gedeelte verwerkingsproces) leek het hun zelf niet verstandig.

Maargoed daar gaat de vraag niet over, valt me alleen altijd tegen dat er zo snel word gedacht dat mensen profiteren van een uitkering....

Creche is idd overbodig met een kleine van 6, wel heb ik opvang kosten (bso) aangezien ik tot half 6 werk.

Samenlevingscontract is idd een optie, we zullen niet de enige zijn die als tweeverdienders, waarbij eentje moet werken voor de opvang helaas...

Waarom ga je alleen een dag meer werken als je gaat samenwonen vanwege het voelen? Kun je dat dan niet nu doen en je aanvulling uit de bijstand laten vallen?

Dat is knap, dat je kriebels krijgt terwijl je niet volledig iemands persoonlijke situatie kent...

Laten we het erop houden dat ik een soort van vrijstelling heb gekregen vanuit de gemeente (sociale dienst zelf) ik wilde zelf wel meer werken maar aangezien mijn verleden (gedeelte verwerkingsproces) leek het hun zelf niet verstandig.

Maargoed daar gaat de vraag niet over, valt me alleen altijd tegen dat er zo snel word gedacht dat mensen profiteren van een uitkering....

Creche is idd overbodig met een kleine van 6, wel heb ik opvang kosten (bso) aangezien ik tot half 6 werk.

Samenlevingscontract is idd een optie, we zullen niet de enige zijn die als tweeverdienders, waarbij eentje moet werken voor de opvang helaas...
Dan stel je een huurcontract op waarbij vriendlief een kamer huurt tegen een klein bedragje ( bijvoorbeeld de hoogte van de huurtoeslag die je verliest + de extra kosten), en dan ben je alleen huisgenoot van elkaar.

Sowieso moet je per 1-1-2011 idd een samenlevingscontract hebben om als samenwonende fiscaal partner te zijn, maar voor aanvullende bijstand is op 1 adres ingeschreven staan ook al voldoende, alsmede voor gemeentelijke belastingen.
quote:return_of_kreng schreef op 15 mei 2011 @ 13:30:

Dan stel je een huurcontract op waarbij vriendlief een kamer huurt tegen een klein bedragje ( bijvoorbeeld de hoogte van de huurtoeslag die je verliest + de extra kosten), en dan ben je alleen huisgenoot van elkaar.

Sowieso moet je per 1-1-2011 idd een samenlevingscontract hebben om als samenwonende fiscaal partner te zijn, maar voor aanvullende bijstand is op 1 adres ingeschreven staan ook al voldoende, alsmede voor gemeentelijke belastingen.en wat schiet hiermee op?
Dat was een antwoord op kiss: Als er een vriend bij je komt inwonen die onderdak nodig heeft maar waarbij je verder geen huishouden deelt of relatie hebt.

Zo is er vastgelegd dat je geen "gezinsleven hebt met die persoon". Want als er een gezinsleven is, wordt partner van TO ook alimentatieplichtig naar zoon van TO, ookal is ie niet de vader.

Ik snap crazyjo wel, ik vond het ook vreemd om te lezen.

Toen je nog alleen woonde ging je niet meer werken, want (nu vul ik in maar lijkt me duidelijk) het zou je niks opleveren. Je zou meer verdienen maar je aanvullende bijstand zou verdwijnen.

Nu ga je samenwonen en aanvullende bijstand vervalt zowiezo, en dan opeens wil je wel die dag extra werken, want nu voel je het in je portomonnee........

En daarom, om dit soort situaties, is het goed dat de bijstandsuitkeringen onder de loupe gaan

Precies, het eerste wat ik ook dacht.

Als je een dag meer kunt gaan werken wanneer je gaat samenwonen, dan kan je dat ook wanneer je aanvullende bijstand ontvangt. Dan heb je waarschijnlijk dus geen bijstand nodig.
quote:Femme2 schreef op 15 mei 2011 @ 13:26:

[...]

Laten we het erop houden dat ik een soort van vrijstelling heb gekregen vanuit de gemeente (sociale dienst zelf) ik wilde zelf wel meer werken maar aangezien mijn verleden (gedeelte verwerkingsproces) leek het hun zelf niet verstandig.Maargoed daar gaat de vraag niet over, valt me alleen altijd tegen dat er zo snel word gedacht dat mensen profiteren van een uitkering....

Neem van mij aan dat wanneer jij zegt te kunnen werken en gewoon doorgeeft dat je een dag meer bent gaan werken dat de SD daar niet bepaald moeilijk over doet.

Die kijken dan alleen nog maar of je inkomsten de toepasselijke bijstandsnorm overschrijden.

En dus, als jij nu kan zeggen dat jij een dag meer kan gaan werken als je gaat samenwonen, dan kan je dat nu ook. Dan is het dus zaak dat je contact met je consulent opneemt om uit te leggen dat je in staat bent om meer te gaan werken in plaats van de duur van je vrijstelling uit te zingen.

En dat zegt een consulent. Ik krijg hier echt jeuk van.
Daar gaat de gemeente nog altijd over hoor, anders had ze hier geen recht op. Ze werkt en daar gaat het om.
quote:return_of_kreng schreef op 15 mei 2011 @ 13:30:

Sowieso moet je per 1-1-2011 idd een samenlevingscontract hebben om als samenwonende fiscaal partner te zijn, maar voor aanvullende bijstand is op 1 adres ingeschreven staan ook al voldoende, alsmede voor gemeentelijke belastingen.

Dit noemen we bijstandsfraude in Nederland!!

TO is voornemens te gaan samenwonen. En dat is dus heel wat anders dan kamerhuur.

Gezamenlijke huishoudingDe WWB spreekt van een gezamenlijke huishouding als klanten hun hoofdverblijf in dezelfde woning hebben en er bovendien sprake is van zorg voor elkaar. De zorg voor elkaar kan bestaan uit het leveren van een bijdrage in de huishoudingskosten of uit iets anders. Bij een aanvraag, of een wijziging in de bijstandsverlening, beoordeel je of er sprake is van een gezamenlijke huishouding. Het is niet van belang of de partners van gelijk of verschillend geslacht zijn. Ook de aard van hun relatie doet niet ter zake. De WWB beschouwt ongehuwde klanten die met een ander een gezamenlijke huishouding voeren als gehuwd, behalve als het om bloedverwanten in de 1e graad gaat (ouder-kind) of om bloedverwanten in de 2e graad bij wie sprake is van een zorgrelatie (broers/zussen, grootouders/kleinkinderen).
quote:ondervinding schreef op 15 mei 2011 @ 18:44:

Daar gaat de gemeente nog altijd over hoor, anders had ze hier geen recht op. Ze werkt en daar gaat het om.Ja, maar kennelijk kan ze tegenwoordig meer werken dan ze bij de gemeente aangeeft. En dan heb je de plicht dit ook duidelijk te kennen te geven. Wellicht was de vrijstelling eerder wel nodig, dat stel ik hier ook niet ter discussie, maar nu kan ze wel meer werken.
Het lijkt mij dat haar consulent daar dan wel op terug komt he. Dat is immers onderdeel van de functie,controleren. Als zij straks meer wil werken vanwege samenwoning omdat het voorheen niet nodig was, dan is dat gewoon aan haar.
Ik sluit me aan bij Kikker. Wij kennen natuurlijk niet de achtergrond van de vrijstelling, maar deze wordt gegeven op grond van wat jij aan de klantmanager/consulent vertelt. Als jij nu hier zegt dat je voornemens bent om meer te gaan werken, vind ik dat op zijn zachtst gezegd zeer merkwaardig.
quote:ondervinding schreef op 15 mei 2011 @ 18:55:

Het lijkt mij dat haar consulent daar dan wel op terug komt he. Dat is immers onderdeel van de functie,controleren. Als zij straks meer wil werken vanwege samenwoning omdat het voorheen niet nodig was, dan is dat gewoon aan haar.Nou niet volgens de WWB.
Ondervinding, laten we maar hopen dat haar consulent daar idd achteraan zit. Ik zie het trouwens ook als een sociale plicht om alert te zijn op dit soort dingen. Tenslotte wordt dit allemaal betaald uit belastinggeld wat wij met zijn allen ophoesten.
Art. 17. Inlichtingenplicht

-1. De belanghebbende doet aan het college op verzoek of onverwijld uit eigen beweging mededeling van alle feiten en omstandigheden waarvan hem redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat zij van invloed kunnen zijn op zijn arbeidsinschakeling of het recht op bijstand. Deze verplichting geldt niet indien die feiten en omstandigheden door het college kunnen worden vastgesteld op grond van bij wettelijk voorschrift als authentiek aangemerkte gegevens of kunnen worden verkregen uit bij ministeriële regeling aan te wijzen administraties. Bij ministeriële regeling wordt bepaald voor welke gegevens de tweede zin van toepassing is.

-2. De belanghebbende is verplicht aan het college desgevraagd de medewerking te verlenen die redelijkerwijs nodig is voor de uitvoering van deze wet.

-3. Het college stelt bij de uitvoering van deze wet de identiteit van de belanghebbende vast aan de hand van een document als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder 1º tot en met 3º, van de Wet op de identificatieplicht.

-4. Een ieder is verplicht aan het college desgevraagd een document als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht terstond ter inzage te verstrekken, voor zover dit redelijkerwijs nodig is voor de uitvoering van deze wet.
Ja, maar wij kennen het hele verhaal hier niet natuurlijk. Wat weten wij van de werkelijke reden van vrijstelling. Ja, en belastinggeld zo ken ik er nog wel een paar, niet alle mensen frauderen hoor. Niet zo wantrouwig zijn naar iedereen die een vraag stelt.
Indien je een bijstandsuitkering aanvraagt, moet je er alles aan doen om zsm weer in eigen levensonderhoud te voorzien. Als dan nu blijkt dat t.o. de aanvulling niet nodig had omdat ze wel degelijk in staat is om te werken, vind ik dat rieken naar profiteren.
Ondervinding, heeft niks met wantrouwen te maken. Ik baseer me op de feiten die t.o hier zelf schrijft. Op grond daarvan heb ik een mening.
Wie zegt dat ze dit niet inderdaad gaat melden bij de gemeente nu ze merkt dat ze een dag meer werken wel aan zou kunnen? Ze gaat zelfs een stap verder: ze gaat ervoor zorgen dat ze helemáál niet meer afhankelijk gaat zijn van de gemeente. En misschien ís die info al bekend bij de gemeente? Iedereen als fraudeur gaan zien, gaat wel erg ver...
quote:Julus schreef op 15 mei 2011 @ 19:03:

Indien je een bijstandsuitkering aanvraagt, moet je er alles aan doen om zsm weer in eigen levensonderhoud te voorzien. Als dan nu blijkt dat t.o. de aanvulling niet nodig had omdat ze wel degelijk in staat is om te werken, vind ik dat rieken naar profiteren.

Dit dus! Als ze meer wil gaan werken als ze gaat samenwonen omdat dit financieel wat beter uitkomt, dan kan ze dat nu ook.

Lijkt mij zo duidelijk als wat.
En waarom gaat t.o. erin mee dat ze wordt vrijgesteld, terwijl ze van mening is en voornemens is om meer te gaan werken? Nu ze wil gaan samenwonen komt het beter uit om een dag extra te gaan werken..dat is toch een mentaliteitsdingetje, vind ik.
quote:Ligeia schreef op 15 mei 2011 @ 19:04:

Wie zegt dat ze dit niet inderdaad gaat melden bij de gemeente nu ze merkt dat ze een dag meer werken wel aan zou kunnen? Ze gaat zelfs een stap verder: ze gaat ervoor zorgen dat ze helemáál niet meer afhankelijk gaat zijn van de gemeente. En misschien ís die info al bekend bij de gemeente? Iedereen als fraudeur gaan zien, gaat wel erg ver...Omdat ze zegt dat ze vrijstelling heeft gekregen en ze hier dus niet zegt inderdaad even netjes door te gaan geven dat ze nu al meer zou kunnen gaan werken.
Tipje van de sluier; indien t.o. eerder aan haar consulent heeft gemeld dat ze gaat samenwonen, dan wordt er verder weinig actie ondernomen omdat zij toch op korte termijn gaat uitstromen. Dat neemt niet weg dat ik me zou afvragen hoe eea werkelijk in elkaar steekt. Maar client uit je caseload is afgedane kwestie.
Maar een vrijstelling krijg je toch echt niet zomaar meer, dus ik neem aan dat cliënt in verhaal en achtergrond toch echt is gecontroleerd. Wellicht heeft ze een WAO-achtergrond (en/of uitkering)? Dan kun je als gemeente toch echt niet meer doen dan adviseren (in dit geval vonden ze het onverstandig om meer te gaan werken dan ze al doet), maar is de uiteindelijke beslissing de keuze en verantwoordelijkheid van cliënt. Wat TO dus ook gaat proberen. Ik snap dat een gemeente daar haar vingers niet aan zou willen branden...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven